Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Afgelopen tijd niet stil gezeten, zie foto .Ze zijn verhuist naar Den Haag wat grotere ruimte en andere versterker, een klasse d 2x50 watt voor de lieve somma van 14 euri, gaat een stuk beter dan mijn nap 200 van ongeveer 3000 tja het kan verkeren. 
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Dit is wat mijn telefoon er van maakt op luisterplaats ik heb geen meet apparatuur.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Geen goeie camera ook zo te zien
Grafiekje ziet er redelijk goed uit toch?
Grafiekje ziet er redelijk goed uit toch?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Nee naar mijn idee wat minder badkuip dan de echte. Basweergave is ook steeds beter geworden nog wat schaap aan toegevoegd deed ook al wonderen. Het overal beeld klopt nu wel. Ze zetten in ieder geval een heel ruimtelijk beeld neer zelfs over dat super eenvoudige versterkertje. Hoe het zich pricewise verhoud met commerciele luitsprekers eerlijk gezegd ik weet het niet ik heb nog nooit niet zelfgemaakte luidsprekers gehad. Ben wel bereid om afspraken te maken voor die genen die ze wil horen
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Najaar is er weer een luisterdag in Alphen, die neem je mee in een boodschappentas 
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Eigenlijk zit ik een beetje met een vraag ik heb de maten van het ontwerp iets gewijzigd aangezien de filterelementen nogal groot waren uitgevallen, uiteindelijk is het filter buiten de kast terecht gekomen. Gevolg een kleine 400cc meer inhoud voor de woofer heeft iemand er een idee van wat dit betekent qua bas weergave. krijg ik daardoor een nog grotere bult in de bas weergave of juist een afvlakking daarvan.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Dat is een voordeel voor het laag. Ruim 4 liter is nodig, de rest is zwaar een concessie.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik heb nog een aantal metingen gedaan met roze ruis de vorige was een frequentie sweep.
vergis ik mij of is deze curve vlakker dan die van het origineel in ieder geval niet meer zo'n bult in het laag.
dit zijn metingen vanuit luisterpositie dus waarschijnlijk wel wat vervuild maar ja dan weet je wel waar je naar luistert
dit zijn metingen vanuit luisterpositie dus waarschijnlijk wel wat vervuild maar ja dan weet je wel waar je naar luistert
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Echt knap! Een licht gevoel van afgunst, gecombineerd met zin om opnieuw aan de mijne te beginnen maakt zich meester van me.
Welke crossover heb je uiteindelijk gebruikt?
Welke crossover heb je uiteindelijk gebruikt?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ben een dikke week offline geweest, vandaar de late reactie.
Dit is het toegepaste filter De weerstand van 12.9 Ohm is bij mij 12 Ohm geworden.
De condensator van 56 uf is samengesteld 6.8 clarity cap esa rest mundorf mcap evo aluminium oil. In de kast zelf zie je nog de condensator voor de ambient tweeter 3.3 uf die takt af van de woofer input (zonder filter)
3 van die pijpleidingen vond zelfs ik teveel voor deze luciferdoosjes
Dit is het toegepaste filter De weerstand van 12.9 Ohm is bij mij 12 Ohm geworden.
De condensator van 56 uf is samengesteld 6.8 clarity cap esa rest mundorf mcap evo aluminium oil. In de kast zelf zie je nog de condensator voor de ambient tweeter 3.3 uf die takt af van de woofer input (zonder filter)
3 van die pijpleidingen vond zelfs ik teveel voor deze luciferdoosjes
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Bedankt voor het delen!
Ik hoop nog steeds eens achter het originele filter van de W5 aan te lopen...
Ik hoop nog steeds eens achter het originele filter van de W5 aan te lopen...
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Er tegenaan, denk ik. Er achteraan lopen kan lang duren.....
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik denk dat dit filter eigenlijk prima is het doet eer aan een zo eenvoudig mogelijk 6 db filter, Sven heeft eens in een interview de wens voor een filter met top onderdelen geuit maar die zouden teveel ruimte innemen en zouden dus uitwendig geplaatst moeten worden, dat was volgens hem echter niet commercieel haalbaar. Een vlakkere frequentie karakteristiek is met een echt 6 db filter en de gegeven luidsprekers waarschijnlijk nog een hele klus. In ieder geval heb ik zijn wens voor een uitwendig filter met kwaliteits onderdelen in vervulling gebracht, commercie lap ik zo wie zo aan mijn laars.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik weet niet of dit toegestaan is omdat het off topic is maar ik ben erg benieuwd hoe jullie inschatten hoe een luidspreker met deze frequentie curve zal klinken.
,
het zijn deze luidsprekers
het zijn deze luidsprekers
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Focal inverted domes
Lekker fris geluid waarschijnlijk>?
Lekker fris geluid waarschijnlijk>?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ja fris is ie wel maar ook erg gevoelig voor de kwaliteit van het filter materiaal, pas met de claritycap MR verdween alle scherpte volledig. Overigens is het filter gereduceerd tot de max dwz 1 spoel voor de mw 16p satori,+1 cap voor de focal met een rendementsaanpassing het bandje achter kreeg een aftakking van de focal met nog een kleinere cap er overheen dat is alles.
Daarmee toch een vlak verloop en een 3db baffle stepcorrectie wat wil een mens nog meer.
Fase en tijdsfouten zijn zo in ieder geval theoretisch het minst aanwezig klinkt ongelooflijk open.
Daarmee toch een vlak verloop en een 3db baffle stepcorrectie wat wil een mens nog meer.
Fase en tijdsfouten zijn zo in ieder geval theoretisch het minst aanwezig klinkt ongelooflijk open.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Klaar!
Klinken ... Euh ... groter dan ze zijn. Gedetailleerd en toch genoeg laag, echt netjes. Maar da's objectief natuurlijk. Ik ga ze eens meenemen en naast mijn kameraad zijn Kef references zetten.... Altijd een pijnlijk moment.
Ik heb 5 platen multiplex van 1.8 verlijmd en dan gezaagd met de decoupeerzaag (heb een goeie zaag, dat helpt een stuk) met een lintzaag zou nog beter gaan denk ik. Aan de buitenkanten multiplex van 1cm gelijmd. Eerst de kant van de woofer. Woofer gefreesd en de Crossover erin gemonteerd. Laatste kant toegevoegd... Schuren schuren schuren... Monteren en klaar. Niet foutloos. In België zeggen ze: Schoon van ver, maar ver van schoon. (Schoon = mooi dus). Maar ben wel tevreden.
Ik heb 5 platen multiplex van 1.8 verlijmd en dan gezaagd met de decoupeerzaag (heb een goeie zaag, dat helpt een stuk) met een lintzaag zou nog beter gaan denk ik. Aan de buitenkanten multiplex van 1cm gelijmd. Eerst de kant van de woofer. Woofer gefreesd en de Crossover erin gemonteerd. Laatste kant toegevoegd... Schuren schuren schuren... Monteren en klaar. Niet foutloos. In België zeggen ze: Schoon van ver, maar ver van schoon. (Schoon = mooi dus). Maar ben wel tevreden.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
En nog eentje om te tonen dat er wel degelijk een woofer aan hangt...
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Mooi mag ik vragen waar je het filter hebt gelaten, want zo te zien heb jij de originele maten aangehouden en dan wordt het toch krap, en welk filter heb jij uiteindelijk toegepast?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Sorry voor de late reactie.
Originele maten en crossover zit gewoon in de kast. Ik heb hem niet op een plankje gebonden maar verlijmd aan de binnenkant in de ruimte die je vrij hebt bovenin.Ik had hem op voorhand gesoldeerd en dan zo 'geplooid' tot ik een compact pakketje had... en dan erin 'gemoffeld'. Niet heel pro maar werkt wel. Dat ging omdat ik in verschillende lagen heb gewerkt en dus enkel de zijdelingse baffle nog moest toevoegen. Ik heb het filter gebruikt dat jij ook hebt gebruikt maar ik heb wel een 1 Jantzen Cross cap van 56µF gebruikt. Gevolg: klein compact en vooral zwaar speakertje met een zeer fijn geluid. Ik weet niet of ie lekker uitmeet, maar ik weet wel dat ik er blijf van genieten en uiteindelijk draait het daar toch om, niet?
Originele maten en crossover zit gewoon in de kast. Ik heb hem niet op een plankje gebonden maar verlijmd aan de binnenkant in de ruimte die je vrij hebt bovenin.Ik had hem op voorhand gesoldeerd en dan zo 'geplooid' tot ik een compact pakketje had... en dan erin 'gemoffeld'. Niet heel pro maar werkt wel. Dat ging omdat ik in verschillende lagen heb gewerkt en dus enkel de zijdelingse baffle nog moest toevoegen. Ik heb het filter gebruikt dat jij ook hebt gebruikt maar ik heb wel een 1 Jantzen Cross cap van 56µF gebruikt. Gevolg: klein compact en vooral zwaar speakertje met een zeer fijn geluid. Ik weet niet of ie lekker uitmeet, maar ik weet wel dat ik er blijf van genieten en uiteindelijk draait het daar toch om, niet?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Heeft iemand een idee wat de cross-over freq. van die W5 is? Ben gewoon nieuwsgierig naar de ontwerpachtergrond.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
geen idee, maar ik zou het gezien de zijmontage van de drivers niet heel hoog doen. Om de breedbandertjes te ontlasten niet te laag.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ja, dat is logisch natuurlijk. Daarom ben ik benieuwd welke keuze ze bij het ontwerp hebben gemaakt.matjans schreef:geen idee, maar ik zou het gezien de zijmontage van de drivers niet heel hoog doen. Om de breedbandertjes te ontlasten niet te laag.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Geen filtering op de woofer en weetikhoeveel Hertz highpass op de breedbander.
Woofer passief filteren is een no-go.
Woofer passief filteren is een no-go.
