Betere voeding voor Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

kan je die ook gebruiken met een HifiBerry module?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Dat is 'gewoon' een HAT module, dus dat zou moeten kunnen. Ik heb ook de Hifiberry, dus ik kan het je binnenkort vertellen ;-)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

mooi. wij wachten geduldig af :bakkie:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door cve »

Ben ook op zoek naar een betere voeding voor mijn Pi.
Ga deze maar proberen:
https://www.diyaudio.com/forums/power-s ... ost5761291

Co
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door democles »

Die L-Pad werkt goed als gloeivoeding voor mijn 6V6. (500mA)

Had ook 1 ontworpen voor hogere Ampères.
Salas L pad met koelvinnen.JPG


2 of 3 rode ledjes er in en je hebt een prima 5v
Bijlagen
DSC07476.JPG
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Zwartoog »

Interessant concept! Wat ik begrijp is dat die dioden een stabiele referentiespanning geven, en de 2 transistoren zich daarop levellen?
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Zwartoog »

Ander idee: twee LDO's achter elkaar?

Ik zat te kijken naar (ultra) low noise LDO's. Voor de HiFi DAC is het niet moeilijk: die verbruikt < 50 mA, en met de LP2985 heb je een max ripple van 30 uV, max 150 mA.

Daarna wordt het lastig: er zijn nauwelijks low noise versies die > 1A op 5V kunnen leveren. De enige versies die ik kan vinden zijn de TPS7A89 (5V, 2A), maar die zijn nergens te krijgen (alleen bij Mouser, maar dat kost een kapitaal om hier te krijgen).

Dus ben benieuwd of je met een "gewone" 2e LDO voor de Pi en de rest de ripple/noise laag kunt houden. En of het überhaupt voor het voeden van de Pi nog veel uit maakt.
Gebruikersavatar
Kingpin
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 15:37

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Kingpin »

Zwartoog schreef:
Ander idee: twee LDO's achter elkaar?

Ik zat te kijken naar (ultra) low noise LDO's. Voor de HiFi DAC is het niet moeilijk: die verbruikt < 50 mA, en met de LP2985 heb je een max ripple van 30 uV, max 150 mA.

Daarna wordt het lastig: er zijn nauwelijks low noise versies die > 1A op 5V kunnen leveren. De enige versies die ik kan vinden zijn de TPS7A89 (5V, 2A), maar die zijn nergens te krijgen (alleen bij Mouser, maar dat kost een kapitaal om hier te krijgen).

Dus ben benieuwd of je met een "gewone" 2e LDO voor de Pi en de rest de ripple/noise laag kunt houden. En of het überhaupt voor het voeden van de Pi nog veel uit maakt.
1,5A ook genoeg?
https://www.ldovr.com/product-p/lt3045-1a5.htm
Gebruikersavatar
Kingpin
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 15:37

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Kingpin »

En anders hier eens kijken voor een 3A versie.
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... ost5227003
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Zwartoog »

Leuke bordjes, maar toch iets meer dan dat ik er aan uit wil geven :wink:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Het bordje is binnen. Je plaatst het boven op de RPi en dan daar de Hifiberry bordje op. Vandaar de naam 'Mezzanine'. Even bij de Handyman een voeding gekocht, zo'n universele. Kan max 3A leveren, dus kan ook nog wat aan de USB poorten hangen. Het staat nu te spelen, straks even 'met aandacht' luisteren. M'n dochter bepaald op dit moment de playlist. :think:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Ivo »

Deze leeftijdscategorie?

[youtube]https://youtu.be/UD2wqDgZrBQ[/youtube]

Dat belemmert hier nogal de muziekkeuze...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door SSassen »

Realiseer mij nu dat ik mijn Pi voeding nog moet nameten :mrgreen: ... Heb ‘m in een vloek en een zucht in elkaar gezet en zonder blikken of blozen aangesloten ...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door toetertje »

SSassen schreef:
Realiseer mij nu dat ik mijn Pi voeding nog moet nameten :mrgreen: ... Heb ‘m in een vloek en een zucht in elkaar gezet en zonder blikken of blozen aangesloten ...
Heb ik ook eens gehad met een voedingsprintje van barry. Toen de pi begon te roken, heb ik hem maar teruggedraaid van 12 naar 5 volt. De pi doet het nog steeds. :oops:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door SSassen »

Nee, zo bedoelde ik het niet. Voltage klopt, maar ik moest nog de eigen ruis bijdrage en de uitgangsweerstand nameten en vergelijken met de simulatie.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Ivo »

Sander, jij, een raspberry pi? Is dat niet te low-spec voor jou? Niet onaardig bedoeld.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door SSassen »

M’n Qobuz topic niet gevolgd begrijp ik? :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Ivo »

Nope. Zal ik s doen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

SSassen schreef:
Nee, zo bedoelde ik het niet. Voltage klopt, maar ik moest nog de eigen ruis bijdrage en de uitgangsweerstand nameten en vergelijken met de simulatie.
Ik begrijp overigens dat de onboard regulators van de Pi niet heel bijzonder zijn en wellicht roet (en ruis) in het eten kunnen gooien. Vandaar dat het Mezzanine bordje ontwikkeld is. Deze bypassed klaarblijkelijk de onboard regulators.\

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

En hoe zou dan dat in de spdif terecht komen?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door holco »

Dit klinkt toch ook wel erg fraai :yeah:

1.jpg
2.jpg
3.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

ds23man schreef:
En hoe zou dan dat in de spdif terecht komen?
Ik bedoel de regulators van de RPi zelf. Niet van het DAC board, die krijgt de spanning zoals normaliter via de GPIO pinnen. Als die op het DAC board ook drama zijn dan schiet je er nog niet veel mee op.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

satefan schreef:
ds23man schreef:
En hoe zou dan dat in de spdif terecht komen?
Ik bedoel de regulators van de RPi zelf. Niet van het DAC board, die krijgt de spanning zoals normaliter via de GPIO pinnen (en nu dus via het Mezzanine board die tussen de RPi en de DAC zit middels de GPIO pinnen). Als die op het DAC board ook drama zijn dan schiet je er nog niet veel mee op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

satefan schreef:
Het bordje is binnen. Je plaatst het boven op de RPi en dan daar de Hifiberry bordje op. Vandaar de naam 'Mezzanine'.....
je hebt de 0.5A versie van de C module?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1708
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door holco »

Voeding klaar, veel beter gaat het niet worden :D
20210103-123511.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”