Oorspronkelijk ben ik begonnen met een combinatie van AL170 + G25FFL_WG, te gebruiken met een buizenversterker waardoor de impedantie van de box toch fijner moet afgestemd worden dan voor solid-state versterkers, waar men doorgaans al tevreden is als de impedantiepieken onder de 35 ohm blijven. Het doel is hier 4 ohm.
Ik heb even met de nieuwe versie van Boxsim gewerkt, V2.10, die is vooral interessant voor het configureren van de 'common outer housing'. Je kan daar direct alles ingeven zonder nog het tabblad driver/ "baffle and position" van de woofer te moeten aanpassen.
Verder is de ganse ontwikkeling gedaan met Boxsim 2.00, vermits de nieuwe versie nog een 5-tal bugs bevat.
Zo zou de database van de drivers vernieuwd zijn maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Normaal zou in de preview van de box onder 'common outer housing' ook de waveguide van de tweeter moeten te zien zijn, maar dat is alsnog niet zo.
Met versie 2.10: Met versie 2.00: De 1.8mm afschuiningen rechts, links en boven zijn hier niet getekend, vond ik wat ingewikkeld in Coreldraw
De eindresultaten: De frequentieweergave is @6dB=40Hz- @10dB=35Hz-30kHz, mooie "vlakke" curve met de AL170.
Gemiddelde impedantie = 5 ohm Perfecte overname op 1580Hz. De G25FFL-8 wordt normaal ingezet vanaf 2kHz maar met een waveguide mag dat al vanaf 1,5kHz.
Citaat van Visaton: "De exponentiële vergroting biedt een hoge versterking van het geluidsdrukniveau in het lagere hoge frequentiebereik, dat de tweeter ontlaadt. Bovendien zijn de focus en de koppeling met een woofer verbeterd, omdat de vlakken voor het genereren van geluid dichter bij elkaar komen." De crossover: Daarna dacht ik aan mijn goede ervaringen met de W170S-4 in de Alto III C en moest ik toch eens uitproberen wat het resultaat zou zijn als ik die woofer zou gebruiken ipv de AL170-8.
Common outer housing in versie 2.10: De 1.8mm afschuiningen rechts, links en boven zijn hier niet getekend.
De eindresultaten: Nog iets betere laag-weergave, ietwat grilliger middengebied maar nog acceptabel: @6dB=37Hz- @10dB=31Hz - 30kHz
Gemiddelde impedantie = 4 ohm. Faseplots met perfecte overname op 1600Hz. Crossover: Ik denk in de lente de versie met W170S-4 te bouwen, deze is voor 2 boxen €118 goedkoper dan de de versie met AL170 en vergelijkbaar van kwaliteit.
Ik heb een print ontworpen die voor beide versies van deze Shelfbox bruikbaar is: In bijlage vind je een rar-file met gerbers voor de crossover en de Boxsim bestanden voor beide versies. Verder ook 2 excel's met de onderdelenlijst.