Heb je ook geprobeerd het fineer nat te maken? Misschien beetje mosterd na de maaltijd, maar dat werkte bij mijn strijkbout methode en R10 radius goed. Tweeledig, omdat het hout daar ook sneller uitdroogde dan bij gewoon verlijmen door de warmte van de bout, maar ook om het wat flexibeler te maken
De strijkmethode werkte niet. Het bleef niet goed vast zitten ondanks ik ze met korrel 80 heb kaal geschuurd.
Ik heb m'n Vertigo's ook gefineerd met de strijkboutmethode en ben zelfs scherpe hoeken om gegaan zonder enig scheurtje. Dit fineer is gewoon heel anders en had de houtnerf richting verticaal moeten doen ipv horizontaal. Horizontaal vond ik alleen mooier.
Misschien snij ik in lijntjes in de ronde hoeken van de andere speaker zodat ze helemaal kloppen.
Het fineren van de kasten is klaar.
Nu lakken, maar welke lak is nog de vraag.
Ik heb het idee dat er op de Dynaudio special 25 en de bekende Avalons zijde glans wordt gebruikt maar weet dit niet zeker.
Iemand die weet voor lak daar op wordt gebruikt?
Net de eerste laag Rambo interieur lak aangebracht. Resultaat is hele zijkant vol met bobbels
Ben in staat ze uit het raam te keilen. 6 Weken werk voor niks zo te zien
Ik ben met de strijkbout bezig geweest waardoor het ergste wat kromp en vervolgens in de lijnmklemmen gezet.Op de bovenkant is het goed te zien (zie foto's)
Shadow schreef:
Zie 'Mission Impossible' topic
Die ken ik niet. Zo te horen ook na een hoop werk iets naars overkomen?
Ja water gedragen. Daar kwam ik op uit na een hoop zoekwerk.
Mocht het bij trekken moet ik hier dan mee doorgaan of iets anders proberen?
Morgen haal ik de klemmen er af.
Ik heb geen ervaring met watergedragen op fineer, maar het is zich wel een logische gedachte dat het vocht eerder in het fineer trekt dan dat het verdampt.
Zou zelf eerder kiezen voor iets oliegedragen, Jachtlak, Glitsa parketlak, Avis PU lak, dat werk.
Water gedragen lak op fineer dat met tix lijm is gelijmd zou ik niet gauw doen.
Ik heb hier ook de indruk dat er een beetje te snel gewerkt wordt. Ook tix lijm moet uitvulkaniseren. Laat de kasten gewoon een maandje staan voor je de boel weer nat gaat maken.
Doorwerken en te snel willen zijn natuurlijk verschillende dingen maar zonder bot te willen overkomen, vind je dat het allemaal goed gaat zoals past bij een reference monitor?
Het fineer is mooi en op afstand lijkt het allemaal wel wat maar als je gaat afwerken zie je de inperfecties nog veel beter...
Je zou een 6x6mm massieve bies kunnen inleggen, als je dit uit je kast freest. En de bovenzijde van zo'n boxvorm doe je bijvoorkeur als laatste. Kan de bocht ook niet zichtbaar open gaan staan.
Doorwerken en te snel willen zijn natuurlijk verschillende dingen maar zonder bot te willen overkomen, vind je dat het allemaal goed gaat zoals past bij een reference monitor?
Het fineer is mooi en op afstand lijkt het allemaal wel wat maar als je gaat afwerken zie je de inperfecties nog veel beter...
Screenshot_2017-06-28-09-01-04.png
Screenshot_2017-06-28-08-48-35.png
Je zou een 6x6mm massieve bies kunnen inleggen, als je dit uit je kast freest. En de bovenzijde van zo'n boxvorm doe je bijvoorkeur als laatste. Kan de bocht ook niet zichtbaar open gaan staan.
Je komt helemaal niet bot over hoor. Er is gisteren een splinter afgebroken zoals op de foto maar de randen zien er op de foto wel heel erg lelijk uit en dat is gelukkig in het echt niet het geval.
Het gebroken stukje ga ik aanpassen uiteraard.
Vanmorgen de lijmklemmen er af en het is weer helemaal glad geworden! Alleen hoe nu verder?
Ik durf niet meer verder met de Rambo interieur lak op waterbasis en zal de boel weer opschuren.
Is parketlak een idee?
Misschien beginnen met een paar weken niks doen... Dan kan alles fatsoenlijk uitharden. Daar geef je de lijm en het hout/fineer nu geen kans voor.
3 Weken drogen lijkt mij meer dan voldoende voor de Tix. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem was en vind het apart dat er door sommigen beweerd wordt dat ik te snel zou werken. Een paar weken vrij geeft veel tijd om te werken aan de luidsprekers maar dat staat los van te snel werken of afraffelen.
Dat ik vraag hoe verder te gaan betekend niet dat ik gelijk verder ga maar dat ik wil weten wat ik nu het beste kan gebruiken om tot een mooi resultaat te komen. Het lijkt mij duidelijk dat de boel eerst uit moet drogen voordat ik verder kan. Maar... met wat?
3 Weken drogen lijkt mij meer dan voldoende voor de Tix. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem was en vind het apart dat er door sommigen beweerd wordt dat ik te snel zou werken. Een paar weken vrij geeft veel tijd om te werken aan de luidsprekers maar dat staat los van te snel werken of afraffelen.
Dat ik vraag hoe verder te gaan betekend niet dat ik gelijk verder ga maar dat ik wil weten wat ik nu het beste kan gebruiken om tot een mooi resultaat te komen. Het lijkt mij duidelijk dat de boel eerst uit moet drogen voordat ik verder kan. Maar... met wat?
Uhm... Ja, dat lijkt mij ook wel voldoende.
Wat ik een beetje vreemd vind is dat het fineer ondanks 3 weken drogen nog steeds is gaan bubbelen. Als dit goed vast zit zou het gewoon strak moeten blijven.
Ik ben bang dat er iets met de hechting niet goed is gegaan, maar ik zou niet zo snel weten wat. Als dit inderdaad zo is dan zal het niet veel uitmaken wat je erop gaat smeren, dan zal het blijven bubbelen...