Verschil tussen PA en hifi

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

Dag 1 even in elkaar nieten en lijmen, hoeken afronden en de nietgaatjes plamuren. Dag 2 schuren en verven. Dag 3 monteren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

Degene bij mij de bascabinetkastjes aanlevert rekent 6 minuten voor een kastje. Komt geen lijmklem aan te pas, alleen voorzijde heeft een sponning, rest is onder verstek en de dubbele baffle wordt extra geniet. Bracing zit ook in een sleuf.
Wat iedereen kan zien op die filmpjes is nette prefab wanddelen en een complexe kast. Dan is sponningen sowieso fijner werken. Platen willen best nog wijken. Bij dB audiotechnik schuren ze de kast trouwens nog aardig na over de kopse kanten. Overmaats?

Het ging mij allemaal om de stelling dat onder verstek zwakker is dan met sponningen en nieten.
Aangezien de discussie steeds draait ga ik er maar van uit dat een goed verlijmde verstekverbinding net zo sterk i als een goed verlijmde sponning ;-)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Kappa7 »

Niet net zo sterk.
Een sponning is gewoon sterker.
Alleen zijn de huidige lijmen zo goed dat verstek ook zal voldoen.
Je kunt alleen niet zo nauwkeurig werken onder verstek en ook minder snel.
Van die 6 min per kastje kan dus nog wel wat af.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Walt »

6 minuten, inclusief het zagen en frezen? Lijkt me een beetje overdreven snel?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Kappa7 »

Als de panelen cnc op maat gemaakt worden dan ga je dat wel redden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

Walt schreef:
6 minuten, inclusief het zagen en frezen? Lijkt me een beetje overdreven snel?
Nee, dat zou geweldig zijn. Alleen voor het houtpakket lijmen, maar lijkt me gezien de toegevoegde bewerkingen inmiddels niet meer haalbaar.
De baspoorten zitten in een gat dat net zo groot is als de buitendiameter van de buis. Deze komen tegen de kastwand aan, aansluitend op een gat met de binnendiameter van de buis. De flare zit dus in het plaatwerk, en de baspoorthouder moet exact op de goede plaats binnen in de kast bevestigd worden. Een hele extra wand (zoals eerder) is onnodig veel materiaal (of materiaal wegfrezen) en gewicht.

Maar goed. Ondanks dat een sponning en een verstek verbinding beide sterker zijn dan het plaatwerk waaruit het bestaat is het blijkbaar toch mogelijk dat een sponning sterker is - en dat dit dan een voordeel is?! Waarom mag Joost weten, aangezien zowel de sponning als het verstek nooit meer los komt, het plaatwerk scheurt nog eerder - mits alles zeer goed gelijmd is uiteraard. Mocht bij een sponning trouwens de lijm loskomen, dan houden die nietjes natuurlijk ook niets, dan rammelt alles onherroepelijk uit elkaar. Ik ga de meubelmaker met 20 jaar ervaring niet vertellen dat hij beter met een sponning kan werken als hij onder verstek werken veel sneller vindt. Maar ik geloof direct dan MPX onder sponningen een standaard en winnaar is in PA land. En wellicht dat ik het ooit nog uitgelegd ga krijgen/ga snappen :mrgreen:
Kappa7 schreef:
Je kunt alleen niet zo nauwkeurig werken onder verstek en ook minder snel.
Eh????? Waarom denk je dat in de hifi wereld boxen CNC gefreest en deels onder verstek gemaakt worden? Volgens mij werkt het juist nauwkeurig. Verstek + Sponning tegen wegglijden gaat toch mooi samen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Kappa7 »

Laatmaar je wil het schijnbaar toch niet snappen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

Ach, binnenkort wordt Wouter toegevoegd in de synoniemenlijst onder eigenwijs........ :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

Ik wil het wel aannemen, maar begrijp gewoon niet dat als de verbinding niet meer de zwakste schakel is, het dan nog uitmaakt wat sterker is.
En vergeef me, maar daarop heb ik nog geen antwoord gelezen/begrepen. Voor mij is helder dat MPX en sponningen + nieten de voorkeur heeft, zowel constructies als qua verwerkingssnelheid. Al zal het allemaal weinig schelen als je een kastje kunt dichtklappen onder versterk en je dit niet in de klemmen hoeft te zetten (tape of oven).
ds23man schreef:
Ach, binnenkort wordt Wouter toegevoegd in de synoniemenlijst onder eigenwijs........ :mrgreen:
Het is een wonder dat ik daar niet al lang zit :rofl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Kappa7 »

Vooruit nog een keer proberen.
De lijmen waren niet altijd zo sterk als ze nu zijn.
Dus toen was een sponning sterker dan een verstek verbinding.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Walt »

Hallo wouter, de lijm is wel sterker en de verbinding breekt dan net naast de lijm, echter een sponning is nog een stuk sterker omdat dwarskrachten en buigende momenten beter worden overgedragen. Een lijmverbinding op trek + afstropen moet je zien te voorkomen.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 23 okt 2016, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

Ik geloof dat ik met de laatste 2 posts het licht heb gezien ;-)

Verdere vragen daarover zal ik elders wel stellen. Voor nu fijn om te weten dat de lijm sterk genoeg is dat onder verstek qua constructie ook voldoet.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door richard »

De lijmverbinding in een sponning wordt op schuif belast, bij verstek op trek. Op schuifkracht is hij sterker.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

En wat doet een het trillen en de geluidsdruk van een speaker met een verbinding? Schuiven of trekken?
Lijkt me trekken bij het meetrillen, door het buigen van de plaat... Of is dat ook schuiven, doordat de plaat stijf is en in z'n geheel wil verplaatsen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Kappa7 »

Ik geloof nu niet dat de muziek belasting de grootste krachten zijn waar een pa systeem mee te maken krijgt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

O, wellicht praten we dan langs elkaar heen. Ik wil voorkomen dat dit soort dingen bij gebruik scheuren door de geluidsdruk, deze 18" ben ik aan het bouwen en die kan nogal lomp luid (3200W, Xmax 13.5mm, Xmech niet kunnen testen/terugvinden).
Dat kastje krijgt het zwaar...
Bijlagen
20161020_120226.jpg
thijssie
Berichten: 24
Lid geworden op: di 18 okt 2016, 11:12

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door thijssie »

Kun je een spelende speaker met je vinger tegenhouden? Kun je een uitgeharde gelijmde verbinding met je vinger kapot drukken?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door architect »

Linkwitz houdt ook wel van een beetje extra stevigheid in de hoeken
http://www.linkwitzlab.com/thor-design.htm
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door markbakk »

Je moet je kast gewoon van een meter hoog op een harde ondergrond laten vallen. Of, bij PA-gebruik van twee meter. Als hij dan heel blijft was de verbinding sterk genoeg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Henkjan »

ah, de PostNL test dus :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
ah, de PostNL test dus :lol:
:rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
ah, de PostNL test dus :lol:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb zat kisten gebouwd die ik van 2 meter kon laten vallen, maar dat was o.a. 30mm MDF. Met extra ribben...

Deze kasten zullen mechanisch niet zo veel te verduren krijgen, maar de geluidsdruk kan een hoop slopen.
Met mijn vinger krijg ik geen TL bak naar beneden, maar toen we deze speaker op vol vermogen wilden testen waren we serieus bang dat het hele systeem plafond naar beneden zou komen (okee, was ook wel een rammel oefenlokaal).

Maar weer wat geleerd: commerciele PA kasten worden ontworpen op hun roadie robuustheid. Ik denk wel dat een roadie z'n laatste avond werk had als hij een 18" subwoofer van 4500 euro per stuk een meter laat stuiteren :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

Nee hoor, valt onder Shit happens..........
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

ah, das dan weer een verschil tussen PA en hifi :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”