pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Even gekeken wat ik nog liggen had.

Alleen een zakje met de BL versie.
Die in de meter is op de grens tussen Gr en Bl, goed bruikbaar voor de Pearl.
Kun je zo zien.
Id-Vg.jpg
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door democles »

Ik snap het even niet Anne hoe kun je dat zien?

Even de foto er bij.
Bijlagen
sks170.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Dat ding geeft Id=0,43mA bij Vg=-0,3V aan.Zet je in de grafiek van die fet's.(0,4mA gezet, is niet zo precies te zien)
Het punt dat aan beide waardes voldoet ligt op de kromme die bij Vg=0 Id=6,2mA aangeeft.Dat is dan Idss en die daar hoort bij eentje op de grens Gr-Bl volgens datablad.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door democles »

Dat is mooi zitten allemaal op 0,3V ,kunnen dus zo op de plaats van een GR :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Dat is mooi zitten allemaal op 0,3V ,kunnen dus zo op de plaats van een GR :D
Ho ho, 't is wel het samengaan van de twee waardes.Je kun ook 0,3V hebben en 2mA bijv.Dan is het er een op de grens Blauw-Paars, niet meer bruikbaar hier.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door democles »

Zitten rond de 0,40/0,46mA
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Zitten rond de 0,40/0,46mA
Kom je uit op Idss=10mA al niet goed meer.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door democles »

Dus dan alleen die tussen 0,40/0,43mA pakken voor GR?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Met 0,40/0,43mA bedoel je toch 0,40V/0,43mA dacht ik, die zijn niet bruikbaar (geeft Idss>10mA !).De Idss moet niet boven 6mA komen, is eigenlijk al teveel.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door democles »

Nee sorry,

Alle meten 0,3v

En de meeste meten daarnaast tussen de 0,40 en 0,46 mA
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Alleen die met de kleinste stroom kunnen er nog net bij door.Als je wil weten of het goed zit, de spanning van Q3 tussen collector en emitter meten, als die boven 1,5volt is gaat 't goed.
Anne
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Rudy »

Zolang je maar weet dat het echte zijn en dat je weet welke het zijn kan je dat altijd aanpassen met die 4 weerstanden. Het enige is als je te grootte weerstanden moet gaan gebruiken dat je ruisvloer omhoog gaat. Maar je kan dan tenminste verder.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door ray5150 »

Misschien een aparte invalshoek, maar die schakeling is zeker niet eenvoudig te wijzigen naar wat courantere FET's ?
pearl2_2.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Het blijft wat aanmodderen met fet's, zit een nogal grote spreiding in de eigenschappen.
Je kunt ook R9 aanpassen voor een redelijke spanningsverdeling Q3/R9.Met R9 kleiner neemt de versterking af, maar kleiner is als de fet's meer stroom trekken en dan is hun steilheid weer groter zodat er niet veel verandert.Behalve dan het stroomverbruik, dat kan van zo'n 10mA naar meer dan 30 gaan.
Wel rekening me te houden.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door sander1238 »

Heb even gecontroleerd wat ik van de eBay zending nog overheb. Naar ik begrijp is dit dus niet bruikbaar?
Bijlagen
20170712_234510-1992x1494.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Barry2001 »

Rudy schreef:
Zolang je maar weet dat het echte zijn en dat je weet welke het zijn kan je dat altijd aanpassen met die 4 weerstanden. Het enige is als je te grootte weerstanden moet gaan gebruiken dat je ruisvloer omhoog gaat. Maar je kan dan tenminste verder.

mvg Rudy
Denk dat dit een goede suggestie is. Maar eerst zien via eerder genoemde adressen zien dat je originele FET's krijgt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
Heb even gecontroleerd wat ik van de eBay zending nog overheb. Naar ik begrijp is dit dus niet bruikbaar?
Is heel wat anders. Bij -0,7V zitten de echte 2SK170 potdicht, helemaal geen stroom meer.
Deze dingen niet dus, gevolg, met de kleine negatieve spanning die je krijgt over de 10 Ω gaat er veel te veel stroom lopen.
Even gekeken naar iets wat hier op lijkt, J112 of (2N5457) zouden zulke cijfers kunnen geven.
Om de 10 Ω te vergroten zie ik niet zitten, behalve meer ruis neemt ook de steilheid flink af en daar gaat je versterking. En met die verkeerde fet's zou je al naar 200...300 Ω moeten gaan.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Zou de 2SK117 GR het niet kunnen doen, die zijn er vanaf 2,6 mA.

Note: IDSS classification Y: 1.2~3.0 mA, GR: 2.6~6.5 mA, BL: 6~14 mA
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Zou de 2SK117 GR het niet kunnen doen, die zijn er vanaf 2,6 mA.

Note: IDSS classification Y: 1.2~3.0 mA, GR: 2.6~6.5 mA, BL: 6~14 mA
Groet,
Pim
Ah!buis schreef:
Och, 2SK170 of 370 maakt niet uit, maar moet wel met groene stip zijn.
Zeker voor 't eerste viertal.
Geldt ook voor de 2SK117.Maar daarvan is de steilheid bijna de helft en dan ook idem de versterking.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Zie net dat Bert61 hetzelfde meetding gebruikt als voor de fet's hier.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=649
Als dat zo onbetrouwbaar is zijn de fet's misschien helemaal niet zo slecht, vraagt om een andere meetmethode :o
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door dre »

Volgens mij had Ray ergens een stukje geplaatst over het matchen........
Die heb ik toen gebruikt in ieder geval.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Kappa7 »

Hier staat aangegeven hoe Pass zelf meet.

Neem een DC voeding van 5 tot 13 volt. Sluit de + V aan op de Drain, verbind de Gate en de Source samen aan een 100 ohm weerstand,
En sluit de andere poot van de weerstand aan op de 0.
Meet de spanning over de weerstand.
1 volt = 10 mA Idds.
Probeer alle apparaten te meten onder dezelfde omstandigheden, temperatuur en duur van de test.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Kappa7 »

Hier zie je de door mijn gebruikte waardes.
Ook uit de BL serie.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (32.97 KiB) 690 keer bekeken
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door PimDriessen »

Hoi Kappa7,
Het kan nog iets makkelijker.
Groet,
Pim
ScreenShot5333.bmp
ScreenShot5333.bmp (784.06 KiB) 685 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Kappa7 »

Maar is het ook nauwkeuriger?
Plaats reactie