Ok, grote update. Allereerst, ik heb mezelf getrakteerd op een nieuwe camera. Na 13 jaar trouwe dienst mijn 300d vervangen met een 70d
Kortom, er komen een hoop foto's aan haha
Allereerst aan waveguide nummer 2 gewerkt, wat gladder gemaakt
Nieuwe plaatjes voor in de achterzijde (de vorige waren te dun). Komt mijn elektrische figuurzaag weer eens van pas
Binnenzijde voorzien van speakerdoek zodat je niet op het witte akotherm kijkt
Uitlijning/centrering van de B&C DE250 drivers achter de waveguide verbeterd met een kleine truc. Achterzijde overtekend op doorzichtig materiaal zodat ik gaten voor bouten waarmee de driver vastzit, precies kon uitboren.
Ff poseren
Passief filter aan elkaar gesoldeerd, ik had helaas 2 weerstanden te weinig meegenomen om het 2e filter ook af te maken
Ik hoef geen opmerkingen over soldeerwerk haha

, dit is slechts een tijdelijk filter
Filter geinstalleerd
Weer ff poseren
Meet versterkertje erin
En meten maar na een lange dag klussen (het was gister)

. Het is wel echt een loeizware speaker geworden

. Alles erin is zwaar, de woofer, de B&C DE250 is zwaar, de gipsen waveguide en de tig kilo koper van het filter. Het was zelfs zo zwaar, dat ik de proefschriften van mijn vriendin heb moeten misbruiken om de zijkanten van mijn draaiplateau te ondersteunen zodat niet de hele toren om zou vallen
Allereerst, het passieve filter werkt naar behoren. Alleen 1 zuigkring voor het tophoog piekje lijkt het niet te doen. Daar heb ik even geen tijd meer voor gehad om dat te fixen.
Nog steeds erg mooie fase match in een breed gebied rond de crossover frequentie van 1.2 KHz tussen woofer en tweeter!
Dan de directivity. Die ziet er goed uit, maar wel wat kleine puntjes. Zo is er nog iets teveel verbreding bij 400Hz. Het is sowieso beter dan de vorige versie, maar misschien dat het nog iets beter kan door dempingsmateriaal wat aan te passen. Verder zie je wat versmalling tussen 1 en 2KHz. Dit komt denk ik door de bundling van de woofer, want de waveguide in zijn eentje straalt breder af tussen 1 en 2KHz. Om dat op te lossen, zou je de xover nog iets lager moeten leggen.
En de overlays, je ziet de amplitude responses van 0 tot 60 graden in 10graden stappen en daarna tot 120 graden in 15 graden stappen. Boven de 120 is het zo zacht allemaal, dat de metingen wel wat ruisig werden. Puntje voor de volgende keer.
Volgende keer als ik weer een dag vrij kan plannen (nadat mijn concept proefschrift de deur uit is

), dan wil ik kijken of ik de polar van het laag nog iets kan verbeteren. En tussentijds nog simuleren met lagere x-over frequentie. Het gaat nog ff duren voordat het helemaal klaar is!