Verschil tussen PA en hifi
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verschil tussen PA en hifi
+1
Ik heb toch weer een heerlijk project er op zitten met mijn flink verbouwde Eminence Beta 12 LTA breedbanders gekoppeld aan Beyma compressiedrivers. De luidspreker kwaliteit(en) en T/S moeten voldoen aan de eisen van je project, of het dan hifi, caraudio of PA luidsprekers zijn doet er in principe niet toe, ze moeten passen binnen het doel wat je gesteld hebt.
Mvg Reinder
Ik heb toch weer een heerlijk project er op zitten met mijn flink verbouwde Eminence Beta 12 LTA breedbanders gekoppeld aan Beyma compressiedrivers. De luidspreker kwaliteit(en) en T/S moeten voldoen aan de eisen van je project, of het dan hifi, caraudio of PA luidsprekers zijn doet er in principe niet toe, ze moeten passen binnen het doel wat je gesteld hebt.
Mvg Reinder
Re: Verschil tussen PA en hifi
Ik heb een Peavey SP-1 voor 6 flesjes La-Chouffe geruild
Maar dan de oude versie met losse boven tweet kast. https://youtu.be/YQCImGbJtUg
De woofers zitten er wel niet meer in, maar de tweets wel.
1 heb ik doorgemeten en werkt nog
Vraag me af of ik hier iets zinnig mee kan doen?
Kan iemand iets vertellen over het concept van de kasten?
Mocht ik hier een andere woofer insteken wat kan dan in aanmerking komen, heb nog wel wat 15" breedbanders liggen.
Ik heb gelezen dat 4Ohm door de kast 8Ohm wordt
Moet niet als PA dienen, kan wel in een garage van 10mx6m en 3m hoog...
Maar dan de oude versie met losse boven tweet kast. https://youtu.be/YQCImGbJtUg
De woofers zitten er wel niet meer in, maar de tweets wel.
1 heb ik doorgemeten en werkt nog
Vraag me af of ik hier iets zinnig mee kan doen?
Kan iemand iets vertellen over het concept van de kasten?
Mocht ik hier een andere woofer insteken wat kan dan in aanmerking komen, heb nog wel wat 15" breedbanders liggen.
Ik heb gelezen dat 4Ohm door de kast 8Ohm wordt
Moet niet als PA dienen, kan wel in een garage van 10mx6m en 3m hoog...
Re: Verschil tussen PA en hifi
Je kunt er een vet feestje mee bouwen.m_cruiser schreef:Vraag me af of ik hier iets zinnig mee kan doen?
Wat de drivers betreft, ik meen dat er Black Widows in moeten, maar ik kan me vergissen.
Misschien eens hier vragen ? : http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... N92BCD7X1Q
Re: Verschil tussen PA en hifi
Dank Ray, dat is een heel bruikbare link.
Kan iemand even uitleggen wat het principe is achter front loading? Edit + voor- en nadelen?
Kan iemand even uitleggen wat het principe is achter front loading? Edit + voor- en nadelen?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Verschil tussen PA en hifi
Beauty is in the eye of the beholder.jeroen_d schreef:Och, misschien is het toch wel complex. Ik moet namelijk de eerste goed klinkende PA set nog horen.
M.a.w. de term "goed" is vreselijk subjectief en contextgebonden. Ja, in absolute zin klinken veel goed geconcipieerde en uitgevoerde hifi systemen eigenlijk altijd beter dan PA systemen. Maar ik ken genoeg PA systemen die meer dan acceptabel (en zelfs "goed") klinken, in die zin dat ze absoluut geen afbreuk doen aan de muziek - en zelfs met bijvoorbeeld cd als bron zich niet hoeven schamen (MITS goed ingeregeld). En dat is waar het wat mij betreft om gaat.
Daarnaast: probeer maar eens een Hifi systeem te vinden dat op dezelfde schaal en geluidsdrukken net zo "goed" klinkt - of meet-technisch net zo goed presteert - als een PA-systeem.
Bovendien is de sound van een PA-systeem, nog veel meer dan in de hifi wereld, afhankelijk van de akoestiek van de ruimte waarin hij staat (die meestal ronduit ruk is) - EN van de gene die de set inregelt EN van de gene die de set bedient EN van de band die het te versterken materiaal aanlevert. Dat zijn veel te veel variabelen om in één keer perfect te krijgen en dus per definitie onmogelijk om hifi-kwaliteit ook maar te benaderen.
In mijn beleving is het vergelijken van hifi met PA dan ook analoog aan het vergelijken van een zanglijster met een brulaap.
Re: Verschil tussen PA en hifi
Als het blonde chouffe was, weet ik niet of dat wel zo'n goede ruil wasm_cruiser schreef:Ik heb een Peavey SP-1 voor 6 flesjes La-Chouffe geruild![]()
Concept is hetzelfde als de Klipschhorn / jbl w-bin etc.m_cruiser schreef:Kan iemand iets vertellen over het concept van de kasten?
Mocht ik hier een andere woofer insteken wat kan dan in aanmerking komen, heb nog wel wat 15" breedbanders liggen.
Ik zou niet te hoge verwachtingen hebben van de kwaliteit van het geluid en gewoon experimenteren met oud spul wat je hebt liggen of evt wat je voor een appel en een ei op marktplaats kan verkrijgen.
Re: Verschil tussen PA en hifi
Al zoekende op Klipschhorn kwam ik deze tegen
Mocht iemand nog een constructie probleempje hebben; ff Ron bellen
Mocht iemand nog een constructie probleempje hebben; ff Ron bellen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Verschil tussen PA en hifi
In dit filmpje kun je mooi zien waarom er bij PA kasten met sponningen wordt gewerkt en niet onder verstek.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Ik kan wel zien DAT er met sponningen wordt gewerkt, maar niet waaromds23man schreef:In dit filmpje kun je mooi zien waarom er bij PA kasten met sponningen wordt gewerkt en niet onder verstek.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Verschil tussen PA en hifi
Dan ga je daar nog maar eens een nachtje over slapen.......wouter schreef:Ik kan wel zien DAT er met sponningen wordt gewerkt, maar niet waaromds23man schreef:In dit filmpje kun je mooi zien waarom er bij PA kasten met sponningen wordt gewerkt en niet onder verstek.
Re: Verschil tussen PA en hifi
Is toch een sterkte zaak of niet Gerhard?ds23man schreef:Dan ga je daar nog maar eens een nachtje over slapen.......wouter schreef:Ik kan wel zien DAT er met sponningen wordt gewerkt, maar niet waaromds23man schreef:In dit filmpje kun je mooi zien waarom er bij PA kasten met sponningen wordt gewerkt en niet onder verstek.
Re: Verschil tussen PA en hifi
Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naat en de montage is makkelijker.
Re: Verschil tussen PA en hifi
Dat dacht ik al idd. Zou mijn keuze ook zijn hoorKappa7 schreef:Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naat en de montage is makkelijker.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Verschil tussen PA en hifi
https://www.google.nl/search?q=naat&biw ... A20QsAQIIgKappa7 schreef:Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naat en de montage is makkelijker.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Hoe dan?Kappa7 schreef:Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naat en de montage is makkelijker.
Een verstek geeft 40% meer oppervlakte dan de plaatmateriaal dikte. Een sponning moet voor dezelfde lijmoppervlakte dan op 40% van de plaatdikte verzonken liggen. En dan is een deel via de zijkant van de plaat bevestigd, en het andere deel op een plaatdeel die nog maar 60% van de originele sterkte is.
En de naad afdichten, ik mag hoepen dat de verbinding luchtdicht is, sponning of verstek.
Het werkt met grote platen lekker vlot en 1 persoon kan prefab wandjes aan elkaar nieten. Daarnaast heeft mpx nogal last van spanning op de plaat en is het niet eenvoudig in verstek te maken op grotere delen, zoals dat bij mdf nog wel goed gaat.
Ik wil het allemaal best geloven maar sterker of sneller, dat weet ik nog zo net niet...
Re: Verschil tussen PA en hifi
Klopt je gebruikt de voor en de zijkant om te verlijmen en inderdaad door de sponning wat dieper te houden.wouter schreef:Kappa7 schreef:Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naad en de montage is makkelijker.
Hoe dan?
Een verstek geeft 40% meer oppervlakte dan de plaatmateriaal dikte. Een sponning moet voor dezelfde lijmoppervlakte dan op 40% van de plaatdikte verzonken liggen. En dan is een deel via de zijkant van de plaat bevestigd, en het andere deel op een plaatdeel die nog maar 60% van de originele sterkte is.
Die plaat dikte die je weg haalt wordt weer door nieuwe plaat op gevuld dus je kunt rustig 70% van je plaat dikte weg halen. Die sterkte win je immers terug door meer lijm oppervlakte aan de zijkant.
Verder krijg je een mooiere afwerking van de hoek door dat de zichtbare kopse kant kleiner is.
Re: Verschil tussen PA en hifi
Wordt het belang van de oppervlakte van de lijmverbinding nu niet overdreven?
Een goede lijmverbinding is sterker dan hout, zelfs als de verbinding zo groot is als de dikte van het hout, zal het hout naast de verbinding kapot gaan en niet de verbinding zelf als je hem breekt.
Een goede lijmverbinding is sterker dan hout, zelfs als de verbinding zo groot is als de dikte van het hout, zal het hout naast de verbinding kapot gaan en niet de verbinding zelf als je hem breekt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Exact, het scheurt er naast. En verzwakt mpx heeft het dan moeilijk lijkt me. Verstek gaat gewoon veel lastiger in grote productie... lijkt mij. Maar ben nog niet erg ervaren in dat wereldje 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Verschil tussen PA en hifi
Het is de combinatie van sponning, verlijming en nieten ( of schroeven) die de sterke combinatie maakt. Ik heb genoeg grote w-bins van laadkleppen op podia's zien rollen om te kunnen zeggen dat het wel heel sterk is.
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 23 okt 2016, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verschil tussen PA en hifi
Ik geloof best dat het sterk is. Echter ik zou niet weten waarom een verstekverbinding dat niet zou zijn. Bij een goede verlijming breekt die verbinding nooit, altijd op een gedeelte wat niet gelijmd is. Met geen nietje is dit nog te verstevigen. Een hoeklat maakt de constructie wel sterker, maar een verstekverbinding lijkt me niet zwakker dan een sponning van dezelfde dikte plaatmateriaal. Of zie ik iets over het hoofd?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Verschil tussen PA en hifi
heb je gezien hoeveel hulp die gast in het filmpje nodig had om alles goed in elkaar te zetten en op zn plek te houden?
Re: Verschil tussen PA en hifi
Focus jij je nu niet heel erg op maar een aspect van de constructiewouter schreef:Ik geloof best dat het sterk is. Echter ik zou niet weten waarom een verstekverbinding dat niet zou zijn. Bij een goede verlijming breekt die verbinding nooit, altijd op een gedeelte wat niet gelijmd is. Met geen nietje is dit nog te verstevigen. Een hoeklat maakt de constructie wel sterker, maar een verstekverbinding lijkt me niet zwakker dan een sponning van dezelfde dikte plaatmateriaal. Of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij had ik ook aangegeven dat het makkelijker te monteren was en nog maat vaster ook.
