Tophoog

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Tophoog

Bericht door Wim P »

http://shop.speakerenco.nl/d3004664000 Huidige tweeter

http://shop.speakerenco.nl/r2904700009-1 Originele tweeter.

Ik heb omdat er 1 tweeter beschadigd was de beide originele Vertigo tweeters vervangen door de Beryllium tweeter.

Nu heb ik het de verschil tussen beide types gecorrigeerd d.m.v weerstand r1/r2 te veranderen

Nu is na een meting het geheel netjes in balans

Alleen zoals je kan zien bij de beide links, heeft de originele tweeter een sterk oplopend Tophoog

Dit heeft de beryllium minder.

Als ik dit eventueel bij de beryllium wil gaan proberen, kan ik dan gaan spelen met bv een condenstator paralel over de R1 weerstand te plaatsen? Of beïnvloed ik dan de hele tweeter, en niet alleen het laatste Tophoog gedeelte?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tophoog

Bericht door Henkjan »

mis je dan wat met die beryllium tweeter? behalve scherpte ;) geef t wat tijd om goed te luisteren, zeker met extra sprankel in t hoog is t vaak dat het bij eerste beluistering mooi lijkt, maar na wat langer luisteren kan vervelen/vermoeien

btw: R1 is neem ik aan de serie weerstand voor de tweeter? dat is idd de plaats om een kleine condensator te plaatsen als je wat 'sparkle' mist
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Inderdaad Henk-Jan.

http://www.audiocomponents.nl/drawings/ ... e/8-4.html

In het hoog zit eerst een weerstand van 1 ohm met paralel een correctie spoel
Daarna komt de 2 e weerstand van 1,8 ohm die dus eventueel een condensator zou krijgen voor de sprankle

Of het nodig is weet ik niet maar goed uit proberen kan ik het wel
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Tophoog

Bericht door SARK »

Wim P schreef:
Alleen zoals je kan zien bij de beide links, heeft de originele tweeter een sterk oplopend Tophoog
Hallo Wim,

Ik zie niets :think:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tophoog

Bericht door wouter »

Als je ze bij speaker en co hebt gekoche wilt meegegvt kun je daar eens vragen.
In de actuele Hobby Hifi staat een heel artikel over de uitwisseling van diverse types Scanspeak tweeters.
Bedenk je dat je een harddome tweeter niet perse dezelfde tophoog curven als een softdome, dat kan echt too much zijn
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Klopt Wouter. Op papier zou de beryllium ook 3 db zachter spelen dan het origineel.
Maar als ik de beryllium dus 3db harder laat spelen dan luister je meer naar de tweeter, die is dan heel erg aanwezig.

Met de meting en op het gehoor is 1 db volume verhogen maximaal en mengt het heel mooi.

Misschien moet ik eerst eens een weekje rustig naar deze sound luisteren.

De originele tweeter was altijd wel iets dominanter aanwezig, maar met de beryllium is er meer detail in het hoog terug te luisteren.
Je hoort nu bv ook meer de akoestiek als die in de opname zit, die ik voorheen alleen met de koptelefoon hoorde.

Dus wat dat betreft is de beryllium verschrikkelijk duur , maar het voegt wel meer detail toe vind ik.


In de hobby hifi word het originele Vertigo tweeter niet mee genomen in het vergelijk
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tophoog

Bericht door dre »

Ga eerst maar eens een weekje veel luisteren. :wink:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Ik ga zeker eerst rustig luisteren Dre wellicht laat ik het ook gewoon zo als het nu is


Wat ik me alleen afvraag is het volgende

De tweeter heeft een 3.30uF dit bepaald de frequentie van het kantelpunt?

Als optie word er in het filter een 0,68uF paralel overheen geplaatst?

Die 0,68 is dan om beter aan te sluiten bij de midtoner??

Maar stel dat ik volgende week wil expirimenteren met een condensator over de weerstand heen, verander ik daar dan niet het kantelpunt van die 3,30uF niet mee dan?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Zouden jullie nog eens willen meekijken/ corrigeren m.b.t onderstaande

In het huidig ontwerp krijgt de tweeter een (l-pad) 1,8ohm in serie en een 10 ohm parallel

De beryllium tweeter wil ik 1db harder laten spelen

Nu heb ik hetvolgende berekend maar is dat juist?

Als ik over de bestaande 1,8 ohm parallel 1,5ohm plaats dan word die weerstand 0,81ohm

de parallel weerstand 15 ohm

Heb ik dan een volume toename van 1db. Of juist een verzwakking van 1db?

Ik kan het even niet zo snel beredeneren (sorry timmerman)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tophoog

Bericht door Henkjan »

doe ff een tekening / schema, dan weten we zeker hoe je t bedoelt
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

db.jpg


dus als ik nu de eerste weerstand bypass met een 1.5ohm
en de parallel weerstand vervang voor 15ohm

krijg ik dan 1 db volume verschil. of ga ik dan juist 1 db dempen



p.s
is het me nog totaal onduidelijk wat die optie van 0.68uF in het hoog doet?
dit zal smaak gebonden zijn als het optioneel is?
Laatst gewijzigd door Wim P op wo 28 sep 2016, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tophoog

Bericht door Henkjan »

lagere weerstand in serie, grotere parallel: tweeter speelt harder
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Henkjan schreef:
lagere weerstand in serie, grotere parallel: tweeter speelt harder

oke dan is de berekening goed.

maar heb je enig idee wat die 0.68 uF in het hoog doet ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tophoog

Bericht door Henkjan »

verlaagt de HP frequentie van t hoogfilter (condensatoren parallel: waarde optellen; hogere condensatorwaarde: lagere frequentie)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tophoog

Bericht door dre »

Dus met die 0.68uF ga je de tweeter meer midden laten spelen.
Als je het volume van de tweeter prima vind,dan zou je dus die 0.68uF eens kunnen testen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Tophoog

Bericht door pappaleo »

Inderdaad. Naast het iets verlagen van de highpass frequentie wordt ook het frequentiegebied daar vlak boven wat sterker weergegeven dan het tophoog. Een lichte vorm van opslingering dus.

Heeft vaak als effect dat het geluidsbeeld wat dichterbij komt te staan. In een akoestisch harde ruimte kan het wat onaangenaam gaan klinken. Kwestie van uitproberen dus.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tophoog

Bericht door richard »

En niet aan de tweeter likken!
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

Nee want dan gaat je gehoor en smaak wat achteruit :beer:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tophoog

Bericht door Hans Nootdorp »

En Wim. Al wat geëxperimenteerd?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tophoog

Bericht door Walt »

Wim is al weer een paar topics verder hoor...

(Erg onhandig, zoveel topics over dezelfde set)
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

ja ja Walt

ik moet tot mijn schaamte erkennen dat het inderdaad wel erg chaotisch word en is
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tophoog

Bericht door ds23man »

Je mist toch wat in het tophoog als je een t vergeet. :mrgreen:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
Je mist toch wat in het tophoog als je een t vergeet. :mrgreen:

inderdaad een dortenaar spreekt maar zelden een T uit aan het eind :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

maar ja schrijftaal en spreektaal is dan toch weer net wat anders :D


en na 40 jaar trouwe fan van Heineken zal er in het tophoog ook wel iets niet zo zuiver meer klinken
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Tophoog

Bericht door architect »

de beryllium valt in het laag later af; projecteer de twee frequentiecurves maar eens over elkaar heen

omdat de curves niet gelijk zijn, werkt alleen harder of zachter ook niet
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Tophoog

Bericht door Wim P »

ben nog wat aan het stoeien geweest met de beryllium

de originele tweeter heeft een spanningsdeler van 1.8ohm in serie en 10 ohm parallel
dit zou als ik het goed heb een verzwakking van 3db geven?

dit is voor de beryllium te zacht

ik heb nu de 10 ohm parallel losgehaald
en nu heb ik een 2ohm in serie staan dan is het hoog mooi in verhouding met de rest

maar hoe bereken ik nu een nieuwe spanningsdeler?
ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoeveel db die 2ohm in serie nu dempt, heb het puur op het gehoor aangebracht
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”