Verschil tussen PA en hifi
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Verschil tussen PA en hifi
Dag 1 even in elkaar nieten en lijmen, hoeken afronden en de nietgaatjes plamuren. Dag 2 schuren en verven. Dag 3 monteren.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Degene bij mij de bascabinetkastjes aanlevert rekent 6 minuten voor een kastje. Komt geen lijmklem aan te pas, alleen voorzijde heeft een sponning, rest is onder verstek en de dubbele baffle wordt extra geniet. Bracing zit ook in een sleuf.
Wat iedereen kan zien op die filmpjes is nette prefab wanddelen en een complexe kast. Dan is sponningen sowieso fijner werken. Platen willen best nog wijken. Bij dB audiotechnik schuren ze de kast trouwens nog aardig na over de kopse kanten. Overmaats?
Het ging mij allemaal om de stelling dat onder verstek zwakker is dan met sponningen en nieten.
Aangezien de discussie steeds draait ga ik er maar van uit dat een goed verlijmde verstekverbinding net zo sterk i als een goed verlijmde sponning
Wat iedereen kan zien op die filmpjes is nette prefab wanddelen en een complexe kast. Dan is sponningen sowieso fijner werken. Platen willen best nog wijken. Bij dB audiotechnik schuren ze de kast trouwens nog aardig na over de kopse kanten. Overmaats?
Het ging mij allemaal om de stelling dat onder verstek zwakker is dan met sponningen en nieten.
Aangezien de discussie steeds draait ga ik er maar van uit dat een goed verlijmde verstekverbinding net zo sterk i als een goed verlijmde sponning
Re: Verschil tussen PA en hifi
Niet net zo sterk.
Een sponning is gewoon sterker.
Alleen zijn de huidige lijmen zo goed dat verstek ook zal voldoen.
Je kunt alleen niet zo nauwkeurig werken onder verstek en ook minder snel.
Van die 6 min per kastje kan dus nog wel wat af.
Een sponning is gewoon sterker.
Alleen zijn de huidige lijmen zo goed dat verstek ook zal voldoen.
Je kunt alleen niet zo nauwkeurig werken onder verstek en ook minder snel.
Van die 6 min per kastje kan dus nog wel wat af.
Re: Verschil tussen PA en hifi
6 minuten, inclusief het zagen en frezen? Lijkt me een beetje overdreven snel?
Re: Verschil tussen PA en hifi
Als de panelen cnc op maat gemaakt worden dan ga je dat wel redden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Nee, dat zou geweldig zijn. Alleen voor het houtpakket lijmen, maar lijkt me gezien de toegevoegde bewerkingen inmiddels niet meer haalbaar.Walt schreef:6 minuten, inclusief het zagen en frezen? Lijkt me een beetje overdreven snel?
De baspoorten zitten in een gat dat net zo groot is als de buitendiameter van de buis. Deze komen tegen de kastwand aan, aansluitend op een gat met de binnendiameter van de buis. De flare zit dus in het plaatwerk, en de baspoorthouder moet exact op de goede plaats binnen in de kast bevestigd worden. Een hele extra wand (zoals eerder) is onnodig veel materiaal (of materiaal wegfrezen) en gewicht.
Maar goed. Ondanks dat een sponning en een verstek verbinding beide sterker zijn dan het plaatwerk waaruit het bestaat is het blijkbaar toch mogelijk dat een sponning sterker is - en dat dit dan een voordeel is?! Waarom mag Joost weten, aangezien zowel de sponning als het verstek nooit meer los komt, het plaatwerk scheurt nog eerder - mits alles zeer goed gelijmd is uiteraard. Mocht bij een sponning trouwens de lijm loskomen, dan houden die nietjes natuurlijk ook niets, dan rammelt alles onherroepelijk uit elkaar. Ik ga de meubelmaker met 20 jaar ervaring niet vertellen dat hij beter met een sponning kan werken als hij onder verstek werken veel sneller vindt. Maar ik geloof direct dan MPX onder sponningen een standaard en winnaar is in PA land. En wellicht dat ik het ooit nog uitgelegd ga krijgen/ga snappen
Eh????? Waarom denk je dat in de hifi wereld boxen CNC gefreest en deels onder verstek gemaakt worden? Volgens mij werkt het juist nauwkeurig. Verstek + Sponning tegen wegglijden gaat toch mooi samen?Kappa7 schreef:Je kunt alleen niet zo nauwkeurig werken onder verstek en ook minder snel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Verschil tussen PA en hifi
Ach, binnenkort wordt Wouter toegevoegd in de synoniemenlijst onder eigenwijs........ 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Ik wil het wel aannemen, maar begrijp gewoon niet dat als de verbinding niet meer de zwakste schakel is, het dan nog uitmaakt wat sterker is.
En vergeef me, maar daarop heb ik nog geen antwoord gelezen/begrepen. Voor mij is helder dat MPX en sponningen + nieten de voorkeur heeft, zowel constructies als qua verwerkingssnelheid. Al zal het allemaal weinig schelen als je een kastje kunt dichtklappen onder versterk en je dit niet in de klemmen hoeft te zetten (tape of oven).

En vergeef me, maar daarop heb ik nog geen antwoord gelezen/begrepen. Voor mij is helder dat MPX en sponningen + nieten de voorkeur heeft, zowel constructies als qua verwerkingssnelheid. Al zal het allemaal weinig schelen als je een kastje kunt dichtklappen onder versterk en je dit niet in de klemmen hoeft te zetten (tape of oven).
Het is een wonder dat ik daar niet al lang zitds23man schreef:Ach, binnenkort wordt Wouter toegevoegd in de synoniemenlijst onder eigenwijs........
Re: Verschil tussen PA en hifi
Vooruit nog een keer proberen.
De lijmen waren niet altijd zo sterk als ze nu zijn.
Dus toen was een sponning sterker dan een verstek verbinding.
De lijmen waren niet altijd zo sterk als ze nu zijn.
Dus toen was een sponning sterker dan een verstek verbinding.
Re: Verschil tussen PA en hifi
Hallo wouter, de lijm is wel sterker en de verbinding breekt dan net naast de lijm, echter een sponning is nog een stuk sterker omdat dwarskrachten en buigende momenten beter worden overgedragen. Een lijmverbinding op trek + afstropen moet je zien te voorkomen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 23 okt 2016, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Ik geloof dat ik met de laatste 2 posts het licht heb gezien 
Verdere vragen daarover zal ik elders wel stellen. Voor nu fijn om te weten dat de lijm sterk genoeg is dat onder verstek qua constructie ook voldoet.
Verdere vragen daarover zal ik elders wel stellen. Voor nu fijn om te weten dat de lijm sterk genoeg is dat onder verstek qua constructie ook voldoet.
Re: Verschil tussen PA en hifi
De lijmverbinding in een sponning wordt op schuif belast, bij verstek op trek. Op schuifkracht is hij sterker.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
En wat doet een het trillen en de geluidsdruk van een speaker met een verbinding? Schuiven of trekken?
Lijkt me trekken bij het meetrillen, door het buigen van de plaat... Of is dat ook schuiven, doordat de plaat stijf is en in z'n geheel wil verplaatsen?
Lijkt me trekken bij het meetrillen, door het buigen van de plaat... Of is dat ook schuiven, doordat de plaat stijf is en in z'n geheel wil verplaatsen?
Re: Verschil tussen PA en hifi
Ik geloof nu niet dat de muziek belasting de grootste krachten zijn waar een pa systeem mee te maken krijgt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
O, wellicht praten we dan langs elkaar heen. Ik wil voorkomen dat dit soort dingen bij gebruik scheuren door de geluidsdruk, deze 18" ben ik aan het bouwen en die kan nogal lomp luid (3200W, Xmax 13.5mm, Xmech niet kunnen testen/terugvinden).
Dat kastje krijgt het zwaar...
Dat kastje krijgt het zwaar...
Re: Verschil tussen PA en hifi
Kun je een spelende speaker met je vinger tegenhouden? Kun je een uitgeharde gelijmde verbinding met je vinger kapot drukken?
Re: Verschil tussen PA en hifi
Linkwitz houdt ook wel van een beetje extra stevigheid in de hoeken
http://www.linkwitzlab.com/thor-design.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-design.htm
Re: Verschil tussen PA en hifi
Je moet je kast gewoon van een meter hoog op een harde ondergrond laten vallen. Of, bij PA-gebruik van twee meter. Als hij dan heel blijft was de verbinding sterk genoeg.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Henkjan schreef:ah, de PostNL test dus
Ik heb zat kisten gebouwd die ik van 2 meter kon laten vallen, maar dat was o.a. 30mm MDF. Met extra ribben...
Deze kasten zullen mechanisch niet zo veel te verduren krijgen, maar de geluidsdruk kan een hoop slopen.
Met mijn vinger krijg ik geen TL bak naar beneden, maar toen we deze speaker op vol vermogen wilden testen waren we serieus bang dat het hele systeem plafond naar beneden zou komen (okee, was ook wel een rammel oefenlokaal).
Maar weer wat geleerd: commerciele PA kasten worden ontworpen op hun roadie robuustheid. Ik denk wel dat een roadie z'n laatste avond werk had als hij een 18" subwoofer van 4500 euro per stuk een meter laat stuiteren
