Betere voeding voor Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Nee, dit gaat niet over het dieet van mijn Raspberry. Maar mischien in zekere zin ook wel.

Geinspireerd door de luisterdag in Hengelo, waar Kingpin een mooie streamer/voeding gebruikte, realiseerde ik me dat ik druk ben geweest met het bouwen van speakers, maar niet zoveel bezig ben geweest met de bron. Ik draai al een tijdje op de RPi, en dat werkt naar tevredenheid. Er draait een Spotify server op, zodat ik lekker snel nieuwe muziek kan ontdekken of iets op kan zetten wat ik leuk vind. Ik kan er ook (lossless) muziek vanaf mn Nas mee spelen, maar dat is wat traag (het navigeren), met name omdat mn Nas uit het jaar kruik komt.

Ik heb vanmorgen 2 x 128Gb aan USB opslag gekocht, muziek erop gezet en dit werkt natuurlijk soepel en snel, want is lokaal natuurlijk.

Nu wil ik de sapstroom richting RPi onder handen nemen. Ik heb als experiment even een powerbank op de RPi aangesloten, en het lijkt of er een zuiverdere weergave is nu. Maar goed, mischien wil ik dit ook graag horen :yeah:

Nu is een powerbank natuurlijk niet zo handig voor langdurig gebruik. Ik heb nog wat losse onderdelen liggen hier in de kast, waaronder wat trafo's en een heater supply van Guido Tent. Die ga ik dus aan een trafo knopen en netjes op 5v afregelen. Dan even kijken hoe ik er een mini-USB stekkertje aan knoop, mooi kastje er omheen printen en eens kijken (luisteren!) hoe dit bevalt.

Foto's komen spoedig.

Satefan
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Mtraxx »

Ik volg dit graag even.. zowieso geïnteresseerd in vervanging van switched power supplies van NAS, switch in de buurt van mijn audio en streamer. Ik heb onlangs nog zitten kijken naar printjes van Ti Kan al zijn die best duur om hier te krijgen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Shadow »

Barry had gloeivoeding printjes te koop die daar uitstekend voor misbruikt konden worden dacht ik?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Lijkt behoorlijk op de Guido Tent unit: https://tentlabs.com/Components/Tubeamp ... index.html

Ik heb deze liggen, dus ga er mee aan de slag.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

Het voedingsprintje van Barry gebruik ik ook voor het voeden van de de Raspberry PI 3B+ met Raspberry PI TouchScreen het dacje (HifiBerry DAC Pro+) wat er op zit heeft een eigen voeding.
Het verschil van alles op 1 voeding en opgesplitst was toch wel hoorbaar.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Barry had gloeivoeding printjes te koop die daar uitstekend voor misbruikt konden worden dacht ik?
Die gebruik ik ook, werkt prima.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Vanavond maar weer even verder lopen pielen. Ik had nog een AFDAC-LB in de kast liggen. Met een laagje stof er op. Maar daar zat wel een printje in met een trafo die 6V AC levert. De AFDAC eruit gehaald (de ringkern 'afgedopt', die haal ik er ook nog uit) en de Filament Supply er in, bedrading er aan en afgeregeld op 5.0v.
image0.jpeg
image1.jpeg
Nu eens bedenken hoe ik de micro-usb eraan ga knopen. Ik heb voldoende donor-kabeltjes liggen, maar moet even bekijken wat het handigste is. Ik heb geen zin om mn RPi om zeep te helpen natuurlijk. Iemand suggesties?

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Ik kan klaarblijkelijk ook de GPIO pins gebruiken om de 5V direct op het board te 'prikken'? Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

5V direct op de GPIO gaat inderdaad ook zonder problemen gebruik een aantal op die manier.
Als ik het goed heb zit er via USB wel een zekering tussen en dat heb je via GPIO niet.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

rjmulder schreef:
5V direct op de GPIO gaat inderdaad ook zonder problemen gebruik een aantal op die manier.
Als ik het goed heb zit er via USB wel een zekering tussen en dat heb je via GPIO niet.
Okay. Dus mocht de regulator raar gaan doen dan kan mn RPi op zn falie krijgen. Na de trafo (en er voor) zit een zekering, maar dat helpt na de regulator natuurlijk niet....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef:
Barry had gloeivoeding printjes te koop die daar uitstekend voor misbruikt konden worden dacht ik?
Heb nog wat printen liggen voor wie interesse heeft.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Ik ga vandaag maar eens een micro-usb kabeltje ontleden. De USB plug even in een muurwratje en dan meten op welke draadje er 5V staat. Dan weet ik welke draadjes/kleuren ik moet hebben voor de andere kant. Fingers crossed!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Barry2001 »

Die kleuren zijn standaard bij USB. Rood is +5V: https://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl-usb-connector
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Barry2001 schreef:
Die kleuren zijn standaard bij USB. Rood is +5V: https://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl-usb-connector
Thanks Barry. Ik ga er straks even mee aan de slag. Voor nu kan t wel even met een donor-kabeltje. Maar in de definitieve behuizing wil ik een normale USB aansluiting maken. Wel zo netjes.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Net even een donor-kabeltje in twee geknipt en gemeten. Er komen maar 2 aders uit mn donor kabeltje. Een rode en een witte. Ik meet -5V :think:

Het lijkt er dus op dat mijn donor-kabeltje door een kleurenblinde chinees in elkaar is gezet? Hier heb ik altijd een gruwelijke hekel aan. Rood zou de + moeten zijn maar is het dus niet, :evil:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

t feit dat er maar twee aders inzitten betekent neem ik aan dat het een oplaadkabeltje is, en niet bedoeld voor data-overdracht. Dus wellicht dat daarom de USB standaard kleurcode ook maar niet gerespecteerd word?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Maar goed, nu we weten dat wit de + is en rood de - bij mijn kabeltje, gaan we m maar eens aansluiten aan de RPi.

Als jullie nooit meer van me horen...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door hardbats »

Laten we hopen dat de erfenis goed beschreven is
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

hardbats schreef:
Laten we hopen dat de erfenis goed beschreven is
Ik moet iedereen teleurstellen. De RPi kwam direct tot leven. We hebben muziek. Nu een leuk kastje ontwerpen en printen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door hardbats »

Maar! Klinkt het ook beter?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

hardbats schreef:
Maar! Klinkt het ook beter?
Ik heb wel de indruk dat t wat 'cleaner' klinkt allemaal. Maar heb ook nog niet echt de tijd gehad om te luisteren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door Barry2001 »

satefan schreef:
Maar goed, nu we weten dat wit de + is en rood de - bij mijn kabeltje, gaan we m maar eens aansluiten aan de RPi.

Als jullie nooit meer van me horen...
Nou heb ik al erg veel USB kabeltjes en aansluitingen gezien Stefan, maar nog nooit 1 waar rood de - is. Waar gaat het heen in deze wereld :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Vooralsnog staat de voeding steeds een beetje te klapperen. Hij kan max 1.5A leveren, zou volgens mij moeten lukken, maar met de normale muurwrat erop werkt t stabiel. Straks de aansluitingen nog maar even nalopen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Betere voeding voor Raspberry Pi

Bericht door hardbats »

een rpi gaat in een soort lowpower mode als hij geen 5v 2A kan trekken volgens mij.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”