[Ik verwacht dan ook niet dat het ontbreken van een spouwmes met dat soort korte lengtes echt tot problemen zal leiden.
Ik neem aan dat je het filmpje nog niet hebt gezien? Korte en smalle stukjes is juist het probleem zonder spouwmes. Hier de juiste url; Kickback on Camera!" https://youtu.be/u7sRrC2Jpp4
Wat een idioot. Op 2m48 kan 'ie bijna 1 of meerdere vingers in z'n vestzak stoppen.
Yep, en dat gebeurt dus als je werkstukje "scheef" uit de zaag komt. Zelfs als je je handen op veilige afstand hebt dan heb je nog steeds te maken met een gevaarlijk projectiel... De opgaande kant van het zaagblad moet niet "open" zijn.
[Ik verwacht dan ook niet dat het ontbreken van een spouwmes met dat soort korte lengtes echt tot problemen zal leiden.
Ik neem aan dat je het filmpje nog niet hebt gezien? Korte en smalle stukjes is juist het probleem zonder spouwmes. Hier de juiste url; Kickback on Camera!" https://youtu.be/u7sRrC2Jpp4
Wat is eigenlijk exact de bedoeling van zo'n spouwmes ?
De bedoeling van een spouwmes, de naam zegt het al, is het maken van een spouw. Als je een zaagsnede in een werkstuk hebt gemaakt kunnen de uiteinden naar elkaar toe kruipen, waardoor er wrijving op de zaag kan ontstaan, warm kan lopen of zelfs kan happen. Een spouwmes voorkomt dat.
Ik snap het helemaal. duidelijk.
Kijk, het was nooit mijn intentie om zo'n relatief groot ding te kopen, maar ik kwam hem zoals vermeld toevallig tegen.
Ik ben dan ook niet voornemens om er platen van 122x244 op te leggen, maar gewoon plaatjes en strookjes van zeg maar een halve meter lengte ongeveer. met name als je meerdere stroken van dezelfde breedte moet hebben vind ik zo'n ding praktischer dan een handcirkelzaag met geleider.
Bij mij zit er dan toch vaak een paar mm verschil tussen...
Ik verwacht dan ook niet dat het ontbreken van een spouwmes met dat soort korte lengtes echt tot problemen zal leiden.
Juist met smalle stroken gaat het fout......
Je zal niet de eerste met een maagperforatie zijn in ieder geval.
Bestel nou gewoon zo'n spouwmes voor dat tientje,en neem geen onnodig risico.
Een spouwmes moet net zo dik zijn als de tanden van het zaagblad. Een spouwmes genaakt van een zaagblad is dan te dun omdat de tanden breder zijn dan het blad.
Dank voor je hulp. het onderste gedeelte met de 2 sleuven lijkt sprekend op die van mij.
ds23man schreef:
Een spouwmes moet net zo dik zijn als de tanden van het zaagblad. Een spouwmes gemaakt van een zaagblad is dan te dun omdat de tanden breder zijn dan het blad.
De dikte van het stuk restant is 2.5 mm. de tanden van de zaagbladen meten 3.0 mm.
Wat ik ook kan doen is een stukje staalplaat laten knippen, en dit zelf verder afwerken.
Dit is zoals het origineel er bij mij uit ziet.
Mijn vader heeft er een andere op gemaakt die wat steviger is en waar die maffe kap niet aan zit. Kan er nu zo niet bij hij staat nu een beetje vast onder de werkbank i.v.m. aanschaf andere machines.
Een spouwmes moet net zo dik zijn als de tanden van het zaagblad. Een spouwmes genaakt van een zaagblad is dan te dun omdat de tanden breder zijn dan het blad.
beijert schreef:
Spouwmes moet iets dikker zijn dan het blad en iets dunner dan de tandbreedte.
Kom je in jouw geval uit op 2,75mm
Het originele spouwmes is zelfs nog dunner dan het blad ik verzaagd heb.
Tikje verwarrend.
Mijn logica zegt dat ik 3.0 mm nodig heb.
Mogelijk word het verschil in dikte verklaard doordat de tanden van het originele zaagblad minder dik zijn.
3mm lijkt mij ook de juiste dikte.
Zo te zien is het originele spouwmes niet meer te vinden,dus zelf maken lijkt me de beste optie.
Ik zou een bij een gereedschapshandel kijken of ze niet bijna dezelfde hebben,of van een nieuwer model Ferm.
Nou moe? Neem aan dat de bevestigingspunten voor dat mes en nog wel zitten? Anders is het sowieso hopeloos. Wat dacht u er van om met een stukkie karton eerst een malletje te maken en daarmee dan een echte? Normaliter is zo'n mes precies even breed als de zaagsnede. Maar wat smaller mag ook wel.