El84 PP amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Ik heb hier een schema van een el84 PP graag had ik geweten of dit een goed ontwerp is of dat er dingen kunnen verbetert worden.OOk bijgevoegd het schema van de voeding.Nog eentje bijgevoegd zodat je de voeding aansluiting ook ziet
Bijlagen
ECC85+EL84+6E2 Amp section.JPG
EL84PP HV Sch.JPG
ECC85+EL84+6E2 lvl indication section.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

Zoiets zal 't wel doen, maar voor hoelang ??
Voeding voor de EL84 zit ruim boven max. volgens datablad.Gemeenschappelijke kathodeweerstand gaat goed zolang de eindbuizen weinig verschillen.
Raar is dat er een stabilisatie is voor de schermroosterspanning die ook nog te hoog is.En, in plaats van die spanning dan ook te gebruiken voor de ECC85, die dan weer te voeden vanuit het niet gestabiliseerde deel met extra afvlakking.
En die ketting zeners, kan gewoon een weerstand (gaat al een konstante stroom door en 't is geen percisie voeding).
Als er een beetje fatsoenlijke UGT bijzit en niet teveel kost, leuk ding om wat te experimenteren en ervaring op te doen.
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Dus de voeding is er eentje met haken en ogen en kan anders.Kom maar op met een suggestie.
Wat met de versterker schakeling zelf?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Zie ik juist en lijkt het op dit ontwerp?
Bijlagen
Lite3.gif
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: El84 PP amp

Bericht door ray5150 »

da's een gitaarversterker... cloon van een Marshall uit de jaren '60.
( http://mhuss.com/18watt/schematics/ )
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: El84 PP amp

Bericht door Zweitse »

Misschien is dit iets?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

ray5150 schreef:
da's een gitaarversterker... cloon van een Marshall uit de jaren '60.
( http://mhuss.com/18watt/schematics/ )
Is het ontwerp dat ik heb geplaatst dat ook?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: El84 PP amp

Bericht door ray5150 »

Als HS voeding zou ik het THEL RNT400 ontwerp gebruiken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1688256

De gloeistroom gelijkrichten, afvlakken en een stel 317's erachter.

En voor de EL84's kan Anne wel wat leuks verzinnen. :lol:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Ray,ik heb ook het schema van de RNT 900
Ik moet ook zeggen dat ik van het eerst getoonde versterker ontwerp de printen hiervan liggen heb.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik van het eerst getoonde versterker ontwerp de printen hiervan liggen heb.
Ook de onderdelen ? trafo's - buizen - elco's - zeners ?
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Ah!buis schreef:
meanman64 schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik van het eerst getoonde versterker ontwerp de printen hiervan liggen heb.
Ook de onderdelen ? trafo's - buizen - elco's - zeners ?
Anne
Moet ik nog aanschaffen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

Voor als je met die print verder wil, met niet te grote veranderingen, zoiets bijv.
ECC85+EL84+6E2-Amp.jpg
Liefst wel de russische EL84 = 6P14P, die kan wat meer hebben.
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Anne,nu zie ik wel dat de spanningen hoger zijn terwijl dat je ze eerst te hoog vond verklaar nader aub?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: El84 PP amp

Bericht door AatV »

meanman64 schreef:
Anne,nu zie ik wel dat de spanningen hoger zijn terwijl dat je ze eerst te hoog vond verklaar nader aub?
Anne heeft een zener weggehaald, de spanning is nu gezakt van 320V naar 300V.
Als je zeners gebruikt zou ik er iets meer stroom door laten lopen, (zijn dat wat stabieler) door de weerstand van 1k te vervangen door zoiets als 390R. Zeners moeten dan wel van het 1,3W type zijn.
Zit me toch af te vragen waarom nu juist de anodespanning gestabiliseerd wordt en de schermrooster spanning niet. Zou het zelf andersom doen, heeft veel meer effect.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: El84 PP amp

Bericht door Pjotr »

Tja, zelf zou ik hier een klassieke 2 torren regelaar van maken met de zener in de emitter van de stuurtor.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

Het zijn de eindversterker anodes die de ongestabiliseerde spanning krijgen, de rest erachter.
Je kunt zo'n regelaar op allehande manieren maken, maar hij heeft er een print voor dus niet te veel veranderen.
De spanning is wel wat hoog voor de "gewone" EL84 maar de rus 6P14P mag wat meer.
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

En de gewone el84 heeft welke spanning nodig?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: El84 PP amp

Bericht door Kappa7 »

meanman64 schreef:
En de gewone el84 heeft welke spanning nodig?
Zulke gegevens haal je uit de data sheet.
http://www.drtube.com/datasheets/el84-jj2003.pdf
Je ziet daar staan dat er max 300V op de anode mag staan.
Je ziet ook gelijk dat het normale voltage op 250V wordt geadviseerd.
De Sovtek EL84M kan overigens met wat hogere spanning werken maar kan daar nu even geen exacte data van vinden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: El84 PP amp

Bericht door OpaBert »

Ik vond deze link naar el84M ? Ben er eigenlijk niet zeker van dat dit goed is
image.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

AatV heeft ooit een verwijzing naar een mooi (vergelijkend) lijstje gegeven.
Was deze http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6p14pev.html
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: El84 PP amp

Bericht door meanman64 »

Ik ga binnenkort het nodige bestellen en nu is mijn vraag,neem ik het beste kool weerstanden?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: El84 PP amp

Bericht door ray5150 »

Nah, ik zou een paar wappers nemen...
Ik denk dat het belangrijker is om het vermogen te letten dat de weerstanden kunnen hebben, ipv het materiaal waarvan ze gemaakt zijn.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 28 okt 2016, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: El84 PP amp

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Nah, ik zou een paar wappers nemen...
Ik denk dat het belangrijker is om het vermogen te letten dat de weerstanden kunnen hebben, ipv het materiaal waarvan ze gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: El84 PP amp

Bericht door AatV »

meanman64 schreef:
Ik ga binnenkort het nodige bestellen en nu is mijn vraag,neem ik het beste kool weerstanden?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
Technisch gezien zijn koolweerstanden de slechtste weerstanden, die je kunt kopen. Sommigen echter kennen er audiophiele kwaliteiten aan toe.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: El84 PP amp

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef:
Ik ga binnenkort het nodige bestellen en nu is mijn vraag,neem ik het beste kool weerstanden?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
Dat aanhangsel met die buis+transistor is enkel versiering, sommigen vinden zo'n groen bewegend ding leuk.Kan zo weg.
Zoals Ray zei, het vermogen is belangrijk, groter mag wel.Waar niks bij staat is ½W genoeg.
Anne
Plaats reactie