Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Boemeltje schreef:
Heb je ook geprobeerd het fineer nat te maken? Misschien beetje mosterd na de maaltijd, maar dat werkte bij mijn strijkbout methode en R10 radius goed. Tweeledig, omdat het hout daar ook sneller uitdroogde dan bij gewoon verlijmen door de warmte van de bout, maar ook om het wat flexibeler te maken :)
De strijkmethode werkte niet. Het bleef niet goed vast zitten ondanks ik ze met korrel 80 heb kaal geschuurd.
Ik heb m'n Vertigo's ook gefineerd met de strijkboutmethode en ben zelfs scherpe hoeken om gegaan zonder enig scheurtje. Dit fineer is gewoon heel anders en had de houtnerf richting verticaal moeten doen ipv horizontaal. Horizontaal vond ik alleen mooier.

Misschien snij ik in lijntjes in de ronde hoeken van de andere speaker zodat ze helemaal kloppen.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Het fineren van de kasten is klaar.
Nu lakken, maar welke lak is nog de vraag.
Ik heb het idee dat er op de Dynaudio special 25 en de bekende Avalons zijde glans wordt gebruikt maar weet dit niet zeker.
Iemand die weet voor lak daar op wordt gebruikt?
Bijlagen
22.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Er is zó veel, wat hier veel gebruikt wordt Is Osmo Hardwax
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ray5150 »

Normaal doe je toch eerst lakken, en dan afmonteren ? :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ds23man »

Wel nee joh, drivers kunnen ook wel een laagje conservering gebruiken.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

ray5150 schreef:
Normaal doe je toch eerst lakken, en dan afmonteren ? :think:

Dat was alleen om even te kijken hoe het er uit zag ;)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Net de eerste laag Rambo interieur lak aangebracht. Resultaat is hele zijkant vol met bobbels :cry:
Ben in staat ze uit het raam te keilen. 6 Weken werk voor niks zo te zien :cry:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Henkjan »

auw. laat t nog even drogen....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kappa7 »

Oei dat is echt balen.
Hoop dat het nog te herstellen is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Jaiks!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ds23man »

:foto:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Zie 'Mission Impossible' topic :(
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

ds23man schreef:
:foto:
Ik ben met de strijkbout bezig geweest waardoor het ergste wat kromp en vervolgens in de lijnmklemmen gezet.Op de bovenkant is het goed te zien (zie foto's)
Shadow schreef:
Zie 'Mission Impossible' topic :(
Die ken ik niet. Zo te horen ook na een hoop werk iets naars overkomen? :(
Bijlagen
23.jpg
24.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Auw da's wel ff serieus!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ray5150 »

Watergedragen lak ?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Ja water gedragen. Daar kwam ik op uit na een hoop zoekwerk.
Mocht het bij trekken moet ik hier dan mee doorgaan of iets anders proberen?
Morgen haal ik de klemmen er af.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ray5150 »

Ik heb geen ervaring met watergedragen op fineer, maar het is zich wel een logische gedachte dat het vocht eerder in het fineer trekt dan dat het verdampt.
Zou zelf eerder kiezen voor iets oliegedragen, Jachtlak, Glitsa parketlak, Avis PU lak, dat werk.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12410
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door pappaleo »

Water gedragen lak op fineer dat met tix lijm is gelijmd zou ik niet gauw doen.

Ik heb hier ook de indruk dat er een beetje te snel gewerkt wordt. Ook tix lijm moet uitvulkaniseren. Laat de kasten gewoon een maandje staan voor je de boel weer nat gaat maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door wouter »

Doorwerken en te snel willen zijn natuurlijk verschillende dingen maar zonder bot te willen overkomen, vind je dat het allemaal goed gaat zoals past bij een reference monitor?

Het fineer is mooi en op afstand lijkt het allemaal wel wat maar als je gaat afwerken zie je de inperfecties nog veel beter...
Screenshot_2017-06-28-09-01-04.png
Screenshot_2017-06-28-08-48-35.png
Je zou een 6x6mm massieve bies kunnen inleggen, als je dit uit je kast freest. En de bovenzijde van zo'n boxvorm doe je bijvoorkeur als laatste. Kan de bocht ook niet zichtbaar open gaan staan.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

wouter schreef:
Doorwerken en te snel willen zijn natuurlijk verschillende dingen maar zonder bot te willen overkomen, vind je dat het allemaal goed gaat zoals past bij een reference monitor?

Het fineer is mooi en op afstand lijkt het allemaal wel wat maar als je gaat afwerken zie je de inperfecties nog veel beter...

Screenshot_2017-06-28-09-01-04.png

Screenshot_2017-06-28-08-48-35.png

Je zou een 6x6mm massieve bies kunnen inleggen, als je dit uit je kast freest. En de bovenzijde van zo'n boxvorm doe je bijvoorkeur als laatste. Kan de bocht ook niet zichtbaar open gaan staan.
Je komt helemaal niet bot over hoor. Er is gisteren een splinter afgebroken zoals op de foto maar de randen zien er op de foto wel heel erg lelijk uit en dat is gelukkig in het echt niet het geval.
Het gebroken stukje ga ik aanpassen uiteraard.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Vanmorgen de lijmklemmen er af en het is weer helemaal glad geworden! Alleen hoe nu verder?
Ik durf niet meer verder met de Rambo interieur lak op waterbasis en zal de boel weer opschuren.
Is parketlak een idee?
Bijlagen
24.jpg
25.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door anonamemouse »

Misschien beginnen met een paar weken niks doen... Dan kan alles fatsoenlijk uitharden. Daar geef je de lijm en het hout/fineer nu geen kans voor.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

anonamemouse schreef:
Misschien beginnen met een paar weken niks doen... Dan kan alles fatsoenlijk uitharden. Daar geef je de lijm en het hout/fineer nu geen kans voor.
3 Weken drogen lijkt mij meer dan voldoende voor de Tix. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem was en vind het apart dat er door sommigen beweerd wordt dat ik te snel zou werken. Een paar weken vrij geeft veel tijd om te werken aan de luidsprekers maar dat staat los van te snel werken of afraffelen.
Dat ik vraag hoe verder te gaan betekend niet dat ik gelijk verder ga maar dat ik wil weten wat ik nu het beste kan gebruiken om tot een mooi resultaat te komen. Het lijkt mij duidelijk dat de boel eerst uit moet drogen voordat ik verder kan. Maar... met wat?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door anonamemouse »

Kalimba schreef:

3 Weken drogen lijkt mij meer dan voldoende voor de Tix. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem was en vind het apart dat er door sommigen beweerd wordt dat ik te snel zou werken. Een paar weken vrij geeft veel tijd om te werken aan de luidsprekers maar dat staat los van te snel werken of afraffelen.
Dat ik vraag hoe verder te gaan betekend niet dat ik gelijk verder ga maar dat ik wil weten wat ik nu het beste kan gebruiken om tot een mooi resultaat te komen. Het lijkt mij duidelijk dat de boel eerst uit moet drogen voordat ik verder kan. Maar... met wat?

Uhm... Ja, dat lijkt mij ook wel voldoende.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat het fineer ondanks 3 weken drogen nog steeds is gaan bubbelen. Als dit goed vast zit zou het gewoon strak moeten blijven.
Ik ben bang dat er iets met de hechting niet goed is gegaan, maar ik zou niet zo snel weten wat. Als dit inderdaad zo is dan zal het niet veel uitmaken wat je erop gaat smeren, dan zal het blijven bubbelen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ds23man »

Volgende keer maar zo, minuut 10:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”