Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door Jag »

Zou mooi zijn :P. Inmiddels ook mijn eigen multisub setup eens doorgemeten en geoptimaliseerd. Was een makkelijke setup om goed te krijgen, nog nooit zo snel klaar geweest :). De zithoek van mijn nieuwe huis :D
Overview_small.jpg
Bank_small.jpg
Sub4_small.jpg
Ik wilde mijn setup wat gebruiksvriendelijker maken en daarom overgegaan van Hypex naar een wat simpelere setup. Had last van opstart stroom van de Hypex modules waardoor ik ze allemaal apart aan/uit moest schakelen en de bediening voor elke unit apart was ook niet zo praktisch. Het draait nu op een enkele miniDSP voor de subs met een receiver als poweramp ingezet voor de 4 sub kanalen. Laat ds32man het maar niet horen :rofl:
MiniDSP2_small.jpg
Nakamichi_small.jpg
En een rondje MSO gedaan. Vier sub kanalen, vier luisterposities gemeten, daarna MSO zijn werk laten doen. Dit zijn de responses op de 4 luisterposities. Rood is de sweetspot (voor stereo).
v1.0.png
Volgende stap is om een revisie te doen van mijn front speakers (op de foto tijdelijk vervangen door B&W dm303s). Daar wil ik een passief filter voor maken (he jak :-& ). Dat wordt de eerste keer dat ik een spoel/weerstand/condensator in een speaker zou plaatsen, dus dat wordt nog wat. Mijn meetversterker is af iig, impedanties heb ik gister al gemeten, nu maar simmen. En ik wil nog wat andere dingen pogen te verbeteren. Een ander principe weerstandkast uitproberen met een test kastje en dan doorvoeren op de fronts. En misschien zelf een waveguide uit hout / nieuwe baffle. Dus wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door Henkjan »

je hebt dus 4 subs, 2 voor bij de fronts, en 2 naast de luisterplek?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door ds23man »

Dat snap ik dan niet he, is de finish in zicht ge je je er met een jantje van leiden af maken. :shock:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door Jag »

Henkjan schreef:
je hebt dus 4 subs, 2 voor bij de fronts, en 2 naast de luisterplek?
Correct :). Vier identieke gesloten dubbel xls10 subs.
ds23man schreef:
Dat snap ik dan niet he, is de finish in zicht ge je je er met een jantje van leiden af maken. :shock:
Onze positivo van het forum :rofl:
Iets met stokpaarden denk ik. Ik probeer er een set van te maken die voor mij prettig werkt en ik besteed aandacht aan de dingen waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn. En dan doel ik op heel erg goede laagweergave die overal min of meer gelijk is door middel van multi sub. En voor boven schroder heel veel aandacht voor de directivity. En ik vind het belangrijk dat mijn set fijn in gebruik is, ik luister er veel naar. En dat mijn vriendin hem ook kan bedienen. Voor mij is de hobby niet om zo duur mogelijke componenten in te zetten en of exotische versterkers / DACs. Dat heeft wat mij betreft allemaal geen bewezen meerwaarde.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door wouter »

Jag schreef:
Volgende stap is om een revisie te doen van mijn front speakers (op de foto tijdelijk vervangen door B&W dm303s). Daar wil ik een passief filter voor maken (he jak :-& ). Dat wordt de eerste keer dat ik een spoel/weerstand/condensator in een speaker zou plaatsen, dus dat wordt nog wat. Mijn meetversterker is af iig, impedanties heb ik gister al gemeten, nu maar simmen.
Interesse in een gezamenlijk avontuurtje? Wanneer jij een optimaal filter per dsp gevonden hebt is dit vrij eenvoudig passief terug te herleiden en na te bouwen. Niet alle correcties op detail niveau neem je dan over, maar je kunt heel dicht in de buurt komen. Een delay voor een unit is even een ander dingetje, maar we kunnen het proberen. En ik heb meer spoelen en condensatoren liggen dan in jouw hele set ooit passen, dus volgens mij zouden we best een heel eind moeten kunnen komen in een dagje.

Laat maar weten.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door Jag »

Je bent geweldig Wouter! Dat klinkt als een top plan. Maar eerst even beslissen of ik een andere waveguide/baffle wil maken. Het plan voor de nieuwe revisie van mijn fronts speakers is als volgt:

Stap 1: nieuwe baffle uitproberen/fabriceren. Als het niks wordt / te gecompliceerd, hou ik het bij mijn huidige baffle met Dayton Waveguide. Echter zou ik bij voorkeur een iets bredere afstraling hebben. En ook esthetisch valt er wat te winnen :).

Stap 2: Hiermee passief filter bouwen. Goed idee om dat eerst "actief" te ontwerpen. Met de Hypex filter design software kan dat goed. Ik zal dit doen zonder delay te gebruiken, dat lijkt me lastig analoog/passief na te maken :).

Stap 3: testkast bouwen (in de vorm van mijn huidige speakers) om een ander type weerstands behuizing te maken voor beter afstraalgedrag in laagmid. En dit dan kopieren naar huidige front speakers.


Voor stap 1 heb ik al een test baffle die ik van Koen en Martijn heb geleend geprobeerd.
IMG_20160830_202836.jpg
Deze is niet gemaakt voor compression drivers omdat de throat niet recht is.
IMG_20160830_202823.jpg
Hierdoor ontstaat diffractie en presteert ie niet optimaal. Echter viel het resultaat me niet tegen. De response is helaas wel verre van vlak (Goud = testbaffle ; Groen = Dayton Waveguide):
Testbaffle vs dayton HF.png
Het afstraalgedrag is echter zeer OK

0 - 90graden
Testbaffle HF 0_90deg.png
Polar
Testbaffle HF polar.png

Mogelijk dat met een kleine conversie ring de diffractie bij 10KHz beter wordt en ook de response rechter, want zo is deze waveguide niet bruikbaar. Alternatief is een nieuwe laten CNCen, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee. Daarom dat ik dit eerst wil proberen. Wordt vervolgd :).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door wouter »

Met gips zou je vrij eenvoudig een waveguide moeten kunnen 'draaien'. Ik probeer even een foto of filmpje daarvan te zoeken....
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door Jag »

Haha dat is wel heel grappig dat je die optie noemt, dat heb ik namelijk al wel eens gedaan!
Hoorn4.jpg
Hoorn2.jpg
Hoorn2.jpg (20.04 KiB) 817 keer bekeken
Hoornzijkant2.jpg
Hoornzijkant2.jpg (19.05 KiB) 817 keer bekeken
Proef_opstelling_2_big.jpg
filmpje

Nou, maar dat was wel een heel project hoor! Hout lijkt me toch wel makkelijker :lol:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Nieuw test rondje. Test baffle aangepast met een 15mm MDF plaatje die ter conversie dient van plat (compression driver) naar bol wavefront voor de waveguide.
Testbaffle2.jpg
Betere on axis response (groen) vergeleken met zonder de conversie (zwart)
15mm_convertor_response.png
Polar iets beter, wat minder diffractie rond 10KHz
15mm_convertor_overlays.png
15mm_convertor_polar.png
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Vandaag een mal gemaakt voor een eerste proef waveguide.

proef baffle op maat gefreesd uit 3 lagen 12mm mdf
IMG_20160928_114808.jpg
Profiel verzonnen en met enige moeite op juiste maat geprint
IMG_20160928_160309.jpg
Dit uit multiplex gedecoupeerzaagd en zo goed mogelijk in het midden gemonteerd
IMG_20160928_190357.jpg
Volgende keer gaat er gips in :)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door bas focal m180 »

Schitterend om je zo bezig te zien.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door SARK »

+1
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Martijn M »

Tsja, +1 dan maar! Ben heel benieuwd!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Dank voor de bemoedigende reactiesd 8)
Ben zelf ook heel benieuwd. So far so good in ieder geval!
IMG_20160930_124913.jpg
IMG_20160930_131439.jpg
IMG_20160930_135129.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door ds23man »

Blij dat ik klei! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Zeer redelijk geworden
IMG_20160930_152259.jpg
Nou geduld hebben en laten drogen. Volgend weekend hopelijk meten!
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door kuiperik »

Ik had geen idee wat je van plan was, maar nu met de klei erin wordt het duidelijk. Goed bedacht van je :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door dre »

Geweldig! 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door hannesie »

Ik zat hier nog even over na te denken, maar is dit niet een uitermate goed geschikte vorm, om dan te experimenteren met een geprinte waveguide?

Die 3D printers van tegenwoordig lijken mij als het ware om dit soort opdrachten te zijn ontworpen.

Alhoewel met gips klooien ook heel leuk is, heb ik ook al wel gebruikt, zelfs met bloemschikken. :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door bas focal m180 »

hannesie schreef:
Ik zat hier nog even over na te denken, maar is dit niet een uitermate goed geschikte vorm, om dan te experimenteren met een geprinte waveguide?

Die 3D printers van tegenwoordig lijken mij als het ware om dit soort opdrachten te zijn ontworpen.

Alhoewel met gips klooien ook heel leuk is, heb ik ook al wel gebruikt, zelfs met bloemschikken. :lol:
Ik heb geen enkel benul wat het kost maar om te experimenteren lijkt het mij dat een geprinte waveguide een stukkie meer kost dan met gips iets maken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Henkjan »

vooral de printer is wat duurder dan dat stukje huisvlijt
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door hannesie »

Je moet maar net iemand in de kennissenkring hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

bas focal m180 schreef:
hannesie schreef:
Ik zat hier nog even over na te denken, maar is dit niet een uitermate goed geschikte vorm, om dan te experimenteren met een geprinte waveguide?

Die 3D printers van tegenwoordig lijken mij als het ware om dit soort opdrachten te zijn ontworpen.

Alhoewel met gips klooien ook heel leuk is, heb ik ook al wel gebruikt, zelfs met bloemschikken. :lol:
Ik heb geen enkel benul wat het kost maar om te experimenteren lijkt het mij dat een geprinte waveguide een stukkie meer kost dan met gips iets maken.
Nou, dat heb ik idd wel overwogen om dat te doen. Ofwel uit hout laten draaien, of laten 3d printen. Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat ik me dat te duur leek voor een experimentele vorm. En ook omdat ik het leuk vind om zelf te maken.

Ik heb wel net een elektrische figuur zaag besteld om dat profiel netjes uit hout te kunnen zagen (zijn niet zo duur). Dat heb ik voor komend weekend ingepland. Dan is hopelijk het gips wel eindelijk eens een keer droog (wat duurt dat tergend lang zeg). Schuur ik hem beetje op, en dan met een wat nauwkeuriger gemaakt profiel werk ik het dan nog een beetje bij. Kreeg nog een goede tip van JvS, namelijk om te beginnen met een klein rechts stuk met 6graden hoek, om het nauwkeurig aan te laten sluiten op de 6 graden exit angle van de compression driver. Je moet wat over hebben voor een nette polar :mrgreen:

Leuk project, maar kent nog een hoop onzekerheden :o
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door SARK »

Vlak bij mij in de buurt zit een 3D printwinkeltje die ook opdrachten aanneemt .... ooit eens een offerte voor vier veren voor de Black&Dekker Workmate gevraagd.
Deze:
workmate veer.jpg
Hij vroeg er € 44,10 voor (opstartkosten etc.) .... online kost een zakje met vier veren € 6,50
Ik heb hem vriendelijk bedankt en ook aangegeven dat ik het een beetje pittige prijs vond, hij meldde dat hij niet op kan boksen tegen spuitgietwerk en massaproductie.
Ik denk dat de gipsmethode nog steeds erg voordelig is :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door hannesie »

Als het experimenteel is wel en je hebt geen connecties, of opties die kant op.

Maar het definitief hebben van een gipsen waveguide in een luidspreker, en dan de bevestiging?
Hoe doe je dat dan weer.

Je kunt dan ook een baffle volledig op maat kunnen maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”