Meetversterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Meetversterkertje

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Hij wil dus eigenlijk een Composite amp van Pjotr : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
MuijsP
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 17:20

Re: Meetversterkertje

Bericht door MuijsP »

ray5150 schreef:
ray5150 schreef:
Hij wil dus eigenlijk een Composite amp van Pjotr : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
Dank u, ik wist niet wat een composiet versterker was.
Wat is ExtremA?

Ik heb het gelezen, indrukwekkend.
Voor mij te groot. Ik heb maar 5 watten nodig.

Zou het principe voldoende werken met kleinere versterkers of buffers misschien?
Is het principe ook onderzocht op LM1875?
Ik vind het lastig bepalen, geringe metingen, schema niet aanwezig. :think:

Ik ben in bezit van een voorversterker die ongeveer op de 0.0001-0.0005 THD+N zit, loop meting.
Laatst gewijzigd door MuijsP op di 31 jan 2017, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Meetversterkertje

Bericht door ray5150 »

De Extrema is een zware klasse A versterker, met zeer lage vervormings cijfers : http://www.hardwareanalysis.com/content ... -amplifier
MuijsP
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 17:20

Re: Meetversterkertje

Bericht door MuijsP »

ray5150 schreef:
De Extrema is een zware klasse A versterker, met zeer lage vervormings cijfers : http://www.hardwareanalysis.com/content ... -amplifier
Uw verwijzing werkt niet bij mij...
Maar het klinkt grootst, niet klein.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetversterkertje

Bericht door Pjotr »

MuijsP schreef:
ray5150 schreef:
ray5150 schreef:
Hij wil dus eigenlijk een Composite amp van Pjotr : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
Dank u, ik wist niet wat een composiet versterker was.
Wat is ExtremA?

Ik heb het gelezen, indrukwekkend.
Voor mij te groot. Ik heb maar 5 watten nodig.
Helaas kunnen we er voor u geen plakje van 5 watt afsnijden.

Kun je misschien eens aangeven wat je nu precies er mee wilt? Zonder goed omschreven doel is het geen doen om het juiste gereedschap te vinden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meetversterkertje

Bericht door Ah!buis »

Laat ik dan 's opnieuw het wiel uitvinden of zo :lol:
Een stroombuffer met doorgeefluik.Komt een deel van wat uit de opamp komt ook via een weerstand op de uitgang.
Moet moelijk nog wel een Ctje in de tegenkoppeling en/of een Zobel over de uitgang.Maar daarvoor schijnen sommigen handig met simulaties te kunnen stoeien :D .
Anne
Bijlagen
Kleine.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

Leuk Anne, maar ik ga toch Peter napraten, die geeft namelijk correct aan dat discreet best leuk is, maar dat een LM3886 allerhande voorzieningen aan boord heeft die ervoor zorgen dat de boel heel blijft als je toch per ongeluk de uitgang eens kortsluit etc. Dat lijkt mij voor een meetversterker geen overbodige luxe.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meetversterkertje

Bericht door Ah!buis »

De eindtorren worden met een stroombron aangestuurd, bij sluiting blijft de stroom to max.zo'n 4A beperkt (wordt niet enorm groot tegen de verdrukking in),wordt dan enkel flink heet.Mag natuurlijk niet (te)lang duren.
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
MuijsP schreef:
ray5150 schreef:
Dank u, ik wist niet wat een composiet versterker was.
Wat is ExtremA?

Ik heb het gelezen, indrukwekkend.
Voor mij te groot. Ik heb maar 5 watten nodig.
Helaas kunnen we er voor u geen plakje van 5 watt afsnijden.

Kun je misschien eens aangeven wat je nu precies er mee wilt? Zonder goed omschreven doel is het geen doen om het juiste gereedschap te vinden.
Lijkt me toch vrij duidelijk wat hij wil?
Eens kijken als we de posts bij elkaar rapen

1 - 2-5W
2 - klein
3 - vanaf iets van 4 ohm
4 - THD+N lager dan 0.001%, liefst richting de 0.0005% -> beter is altijd goed!
5 - simpele, compacte layout.

Als ik zijn simulatie/schema bekijk, voeding van rond de ±9 volt, maar dat is een aanname.



Aangezien we meestal wel een paar serie weerstanden hebben in een Class-AB volgens mij, is stroom detectie niet heel moeilijk.
Maar dat kan vast ook wel op andere simpele manier. Je zou dat ook uit de voeding kunnen halen (wat vaak in Class-D versterker gebeurt)

Temperatuur kun je eventueel ook doen met een simpele comparator schakeling (je gebruikt toch al een opamp, twee in een).
Dat zou je misschien zelfs nog met de stroomdetectie samen kunnen doen.
Overspanning zou evt met clipdetectie/back-to-back diodes kunnen in de feedback.
Ik vind persoonlijk dit soort dingen bijzaak. Zolang er een goede basis is, dit is wat ik tenminste uit zijn verhaal haal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetversterkertje

Bericht door Pjotr »

Voor de extra duidelijkheid Bart: Wat TS met het versterkertje wil.
En dat is vast geen temperatuur meten of thermostaat bouwen :roll:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Voor de extra duidelijkheid Bart: Wat TS met het versterkertje wil.
En dat is vast geen temperatuur meten of thermostaat bouwen :roll:
Vast niet ijs van zijn ramen afkrabben.

We lezen weer eens terug.
Ik zie luidspreker vervorming en 'andere doeleinden'.
Ik weet niet wat hij exact bedoelt, maar ik denk dan aan 'audio allerlei', aangezien we het hier duidelijk over een audio versterker hebben.
Dus typisch dingen waar vervorming een rol speelt, bv spoelen, condensatoren, doorfluiten van een kritische schakeling.

Tja, gewoon dingen die je typisch met een versterkertje doet, denk nou niet dat het een zo'n ingewikkelde vraag is om heel eerlijk te zijn. :think:
Feit dat vervorming laag is betekent nog niet dat je het voor iets anders kun gebruiken.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het handig is om een universeel ding te hebben om alles mee te kunnen zonder erbij na hoeven te denken dat er limieten zijn. Gemoedsrust en vertrouwen heet dat ook wel.
De reden waarom mensen bv euros besteden aan condensatoren, fancy kabels, rare bizarre kast constructies, dure speakers en high end versterkers.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Ah!buis schreef:
Laat ik dan 's opnieuw het wiel uitvinden of zo :lol:
Een stroombuffer met doorgeefluik.Komt een deel van wat uit de opamp komt ook via een weerstand op de uitgang.
Moet moelijk nog wel een Ctje in de tegenkoppeling en/of een Zobel over de uitgang.Maar daarvoor schijnen sommigen handig met simulaties te kunnen stoeien :D .
Anne
Hoewel dit niet helemaal mijn ding is, laat ik dan ook maar een poging wagen.
Vertel maar wat je ervan vindt.

Hij staat wel lekker in Class-A. In rust snoept hij zo'n 700-800mA uit de voeding.
Kan dat beter/zuiniger?

Stroombron zou met een jfet current source kunnen denk ik?
Kon geen geschikt model vinden.
Bijlagen
meet_amp.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

Kan ook met een enkele ExtremA eindtrap natuurlijk, dan heb je gelijk je stroombegrenzing geregeld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Meetversterkertje

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Hoewel dit niet helemaal mijn ding is, laat ik dan ook maar een poging wagen.
Vertel maar wat je ervan vindt.

Hij staat wel lekker in Class-A. In rust snoept hij zo'n 700-800mA uit de voeding.
Kan dat beter/zuiniger?

Stroombron zou met een jfet current source kunnen denk ik?
Kon geen geschikt model vinden.
Ziet er lekker simpel uit zo.
Kun je ook aangeven wat voor specificaties hiervan verwacht kunnen worden ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meetversterkertje

Bericht door Ah!buis »

b_force schreef:
Hoewel dit niet helemaal mijn ding is, laat ik dan ook maar een poging wagen.
Vertel maar wat je ervan vindt.

Hij staat wel lekker in Class-A. In rust snoept hij zo'n 700-800mA uit de voeding.
Kan dat beter/zuiniger?
Klasse-A en zuinig gaan niet goed samen :(
Wel lekker simpel maar erg asymetrisch.Naar positieve kant hoeft de opamp enkel stroom te minderen tot bijna niks en negatief tot zo ongeveer dubbel wat de stroombron levert.Zal de even harmonischen deugd doen, klinkt misschien wel haast als een buizenversterker :D
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meetversterkertje

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?
Kan Bart dat dan niet zelf :?
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?
Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?
Kan Bart dat dan niet zelf :?
Anne
Jawel, maar deze modellen zijn een beetje te beperkt.
Volgens mij zit dit ongeveer rond de 0.0001% THD+N of beter op 1kHz bij 8ohm.
Beter even verifiëren met LTSpice, ik ben alleen niet zo handig in dat programma.
Ik krijg de FFT enzo niet goed aan de praat.

Als het op een simpele manier wel symmetrisch kan, vertel het maar.
Dit was gewoon een probeersel. Je wilt dan twee stroombronnen hebben?
(boven en onder)

Op deze manier kan er trouwens volgens mij een simpele over current protectie worden gemaakt.
(ik zal vast wel pnp gedeelte weer fout hebben gedaan trouwens)
Bijlagen
current.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Ah!buis schreef:
b_force schreef:
Hoewel dit niet helemaal mijn ding is, laat ik dan ook maar een poging wagen.
Vertel maar wat je ervan vindt.

Hij staat wel lekker in Class-A. In rust snoept hij zo'n 700-800mA uit de voeding.
Kan dat beter/zuiniger?
Klasse-A en zuinig gaan niet goed samen :(
Wel lekker simpel maar erg asymetrisch.Naar positieve kant hoeft de opamp enkel stroom te minderen tot bijna niks en negatief tot zo ongeveer dubbel wat de stroombron levert.Zal de even harmonischen deugd doen, klinkt misschien wel haast als een buizenversterker :D
Anne
Kan het iets minder A, maar nog steeds goede vervorming?
Met deze vervormingscijfers is er weinig buis aan. Die even harmonischen zijn dus ook niet hoorbaar.
Wanneer je gaat clippen is het een ander verhaal.

edit:
Nog een stroombronnetje is misschien idd wel handig.
Nu vreet de opamp alles op, denk niet dat hij dat leuk vindt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

We blijven wel pielen.

Op deze manier snoept de opamp niet zoveel pixies en is de ruststroom ook een heel stuk lager.
Nogmaals, stroombronnen moeten jfet bronnen voorstellen.
Die krijg ik niet goed in mijn sim progje.
Bijlagen
meet_amp_2b.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door Kappa7 »

Ik heb hier wat metingen van een 3x parralel TDA2793.
Door het parallel zetten van de TDA wordt ook de vervorming met elke chip extra lager.
De vervorming die ik nu nog meet is voornamelijk afkomstig van de 50Hz die in mijn meetset zit.
3x TDA7293 zonder buis 2.83V.png
De vervorming op 1 watt zit hiermee op 0.003% maar zal lager zijn als de 50Hz uit de meting is.
Misschien is het wat voor je.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meetversterkertje

Bericht door Ah!buis »

b_force schreef:
We blijven wel pielen.

Op deze manier snoept de opamp niet zoveel pixies en is de ruststroom ook een heel stuk lager.
Nogmaals, stroombronnen moeten jfet bronnen voorstellen.
Die krijg ik niet goed in mijn sim progje.
En zo kom je weer in de buurt van wat ik voorstelde :D
Anne
Bijlagen
meet_amp_2c.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Ah!buis schreef:
b_force schreef:
We blijven wel pielen.

Op deze manier snoept de opamp niet zoveel pixies en is de ruststroom ook een heel stuk lager.
Nogmaals, stroombronnen moeten jfet bronnen voorstellen.
Die krijg ik niet goed in mijn sim progje.
En zo kom je weer in de buurt van wat ik voorstelde :D
Anne
:lol:

Ik had niet gezien dat die andere dingen stroombronnen waren.

Wat is de functie van die andere twee torretjes en het idee om de opamp nog een beetje mee te laten werken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meetversterkertje

Bericht door Ah!buis »

b_force schreef:
Wat is de functie van die andere twee torretjes en het idee om de opamp nog een beetje mee te laten werken?
Met die extra torren hoeft de opamp niet hard te trekken.Blijft er wat over om aan de uitgangsstroom mee te doen, vult mogelijk afwijkingen van de buffer aan.Als de buffer niks doet komt er zo nog steeds iets op de uitgang.
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Ah!buis schreef:
b_force schreef:
Wat is de functie van die andere twee torretjes en het idee om de opamp nog een beetje mee te laten werken?
Met die extra torren hoeft de opamp niet hard te trekken.Blijft er wat over om aan de uitgangsstroom mee te doen, vult mogelijk afwijkingen van de buffer aan.Als de buffer niks doet komt er zo nog steeds iets op de uitgang.
Anne
Ok, is het daarbij wel belangrijk ze in een huisje te hebben, of tegen elkaar te plakken lijkt mij?

Wat vind je van dit idee trouwens als over current protectie?
(U1a en U1b)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Plaats reactie