Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Martijn M schreef:
Mooi dat Wouter daar mee helpt, die heeft een hoop ervaring!
Het was gezellig, hij is net de deur uit \:D/

De boxsim simulaties en de metingen zaten bijzonder dicht bij elkaar. We hebben aandacht besteed aan een mooie gelijklopende fase tot ver buiten het overname punt. Hoe alles nu tijdens sessie 1 is geworden mag Jag zelf laten zien met plaatjes e.d., al denk ik dat hij nog wel even druk is met solderen :mrgreen:
24 dB/octaaf en 24 onderdelen per filter (3e orde plus correcties). Wordt wellicht minder, wellicht een notch extra \:D/

Het was vooral ook heel leuk en gezellig
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Zo, dat was een mooie sessie! Memorabel :). En tikkie laat geworden. Ik kan even niet zo makkelijk de metingen van mijn meetlaptop halen, dus die volgen morgen even. Alvast een kleine preview :mrgreen:

Van dit
3.jpg
Werd het dit
4.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Jag schreef:
Ik kan even niet zo makkelijk de metingen van mijn meetlaptop halen, dus die volgen morgen even.
En de bijbehorende simulaties (de metingen zagen er vrijwel identiek uit)
Rondom de overgangsfrequentie 24dB/octaaf, daar buiten nog wat steilere flanken.
jag1.png
jag2.png
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door meiborg »

Ziet er heel netjes uit!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Walt »

Dat is echt een fraai overname punt zo, zeer symmetrische hellingen en een zuivere diepe nul.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Hier dan de metingen! Komt mooi overeen met simulatie.

De amplitude responses. Mooie optelling, mooie diepe nul
v1.0 full range.png
Goede fase overéénkomst rond xover.
v1.0 phase.png
Volgende stap is 2 passieve filters solderen (dit was nog deels met krokodillen klemmetjes en maar 1 filter). En dan een tijdje luisteren en finetunen. Goh, gaat het toch echt gebeuren, een passief wisselfilter voor mij. Ik had nog niet eens een condensator ergens voor gezet ooit. Dus dit is wel een goed begin. Mooie bak met koper meegekregen van Wouter, dus ik ga aan de slag (gaat nog ff duren though, andere deadlines eerst even halen). En heeeeeel veel kudo's naar Wouter voor zijn tijd, kennis en uitlenen van filter onderdelen!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

En bescheiden schema
v1.0 schema.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door ds23man »

Zo, dat zijn een hoop correctienetwerken! :shock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Zo, dat zijn een hoop correctienetwerken! :shock:
Valt wel mee toch? Lijkt nog niet op een "kerncentrale" :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door ray5150 »

En ik mij maar druk maken of een kleine 10 centimeter afstand tussen 2 spoelen wel genoeg is...
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Ja, voor een eerste filter is het niet bescheiden :mrgreen:

Eerst helemaal goed maken, en dan proberen wat weg te laten, dat gaat de tactiek zijn. Maar vooralsnog lijkt het heel goed te worden. Het scheelt enorm dat er bijna geen akoestische offset meer in het ontwerp zit door de veel ondiepere waveguide en de verder naar achteren geplaatste woofer. Dan blijft over dat de waveguide / compression driver combo geen nederlands landschap als response geeft, eerder Alpen type. Echter, directivity helemaal goed krijgen, dat is het eerste doel. De on axis response kan je vervolgens goed maken zonder dat dit de directivity beinvloedt. Het is waarschijnlijk wel makkelijker om een dome tweeter te gebruiken, waarchijnlijk geeft die wel een wat minder hobbelige response. Dat vereist dan wel weer een ander waveguide ontwerp.

Ik kan niet wachten tot het draait!!!!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Het leek ons handig om te beginnen met een discreet opgebouwd filter; een nette overgang op 1200hz en correcties om de heftige pieken aan te pakken.
In de boxsim file zie je afgeplat de ongefilterde en gefilterde curve. Het is wel leuk om de werking van de 4 zuigkringen in het hoog separaat te zien, daar zijn metingen van.
Een vlakke totaalrespons zegt vervolgens voldoende over wat er anders dan 'plat' moet zijn. En waar mogelijk is het vereenvoudigen en combineren van filtertakken een pre. Maar dan is de hoorbaarheid van kleine correcties proefondervindelijk een lastige klus. Nu gewoon een pootje losgooien.

Enne, hoe kom ik anders aan een zinvol gebruik van die tientallen kilo's filtermateriaal ;-)

Oja, alles lag los en schoof zodoende af en toe dicht naar elkaar toe. Een definitief filter zal compactere componenten bevatten en zorgvuldig gepositioneerd opgebouwd worden.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Dat zijn deze, idd wel leuk om te zien

Gaat van alleen high pass (rood), naar 1 notch op 2 KHz (blauw), naar 2e notch 1 KHz (groen), naar 3e notch op 4 KHz (ondefinieerbare kleur) en uiteindelijk 4e notch 16.7 KHz (zwart).
v1.0 HF notches.png
Zeker van de hoogste notch kan je je van afvragen of die nodig is, dat moet gaan blijken in de praktijk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Opvallend: bijna 1, 2 en 4khz als storingsfrequenties.
Trouwens, per dsp zou je deze pieken ook aanpakken, 7khz ook wellicht. Ik zie geen reden om passief zulke bulten dan niet aan te pakken. Die 5 tot 10 euro per correctie per kanaal is geen grote kostenpost.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Ok, grote update. Allereerst, ik heb mezelf getrakteerd op een nieuwe camera. Na 13 jaar trouwe dienst mijn 300d vervangen met een 70d :rock:
70D 1.jpg
70D 2.jpg
Kortom, er komen een hoop foto's aan haha :lol:

Allereerst aan waveguide nummer 2 gewerkt, wat gladder gemaakt
1.jpg
Nieuwe plaatjes voor in de achterzijde (de vorige waren te dun). Komt mijn elektrische figuurzaag weer eens van pas :lol:
2.jpg
Binnenzijde voorzien van speakerdoek zodat je niet op het witte akotherm kijkt
3.jpg
Uitlijning/centrering van de B&C DE250 drivers achter de waveguide verbeterd met een kleine truc. Achterzijde overtekend op doorzichtig materiaal zodat ik gaten voor bouten waarmee de driver vastzit, precies kon uitboren.
4.jpg
Ff poseren
5.jpg
Passief filter aan elkaar gesoldeerd, ik had helaas 2 weerstanden te weinig meegenomen om het 2e filter ook af te maken
6.jpg
Ik hoef geen opmerkingen over soldeerwerk haha :bakkie: , dit is slechts een tijdelijk filter
7.jpg
Filter geinstalleerd
8.jpg
9.jpg
Weer ff poseren
10.jpg
Meet versterkertje erin
11.jpg
En meten maar na een lange dag klussen (het was gister) :). Het is wel echt een loeizware speaker geworden :o. Alles erin is zwaar, de woofer, de B&C DE250 is zwaar, de gipsen waveguide en de tig kilo koper van het filter. Het was zelfs zo zwaar, dat ik de proefschriften van mijn vriendin heb moeten misbruiken om de zijkanten van mijn draaiplateau te ondersteunen zodat niet de hele toren om zou vallen :lol:
13.jpg
Allereerst, het passieve filter werkt naar behoren. Alleen 1 zuigkring voor het tophoog piekje lijkt het niet te doen. Daar heb ik even geen tijd meer voor gehad om dat te fixen.
v1.0 woofer+tweeter amplitude.png
Nog steeds erg mooie fase match in een breed gebied rond de crossover frequentie van 1.2 KHz tussen woofer en tweeter!
v1.0 woofer+tweeter phase.png
Dan de directivity. Die ziet er goed uit, maar wel wat kleine puntjes. Zo is er nog iets teveel verbreding bij 400Hz. Het is sowieso beter dan de vorige versie, maar misschien dat het nog iets beter kan door dempingsmateriaal wat aan te passen. Verder zie je wat versmalling tussen 1 en 2KHz. Dit komt denk ik door de bundling van de woofer, want de waveguide in zijn eentje straalt breder af tussen 1 en 2KHz. Om dat op te lossen, zou je de xover nog iets lager moeten leggen.
v1.0 sonogram.png
En de overlays, je ziet de amplitude responses van 0 tot 60 graden in 10graden stappen en daarna tot 120 graden in 15 graden stappen. Boven de 120 is het zo zacht allemaal, dat de metingen wel wat ruisig werden. Puntje voor de volgende keer.
v1.0 overlays.png
Volgende keer als ik weer een dag vrij kan plannen (nadat mijn concept proefschrift de deur uit is :lol: ), dan wil ik kijken of ik de polar van het laag nog iets kan verbeteren. En tussentijds nog simuleren met lagere x-over frequentie. Het gaat nog ff duren voordat het helemaal klaar is!
Laatst gewijzigd door Jag op zo 07 mei 2017, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Ronkel »

Ziet er goed uit allemaal, complimenten! Erg mooi om te zien dat jullie de fase-overlap zo netjes hebben gekregen.

Wat betreft de versmalling van de directivity rond 1 kHz, zou dat wellicht ook diffractie kunnen zijn? Hoe groot is de radius van de afronding op de baffle nu?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Rond 1khz filteren moet ook nog wel gaan, veel lager kan een te grote consessie zijn
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Ronkel schreef:
Ziet er goed uit allemaal, complimenten! Erg mooi om te zien dat jullie de fase-overlap zo netjes hebben gekregen.

Wat betreft de versmalling van de directivity rond 1 kHz, zou dat wellicht ook diffractie kunnen zijn? Hoe groot is de radius van de afronding op de baffle nu?
25mm. Maar ik heb de afronding juist groter gemaakt (het was minder dan 25mm). Je zou dus verwachten dat de polar eerder zou verbreden. Maar als je kijkt naar de polar van alleen de waveguide en alleen de woofer, dan zie je dat de woofer duidelijk begint te versmallen boven de 1KHz en de waveguide ook nog directivity behoudt onder de 1KHz. Ik denk dus dat de verminderde directivity van de woofer zo net boven de 1KHz toch wat van invloed is.

Kortom, ik wil toch nog een filter proberen met de xover iets lager.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Zoiets...

Beetje gek filter qua slopes maar zo is de fase overlap beter. 3e orde hoog weer terug naar 2e orde elektrisch ivm dilteren op de grens van de ongefilterde afval van de tweeter zelf. Woofer daar weer gespiegeld op aangesloten.

(In lcr mist per ongeluk een 0,47mH spoel)

Kijken of het nog iets beter kan in sim
Bijlagen
IMG-20170508-WA0007.jpg
IMG-20170508-WA0008.jpg
IMG-20170508-WA0009.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door markbakk »

Onvervalst mooi weer dit. En het gestoei om de fase goed te krijgen met al die weerstanden in de parallelschakeling vind ik wel herkenbaar. Hebben jullie ook nog wat BD-plots uit de metingen gehaald? Ik ben wel benieuwd. De HT-driver lijkt een resonantie te hebben bij 17k. Nou hoor ik dat toch nauwelijks of niet meer, maar ja...
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Kan ook door de ta2024 meetversterker komen. Die heeft ook een hoog frequente resonantie. Volgende keer metingen met sine sweep sowieso.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Martijn H »

Keep up the good work! Stoer ontwerp ook
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Thanks. Misschien wel aardig om de vorige en huidige polar te vergelijken.

Vorige versie (diepere behuizing voor cardioide midlaag en dayton waveguide)
Directivity sonogram.png
Huidige versie (ondiepere behuizing met sleuven voor cardioide midlaag en eigen gipsen waveguide)
v1.0 sonogram.png
Toch een stuk meer constant directivity geworden en bredere afstraling in het hoog, wat denk ik prettig gaat uitpakken. De afstand tot de speakers is ook maar iets van 3,5 meter.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door JvS »

Yep Mooi man, goed gelukt! Ga je weer samen met wouter een nieuw filter maken?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Idd, we hebben vorige week nog een filter aanpassing gedaan. Namelijk een xover frequentie van 900Hz. De polar is daarmee marginaal beter.
v1.1.PNG
Helaas zie je dan ook de vervorming oplopen. Dit is bij 95dB gemeten en dan zie je net boven de 1KHz de vervorming oplopen.
v1.1 distortion 95dB.png
Daarom besloten het bij het 1.2 KHz filter te houden. Hiervan heb ik een 2e gebouwd. Helaas 1 condensator over het hoofd gezien, dus het filter klopt aan 1 zijde niet. Dinsdag komt Leo wat fineer ophalen, en die vult de missende C aan :proost:

Heb ook de laatste afwerking gedaan, de randen van de waveguides
IMG_9857.jpg
Verder nog her en der wat zwart gemaakt, achterplaatjes en connectoren bevestigd. Detailopname woofert:
IMG_9858.jpg
En daarna de boel beneden geinstalleerd.
IMG_9835.jpg
IMG_9841.jpg
IMG_9823.jpg
Eerste luisterindrukken zijn goed. Rustig klinkende speakers die heel erg hetzelfde blijven klinken waar je ook staat/zit. Stereobeeld wordt denk ik nog wat beter als filter links en rechts gelijk zijn. En er zit nog een klein randje in het hoog wat doorgaans niet opvalt maar soms wel. Ben er blij mee! Maar wordt nog vervolgd.

Vervolgstappen:
1. test filter completeren
2. nog wat boxsimmen, kijken of het hoog nog iets beter kan
3. multisub opstelling opnieuw inregelen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”