Verschil tussen PA en hifi

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door meiborg »

+1

Ik heb toch weer een heerlijk project er op zitten met mijn flink verbouwde Eminence Beta 12 LTA breedbanders gekoppeld aan Beyma compressiedrivers. De luidspreker kwaliteit(en) en T/S moeten voldoen aan de eisen van je project, of het dan hifi, caraudio of PA luidsprekers zijn doet er in principe niet toe, ze moeten passen binnen het doel wat je gesteld hebt.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door m_cruiser »

Ik heb een Peavey SP-1 voor 6 flesjes La-Chouffe geruild O:)
Maar dan de oude versie met losse boven tweet kast.
LP70.jpg
https://youtu.be/YQCImGbJtUg
De woofers zitten er wel niet meer in, maar de tweets wel.
1 heb ik doorgemeten en werkt nog

Vraag me af of ik hier iets zinnig mee kan doen?
Kan iemand iets vertellen over het concept van de kasten?
Mocht ik hier een andere woofer insteken wat kan dan in aanmerking komen, heb nog wel wat 15" breedbanders liggen.
Ik heb gelezen dat 4Ohm door de kast 8Ohm wordt :think:
Moet niet als PA dienen, kan wel in een garage van 10mx6m en 3m hoog...
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Jag »

Ziet er zeer hoorngeladen uit!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ray5150 »

m_cruiser schreef:
Vraag me af of ik hier iets zinnig mee kan doen?
Je kunt er een vet feestje mee bouwen. :lol: :mrgreen:
Wat de drivers betreft, ik meen dat er Black Widows in moeten, maar ik kan me vergissen.
Misschien eens hier vragen ? : http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... N92BCD7X1Q
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door m_cruiser »

Dank Ray, dat is een heel bruikbare link.
Kan iemand even uitleggen wat het principe is achter front loading? Edit + voor- en nadelen?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Jamesblond »

jeroen_d schreef:
Och, misschien is het toch wel complex. Ik moet namelijk de eerste goed klinkende PA set nog horen.
Beauty is in the eye of the beholder.

M.a.w. de term "goed" is vreselijk subjectief en contextgebonden. Ja, in absolute zin klinken veel goed geconcipieerde en uitgevoerde hifi systemen eigenlijk altijd beter dan PA systemen. Maar ik ken genoeg PA systemen die meer dan acceptabel (en zelfs "goed") klinken, in die zin dat ze absoluut geen afbreuk doen aan de muziek - en zelfs met bijvoorbeeld cd als bron zich niet hoeven schamen (MITS goed ingeregeld). En dat is waar het wat mij betreft om gaat.

Daarnaast: probeer maar eens een Hifi systeem te vinden dat op dezelfde schaal en geluidsdrukken net zo "goed" klinkt - of meet-technisch net zo goed presteert - als een PA-systeem.

Bovendien is de sound van een PA-systeem, nog veel meer dan in de hifi wereld, afhankelijk van de akoestiek van de ruimte waarin hij staat (die meestal ronduit ruk is) - EN van de gene die de set inregelt EN van de gene die de set bedient EN van de band die het te versterken materiaal aanlevert. Dat zijn veel te veel variabelen om in één keer perfect te krijgen en dus per definitie onmogelijk om hifi-kwaliteit ook maar te benaderen.

In mijn beleving is het vergelijken van hifi met PA dan ook analoog aan het vergelijken van een zanglijster met een brulaap.
thijssie
Berichten: 24
Lid geworden op: di 18 okt 2016, 11:12

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door thijssie »

m_cruiser schreef:
Ik heb een Peavey SP-1 voor 6 flesjes La-Chouffe geruild O:)
Als het blonde chouffe was, weet ik niet of dat wel zo'n goede ruil was :mrgreen:
m_cruiser schreef:
Kan iemand iets vertellen over het concept van de kasten?
Mocht ik hier een andere woofer insteken wat kan dan in aanmerking komen, heb nog wel wat 15" breedbanders liggen.
Concept is hetzelfde als de Klipschhorn / jbl w-bin etc.

Ik zou niet te hoge verwachtingen hebben van de kwaliteit van het geluid en gewoon experimenteren met oud spul wat je hebt liggen of evt wat je voor een appel en een ei op marktplaats kan verkrijgen.
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door m_cruiser »

Al zoekende op Klipschhorn kwam ik deze tegen :rofl:
Mocht iemand nog een constructie probleempje hebben; ff Ron bellen :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

In dit filmpje kun je mooi zien waarom er bij PA kasten met sponningen wordt gewerkt en niet onder verstek.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
In dit filmpje kun je mooi zien waarom er bij PA kasten met sponningen wordt gewerkt en niet onder verstek.
Ik kan wel zien DAT er met sponningen wordt gewerkt, maar niet waarom :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
ds23man schreef:
In dit filmpje kun je mooi zien waarom er bij PA kasten met sponningen wordt gewerkt en niet onder verstek.
Ik kan wel zien DAT er met sponningen wordt gewerkt, maar niet waarom :mrgreen:
Dan ga je daar nog maar eens een nachtje over slapen.......
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
wouter schreef:
ds23man schreef:
In dit filmpje kun je mooi zien waarom er bij PA kasten met sponningen wordt gewerkt en niet onder verstek.
Ik kan wel zien DAT er met sponningen wordt gewerkt, maar niet waarom :mrgreen:
Dan ga je daar nog maar eens een nachtje over slapen.......
Is toch een sterkte zaak of niet Gerhard?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Kappa7 »

Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naat en de montage is makkelijker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef:
Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naat en de montage is makkelijker.
Dat dacht ik al idd. Zou mijn keuze ook zijn hoor :relax:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naat en de montage is makkelijker.
https://www.google.nl/search?q=naat&biw ... A20QsAQIIg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

Kappa7 schreef:
Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naat en de montage is makkelijker.
Hoe dan?
Een verstek geeft 40% meer oppervlakte dan de plaatmateriaal dikte. Een sponning moet voor dezelfde lijmoppervlakte dan op 40% van de plaatdikte verzonken liggen. En dan is een deel via de zijkant van de plaat bevestigd, en het andere deel op een plaatdeel die nog maar 60% van de originele sterkte is.

En de naad afdichten, ik mag hoepen dat de verbinding luchtdicht is, sponning of verstek.

Het werkt met grote platen lekker vlot en 1 persoon kan prefab wandjes aan elkaar nieten. Daarnaast heeft mpx nogal last van spanning op de plaat en is het niet eenvoudig in verstek te maken op grotere delen, zoals dat bij mdf nog wel goed gaat.

Ik wil het allemaal best geloven maar sterker of sneller, dat weet ik nog zo net niet...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Kappa7 »

wouter schreef:
Kappa7 schreef:
Groter lijm oppervlak en betere afdichting van de naad en de montage is makkelijker.

Hoe dan?
Een verstek geeft 40% meer oppervlakte dan de plaatmateriaal dikte. Een sponning moet voor dezelfde lijmoppervlakte dan op 40% van de plaatdikte verzonken liggen. En dan is een deel via de zijkant van de plaat bevestigd, en het andere deel op een plaatdeel die nog maar 60% van de originele sterkte is.
Klopt je gebruikt de voor en de zijkant om te verlijmen en inderdaad door de sponning wat dieper te houden.
Die plaat dikte die je weg haalt wordt weer door nieuwe plaat op gevuld dus je kunt rustig 70% van je plaat dikte weg halen. Die sterkte win je immers terug door meer lijm oppervlakte aan de zijkant.
Verder krijg je een mooiere afwerking van de hoek door dat de zichtbare kopse kant kleiner is.
thijssie
Berichten: 24
Lid geworden op: di 18 okt 2016, 11:12

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door thijssie »

Wordt het belang van de oppervlakte van de lijmverbinding nu niet overdreven?

Een goede lijmverbinding is sterker dan hout, zelfs als de verbinding zo groot is als de dikte van het hout, zal het hout naast de verbinding kapot gaan en niet de verbinding zelf als je hem breekt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

Exact, het scheurt er naast. En verzwakt mpx heeft het dan moeilijk lijkt me. Verstek gaat gewoon veel lastiger in grote productie... lijkt mij. Maar ben nog niet erg ervaren in dat wereldje ;-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

Het is de combinatie van sponning, verlijming en nieten ( of schroeven) die de sterke combinatie maakt. Ik heb genoeg grote w-bins van laadkleppen op podia's zien rollen om te kunnen zeggen dat het wel heel sterk is.
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 23 okt 2016, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door wouter »

Ik geloof best dat het sterk is. Echter ik zou niet weten waarom een verstekverbinding dat niet zou zijn. Bij een goede verlijming breekt die verbinding nooit, altijd op een gedeelte wat niet gelijmd is. Met geen nietje is dit nog te verstevigen. Een hoeklat maakt de constructie wel sterker, maar een verstekverbinding lijkt me niet zwakker dan een sponning van dezelfde dikte plaatmateriaal. Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Henkjan »

heb je gezien hoeveel hulp die gast in het filmpje nodig had om alles goed in elkaar te zetten en op zn plek te houden?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door ds23man »

Ja, en hij had maar 1 lijmklem nodig. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verschil tussen PA en hifi

Bericht door Kappa7 »

wouter schreef:
Ik geloof best dat het sterk is. Echter ik zou niet weten waarom een verstekverbinding dat niet zou zijn. Bij een goede verlijming breekt die verbinding nooit, altijd op een gedeelte wat niet gelijmd is. Met geen nietje is dit nog te verstevigen. Een hoeklat maakt de constructie wel sterker, maar een verstekverbinding lijkt me niet zwakker dan een sponning van dezelfde dikte plaatmateriaal. Of zie ik iets over het hoofd?
Focus jij je nu niet heel erg op maar een aspect van de constructie
Volgens mij had ik ook aangegeven dat het makkelijker te monteren was en nog maat vaster ook.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”