EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Het einde van de bouw van deze versterker is in zicht, het gewicht -inclusief eiken zijpanelen- is 14,3 kg.
pre-samenstelling los onafgewerkt hout - front.jpg
Met de kap gemonteerd...
pre-samenstelling onafgewerkt hout - front.jpg
Front met onafgewerkte zijpanelen los er tegen...
pre-samenstelling los onafgewerkt hout - back.jpg
Achterzijde met onafgewerkte zijpanelen los er tegen...

... de panelen worden dus nog geschuurd en satin-zwart geverfd.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 25 mar 2018, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er heel fraai uit :kwijl: , net echt :D
Dat van die zijpanelen had je niet moeten zeggen, had niemand gemerkt :sure: :lol:
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik vind het prachtig Willy
Je voorfront is Super een van de mooiste zelfbouw projecten :goedzo:
Edit heb weer niet goed gelezen :oops:
Alleen kops hout nog behandelen schuren en olie of vernis ?
Het lijkt op de foto nog niet gedaan
Maar het vooral met je WD inialen erbij echt af
Super !
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De versterker is klaar en verhuist binnenkort naar Gent, bij mijn zoon.

:foto:

Eerst nog een foto van de versterker voor ie ingebouwd wordt, zoals je kan zien krap bemeten binnenin en dan is dit het resultaat met bedrading: chaos #-o
Zonder kast-b.jpg
Maar de kast was al zo groot...
Overzicht finale test-b.jpg
Voor de gelegenheid heb ik mijn oude Philips Hi-Fi boxen erbij genomen. Metallica met "Nothing else matters" klinkt zalig! Kippevel! :rock:
Finale test 2-b.jpg
Finale test 3-b.jpg
De verzamelde schema's en ontwerptekeningen post ik later nog.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ziet er ook zalig uit Willy :goedzo:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik ga in deze versterker de BIASAUTOMAAT implementeren, zodat afregeling verder niet meer nodig is.
Ik maak gebruik van volgende biasautomaat waarvan de uitleg onder de volgende link te vinden is.
BiasAutomaat.jpg
In het begin was ik van plan om enkele overbodige weerstanden weg te knippen (R32-33) en de 10-turns te laten zitten.
work1.jpg
work2.jpg
R42 en 43 zouden wijzigen van 10 naar 15 ohm. We moeten nl. de spanning over R42-43 meten en naar de autobias sturen. Wanneer die spanning afwijkt van 0.61V (= de referentiespanning in de biasautomaat), gaat die de roosterspanning bijsturen tot de spanningen over R42-43 de referentiespanning bereiken.
Ik ben als volgt aan die 15 ohm-waarde gekomen: ik wil max. 20W voor de EL34 zodat de max. kathodestroom "Ik" 20W / 440V = 45mA mag bedragen.
Bij een R42-43 = 15 wordt Ik 0.61V / 15 = 40.6mA. Eerst dacht ik 12 ohm te nemen maar dan kom ik op 50.6mA en dat is me teveel.

Ik ben nu een aangepaste EL34-printlayout aan het ontwikkelen, waar de 5V-voeding voor de autobias mee opgenomen is. De overbodige weerstanden (R32-33) en de 10-turns verdwijnen, zo wordt alles ordelijk en door hier en daar wat te verschuiven wordt de nodige plaats gemaakt voor het bias-printje. Dat printje van 5 op 6 cm wordt rechtop gemonteerd. Twee 4-aderige kabeltjes verbinden het printje met beide kanalen (op R32 en 33) via molex-stekkers. Deze aanpassing van de layout kost veel tijd maar is volgens mij wel de properste oplossing. Van wegknippen en op de restanten draden gaan solderen, daar hou ik niet van.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Het ontwerp van de vervangende hoofdprint is klaar en de volledige BiasAutomaat is er in opgenomen.

De exacte plaats van potentiometers, schakelaars en buizen is ongewijzigd. Vooral in het gedeelte tussen de buizen en de UGT-aansluitingen is gewijzigd, daar zijn een aantal onderdelen (voor de instelling vd eindbuizen) verdwenen en is er plaats gemaakt voor de BiasAutomaat (+ 5V voeding).

Overigens is de sporen-layout volledig herwerkt: komende van een enkelzijdige PCB naar een dual layer.
EL34-V4-PCB-1.jpg
De gloeidraden van de buizen moeten per kanaal verbonden worden met voorziene soldeerpunten (+Vh-) bovenaan.
De voeding van de BiasAutomaat is al verbonden, maar de BIAS vd eindtrappen moet door 2 flatcables (4dr.) met molex connectoren naar de BiasAutomaat worden verbonden.
EL34-V4.jpg
Betreffende de voeding van de BiasAutomaat: wat gebeurt er indien de zekering F1 uitvalt, waardoor er geen +5V voeding meer is?
Ik veronderstel dat de spanningen op de roosters dan sterk negatief worden, wat maakt dat de eindbuizen geen hinder ondervinden.
Is dat correct?

Indien geen opmerkingen, bestel ik volgende week de print.
Bijlagen
EL34 V4.0.zip
(91.78 KiB) 69 keer gedownload
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Als de 5V uitvalt is de referentie spanning ook weg en word de negatieve spanning maximaal.Je redenatie klopt.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

@ douwebakker:
bedankt dan kan ik gerust zijn. O:)
........
Vanaf 1 juli 2021 zijn de invoerregels voor leveringen van buiten EU gewijzigd.
Gelukkig heeft JLCPCB daarvoor maatregelen getroffen, genaamd de Import One Stop Shop (IOSS), die toegestaan worden door de EU.
JLCPCB rekent bij het afrekenen van de bestelling zelf de 21% BTW aan, voor leveringen van max. €150 (inclusief verzendkosten), en stort die door naar het land van bestemming. Op die manier worden die zendingen niet meer extra gecontroleerd op de bestemming, waardoor de verhoogde kost beperkt blijft.

Ik heb ook nog eens gecontroleerd wat het me zou kosten om deze PCB binnen de EU te bestellen, maar bv. bij EuroCircuits (service van Elektor) betaal je voor 1 x PCB (200 x 290mm), dual layer: €164,94 en voor 5 x: €395,79. Ik weet niet of er nog verzendkosten bijkomen.
EuroCircuits-1.jpg
EuroCircuits-5.jpg
Bij JLCPCB kost mij de bestelling van 5 stuks (minder gaat niet), €67,72. Dat is met vervoerder "DHL Express Economy".
JLCPCB-5.jpg
Met vervoer via "EuroPacket" zou het zelfs maar €50,99 zijn maar ik ben niet zeker dat die verzendwijze voldoet voor de EU. "Europacket" staat in de lijst van verzendmogelijkheden niet onder de noemer "IOSS" (VAT collected at sales point, customs fee paid by JLCPCB) maar onder "DDP" (Duty and customs fees handled by JLCPCB).
JLCPCB-Europacket.jpg
Zoals je kan zien betaal je bij de laatste even goed de 21% BTW aan JLCPCB. Ik vind het verwarrend, ben geneigd om voor Europacket te gaan maar anderzijds vraag ik me af of er dan toch geen extra kosten bijkomen ...
HIER kan je info van JLCPCB vinden aangaande de gewijzigde heffingen van de EU.

Ik ga nog wachten om de bestelling te plaatsen tot woensdag 28/12.
Als er geïnteresseerden zijn om een print over te kopen kan dat aan de totaalprijs JLCBCB / 5, vermeerderd met de plaatselijke verzendkosten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Willy_61 schreef: ma 26 dec 2022, 13:23
Zoals je kan zien betaal je bij de laatste even goed de 21% BTW aan JLCPCB. Ik vind het verwarrend, ben geneigd om voor Europacket te gaan maar anderzijds vraag ik me af of er dan toch geen extra kosten bijkomen ...
Overal lees ik over DDP dat de verkoper verantwoordelijk is voor zowel verlies/schade tot aan het overeengekomen afleveradres, als voor de bijkomende kosten onderweg.

Volgens mij vindt verrekening door verkoper daarbij plaats via de vervoerder, terwijl hij het bij IOSS achteraf rechtstreeks aan de overheid afdraagt. Dit laatste kan als hij hier een IOSS-nummer heeft aangevraagd en gekregen, wat een soort alternatief BTW-nummer lijkt te zijn.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Dan lijkt me het toch veiliger om te gaan voor transport onder IOSS, JLCPCB heeft nl. een IOSS-nummer gekregen.
Met maar een verschil van ca. €17 kan je maar beter geen risico lopen, leveren door "DHL Express Economy" dus ;-)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy de Front en Achterplaat moet je die ook nog laten maken ?
Zoja Doe ik nog een keer mee als je nog moet gaan bestellen bij JLPCB
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Hoho Bert O:)
De print die ik nu laat maken is ter vervanging in mijn eerder gebouwde EL34-versterker, die waar we de KT88 ook eens hebben in uitgetest en die in dit topic is besproken.

Mijn zoon dacht dat er een lichte brom op zat maar ik heb dat hier thuis niet kunnen vaststellen. Vermoedelijk werd die brom veroorzaakt buiten de versterker om (snoeren, Raspberry ...). Ik heb er meteen voor gekozen een nieuwe print te ontwikkelen met daarin de BiasAutomaat, zo heeft hij nooit geen afregelprobleem.

Front- en Achterplaat hoef ik dus niet te bestellen, dat zou trouwens ook niet gaan bij JLCPCB.
Daar moet je voor bij TubeTown zijn.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Dat weet ik dat front en achterkant bij tubetown vandaan moet komen Willy O:)
Maar het is me te zwaar ook stereo
Al eens eerder overgesproken
Nu ook aan het worstelen met een monoblok met AE voedingstrafo en AE UGT
Ringkernen zijn toch fijn om mee te werken zeker in mono opstelling
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

@Anne:
Mag ik de condensatoren C8 en C12, beide 47µF, vervangen door 39µF? Momenteel heeft mijn footprint gaatjes van 0,7mm.
De footprint van sPrint-Layout had gaatjes van 0,6mm maar elko's met RM7,5 en bij die hoge spanning gaan van 0,6mm naar 0,8mm vanaf 47µ.
C8-C12.jpg
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De print zit terug in de versterker en de eerste testen zijn achter de rug.

Met 220V van mijn variac geeft mijn HS 422V, daarbij meet MP3 332V en MP4 250V. De negatieve voeding is uiteraard nog altijd -60V (MP5).
Met een netspanning die meestal schommelt tussen 230 en 240V komt HS in de buurt van 440V, MP3 en MP4 stijgen dan ook nog proportioneel.

De spanningen over de kathodeweerstanden R42-43 is 0,59V wat een Ik geeft van 0,59V/12Ω = 49mA, mooi zo :goedzo: , daar ging deze verbouwing tenslotte om.

Morgen test ik verder om daarna af te sluiten met het definitieve schema, de aangepaste PCB-layout en de gerberfiles.
Deze gerbers zijn bijgewerkt naar de laatste aanpassingen.
Vermits deze PCB een vernieuwing is t.o.v. de originele éénzijdige print, maar de oorspronkelijke footprints gebruikt zijn, waren er meerdere gaten van footprints te klein. Bij een dubbelzijdige print kan je niet zomaar groter gaan boren wanneer er sporen boven en onder lopen, de doormetalisatie (= de verbinding) is weg na het boren.

t.o.v. het eerdere schema zijn 4 onderdelen lichtjes gewijzigd:
- R42 en R43 worden 12Ω i.p.v. 15Ω, daarmee wordt de ruststroom 49mA i.p.v. 39mA, nog voldoende onder het maximum.
EL34 kan makkelijk 25W dissiperen, dan geeft een max. Ik: 25W/440V = 57mA
- C8-400V en C12-450V, beide 47µF, vervangen door 39µF
De footprint voorziet gaatjes van 0,7mm, er van uitgaande dat de pootjes v.d. elko 0,6mm zijn.
Bij die hoge voltages wijzigen de elko's groter dan 39µ naar een footprint met gaatjes van 0,8mm en een RM7,5 (RM5 bij de 39µ).
Test-1.jpg
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Vandaag de testen afgerond met de versterker gevoed uit het net.
De spanningen van de versterker na ca. 15 minuten opgemeten:
- P2 = 435V
- P3 = 341V
- P4 = 259V
- P6 = -60,4V
Vanuit een koude start meet ik op MP1 de spanningen over de kathode weerstanden: na 10 sec. ongeveer 660mV die gestaag zakt (naar 20 sec. later) 600 à 599mV.

Picco Bello! :rock:

Morgen post ik de rest als afsluiting van deze upgrade van EL34-V3 naar EL34-V4.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Voor mij is de upgrade van de versterkerprint met ingebouwde BiasAutomaat (de heilige graal van buizenversterkers :wink: ) afgerond en perfect werkend.

Nog even uiteenzetten hoe ik de buizenvoeten op de print monteer:

Noval:
Noval-combinatie.jpg
Dit schetst de volgorde waarop we de buisvoet gaan monteren op de print, te beginnen met een verzonken M3-schroef, dan bovenkant buisvoet, daarna afstandsbusje L=5mm >>> deze combinatie moet door de print om aan de onderkant te eindigen met een 6-kantige afstandsbus van bv. 20mm (bij mij).
Noval-klaar voor print.jpg
Zo is de voet klaar om op de print gezet te worden. De cilinderbus zorgt ervoor dat elke buisvoet op exact dezelfde hoogte wordt vast gezet.
eerst isolatiebusjes.jpg
Voor we de voeten op de print zetten, voorzien we de betreffende gaten aan de onderkant van een isolatiebusje (zoals gebruikt wordt bij isolatie van een TO220). Bij reichelt vind je die hier. Hetzelfde voor de gaten die de print, in combinatie van een afstandshuls, verder dienen ter ondersteuning.
dan de afstandsbus.jpg
Onder de buizenvoet plaatsen we een afstandsbus en verder zijn er plaatsen op de print voorzien ter ondersteuning, daar moeten dus dezelfde afstandsbussen onder. Bij Reichelt vind je die HIER.
boven buisvoet of schroef.jpg
Klaar met monteren: boven zie je 2 schroeven waaronder een afstandsstuk, en daaronder de 2 buisvoeten met eenzelfde afstandsstuk onderaan.

Octal:
Samenstelling van boven de print naar onder
- schroef M3 door rondel en buisvoet in afstandsbus 20mm
- de print met onderaan isolatiebusje
- afstandsbus 20mm met één kant schroefdraad M3 onder de print aan het bovendeel vastschroeven.
Octal boven aanzicht.jpg
boven
Octal combinatie zijzicht.jpg
zijzicht
Octal onder aanzicht.jpg
onder

Wie de eerste gerbers, V4.0, heeft gedownload kan die nu beter vervangen door deze V4.1

In bijlage:
- EL34 V4.1.zip met de recentste gerbers van versterkerprint
- EL34-PS.zip met de gerbers van voedingsprint
- sPlan- en SprintLayout-Files
- Viewers.zip met de recentste viewers voor sPlan 8.0 en SprintLayout 6.0
- Testplan eerste testen, uit te voeren vóór de eerste "in dienst name".
Bijlagen
EL34 V4.1.zip
(91.89 KiB) 63 keer gedownload
EL34-PS.zip
(16.84 KiB) 72 keer gedownload
sPlan- en SprintLayout-Files.zip
(11.9 MiB) 87 keer gedownload
Viewers.zip
(3.13 MiB) 55 keer gedownload
TestPlan EL34 V4.docx
(17.28 KiB) 48 keer gedownload
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Je hebt het allemaal erg mooi gemaakt en er is goed over nagedacht. Mijn complimenten Willy.
Heb je nog een print over?
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Inderdaad Douwe, ik heb nog 3 versterkerprinten over. De voeding is een enkelzijdige print, die kan je dus zelf etsen, anders moet je JLCPCB inschakelen (ca. 55€ voor 5). Die voeding is ook voor andere projecten inzetbaar, met +440V en -60V.
Mijn voeding is nog steeds de originele, ook zelf gemaakt.

Wie een versterkerprint wil kan dat aanvragen via PB.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ziet er weer prima uit Willy Klasse
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Een leuk AI-tussendoortje :relax: :

Ik experimenteerde wat met ChatGPT en stelde de vraag: "Welk verschil is er tussen de EL34 en de KT88 buis?", dit was het (letterlijke) antwoord:

"De keuze tussen EL34 en KT88 buizen voor buizenversterkers hangt af van de specifieke eigenschappen en het gewenste geluid van de versterker.

EL34-buizen zijn een populaire keuze voor gitaarversterkers, vooral in de Britse stijl, en staan ​​bekend om hun warme, soepele en harmonisch rijke toon. Ze hebben een lager vermogen dan KT88-buizen, meestal rond de 25 watt per kanaal, en worden vaak gebruikt in push-pull-circuits. EL34's zijn ook relatief goedkoop en overal verkrijgbaar.

KT88-buizen daarentegen hebben een hoger vermogen en worden vaak gebruikt in high-end audioversterkers. Ze staan ​​bekend om hun helderheid, detail en precisie en worden vaak gebruikt in single-ended circuits. Ze zijn duurder dan EL34-buizen en komen minder vaak voor, en ze hebben de reputatie wat gevoeliger te zijn voor het ontwerp van het circuit waarin ze zich bevinden.

Beide buizen hebben hun eigen unieke klankkarakteristieken en de beste keuze hangt af van uw persoonlijke voorkeuren en de specifieke toepassing van uw versterker. Sommige mensen vinden de warmte en harmonische rijkdom van de EL34s aantrekkelijker, terwijl anderen de voorkeur geven aan de helderheid en detaillering van de KT88s. Het is het beste om met beide te experimenteren en te zien welke je het leukst vindt, of zelfs verschillende merken voor elke buis te proberen en te zien hoe ze het geluid beïnvloeden.

Tot slot is het belangrijk op te merken dat het type buis niet de enige bepalende factor is voor het geluid van uw versterker, het circuitontwerp speelt ook een grote rol, dus houd er rekening mee dat het veranderen van het buistype het geluid misschien niet zoveel verandert als u verwacht."

Niet onaardig vind ik :goedzo:
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 22 jan 2023, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Het eigenlijk verschil is dat een kt88 een beam tetrode is En een EL34 een penthode
Die opmerking van EL34 is voor Gitaar versterkers is klinkklare onzin
Menno vd Veen bouwt er ook Audiophile versterkers mee
Het enige wat klopt is dat de dissipatie van de KT88 groter is
Maar mag ik eens weten wat chatGPT is Willy ik klik er niet op voor dat ik zeker weet dat ik het nodig heb En ken al bijna 70 jaar zonder Maar het kan ook vermaak zijn
Maar dan nog ben ik voorzichtig geworden :D
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

ChatGPT is de nieuwste chat-bot die werkt op basis van "Artificiële Intelligentie" of AI. Deze versie werkt veel accurater dan zijn voorgangers.
Er wordt ook niet expliciet gesteld dat EL34 alleen voor gitaarversterkers wordt gebruikt, zie:
"Beide buizen hebben hun eigen unieke klankkarakteristieken en de beste keuze hangt af van uw persoonlijke voorkeuren en de specifieke toepassing van uw versterker. Sommige mensen vinden de warmte en harmonische rijkdom van de EL34s aantrekkelijker, terwijl anderen de voorkeur geven aan de helderheid en detaillering van de KT88s. Het is het beste om met beide te experimenteren en te zien welke je het leukst vindt, of zelfs verschillende merken voor elke buis te proberen en te zien hoe ze het geluid beïnvloeden."

De link naar dat programma ChatGPT is veilig.
Je kan vragen stellen aan dat programma en je krijgt een antwoord...
Je moet maar eens googelen op die naam dan zal je een heldere uitleg krijgen, maar die is te lang om hier te posten.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef: zo 22 jan 2023, 13:20
ChatGPT is de nieuwste chat-bot die werkt op basis van "Artificiële Intelligentie" of AI. Deze versie werkt veel accurater dan zijn voorgangers.
Er wordt ook niet expliciet gesteld dat EL34 alleen voor gitaarversterkers wordt gebruikt, zie:
"Beide buizen hebben hun eigen unieke klankkarakteristieken en de beste keuze hangt af van uw persoonlijke voorkeuren en de specifieke toepassing van uw versterker. Sommige mensen vinden de warmte en harmonische rijkdom van de EL34s aantrekkelijker, terwijl anderen de voorkeur geven aan de helderheid en detaillering van de KT88s. Het is het beste om met beide te experimenteren en te zien welke je het leukst vindt, of zelfs verschillende merken voor elke buis te proberen en te zien hoe ze het geluid beïnvloeden."

De link naar dat programma ChatGPT is veilig.
Je kan vragen stellen aan dat programma en je krijgt een antwoord...
Je moet maar eens googelen op die naam dan zal je een heldere uitleg krijgen, maar die is te lang om hier te posten.
:lol: dat zijn mijn verhalen ook
Begrepen Willy :goedzo:
Ik hoor helaas net als iedereen die ouder wordt steeds minder helder , ik zat deze week een document te scannen En vroeg me af doet hij het ? Even geleden ieeeeeep ieeeeeeeeee
Maar gister niks bijna
Met muziek idem het wordt steeds minder helder evenals mn uit leg waarschijnlijk O:)
Plaats reactie