opknappen/modificeren wembley model two twelve

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

morgen zal ik even voor je meten.
nu blijf ik even liggen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door RobertD »

DHT Rob beschrijft op zijn site hoe hij de lamellen van de voedingstrafo opnieuw heeft gestapeld. Die zitten oorspronkelijk per 4 of 5 om en om gestapeld, maar het is beter om de lamellen 1 voor 1 om en om te leggen. Dat scheelt brom in de voedingstrafo.

Ik zou de tip van KT88 over de weerstand in de primaire maar ter harte nemen. De voedingstrafo is ontworpen voor 220V en we zitten tegenwoordig al op 230 en als je dicht bij een distributietransformator van het energiebedrijf woont is het zelfs bijna 240V.

Wat Anne ook al schrijft: Geef elke eindbuis zijn eigen kathodeweerstand.

Ga je deze op de Alpair 10 laten spelen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik ga me er eens in verdiepen,voor zover ik er uit kan komen......
maar het is een druk weekje helaas.....

en ja het komt te spelen op de alpair 10 of op project naamloos,als ik de versterker stil krijg want naamloos zal een flink rendement hebben.
Molen51
Berichten: 1
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 14:33
Locatie: Rotterdam

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Molen51 »

Hallo, nieuw op dit forum, dus even wennen. Ik heb ook net een Wembley two twelve op de kop getikt. lijkt inderdaad erg op de Bocama, alleen de UGT's in de 2-12 staan 90o verdraaid t.o.v. de Bocama en de ingangen staan vertikaal. Nu heb ik onlangs een leuke versterker gebouwd met een setje Bocama trafo's, twee Russische EL84 als triode geschakeld en verder alles super simpel gehouden. Het speelt echt prachtig. Muisstil ook. Alleen de voedingstrafo wordt meer dan handwarm (60o) ondanks een fikse serieweerstand. Zie bijlagen.
DSCF2557-.jpg
Schema copy.jpg
De 2-12 bromt behoorlijk (ook met volumeregelaar op 0) en echt vermogen komt er niet uit, schakelaartjes voor de impedantie en fase werken krakkemikkig. De eindbuizen (Philips, dus niet de originele schat ik) meten allemaal prima, evenals de gelijkrichtbuis.
Ik twijfel nu wat ik zal doen, proberen hem in originele staat te restaureren of de hele eindtrap om te bouwen naar het ontwerp waar ik tevreden over ben en verder alle overbodige fratsen buiten werking stellen. Het is dan alleen geen two-twelve meer maar een two-four and a half. Ik ben benieuwd naar de mening van forumleden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

Ik kwam dit project tegen met opruimen......
Nieuwe buizen en elco's,maar wel een hoop bedrading verdwenen......

Iemand interesse in de Wembley?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door hannesie »

Misschien eens leuke voor Bert61
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ray5150 »

Wat voor bedrag had je in gedachten, Andre ?
Als die redelijk is heb ik wel interesse.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

Brul maar wat!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ray5150 »

Geeltje ?
(dat is dus 25 euro hier.)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

Da's wel erg weinig.........
Er zitten ook nieuwe buizen en elco's in.

Als je echt interesse hebt graag de rest via pm..........
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ray5150 »

Oh, ik was in de veronderstelling dat het geheel nog in dezelfde staat verkeerde als in de openingspost. :oops:
Nee, dan laat ik hem wel aan mij voorbijgaan.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 13 jan 2019, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

Geen probleem! :goedzo:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Lampje »

Ik heb wel interesse stuur je een mail
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door OpaBert »

hannesie schreef:
Misschien eens leuke voor Bert61
Hans had een vooruit ziende blik :lol:
Opabert is zeker geïnteresseerd in de wembley alleen er liepen nog een of 2 draadjes met bocama,s merkte ik en nu weet ik niet wie er een Wembley heeft afgebroken en er wat anders van heeft gemaakt ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door OpaBert »

Twee weken terug heb ik op MP een Wembley two twelfe gekocht
Hij zou het nog doen
Het toestel in gebracht vanuit Zeeland
Mag je niet mopperen :D
En hij doet het Alleen audio is zwaar vervormd en de Mode schakelaar werkt andersom
En zo te zien fabrieks fout alles zag er zo onaangetast uit
Hoe krijg je dat voor elkaar :think:
Voorlopig overbrugd zodat het altijd stereo is
Wat de Toon regeling wat ik er in stop komt er bij benadering uit op 1 kanaal Potmeter helemaal op uiterste
Het andere kanaal lijkt er niet op
Alles rond die 2 Potmeters losgemaakt en natuurlijk breken bijna alle hoedjes los van de kool
Maar ik heb genoeg weerstanden, dus potmeters in de kontakt spray en ......
Niks het lijkt wel of er iets is veranderd, opm1 kanaal positie helemaal uiterst rechtsom meen ik kon ik weer een blok golf uit krijgen
Andere zeer weinig
Dus alles maar weer uit een genomen
En morgen verder , het is erg raar alles zag er zo fabrieks achtig uit , geen prutswerk en meer dan 30 jaar geleden te zien aan de hoeveelheid stof en gebruikte componenten
Alleen ik twijfel nu sterk aan de waarden condensatoren
0.005 ? er staat niet iets achter
ik meet tussen 5 en 8 nF het zal wel 5 nF moeten zijn
Maar de waarde verloopt als ik ze met mijn vingers opwarm
De weerstanden die niet onthoed zijn meten 100 KΩ wat ze volgens de kleurcodering moeten zijn
De Potmeters hebben een midden aftakking welke aan gnd zat
Maar is niet verbonden met de koolbaan van de potmeter
In het schema lijkt het wel verbonden te zijn wat wel erg vreemd zou zijn

De waarden kloppen niet erg 1MΩ is 880KΩ en 500KΩ is 462KΩ
Moet wel 5 Nf 4x bestellen en 100pF 4x
Bijlagen
4E4B428B-94B2-460C-806B-9D228D918319.jpeg
8D925184-2C3E-4CE5-9480-CFAC3E8C8267.jpeg
E42F3B72-CBE6-4907-B482-60C011D627B9.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door OpaBert »

Ik heb 5 NF ctjes besteld en ik ga die toonregeling buiten het toestel opbouwen
Ik heb van een forum lid een chassis gekregen en ook de aanbouw waar het front tegen aan geschroefd wordt
066763CC-4C21-4A18-9C64-4F8765C8B796.jpeg
Dat is stukken makkelijker dan zoals hieronder
DBBE362E-C501-4A56-A22B-352F46EEC84D.jpeg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Hoi Opa Bert, lekker bezig daar! Allemaal de beste wensen nog voor het nieuwe jaar vanuit Urk, groeten Opa Rein :wink: .
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door OpaBert »

PA4URK schreef: ma 03 jan 2022, 21:27
Hoi Opa Bert, lekker bezig daar! Allemaal de beste wensen nog voor het nieuwe jaar vanuit Urk, groeten Opa Rein :wink: .
Ja overal tegelijk mee bezig En voor jou natuurlijk ook allerbeste 2022 En dat Opa zijn is best leuk. Hee :?:
Elke zondag ff naar m’n zoon en kleinzoon beetje bezighouden O:) O:)
Vermaak me er wel :D
Ik ben van die 475 mL plastic oversized bekers met rijstepap aan het eten en ik spaar ze op
En als m’n kleinzoon hier is bouwen we een toren Die natuurlijk geen 10 tellen staat omdat hij er een tussen uit wilt pakken :lol:
En dan beginnen we gewoon op nieuw :lol:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Leuk Bert, hier is het ook genieten van de 10-maander, gezellig vooral nu kleine Reintje ook herkenning begint te krijgen :lol:

Ff off topic: Het bouwen van versterkers staat hier even op een laag pitje. Ik ben eindelijk begonnen met de AM zender voor 80 meter die inmiddels al lekker begint op te schieten. Chassis is klaar en komende week begin ik met opbouwen en bedraden zodat ik hem hopelijk 1 februari tijdens de herdenking van de Watersnoodramp in gebruik kan nemen. Hier effe een fotootje zoals ie er nu uitziet.
20211230_084315.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door OpaBert »

Ziet er mooi uit Rein
Ken je het schema is naar me sturen?
Het spoeltje verticaal ca 100-200 uH is dat je anode smoorspoel ?
En die Grotere je Tank kring De C onder het chassis?
Pas je een kristal op rooster toe ? Met een kleine condensator ?
Ik heb m’n griddipper al verkocht die is heel handig met bouwen van zo iets O:)
M’n handen jeuken al :lol:
Ga pitten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Pjotr »

PA4URK schreef: di 04 jan 2022, 19:14
Leuk Bert, hier is het ook genieten van de 10-maander, gezellig vooral nu kleine Reintje ook herkenning begint te krijgen :lol:

Ff off topic: Het bouwen van versterkers staat hier even op een laag pitje. Ik ben eindelijk begonnen met de AM zender voor 80 meter die inmiddels al lekker begint op te schieten. Chassis is klaar en komende week begin ik met opbouwen en bedraden zodat ik hem hopelijk 1 februari tijdens de herdenking van de Watersnoodramp in gebruik kan nemen. Hier effe een fotootje zoals ie er nu uitziet.
20211230_084315.jpg
Gaaf! Heel lang geleden ook nog gebouwd met een 807 en een hoop spullen uit een oude scheepszender! Dat is het echte werk met buizen :rock: Maar waar is je modulatietrafo + bijbehorende versterker?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door OpaBert »

Ik meen dat Rein op Schermrooster gaat moduleren dan heb je maar een kleintje nodig
Zal wel onderin zitten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Pjotr »

Of extern? Als je maar weinig vermogen wil kan dat i.d.d. ook Bert. Erg efficiënt is dat niet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: wo 05 jan 2022, 10:01
Of extern? Als je maar weinig vermogen wil kan dat i.d.d. ook Bert. Erg efficiënt is dat niet.
Daar heb ik geen ervaring mee
Anderzijds moet je Modulatie ( vermogen ) toevoegen op je Anode wisselspanning
En heb je voor een 10 Watt AM zender ook bijna een 10 Watt modulator nodig
Op het Schermrooster maar 1 of 2 watt je moet daar spanning hebben
Ik haalde dat in 1966-67 uit een koffer grammofoon en een amroh trafootje van 5000-8 ohm
De 8 ohm in plaats van de luidspreker en de 5000 ohm aan G2 PL81
Dat was een buis uit een ZW Tv ( bijna gratis) 807 was toen een jongensdroom
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Pjotr »

Meen je dat nou Bert? Hier stond in de jaren '60 - '70 best nog veel 807 in de dump. WO2 erfenisje van de Amerikanen. Maar o.k. 5 gulden was toen best veel zakgeld...
Plaats reactie