El84 PP amp
Moderator: Beheerdersteam
Re: El84 PP amp
Dat geldt dan met name voor de carbon weerstanden.AatV schreef:Technisch gezien zijn koolweerstanden de slechtste weerstanden, die je kunt kopen. Sommigen echter kennen er audiophiele kwaliteiten aan toe.meanman64 schreef:Ik ga binnenkort het nodige bestellen en nu is mijn vraag,neem ik het beste kool weerstanden?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
groet,
Aat
Re: El84 PP amp
Wel heb ik gemerkt dat de meeste buizen amps carbon weerstanden gebruiken of heb ik het fout?
Ik heb me laten vertellen dat ze mede de klankkleur bepalen en dat met metaalfilm weerstanden de kans groter is voor ruis.
Aja,het betreft deze bordjes
Ik heb me laten vertellen dat ze mede de klankkleur bepalen en dat met metaalfilm weerstanden de kans groter is voor ruis.
Aja,het betreft deze bordjes
- Bijlagen
-
- s-l300.jpg (22.97 KiB) 631 keer bekeken
Re: El84 PP amp
Och, 't is een eindversterker, geen kleine signalen.Ruis is dan niet zo'n punt.Koolstof weerstanden hebben het voordeel dat de zelfinduktie dan weer kleiner is.Maakt eigenlijk ook niet veel uit.
Van het printje is zo niet veel te zien.
Anne
Van het printje is zo niet veel te zien.
Anne
Re: El84 PP amp
Er is voor elke buis aan 4 naar 5 een weerstand voorzien van 1K is dit om brom te vermijden?
Re: El84 PP amp
Zie er het nut niet van.Welke versterker is dat eigenlijk? Ik zie vier buizen per kant, schema in 't begin zijn het er maar drie ??
Anne
Anne
Re: El84 PP amp
Da's een stuk duidelijkerray5150 schreef:
Die vierde buis is dus de versiering, beetje raar op de print kun je dan de plaats niet kiezen.
De 1k weerstanden zitten dus niet tussen zomaar 4 en 5 maar in serie met een led midden onder de buis.Nog wat feestverlichting.
Is een versterker voor de Kerst
Anne
Re: El84 PP amp
Dat ga ik heel waarschijnlijk toch achterwegen laten en alleen focussen op de eindtrap.Ik hoop alleen dat hij naar mijn smaak goed klinkt.
Re: El84 PP amp
Even weer onder de aandacht brengen , zou dit een goed voedingsconcept zijn voor deze amp
https://www.ebay.nl/itm/Kubota-low-nois ... 4ad2a91688
https://www.ebay.nl/itm/Kubota-low-nois ... 4ad2a91688
Re: El84 PP amp
Er zit toch een voedingsprintje bij de versterker ?meanman64 schreef:Even weer onder de aandacht brengen , zou dit een goed voedingsconcept zijn voor deze amp
https://www.ebay.nl/itm/Kubota-low-nois ... 4ad2a91688
Maar goed, dat spul is bruikbaar.Wel een trafo nodig die behalve 6,3V 6A en 280V 250mA ook nog 5V 3A heeft.
En het gaat weer richting kerst, LEDjes er maar wel in ?
Anne
Re: El84 PP amp
Ray , is deze volgens jou prima bruikbaar voor deze versterker of een andere kleine SE EL84 ampje ?ray5150 schreef:Als HS voeding zou ik het THEL RNT400 ontwerp gebruiken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1688256
De gloeistroom gelijkrichten, afvlakken en een stel 317's erachter.
En voor de EL84's kan Anne wel wat leuks verzinnen.
Re: El84 PP amp
Ik denk het wel. de schakeling kan maximaal 400 VDC bij 200 mA leveren.
Lijkt me genoeg voor een klein eindtrapje , maar heb zelf deze alleen met voorversterkers gebruikt.
Lijkt me genoeg voor een klein eindtrapje , maar heb zelf deze alleen met voorversterkers gebruikt.
Re: El84 PP amp
Leuk project. Vraagje kan ik de 6P14P zomaar op mijn HF10 zetten?
Ik heb al een keer eerder aangegeven dat de spanningen hier in Canada hoog zijn.
Mijn B+ is 340 volt. Kon geen kwaad werd gezegd. Maar nu een paar maanden later gaan mijn EL84 buisjes een beetje zwart worden.
Dus toch wel een beetje te hoog.
Ik heb al een keer eerder aangegeven dat de spanningen hier in Canada hoog zijn.
Mijn B+ is 340 volt. Kon geen kwaad werd gezegd. Maar nu een paar maanden later gaan mijn EL84 buisjes een beetje zwart worden.
Dus toch wel een beetje te hoog.
Re: El84 PP amp
Lang geleden dat we iets van je gehoord/gezien hebben!TheoK schreef:Leuk project. Vraagje kan ik de 6P14P zomaar op mijn HF10 zetten?
Ik heb al een keer eerder aangegeven dat de spanningen hier in Canada hoog zijn.
Mijn B+ is 340 volt. Kon geen kwaad werd gezegd. Maar nu een paar maanden later gaan mijn EL84 buisjes een beetje zwart worden.
Dus toch wel een beetje te hoog.
De 6P14P kan inderdaad wel een wat hogere spanning hebben. Een kleine 400V zou geen probleem moeten zijn.
De 6P14P-V of 6P14P-EV variant kunnen nog wel wat meer hebben.
Datasheet :
http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6p14pev.html
groet,
Aat
N.B.
Neem aan dat je in Canada een white Christmas hebt gehad?
Re: El84 PP amp
Ja Aat. Witte kerst en enorm koud. Op dit moment -14. En een gevoelstemperatuur van -24. Ik volg het forum nog regelmatig hoor maar doe zelf bijna niks met de hobby. Mijn Hf10 heeft last van toch wat een te hoge spanning.
Re: El84 PP amp
Vergeet niet dat een te hoge netspanning vooral de gloei te hoog maakt, meer als 5% wordt afgeraden.Met zulke temperaturen is een beetje meer warmte natuurlijk welkomTheoK schreef:Ja Aat. Witte kerst en enorm koud. Op dit moment -14. En een gevoelstemperatuur van -24. Ik volg het forum nog regelmatig hoor maar doe zelf bijna niks met de hobby. Mijn Hf10 heeft last van toch wat een te hoge spanning.
Anne
Re: El84 PP amp
Misschien beter de gloei uit een ander trafootje halen en DC ervan maken met een printje van Barry bv
Re: El84 PP amp
De gloeispanning zit tussen de 6,4 en 6,5 volt. Moet kunnen dacht ik. Ik ga opzoek naar die Russische buizen. Kijken hoe dat bevalt. Netspanning hier is absoluut niet stabiel. Schommelt tussen 110 en 125 volt. Drama. Verder stop ik met kapen van deze topic. Succes met de bouw TS. Blijf het volgen.
