El84 PP amp
Moderator: Beheerdersteam
El84 PP amp
Ik heb hier een schema van een el84 PP graag had ik geweten of dit een goed ontwerp is of dat er dingen kunnen verbetert worden.OOk bijgevoegd het schema van de voeding.Nog eentje bijgevoegd zodat je de voeding aansluiting ook ziet
Re: El84 PP amp
Zoiets zal 't wel doen, maar voor hoelang ??
Voeding voor de EL84 zit ruim boven max. volgens datablad.Gemeenschappelijke kathodeweerstand gaat goed zolang de eindbuizen weinig verschillen.
Raar is dat er een stabilisatie is voor de schermroosterspanning die ook nog te hoog is.En, in plaats van die spanning dan ook te gebruiken voor de ECC85, die dan weer te voeden vanuit het niet gestabiliseerde deel met extra afvlakking.
En die ketting zeners, kan gewoon een weerstand (gaat al een konstante stroom door en 't is geen percisie voeding).
Als er een beetje fatsoenlijke UGT bijzit en niet teveel kost, leuk ding om wat te experimenteren en ervaring op te doen.
Anne
Voeding voor de EL84 zit ruim boven max. volgens datablad.Gemeenschappelijke kathodeweerstand gaat goed zolang de eindbuizen weinig verschillen.
Raar is dat er een stabilisatie is voor de schermroosterspanning die ook nog te hoog is.En, in plaats van die spanning dan ook te gebruiken voor de ECC85, die dan weer te voeden vanuit het niet gestabiliseerde deel met extra afvlakking.
En die ketting zeners, kan gewoon een weerstand (gaat al een konstante stroom door en 't is geen percisie voeding).
Als er een beetje fatsoenlijke UGT bijzit en niet teveel kost, leuk ding om wat te experimenteren en ervaring op te doen.
Anne
Re: El84 PP amp
Dus de voeding is er eentje met haken en ogen en kan anders.Kom maar op met een suggestie.
Wat met de versterker schakeling zelf?
Wat met de versterker schakeling zelf?
Re: El84 PP amp
da's een gitaarversterker... cloon van een Marshall uit de jaren '60.
( http://mhuss.com/18watt/schematics/ )
( http://mhuss.com/18watt/schematics/ )
Re: El84 PP amp
Is het ontwerp dat ik heb geplaatst dat ook?ray5150 schreef:da's een gitaarversterker... cloon van een Marshall uit de jaren '60.
( http://mhuss.com/18watt/schematics/ )
Re: El84 PP amp
Als HS voeding zou ik het THEL RNT400 ontwerp gebruiken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1688256
De gloeistroom gelijkrichten, afvlakken en een stel 317's erachter.
En voor de EL84's kan Anne wel wat leuks verzinnen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1688256
De gloeistroom gelijkrichten, afvlakken en een stel 317's erachter.
En voor de EL84's kan Anne wel wat leuks verzinnen.
Re: El84 PP amp
Ray,ik heb ook het schema van de RNT 900
Ik moet ook zeggen dat ik van het eerst getoonde versterker ontwerp de printen hiervan liggen heb.
Ik moet ook zeggen dat ik van het eerst getoonde versterker ontwerp de printen hiervan liggen heb.
Re: El84 PP amp
Ook de onderdelen ? trafo's - buizen - elco's - zeners ?meanman64 schreef:Ik moet ook zeggen dat ik van het eerst getoonde versterker ontwerp de printen hiervan liggen heb.
Anne
Re: El84 PP amp
Moet ik nog aanschaffenAh!buis schreef:Ook de onderdelen ? trafo's - buizen - elco's - zeners ?meanman64 schreef:Ik moet ook zeggen dat ik van het eerst getoonde versterker ontwerp de printen hiervan liggen heb.
Anne
Re: El84 PP amp
Voor als je met die print verder wil, met niet te grote veranderingen, zoiets bijv.
Liefst wel de russische EL84 = 6P14P, die kan wat meer hebben.
Anne
Anne
Re: El84 PP amp
Anne,nu zie ik wel dat de spanningen hoger zijn terwijl dat je ze eerst te hoog vond verklaar nader aub?
Re: El84 PP amp
Anne heeft een zener weggehaald, de spanning is nu gezakt van 320V naar 300V.meanman64 schreef:Anne,nu zie ik wel dat de spanningen hoger zijn terwijl dat je ze eerst te hoog vond verklaar nader aub?
Als je zeners gebruikt zou ik er iets meer stroom door laten lopen, (zijn dat wat stabieler) door de weerstand van 1k te vervangen door zoiets als 390R. Zeners moeten dan wel van het 1,3W type zijn.
Zit me toch af te vragen waarom nu juist de anodespanning gestabiliseerd wordt en de schermrooster spanning niet. Zou het zelf andersom doen, heeft veel meer effect.
groet,
Aat
Re: El84 PP amp
Tja, zelf zou ik hier een klassieke 2 torren regelaar van maken met de zener in de emitter van de stuurtor.
Re: El84 PP amp
Het zijn de eindversterker anodes die de ongestabiliseerde spanning krijgen, de rest erachter.
Je kunt zo'n regelaar op allehande manieren maken, maar hij heeft er een print voor dus niet te veel veranderen.
De spanning is wel wat hoog voor de "gewone" EL84 maar de rus 6P14P mag wat meer.
Anne
Je kunt zo'n regelaar op allehande manieren maken, maar hij heeft er een print voor dus niet te veel veranderen.
De spanning is wel wat hoog voor de "gewone" EL84 maar de rus 6P14P mag wat meer.
Anne
Re: El84 PP amp
Zulke gegevens haal je uit de data sheet.meanman64 schreef:En de gewone el84 heeft welke spanning nodig?
http://www.drtube.com/datasheets/el84-jj2003.pdf
Je ziet daar staan dat er max 300V op de anode mag staan.
Je ziet ook gelijk dat het normale voltage op 250V wordt geadviseerd.
De Sovtek EL84M kan overigens met wat hogere spanning werken maar kan daar nu even geen exacte data van vinden.
Re: El84 PP amp
Ik vond deze link naar el84M ? Ben er eigenlijk niet zeker van dat dit goed is
Re: El84 PP amp
AatV heeft ooit een verwijzing naar een mooi (vergelijkend) lijstje gegeven.
Was deze http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6p14pev.html
Anne
Was deze http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6p14pev.html
Anne
Re: El84 PP amp
Ik ga binnenkort het nodige bestellen en nu is mijn vraag,neem ik het beste kool weerstanden?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
Re: El84 PP amp
Nah, ik zou een paar wappers nemen...
Ik denk dat het belangrijker is om het vermogen te letten dat de weerstanden kunnen hebben, ipv het materiaal waarvan ze gemaakt zijn.
Ik denk dat het belangrijker is om het vermogen te letten dat de weerstanden kunnen hebben, ipv het materiaal waarvan ze gemaakt zijn.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 28 okt 2016, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: El84 PP amp
Ik denk dat het belangrijker is om het vermogen te letten dat de weerstanden kunnen hebben, ipv het materiaal waarvan ze gemaakt zijn.ray5150 schreef:Nah, ik zou een paar wappers nemen...
Re: El84 PP amp
Technisch gezien zijn koolweerstanden de slechtste weerstanden, die je kunt kopen. Sommigen echter kennen er audiophiele kwaliteiten aan toe.meanman64 schreef:Ik ga binnenkort het nodige bestellen en nu is mijn vraag,neem ik het beste kool weerstanden?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
groet,
Aat
Re: El84 PP amp
Dat aanhangsel met die buis+transistor is enkel versiering, sommigen vinden zo'n groen bewegend ding leuk.Kan zo weg.meanman64 schreef:Ik ga binnenkort het nodige bestellen en nu is mijn vraag,neem ik het beste kool weerstanden?
Ik vraag me trouwens ook af of het echt nodig is om het indicatie gedeelte te voorzien?
Zoals Ray zei, het vermogen is belangrijk, groter mag wel.Waar niks bij staat is ½W genoeg.
Anne
