Idee voor een SE GU50

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door AatV »

@Knuisje,

Heb nog wel een aantal 6J9P's liggen evenals een aantal EF184's.
Beide mooie buisjes!
Als je interesse hebt.. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

@AatV: heel mooi Aad, ik kom nog bij je in de lucht :D

Bijgevoegd schema zit ik aan te denken (er klopt nog geen hout van de waardes).
Bijlagen
GU50SE.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

De Poolse UGT heeft een UL-tap. Eerst 's bedenken wel of niet gebruiken.
Vervorming is onzeker, vermogen bij 400V voeding, zo'n 15W pentode en kleine 10W UL.
Bij UL heet vervorming kleiner maar als je dan van de 15W maar 9W gebruikt zou 't wel 's niks kunnen uitmaken.
Met UL ben je wel van die lagere schermroosterspanning af.
Afhankelijk van de voedingstrafo is er een geschikte schermroosterspanning uit te halen of anders met een zener of stabilisatie-buis/mosfet.
En voor de trafo, voor monoblok (200mA~) of stereo (400mA~) ? Spanning hangt af van de gelijkrichter buis (2x400V) of halfgeleiders (300V) evt ook nog rekening houden met verlies van een smoorspoel of stabilisatie.
Met gegevens van de voeding is dan verder te werken.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Beetje zitten spelen met de instelling van de buizen.De EF184 kan 't op z'n sloffen aan.
Komt niet alleen door de buis maar ook de hoge voedingsspanning.
Er is dan ook ruimte zat voor wat algemene tegenkoppeling.
Anne
Bijlagen
ГУ-50se.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Kijk, dat zijn goede berichten. :D

Voor de voedingtrafo is dit wellicht iets: klik
Deze heeft geen middenaftakking voor de hoogspanning, maar met een hybride bruggelijkrichter (GZ34 oid. en 2 x 1N4007) is dat geen bezwaar. Verder 3 gloeispanning aftakkingen waarvan er twee in serie zijn te zetten voor de GU50. De 5V voor de gelijkrichterbuis is wel bij te wikkelen denk ik. Er zitten ook een aantal 70V wikkelingen op voor de hulpspanningen. Ook niet zo duur met €50.

Zowel ultra lineair als Schade tegenkoppeling zijn manieren om de eindbuis zich meer als een triode te laten gedragen heb ik gelezen. Ik vraag mij dan af of het zin heeft om de UL-tap van de UGT te gaan gebruiken, zeker als ik dan aardig in vermogen terugloop. :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Omschakelen tussen pentode en UL gaat niet zo eenvoudig met deze buis.
Bij UL mag er maar 80mA door de buis en daarvoor is wel -60volt nodig = stroombron aanpassen, elco hogere spanning, zener weg en schermrooster aan UGT.
De aanbieding van die trafo vermeld 3x70V, volgens mijn gegevens is dat maar 2x.
Twee 6,3 in serie en tussenverbinding aan massa, kan op elk een EF184 erbij.Hou je één 6,3 over voor bijv de EYY13 van Bert.Heb je geen 5V nodig.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Henkjan »

[OT]zie ik daar op tv ineens k.nuis voorbij komen, had je best mogen zeggen dat je in Korea zat :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Dan beter geen UL lijkt mij. De sticker op de trafo geeft drie wikkelingen van 70V aan: rood, wit en zwart. Dus die trafo is wel geschikt begrijp ik.

@Henkjan: great minds think alike. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Dan beter geen UL lijkt mij. De sticker op de trafo geeft drie wikkelingen van 70V aan: rood, wit en zwart. Dus die trafo is wel geschikt begrijp ik.
Zal mijn gegeven te oud zijn zeker.
Hopelijk hebben ze 'm nog in Polen, TME blijkbaar niet :o
Anne
Bijlagen
TME.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Misschien wordt deze op specificatie gemaakt voor de Poolse buizenwinkel?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Misschien wordt deze op specificatie gemaakt voor de Poolse buizenwinkel?
Beetje eigenaardig wel.Ik heb gegevens van een hele tijd terug met 2x70V bij een trafo met dit typenr.Nu staat er in Polen een wikkeling meer en de TME zaak laat 'm vallen.
Misschien er een mailtje aan wagen als je met deze wil doorgaan ?
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Net bericht uit Polen. De specs op de site zijn correct en ze hebben er 1 op voorraad. Als deze trafo goed geschikt is voor dit schema zal ik hem snel bestellen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Zweitse »

Torodial maakt ze naar mijn weten ook gewoon op specificatie.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Toroidy heeft een trafo met dezelfde specs voor de dubbele prijs: klik
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Zweitse »

Dat is inderdaad vreemd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door OpaBert »

knuisje schreef:
Toroidy heeft een trafo met dezelfde specs voor de dubbele prijs: klik
Zat er ook in te zoeken
Zoek de verschillen :D
sklep is Pools vertaald is het Winkel, Torroidy =ringkern

De andere waar ik naar keek een UGT voor el84 waar ze ook voedingstrafo verkopen is niet Europees gericht
Maar ze willen wel leveren aan ons
https://sklep.lampyelektronowe.pl
Winkel elektronische buizen
Ze verkopen er ook UGT s
https://sklep.lampyelektronowe.pl/?684, ... snikowy-pp
winkel
elektronische buizen
Lo-pp25-1
transformator luidsprekers-pp voor 45 € met kappen komt er 10€ bij freq response 40hz -55 kHz +/- 3dB
Overeenkomst is dat ze beide een winkel in Polen hebben
Maar misschien familie :-k maar wel andere (web) winkel
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Net bericht uit Polen. De specs op de site zijn correct en ze hebben er 1 op voorraad. Als deze trafo goed geschikt is voor dit schema zal ik hem snel bestellen.
Is een mooie trafo voor niet veel geld.De 400V is met 300mA wat aan de krappe kant maar als de 3x70V weinig belast is al 't wel los lopen, per slot wordt de gloei ook niet max gebruikt.
Ipv de zener is er evt met die 70V wikkelingen wel 280V= te maken voor het schermrooster eindbuizen.
Anne
Bijlagen
VK.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Trafo is besteld. :rock:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

De trafo is al gearriveerd. Ik meet onbelast 420V, 74V en 6,3V.
Bijlagen
Trafo.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Behoorlijke knoeperd !
Voor de zekerheid de fase nazien, schijnt wel's niet te kloppen.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Behoorlijke knoeperd !
Voor de zekerheid de fase nazien, schijnt wel's niet te kloppen.
Anne
Vooral als de draden dezelfde kleur hebben.. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door hannesie »

Deze draden hebben nummers!!!
Ook een oplossing.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Zo is dat. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
Deze draden hebben nummers!!!
Ook een oplossing.
Als dan een begin steeds even is en het eind oneven wel ja [-o<
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door hannesie »

:rofl:
indel.JPG
indel.JPG (23.86 KiB) 399 keer bekeken
1-2 = 400 V - 0,3A
3-4 = 70 V - 0,3 A
enz. :mrgreen:
Plaats reactie