Tophoog
Moderator: Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tophoog
Wim, ik heb even met een excelletje voor jou gerekend.
Met 1,8 ohm in serie en 10 ohm parallel wordt de tweeter 5,9 dB gedempt. (dit is incl. de 1 ohm weerstand die "boven in" in het filter zit)
Met 2 ohm in serie en geen parallelweerstand is dat 4,9 dB, waardoor je tweeter 1 dB luider dan met de oorspronkelijke weerstanden zou moeten spelen.
Wel is nu de weerstand die je filter ziet gestegen van 4,7 naar 6 ohm, waardoor de filterfrequentie flink omlaag verschuift en je dus ook een luider middengebied krijgt.
Als je het middengebied t.o.v. het origineel toch gelijk wilt houden, kunnen je beter de serieweerstand 1,5 ohm maken en de parallelweerstand 18 ohm. Dan is de demping van de tweeter ook 4,9 dB en blijft de weerstand die je filter ziet ook 4,7 ohm (en je filterfrequentie dus ook ongewijzigd).
Met 1,8 ohm in serie en 10 ohm parallel wordt de tweeter 5,9 dB gedempt. (dit is incl. de 1 ohm weerstand die "boven in" in het filter zit)
Met 2 ohm in serie en geen parallelweerstand is dat 4,9 dB, waardoor je tweeter 1 dB luider dan met de oorspronkelijke weerstanden zou moeten spelen.
Wel is nu de weerstand die je filter ziet gestegen van 4,7 naar 6 ohm, waardoor de filterfrequentie flink omlaag verschuift en je dus ook een luider middengebied krijgt.
Als je het middengebied t.o.v. het origineel toch gelijk wilt houden, kunnen je beter de serieweerstand 1,5 ohm maken en de parallelweerstand 18 ohm. Dan is de demping van de tweeter ook 4,9 dB en blijft de weerstand die je filter ziet ook 4,7 ohm (en je filterfrequentie dus ook ongewijzigd).
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 11 nov 2016, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Tophoog
Hans Nootdorp schreef:Wim, ik heb even met een excelletje voor jou gerekend.
Met 1,8 ohm in serie en 10 ohm parallel wordt de tweeter 5,9 dB gedempt. (dit is incl. de 1 ohm weerstand die "boven in" in het filter zit)
Met 2 ohm in serie en geen parallelweerstand is dat 4,9 dB, waardoor je tweeter 1 dB luider zou moeten spelen.
Wel is nu de weerstand die je filter ziet gestegen van 4,7 naar 6 ohm, waardoor de filterfrequentie flink omlaag verschuift en je dus ook een luider middengebied krijgt.
Als je het middengebied t.o.v. het origineel toch gelijk wilt houden, kunnen je beter de serieweerstand 1,5 ohm maken en de parallelweerstand 18 ohm. Dan is de demping van de tweeter ook 4,9 dB en blijft de weerstand die je filter ziet ook 4,7 ohm (en je filterfrequentie dus ook ongewijzigd).
kijk Hans met zulke info ben ik harstikke blij
hier help je me echt geweldig mee
hartelijk dank
zeker omdat de beryllium al veel lager van zichzelf meespeelt is het belangrijk dat zeker de filter frequentie niet verschuift zoals je al aan geeft
ik ga deze waardes bestellen
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tophoog
Graag gedaan. Nog wat waardes (E12 reeks) als je de tweeter nog iets hoger of lager (ten opzichte van je laatste level) wilt laten spelen:
+0,5 dB: Rs = 1,2 ohm Rp = 22 ohm
+1 dB: Rs = 1 ohm Rp = 39 ohm
-0,5 dB: Rs = 1,5 ohm Rp = 12 ohm
-1 dB: Rs = 1,8 ohm Rp = 10 ohm
Ik heb mijn excel ook maar er bij gedaan. Maar pas op met wat je doet....
+0,5 dB: Rs = 1,2 ohm Rp = 22 ohm
+1 dB: Rs = 1 ohm Rp = 39 ohm
-0,5 dB: Rs = 1,5 ohm Rp = 12 ohm
-1 dB: Rs = 1,8 ohm Rp = 10 ohm
Ik heb mijn excel ook maar er bij gedaan. Maar pas op met wat je doet....
- Bijlagen
-
- tweeterverzwakker_netwerk.xlsx
- (13.32 KiB) 75 keer gedownload
Re: Tophoog
Geweldig
In het filter word bifilair geadviseerd door de ontwerper, maakt dat nog iets uit met de E12 reeks?
In het filter word bifilair geadviseerd door de ontwerper, maakt dat nog iets uit met de E12 reeks?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tophoog
E12 zegt alleen iets over de verkrijgbare weerstandswaarden; 12 waardes in 1 decade.
Bifilair wil zeggen dat de weerstand zelfinductiearm moet zijn. Gewone draadgewonden weerstanden hebben te veel zelfinductie (spoelwerking), waardoor in het hoog de freq. karakteristiek onvlak zou worden.
Weerstanden met lage zelfinductie en goede reputatie zijn bijv. Superes van Jantzen.
http://www.jantzen-audio.com/superes-resistors/
Of (iets goedkoper) MOX-weerstanden.
O.a. bij Rumoh te krijgen, maar ook elders.
Bifilair wil zeggen dat de weerstand zelfinductiearm moet zijn. Gewone draadgewonden weerstanden hebben te veel zelfinductie (spoelwerking), waardoor in het hoog de freq. karakteristiek onvlak zou worden.
Weerstanden met lage zelfinductie en goede reputatie zijn bijv. Superes van Jantzen.
http://www.jantzen-audio.com/superes-resistors/
Of (iets goedkoper) MOX-weerstanden.
O.a. bij Rumoh te krijgen, maar ook elders.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Tophoog
Ik denk dat het effect van die vermeende zelfinductie zich zelfs nog boven het vleermuizengebied manifesteert.Hans Nootdorp schreef:Bifilair wil zeggen dat de weerstand zelfinductiearm moet zijn. Gewone draadgewonden weerstanden hebben te veel zelfinductie (spoelwerking), waardoor in het hoog de freq. karakteristiek onvlak zou worden.
Re: Tophoog
we zijn weer terug in het cirkeltje.....................
of het nu wel of niet hoorbaar/voelbaar is, in het hoog staat er bifilair vermeld.
ik bedoel die paar euro verschil kan niet de insteek van de ontwerper van het filter geweest zijn toch?
als er dan toch geld moet rollen had de ontwerper beter een dure Tritec in het laag kunnen omschrijven, en dure condensatoren in het Mid
dus die paar euro die er nu eventueel verdiend worden aan een paar weerstanden kan nooit de drive van de ontwerper geweest zijn
of zie ik het verkeerd?
of het nu wel of niet hoorbaar/voelbaar is, in het hoog staat er bifilair vermeld.
ik bedoel die paar euro verschil kan niet de insteek van de ontwerper van het filter geweest zijn toch?
als er dan toch geld moet rollen had de ontwerper beter een dure Tritec in het laag kunnen omschrijven, en dure condensatoren in het Mid
dus die paar euro die er nu eventueel verdiend worden aan een paar weerstanden kan nooit de drive van de ontwerper geweest zijn
of zie ik het verkeerd?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tophoog
Ben ik het mee eens.
Gewoon een paar Mox- of Superes-weerstanden bestellen. Daarvan zul je niet arm worden.
En dan natuurlijk een luistertestje: met 2 ohm en geen parallelweerstand versus 1,5 ohm en 18 ohm parallelweerstand.
Als het goed is speelt de tweeter in beide configuraties even hard, maar met 1,5 en 18 ohm zou het middengebied weer iets zachter moeten klinken (filterfrequentie van de tweeter weer terug naar zijn oorspronkelijk plek).
We zijn benieuwd naar jouw bevindingen.
Gewoon een paar Mox- of Superes-weerstanden bestellen. Daarvan zul je niet arm worden.
En dan natuurlijk een luistertestje: met 2 ohm en geen parallelweerstand versus 1,5 ohm en 18 ohm parallelweerstand.
Als het goed is speelt de tweeter in beide configuraties even hard, maar met 1,5 en 18 ohm zou het middengebied weer iets zachter moeten klinken (filterfrequentie van de tweeter weer terug naar zijn oorspronkelijk plek).
We zijn benieuwd naar jouw bevindingen.
Re: Tophoog
Update
Ik heb na een aantal weken luisteren de volgende weerstanden toegepast.
De eerste weerstand was 1ohm. Is vervangen door 2.7ohm
De tweede weerstand was 1.8ohm is vervangen door 1.5 ohm
De paralel was 10 ohm is vervangen door 6,8 ohm
Nu klinkt het in balans, maar ik weet niet wat ik nu feitelijk verziekt in het filter
Normaal zat de correctie spoel direct paralel achter de 1 ohm, nu achter een 2.7 ohm
Of is een kleine correctie niet zo spannend
Ik heb na een aantal weken luisteren de volgende weerstanden toegepast.
De eerste weerstand was 1ohm. Is vervangen door 2.7ohm
De tweede weerstand was 1.8ohm is vervangen door 1.5 ohm
De paralel was 10 ohm is vervangen door 6,8 ohm
Nu klinkt het in balans, maar ik weet niet wat ik nu feitelijk verziekt in het filter
Normaal zat de correctie spoel direct paralel achter de 1 ohm, nu achter een 2.7 ohm
Of is een kleine correctie niet zo spannend
Re: Tophoog
Ja het klinkt goed, ik moest er wel aan wennen, had denk ik te lang naar een dominant hoog geluisterd
Nu de tweeter meer gedempt is, hoor je meer detail uit de mid driver, wat rustiger overkomt.
De oude situatie werd je snel luistermoe
als het filter technisch geen kwaad kan dan wil ik het graag zo houden
Nu de tweeter meer gedempt is, hoor je meer detail uit de mid driver, wat rustiger overkomt.
De oude situatie werd je snel luistermoe
als het filter technisch geen kwaad kan dan wil ik het graag zo houden
Re: Tophoog
Zie ook je eerdere draad: viewtopic.php?f=45&t=24372&start=25#p1819189 : de beryllium tweeter neig je snel te hard te zetten. Nu t lekker klinkt: houwen zo! Als je meer tophoog wil door en condensator parallel aan de 2e serieweerstand te zetten dan moet je aan plm 3.3 mF denken.
Re: Tophoog
Ouwebok schreef:Zie ook je eerdere draad: viewtopic.php?f=45&t=24372&start=25#p1819189 : de beryllium tweeter neig je snel te hard te zetten. Nu t lekker klinkt: houwen zo! Als je meer tophoog wil door en condensator parallel aan de 2e serieweerstand te zetten dan moet je aan plm 3.3 mF denken.
Hoer kan ik nog altijd mee expirimenteren, heb jij zelf ook een beryllium?
Re: Tophoog
Ben bang van niet Leopappaleo schreef:Willen wij dat weten?Wim P schreef:Hoer kan ik nog altijd mee expirimenteren
dat heb je met een ipad die zelf woorden maakt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Tophoog
Heb een collega gehad uit Bellarus, Wit Rusland. Die kreeg in de gaten dat mensen het leuk vonden als hij over 'hoersubsidie' begonWim P schreef:Ben bang van niet Leopappaleo schreef:Willen wij dat weten?Wim P schreef:Hoer kan ik nog altijd mee expirimenteren
