Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

ray5150 schreef:
[Ik verwacht dan ook niet dat het ontbreken van een spouwmes met dat soort korte lengtes echt tot problemen zal leiden.
Ik neem aan dat je het filmpje nog niet hebt gezien? Korte en smalle stukjes is juist het probleem zonder spouwmes. Hier de juiste url; Kickback on Camera!"
https://youtu.be/u7sRrC2Jpp4



en misschien ook wel aardig
https://youtu.be/lHE-LhEp1ss
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Wat een idioot. Op 2m48 kan 'ie bijna 1 of meerdere vingers in z'n vestzak stoppen.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

Barry2001 schreef:
Wat een idioot. Op 2m48 kan 'ie bijna 1 of meerdere vingers in z'n vestzak stoppen.
Yep, en dat gebeurt dus als je werkstukje "scheef" uit de zaag komt. Zelfs als je je handen op veilige afstand hebt dan heb je nog steeds te maken met een gevaarlijk projectiel... De opgaande kant van het zaagblad moet niet "open" zijn.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door beijert »

Zal zo even één losschroeven, slijp ik direct een oud zaagblad in stukken als dat een beetje lukt.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

Misschien ook leuk om te lezen
https://www.woodworking.nl/showthread.p ... wijze-les-(terugslag)
Een eenvoudig dewalt dw745 zaagtafeltje
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

aaronboumans schreef:
ray5150 schreef:
[Ik verwacht dan ook niet dat het ontbreken van een spouwmes met dat soort korte lengtes echt tot problemen zal leiden.
Ik neem aan dat je het filmpje nog niet hebt gezien? Korte en smalle stukjes is juist het probleem zonder spouwmes. Hier de juiste url; Kickback on Camera!"
https://youtu.be/u7sRrC2Jpp4



en misschien ook wel aardig
https://youtu.be/lHE-LhEp1ss
nope, ik zal vanavond even kijken.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

Echt doen Ray. Bijna alles wat ik schrijf is onzin maar dit niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door dre »

ray5150 schreef:
Barry2001 schreef:
ray5150 schreef:
Wat is eigenlijk exact de bedoeling van zo'n spouwmes ? :hide:
De bedoeling van een spouwmes, de naam zegt het al, is het maken van een spouw. Als je een zaagsnede in een werkstuk hebt gemaakt kunnen de uiteinden naar elkaar toe kruipen, waardoor er wrijving op de zaag kan ontstaan, warm kan lopen of zelfs kan happen. Een spouwmes voorkomt dat.
Ik snap het helemaal. duidelijk.

Kijk, het was nooit mijn intentie om zo'n relatief groot ding te kopen, maar ik kwam hem zoals vermeld toevallig tegen.
Ik ben dan ook niet voornemens om er platen van 122x244 op te leggen, maar gewoon plaatjes en strookjes van zeg maar een halve meter lengte ongeveer. met name als je meerdere stroken van dezelfde breedte moet hebben vind ik zo'n ding praktischer dan een handcirkelzaag met geleider.
Bij mij zit er dan toch vaak een paar mm verschil tussen... :hide:

Ik verwacht dan ook niet dat het ontbreken van een spouwmes met dat soort korte lengtes echt tot problemen zal leiden.
Juist met smalle stroken gaat het fout...... :roll:
Je zal niet de eerste met een maagperforatie zijn in ieder geval.
Bestel nou gewoon zo'n spouwmes voor dat tientje,en neem geen onnodig risico.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

dre schreef:
Bestel nou gewoon zo'n spouwmes voor dat tientje,en neem geen onnodig risico.
+100!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

Moet ik wel een passend model kunnen vinden...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door dre »

ray5150 schreef:
Moet ik wel een passend model kunnen vinden...
Ik ga je helpen! :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door dre »

Graag het artikelnummer van de zaagtafel a.u.b.!

http://service.ferm.com/nl_service/waar ... ikelnummer
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Pjotr »

aaronboumans schreef:
dre schreef:
Bestel nou gewoon zo'n spouwmes voor dat tientje,en neem geen onnodig risico.
+100!
Hij lijkt mij tamelijk reddeloos. Misschien moet Ray maar een net over zijn tuintje spannen om de buren te beschermen tegen inslaande brokken hout?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door beijert »

dre schreef:
Graag het artikelnummer van de zaagtafel a.u.b.!

http://service.ferm.com/nl_service/waar ... ikelnummer

720085 is één van de varianten. Geeft geen resultaten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door dre »

Het onderdeelnummer is 407870 als ik het goed heb.
Spouwmes incl. beschemkap.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
ray5150 schreef:
Moet ik wel een passend model kunnen vinden...
Ik ga je helpen! :goedzo:
:goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo:


dre schreef:
Graag het artikelnummer van de zaagtafel a.u.b.!

http://service.ferm.com/nl_service/waar ... ikelnummer
IMG-20170612-WA0004.jpeg
Alstublieft. :dank:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

beijert schreef:
dre schreef:
Graag het artikelnummer van de zaagtafel a.u.b.!

http://service.ferm.com/nl_service/waar ... ikelnummer

720085 is één van de varianten. Geeft geen resultaten.
Er zijn er inderdaad een stuk of 3 verschillende uitvoering van die zaagtafel gemaakt.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door beijert »

Ik heb de E.

Daar zit deze in:
IMG_20170821_182523.jpg
Dit heb ik kunnen fabrieken van een oud zaagblad waarvan de tanden zelfs gescheurd waren:
IMG_20170821_182629.jpg
Kromming is gelijk maar de boortjes die ik voorhanden heb zijn voor uitboren gebruikt en hebben alleen de tip nog scherp.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ds23man »

Een spouwmes moet net zo dik zijn als de tanden van het zaagblad. Een spouwmes genaakt van een zaagblad is dan te dun omdat de tanden breder zijn dan het blad.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

beijert schreef:
Ik heb de E.

Daar zit deze in:
IMG_20170821_182523.jpg
Dank voor je hulp. het onderste gedeelte met de 2 sleuven lijkt sprekend op die van mij.
ds23man schreef:
Een spouwmes moet net zo dik zijn als de tanden van het zaagblad. Een spouwmes gemaakt van een zaagblad is dan te dun omdat de tanden breder zijn dan het blad.
De dikte van het stuk restant is 2.5 mm. de tanden van de zaagbladen meten 3.0 mm.

Wat ik ook kan doen is een stukje staalplaat laten knippen, en dit zelf verder afwerken.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door beijert »

Spouwmes moet iets dikker zijn dan het blad en iets dunner dan de tandbreedte.

Kom je in jouw geval uit op 2,75mm

Het originele spouwmes is zelfs nog dunner dan het blad ik verzaagd heb.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door rjmulder »

Dit is zoals het origineel er bij mij uit ziet.
Mijn vader heeft er een andere op gemaakt die wat steviger is en waar die maffe kap niet aan zit. Kan er nu zo niet bij hij staat nu een beetje vast onder de werkbank i.v.m. aanschaf andere machines.
Bijlagen
IMG_1293.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Een spouwmes moet net zo dik zijn als de tanden van het zaagblad. Een spouwmes genaakt van een zaagblad is dan te dun omdat de tanden breder zijn dan het blad.
beijert schreef:
Spouwmes moet iets dikker zijn dan het blad en iets dunner dan de tandbreedte.
Kom je in jouw geval uit op 2,75mm
Het originele spouwmes is zelfs nog dunner dan het blad ik verzaagd heb.
Tikje verwarrend. :think:
Mijn logica zegt dat ik 3.0 mm nodig heb.
Mogelijk word het verschil in dikte verklaard doordat de tanden van het originele zaagblad minder dik zijn.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door dre »

3mm lijkt mij ook de juiste dikte.
Zo te zien is het originele spouwmes niet meer te vinden,dus zelf maken lijkt me de beste optie.
Ik zou een bij een gereedschapshandel kijken of ze niet bijna dezelfde hebben,of van een nieuwer model Ferm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36742
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Pjotr »

Nou moe? Neem aan dat de bevestigingspunten voor dat mes en nog wel zitten? Anders is het sowieso hopeloos. Wat dacht u er van om met een stukkie karton eerst een malletje te maken en daarmee dan een echte? Normaliter is zo'n mes precies even breed als de zaagsnede. Maar wat smaller mag ook wel.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”