RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

PA4URK schreef:
Zo, daar ben ik weer. Even druk met andere zaken - werk :roll: - en zo. Ik heb eens even zitten denken - ook op m'n werk 8) - over die chassisplaat. Heeft iemand ervaring om deze in te tekenen en daarna professioneel uit te laten CNC'en met mooie ingegraveerde tekst en zo? Op de andere vestiging van ons bedrijf kunnen ze dat wanneer er een goede AutoCad tekening van het object is. Ook een pdf of jpeg kunnen ze omzetten naar AutoCad en vervolgens CNC'en. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? :think:
Als je mij een ruwe maatschets stuurt, wil ik wel een autocad tekening voor je maken, hoor.

Rovano
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Barry2001 »

Mooi aanbod :hide:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Sorry voor de wat late reactie Rovano, maar het is hier druk rond de kerstdagen. Op het werk, tussendoor nog even een zaalvoetbaltoernooi voor vissers regelen en allerlei pannetjes met lekkere dingen op het fornuis zetten :wink:
Zoals Barry al opmerkte, dat is inderdaad een zeer genereus aanbod wat ik graag aan neem. Ik stuur je daar zo even een PB over.
In het verleden heb ik diverse keren plaatjes laten maken bij, inderdaad Schaeffer, ik was even de naam kwijt. Ik heb dat programma Frontpanel Designer ook op m'n PC en ben daar al mee aan de slag geweest. Het probleem is inderdaad dat je het niet extern kunt gebruiken.
Maar langzaam maar zeker komen we toch steeds dichter bij het doel :yeah:
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Je bent druk, ik begrijp het. Geeft niet: Wat in het vat zit, verzuurt niet.
Ik ga vast een opzetje maken. Een beetje uit de losse pols. Kan later nog wel wat in geschoven worden.
Zie ook je mailbox.

Even voor mijn begrip: de maatvoering geschreven in de trafo bakken is dat de hart op hart maat van de boutjes of is dat de maat van de bak zelf?
Boutjes M4 of M5?
Je plaatoplegging is 12mm toch?

Je wilt de plaat vastzetten met 12 schroefjes. Die komen dan wel in zicht. Wil je niet liever een afdekplaat over je chassis plaat leggen zodat je helemaal geen schroeven meer ziet? Zo heb ik dat gedaan met mijn PP-2C monoblokken:
viewtopic.php?f=7&t=24656&start=75

Groet,
Rovano
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

17Chassisvoorbeeld.jpg
De maten van de trafokappen heb ik er zelf ingetekend door met een dunne stift de omtrek te omtrekken. Zeg ik dat goed? :lol:
De rand waar de chassisplaat op rust is 14 mm. breed maar ik heb geen bezwaar tegen zichtbare schroefjes Rovano, integendeel, ik heb van die mooie bolkopjes en vindt dat zelf wel mooi staan. De kruisjes/sterretjes geven de middelpunten van de buisgaten en de M5 boutjes voor de trafokappen aan. Van de trafo's heb ik een pdf met de maten, misschien dat je daar nog wat mee kan?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Oh ja, die twee centerpunten boven de EYY13 gelijkrichter zijn voor de gaten van de voedingselco's, ook 37 mm.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Ja oké Rein,

De pdf documentjes zijn wel handig, stuur maar even of voeg ze hier toe als bijlage.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Kijk dit is toch leuk O:) :goedzo:
Begin ook steeds meer zin te krijgen om m’n CNC frees te verpatsen
Moet nu ook tekenen.
Alleen een ander programma
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Zo Rein,

Versie 1 op een A1 pdf formaat, schaal 1:1. Heb je vast wat om op te kauwen :lol:
Bijlagen
RS-1003 chassisV1.pdf
(67.74 KiB) 32 keer gedownload
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Bert61 schreef:
Kijk dit is toch leuk O:) :goedzo:
Begin ook steeds meer zin te krijgen om m’n CNC frees te verpatsen
Moet nu ook tekenen.
Alleen een ander programma
Als je DWG (Autocad) compatibel wilt tekeningen, en dat is tegenwoordig de standaard, kies dan één van deze freeware programma's:
https://www.geckoandfly.com/27558/free- ... ernatives/

Rovano
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ja ik moet dat maar eens proberen
Bedankt.
Dadelijk de pc maar eens aan zetten
O:) Bedankt iig :goedzo: :dank:
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Geen dank Bert, kleine moeite.....
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Rein, hier vast een ideetje voor de ventilatie gaatjes.
Ronde gaatjes zijn saai, wat vindt je hiervan?
Ventilatie.png
Een alternatief met 10 sleufgaatjes:
Ventilatie Alt.png
Voorstel gaten doorvoer trafo bedrading:
Doorvoer trafobedrading.png
Nog ontbrekende informatie:

- Hart op hart maat bevestigingsboutjes trafokappen (M5) Zie tekeningetje hierboven.
- Hart op hart maat bevestigingsboutjes buisvoeten (M3, M4??)
- Hart op hart maat bevestigingsboutjes condensatorklemmen (M3, M4??)

Rovano
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Hoi Rovano, je gaat lekker voortvarend te werk, goed bezig :lol:
De eerste opzet ziet er al prima uit maar we gaan vrolijk verder :yeah: .
Ik ben net weer even aan het meteren geweest met mijn schuifmaat en kom tot de volgende conclusies.
De boutjes die van onder af in de trafokappen gedraaid moeten worden zijn M4, zowel UGT als voedingstrafo.
Bij de 100 x 100 (je hebt vast alles liefst in mm. :wink: ) metende UGT kappen meet ik de diagonaal van de boutjes van hart tot hart 127 mm. maar misschien dat je hier sleufjes van maken kunt voor wat speling?
Voor de voedingstrafo - die dus in de 120 x 120 mm. kap gegoten zit - geldt een diagonaal van 157 maar ook hier misschien weer sleufjes?
Dan de buisvoet van de EYY13. Deze heb ik van Bert overgenomen/geruild en ze zijn van bakeliet denk ik.
De bevestigingsgaatjes zijn M3 en de afstand tussen de beide gaatjes van buitenzijde tot buitenzijde 48 mm.
Omdat ik nog niet weet hoe ik de buis moet plaatsen qua bedrading kan ik ook nog niet zeggen hoe de positionering moet worden.
Die houdt nog even tegoed.
Dan de keramische AliExpress RS-1003 buisvoeten, daarin heb ik me vergist want de diameter is geen 37 mm. maar exact 35 mm. met de schuifmaat.
Waarschijnlijk had ik die 37 mm. aangehouden voor wat speling toen ik de maten er in getekend had.
Deze buisvoeten beschikken over M5 bevestigingssleufjes met een lengte van 6 mm.
Buiten-Buiten van de sleufjes is 56 mm. en binnen-binnen 45 mm.
Hier nog even de afmetingen van de SE Ogonowski trafo's.
lo-se25-5-en (1).pdf
(101.09 KiB) 31 keer gedownload
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Oh ja, ik vind die tien druppeltjes bij de buisvoeten het einde :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Oh ja, oh ja, kun je voor de bedrading van de voedingstrafo misschien doorvoeren van 12 mm. situeren? Ongeveer op de plaats waar je ze nu hebt geplaatst? Ik heb daar namelijk rubber doorvoer tules voor en er moet best wel veel bedrading doorheen kunnen.
16Trafoopstelling.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

mooie ventilatiegaatjes
ik had er een langwerpig gat van gemaakt zeg een rechthoek met ronde hoeken (die bestaan niet zeggen ze ) bij mij wel :D
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

PA4URK schreef:
Hoi Rovano, je gaat lekker voortvarend te werk, goed bezig :lol: De eerste opzet ziet er al prima uit maar we gaan vrolijk verder :yeah: .
Ja, ik houd wel van een beetje opschieten.
PA4URK schreef:
Ik ben net weer even aan het meteren geweest met mijn schuifmaat en kom tot de volgende conclusies. De boutjes die van onder af in de trafokappen gedraaid moeten worden zijn M4, zowel UGT als voedingstrafo.
Bij de 100 x 100 (je hebt vast alles liefst in mm. :wink: ) metende UGT kappen meet ik de diagonaal van de boutjes van hart tot hart 127 mm. maar misschien dat je hier sleufjes van maken kunt voor wat speling? Voor de voedingstrafo - die dus in de 120 x 120 mm. kap gegoten zit - geldt een diagonaal van 157 maar ook hier misschien weer sleufjes?
Kan, maar dan moeten we even uitkijken dat de sleufjes niet onder de kap doorpiepen. Geef me even de exacte buitenmaten van de kappen.
PA4URK schreef:
Dan de buisvoet van de EYY13. Deze heb ik van Bert overgenomen/geruild en ze zijn van bakeliet denk ik. De bevestigingsgaatjes zijn M3 en de afstand tussen de beide gaatjes van buitenzijde tot buitenzijde 48 mm.
Omdat ik nog niet weet hoe ik de buis moet plaatsen qua bedrading kan ik ook nog niet zeggen hoe de positionering moet worden.
Die houdt nog even tegoed.
Oké, doen we later.
PA4URK schreef:
Dan de keramische AliExpress RS-1003 buisvoeten, daarin heb ik me vergist want de diameter is geen 37 mm. maar exact 35 mm. met de schuifmaat. Waarschijnlijk had ik die 37 mm. aangehouden voor wat speling toen ik de maten er in getekend had.
Zal er 35,5 mm van maken, heb je nog een klein beetje speling.
PA4URK schreef:
Deze buisvoeten beschikken over M5 bevestigingssleufjes met een lengte van 6 mm. Buiten-Buiten van de sleufjes is 56 mm. en binnen-binnen 45 mm.
Oké, ga ik in het midden zitten met gaatjes 5 mm.
PA4URK schreef:
Hier nog even de afmetingen van de SE Ogonowski trafo's.
lo-se25-5-en (1).pdf
Zal ik wat bevestigingsgaatjes voor opnemen. Doorvoeren maak ik 12 mm.

10-sleuvenplan is goedgekeurd, dus maak ik het zo.

Je vergeet nog de hart-hart maat voor de bevestiging van de front-end buisjes en die van de condensatorklemmen
Laatst gewijzigd door Rovano op di 24 dec 2019, 1:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

Bert61 schreef:
mooie ventilatiegaatjes
ik had er een langwerpig gat van gemaakt zeg een rechthoek met ronde hoeken (die bestaan niet zeggen ze ) bij mij wel :D
Nee joh, ik weet nu dat Rein een voorkeur heeft voor rondingen (bolkopschroefjes en mogelijkerwijs ook andere rondingen :mrgreen: ) Druppels hebben meer rondingen dan afgeronde rechthoekjes.
Laatst gewijzigd door Rovano op ma 23 dec 2019, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Rein meet even de dikte op van de buizen aan de onderkant dat is behoorlijk meer als de voet
Ik heb daar oooit een vout in gemaakt en stond de buis half over de ventilatie sleuven
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Rovano »

De volgende exercities.

Gelijkrichter, nu eerst 'vlak', misschien later draaien:
Gelijkrichter.png
Eindbuis:
Eindbuis.png
Voedingstrafo, nog even zonder sleufgaten:
Voedingstrafo.png
UGT, ook nog geen sleufgaten. Als ik het goed heb gezien, heb je alleen aan de voorkant aansluitingen; de bovenste doorvoergaten kunnen dan vervallen en bovendien kan de trafo iets 'omhoog' zodat je wat meer ruimte krijgt voor je aansluitingen:
UGT.png
Ik vraag me trouwens af of het wel zo veel zin heeft, die sleufgaatjes. Als je ze onder een hoek van 45 graden zet, staan straks je trafo's nog scheef ook. Als je deze diagonale metingen zuiver hebt uitgevoerd, kan er toch niet zo veel misgaan? En dan nog, wat is er mis met een beetje ruimen met een rattenstaart? Blijft het toch een beetje handwerk.....
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

ik heb even naar boven gegaan en de voet KT88 opgemeten die 43mm
Dus je zit goed :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
ik heb even naar boven gegaan en de voet KT88 opgemeten die 43mm
Dus je zit goed :goedzo:
Zit niet in 't verkeerde draadje Bert ?
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door AatV »

Voetje voor voetje komt het resultaat dichterbij. :D

groet,
Aat
Plaats reactie