Tophoog

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tophoog

Bericht door ds23man »

Als het goed klinkt, waarom verder zoeken?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tophoog

Bericht door dre »

ds23man schreef:
Als het goed klinkt, waarom verder zoeken?
Als het goed is...... :goedzo:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tophoog

Bericht door Hans Nootdorp »

Wim, ik heb even met een excelletje voor jou gerekend.

Met 1,8 ohm in serie en 10 ohm parallel wordt de tweeter 5,9 dB gedempt. (dit is incl. de 1 ohm weerstand die "boven in" in het filter zit)
Met 2 ohm in serie en geen parallelweerstand is dat 4,9 dB, waardoor je tweeter 1 dB luider dan met de oorspronkelijke weerstanden zou moeten spelen.
Wel is nu de weerstand die je filter ziet gestegen van 4,7 naar 6 ohm, waardoor de filterfrequentie flink omlaag verschuift en je dus ook een luider middengebied krijgt.
Als je het middengebied t.o.v. het origineel toch gelijk wilt houden, kunnen je beter de serieweerstand 1,5 ohm maken en de parallelweerstand 18 ohm. Dan is de demping van de tweeter ook 4,9 dB en blijft de weerstand die je filter ziet ook 4,7 ohm (en je filterfrequentie dus ook ongewijzigd).
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 11 nov 2016, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Hans Nootdorp schreef:
Wim, ik heb even met een excelletje voor jou gerekend.

Met 1,8 ohm in serie en 10 ohm parallel wordt de tweeter 5,9 dB gedempt. (dit is incl. de 1 ohm weerstand die "boven in" in het filter zit)
Met 2 ohm in serie en geen parallelweerstand is dat 4,9 dB, waardoor je tweeter 1 dB luider zou moeten spelen.
Wel is nu de weerstand die je filter ziet gestegen van 4,7 naar 6 ohm, waardoor de filterfrequentie flink omlaag verschuift en je dus ook een luider middengebied krijgt.
Als je het middengebied t.o.v. het origineel toch gelijk wilt houden, kunnen je beter de serieweerstand 1,5 ohm maken en de parallelweerstand 18 ohm. Dan is de demping van de tweeter ook 4,9 dB en blijft de weerstand die je filter ziet ook 4,7 ohm (en je filterfrequentie dus ook ongewijzigd).

kijk Hans met zulke info ben ik harstikke blij
hier help je me echt geweldig mee
hartelijk dank

zeker omdat de beryllium al veel lager van zichzelf meespeelt is het belangrijk dat zeker de filter frequentie niet verschuift zoals je al aan geeft

ik ga deze waardes bestellen
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tophoog

Bericht door Hans Nootdorp »

Graag gedaan. Nog wat waardes (E12 reeks) als je de tweeter nog iets hoger of lager (ten opzichte van je laatste level) wilt laten spelen:

+0,5 dB: Rs = 1,2 ohm Rp = 22 ohm
+1 dB: Rs = 1 ohm Rp = 39 ohm
-0,5 dB: Rs = 1,5 ohm Rp = 12 ohm
-1 dB: Rs = 1,8 ohm Rp = 10 ohm

Ik heb mijn excel ook maar er bij gedaan. Maar pas op met wat je doet.... :wink:
Bijlagen
tweeterverzwakker_netwerk.xlsx
(13.32 KiB) 75 keer gedownload
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Geweldig

In het filter word bifilair geadviseerd door de ontwerper, maakt dat nog iets uit met de E12 reeks?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tophoog

Bericht door Hans Nootdorp »

E12 zegt alleen iets over de verkrijgbare weerstandswaarden; 12 waardes in 1 decade.
Bifilair wil zeggen dat de weerstand zelfinductiearm moet zijn. Gewone draadgewonden weerstanden hebben te veel zelfinductie (spoelwerking), waardoor in het hoog de freq. karakteristiek onvlak zou worden.
Weerstanden met lage zelfinductie en goede reputatie zijn bijv. Superes van Jantzen.
http://www.jantzen-audio.com/superes-resistors/
Of (iets goedkoper) MOX-weerstanden.
O.a. bij Rumoh te krijgen, maar ook elders.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Tophoog

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef:
Bifilair wil zeggen dat de weerstand zelfinductiearm moet zijn. Gewone draadgewonden weerstanden hebben te veel zelfinductie (spoelwerking), waardoor in het hoog de freq. karakteristiek onvlak zou worden.
Ik denk dat het effect van die vermeende zelfinductie zich zelfs nog boven het vleermuizengebied manifesteert.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tophoog

Bericht door ds23man »

To Mox or not to Mox, that's the question! :lol:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

we zijn weer terug in het cirkeltje.....................


of het nu wel of niet hoorbaar/voelbaar is, in het hoog staat er bifilair vermeld.

ik bedoel die paar euro verschil kan niet de insteek van de ontwerper van het filter geweest zijn toch?
als er dan toch geld moet rollen had de ontwerper beter een dure Tritec in het laag kunnen omschrijven, en dure condensatoren in het Mid


dus die paar euro die er nu eventueel verdiend worden aan een paar weerstanden kan nooit de drive van de ontwerper geweest zijn


of zie ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tophoog

Bericht door Hans Nootdorp »

Ben ik het mee eens.
Gewoon een paar Mox- of Superes-weerstanden bestellen. Daarvan zul je niet arm worden.

En dan natuurlijk een luistertestje: met 2 ohm en geen parallelweerstand versus 1,5 ohm en 18 ohm parallelweerstand.
Als het goed is speelt de tweeter in beide configuraties even hard, maar met 1,5 en 18 ohm zou het middengebied weer iets zachter moeten klinken (filterfrequentie van de tweeter weer terug naar zijn oorspronkelijk plek).
We zijn benieuwd naar jouw bevindingen.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Update

Ik heb na een aantal weken luisteren de volgende weerstanden toegepast.
De eerste weerstand was 1ohm. Is vervangen door 2.7ohm
De tweede weerstand was 1.8ohm is vervangen door 1.5 ohm
De paralel was 10 ohm is vervangen door 6,8 ohm
Nu klinkt het in balans, maar ik weet niet wat ik nu feitelijk verziekt in het filter
Normaal zat de correctie spoel direct paralel achter de 1 ohm, nu achter een 2.7 ohm
Of is een kleine correctie niet zo spannend
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tophoog

Bericht door dre »

Klinkt het ook goed?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Ja het klinkt goed, ik moest er wel aan wennen, had denk ik te lang naar een dominant hoog geluisterd
Nu de tweeter meer gedempt is, hoor je meer detail uit de mid driver, wat rustiger overkomt.

De oude situatie werd je snel luistermoe

als het filter technisch geen kwaad kan dan wil ik het graag zo houden
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Tophoog

Bericht door Ouwebok »

Zie ook je eerdere draad: viewtopic.php?f=45&t=24372&start=25#p1819189 : de beryllium tweeter neig je snel te hard te zetten. Nu t lekker klinkt: houwen zo! Als je meer tophoog wil door en condensator parallel aan de 2e serieweerstand te zetten dan moet je aan plm 3.3 mF denken.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Ouwebok schreef:
Zie ook je eerdere draad: viewtopic.php?f=45&t=24372&start=25#p1819189 : de beryllium tweeter neig je snel te hard te zetten. Nu t lekker klinkt: houwen zo! Als je meer tophoog wil door en condensator parallel aan de 2e serieweerstand te zetten dan moet je aan plm 3.3 mF denken.

Hoer kan ik nog altijd mee expirimenteren, heb jij zelf ook een beryllium?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tophoog

Bericht door dre »

Inderdaad!
Ik zou eerst je speakers afmaken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Tophoog

Bericht door pappaleo »

Wim P schreef:
Hoer kan ik nog altijd mee expirimenteren
Willen wij dat weten? :-s
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

pappaleo schreef:
Wim P schreef:
Hoer kan ik nog altijd mee expirimenteren
Willen wij dat weten? :-s
Ben bang van niet Leo :D

dat heb je met een ipad die zelf woorden maakt :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tophoog

Bericht door Barry2001 »

Wim P schreef:
pappaleo schreef:
Wim P schreef:
Hoer kan ik nog altijd mee expirimenteren
Willen wij dat weten? :-s
Ben bang van niet Leo :D
Heb een collega gehad uit Bellarus, Wit Rusland. Die kreeg in de gaten dat mensen het leuk vonden als hij over 'hoersubsidie' begon :D hebben we er nooit uit kunnen krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”