El84 PP amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Carbon,metaalfilm etc; maakt het wat uit qua ruis en zo?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: El84 PP amp

Bericht door Kappa7 »

AatV schreef:
meanman64 schreef:
Ik ga binnenkort het nodige bestellen en nu is mijn vraag,neem ik het beste kool weerstanden?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
Technisch gezien zijn koolweerstanden de slechtste weerstanden, die je kunt kopen. Sommigen echter kennen er audiophiele kwaliteiten aan toe.

groet,
Aat
Dat geldt dan met name voor de carbon weerstanden.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Wel heb ik gemerkt dat de meeste buizen amps carbon weerstanden gebruiken of heb ik het fout?
Ik heb me laten vertellen dat ze mede de klankkleur bepalen en dat met metaalfilm weerstanden de kans groter is voor ruis.
Aja,het betreft deze bordjes
Bijlagen
s-l300.jpg
s-l300.jpg (22.97 KiB) 629 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

Och, 't is een eindversterker, geen kleine signalen.Ruis is dan niet zo'n punt.Koolstof weerstanden hebben het voordeel dat de zelfinduktie dan weer kleiner is.Maakt eigenlijk ook niet veel uit.
Van het printje is zo niet veel te zien.
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Er is voor elke buis aan 4 naar 5 een weerstand voorzien van 1K is dit om brom te vermijden?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

Zie er het nut niet van.Welke versterker is dat eigenlijk? Ik zie vier buizen per kant, schema in 't begin zijn het er maar drie ??
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: El84 PP amp

Bericht door ray5150 »

http://www.ebay.com/itm/EL84-PP-power-s ... 4ad572da0f

Er staan ook wat grotere foto's bij.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
http://www.ebay.com/itm/EL84-PP-power-s ... 4ad572da0f

Er staan ook wat grotere foto's bij.
Da's een stuk duidelijker :D
Die vierde buis is dus de versiering, beetje raar op de print kun je dan de plaats niet kiezen.
De 1k weerstanden zitten dus niet tussen zomaar 4 en 5 maar in serie met een led midden onder de buis.Nog wat feestverlichting.
Is een versterker voor de Kerst :lol:
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Dat ga ik heel waarschijnlijk toch achterwegen laten en alleen focussen op de eindtrap.Ik hoop alleen dat hij naar mijn smaak goed klinkt.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Even weer onder de aandacht brengen , zou dit een goed voedingsconcept zijn voor deze amp
https://www.ebay.nl/itm/Kubota-low-nois ... 4ad2a91688
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef:
Even weer onder de aandacht brengen , zou dit een goed voedingsconcept zijn voor deze amp
https://www.ebay.nl/itm/Kubota-low-nois ... 4ad2a91688
Er zit toch een voedingsprintje bij de versterker ? :?
Maar goed, dat spul is bruikbaar.Wel een trafo nodig die behalve 6,3V 6A en 280V 250mA ook nog 5V 3A heeft.
En het gaat weer richting kerst, LEDjes er maar wel in ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

ray5150 schreef:
Als HS voeding zou ik het THEL RNT400 ontwerp gebruiken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1688256

De gloeistroom gelijkrichten, afvlakken en een stel 317's erachter.

En voor de EL84's kan Anne wel wat leuks verzinnen. :lol:
Ray , is deze volgens jou prima bruikbaar voor deze versterker of een andere kleine SE EL84 ampje ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: El84 PP amp

Bericht door ray5150 »

Ik denk het wel. de schakeling kan maximaal 400 VDC bij 200 mA leveren.
Lijkt me genoeg voor een klein eindtrapje , maar heb zelf deze alleen met voorversterkers gebruikt.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Valt die 200mA op een of andere manier te verhogen ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: El84 PP amp

Bericht door ray5150 »

Ik betwijfel of dat nodig zal zijn. 400 x 0.2 is 80 Watt.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: El84 PP amp

Bericht door TheoK »

Leuk project. Vraagje kan ik de 6P14P zomaar op mijn HF10 zetten?
Ik heb al een keer eerder aangegeven dat de spanningen hier in Canada hoog zijn.
Mijn B+ is 340 volt. Kon geen kwaad werd gezegd. Maar nu een paar maanden later gaan mijn EL84 buisjes een beetje zwart worden.
Dus toch wel een beetje te hoog.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: El84 PP amp

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Leuk project. Vraagje kan ik de 6P14P zomaar op mijn HF10 zetten?
Ik heb al een keer eerder aangegeven dat de spanningen hier in Canada hoog zijn.
Mijn B+ is 340 volt. Kon geen kwaad werd gezegd. Maar nu een paar maanden later gaan mijn EL84 buisjes een beetje zwart worden.
Dus toch wel een beetje te hoog.
Lang geleden dat we iets van je gehoord/gezien hebben!
De 6P14P kan inderdaad wel een wat hogere spanning hebben. Een kleine 400V zou geen probleem moeten zijn.
De 6P14P-V of 6P14P-EV variant kunnen nog wel wat meer hebben.
Datasheet :
http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6p14pev.html

groet,
Aat

N.B.
Neem aan dat je in Canada een white Christmas hebt gehad? :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: El84 PP amp

Bericht door TheoK »

Ja Aat. Witte kerst en enorm koud. Op dit moment -14. En een gevoelstemperatuur van -24. Ik volg het forum nog regelmatig hoor maar doe zelf bijna niks met de hobby. Mijn Hf10 heeft last van toch wat een te hoge spanning.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

TheoK schreef:
Ja Aat. Witte kerst en enorm koud. Op dit moment -14. En een gevoelstemperatuur van -24. Ik volg het forum nog regelmatig hoor maar doe zelf bijna niks met de hobby. Mijn Hf10 heeft last van toch wat een te hoge spanning.
Vergeet niet dat een te hoge netspanning vooral de gloei te hoog maakt, meer als 5% wordt afgeraden.Met zulke temperaturen is een beetje meer warmte natuurlijk welkom :D maar niet voor de buizen :( .
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: El84 PP amp

Bericht door OpaBert »

Misschien beter de gloei uit een ander trafootje halen en DC ervan maken met een printje van Barry bv
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: El84 PP amp

Bericht door TheoK »

De gloeispanning zit tussen de 6,4 en 6,5 volt. Moet kunnen dacht ik. Ik ga opzoek naar die Russische buizen. Kijken hoe dat bevalt. Netspanning hier is absoluut niet stabiel. Schommelt tussen 110 en 125 volt. Drama. Verder stop ik met kapen van deze topic. Succes met de bouw TS. Blijf het volgen.
Plaats reactie