Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2.100

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jag

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Jag »

Op verzoek van JvS een nieuw filter ontworpen terwijl hij op vakantie is in Nepal :mrgreen: . Speakers staan bij mij thuis. Iets meer de tijd voor genomen. Resultaat is stuk beter :)
2weg 4e orde akoestisch.png
4e orde akoestisch farfield.PNG
De power respons lijkt wel toe te nemen rond de crossover frequentie en ook opvallend is de afname van directivity in het tophoog.
4e orde akoestisch overlay.PNG
Polar is gemaakt met 5graden stappen tot 50graden en daarna 10graden. Afstand was 60cm en een gate van 5.5ms. Niet genormaliseerd en 1/6octaaf smoothing. Ik zie eerder genoemde verschijnselen eigenlijk niet duidelijk terug in de polar behalve het tophoog.
4e orde akoestisch polar.PNG
Imaging is nu mooi in mijn luisterruimte met korte nagalm en weinig vroege reflecties. Het heeft nog wel sub nodig, maar dat is niet zo gek aangezien het nu als 2weg draait nog met de Excel in een (wat klein) gesloten kastje. Het klinkt nu wel mooi rustig en evenwichtig. Het hoog blijf ik toch niet echt geweldig vinden van de NeoCD unit.

Komende dagen nog een beetje op gehoor tweaken en dan moet het sub er nog maar eens bij :rock:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Goed werk! Ik kom 'm graag eens beluisteren.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Goed bezig!

Ben benieuwd naar de filterinstellingen, misschien kan dat bestandje gedeeld worden?
Ik heb een actieve 3-weg op de agenda waarbij de NeoCD3.0 het hoog vormt (zou niet mijn keuze zijn) en bij metingen zal ik een enorme bult rond 15kHz. Die zie ik bij jouw metingen axiaal niet terug, onder hoeken valt je op dat die er wel is. Daarom zou ik hem denk ik ook temmen, ik vermoed dat het behoorlijk een 'karakter' bepalend bultje is. Met baffletex foamplugjes hebben we hier wel rust in kunnen brengen, was leuk om de invloed van kleine stukjes op bepaalde posities te meten. Maar met de actieve versie met DSP zullen we het elektrisch aanpakken als het nog nodig blijkt (die tweeter lag destijds veel te diep)

Voor de sub in onze 3-weg gebruiken we een 400 Watt UcD via de 'sub-out' van de AS2.100D en dat werkt heel lekker. Waar ik aanvankelijk vreemd tegen aan keek is dat de delay stapjes per 7,5mm genomen worden in de DSP. Heb jij nog delay gebruikt voor de tweeter?

Het piekje op 2,2kHz wordt onder hoeken groter. Zou het een idee zijn om de woofer even een dipje met hoge Q te geven daar?
jag 1.png
Jag

Bericht door Jag »

Ja, das waar ook, ik heb je topic ook gevolgd. JvS is er nog niet uit wat hij op het laag gaat zetten. Sub erbij gaat deze speaker wel afmaken. Dat gaat een multisub opstelling worden met nog twee keer een XLS10 erbij.

De tweeter ligt mooi flush. Ik meet axiaal nauwlijks piek, onder een hoek wel. Ik heb nu idd dat nog eens aangepakt met een kleine notch, goede suggestie. Vond het eerst muf klinken, maar na kleine gewenningsperiode lijkt het idd beter. Nog ff paar dagen doorluisteren, maar het is nu een plezante speaker om naar te luisteren.

De notch bij 2.2K had ik er al inzitten :). Ik heb de filter settings bijgevoegd. Het is geen textbook filter, er staat een 3e orde HP op de tweeter met de 1e orde een octaaf hoger. Ik heb geprobeerd om een ietswat zachte overgang in directivity te creeren. Op de woofer een 2e orde LP en wat overdreven veel notches, dat moet wel met minder kunnen :lol:. Ook is de tweeter verkeerd om aangesloten in de speaker die ik heb doorgemeten, dus vandaar geinvert :roll:
Bijlagen
Hypex dsp settings.rar
(2.37 MiB) 58 keer gedownload
Jag

Bericht door Jag »

Martijn M schreef:
Goed werk! Ik kom 'm graag eens beluisteren.
Ja dat kan gewoon :). Moeten we daarna ooit maar eens een datum prikken als mijn eigen set klaar is!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Jag, nog wat vraagjes uit nieuwsgierigheid en ter lering voor mijzelf:

Ik zie dat de cone breakup van 4,5kHz in het overgangsgebied van de middentoner zit, dus in het gedeelte wat nog substantieel bijdraagt aan de totale respons. Ik verwacht dat de 4,5kHz resonantie langzamer uitsterft, ook bij een afgevlakte amplitude, bijvoorbeeld 88 dB. In een burstdecay of watervalplot zal zoiets zichtbaar zijn. Omdat ik die grafieken niet zie zou het goed kunnen dat het voor het tijdsdomein (uitsterftijd) beter is als je de woofercurve een dipje zou laten hebben rond 4,5kHz, anders zul je toch nog de cone breakup kunnen ervaren (zonder dat dit in de responsmeting zichtbaar is). Hoe denk jij hierover?

Andere vraag is: hoe heb jij gemeten en geimporteerd in de Hypex software? Ik krijg een ATB meting niet in die software, maar dat kan geheel aan mij (digibeet) liggen.

Als je het leuk vindt, ik heb ook zitten stoeien met je file en heb nog een theoretisch filter in elkaar gebakken. Helaas heb ik geen idee wat de driver nou in het echt doet, en met een DSP is het dan natuurlijk oppassen geblazen. Maar het gaf uiteindelijk een mooie som/nul in flanken, optelling/fase/time alignment. Ik hoor wel als je de file zou willen zien.
Jag

Bericht door Jag »

Ja post maar, ben wel benieuwd. Wat betreft de cone break up mode, sja, ik ik zou zelf hetzelfde denken als jij intiutief. Echter om met martijn te spreken: is allemaal minimum phase en op te lossen door de amplitude respons te corrigeren. Misschien dat anderen daar nog hun licht over willen laten schijnen :).

Voor importeren zie je eigen topic.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ha, amplitude klopt misschien maar die meet je niet in SPL maar in het tijdsdomein. Ik ga er vanuit dat een resonantie - zoals gebruikelijk - wat langer nodig heeft om uit te sterven. Dus, als je hem in de SPL curve 'vlak' hebt gemaakt dan is die zeker nog 'aanwezig'. Net als een powerrespons een gemiddelde van metingen onder hoeken is zou je cone breakup zo kunnen bekijken, de power op verschillende posities in het tijdsdomein. Maar uiteraard is dit intuitief, liever gebruik je een unit niet meer in z'n cone break up.

Hier een optie van mij, dit was poging 2. Ik heb ook nog een 3e en 4e gemaakt.
jvs 1.png
wh 4 2weg 4e orde akoestisch.zip
(5.89 KiB) 50 keer gedownload
Filter 1 was een eerste vingeroefening, X-over 4kHz dus niet beter
Filter 2 is het bovenste filter van de afbeelding hierboven.
Filter 3 heeft een hogere gevoeligheid/optelling
Filter 4 heeft een lagere X-over met evt diepe nul en optimale delay
Jag

Bericht door Jag »

Ziet er goed uit :bakkie: Nou, dan heeft JvS nog meer opties voor de filtering :).
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

En ze staan weer bij mij. Mijn hemel wat een extreem verschil. Dit klinkt nu zo lekker rustig en gebalanceerd. Het laag dat eruit komt is ook echt bijzonder rustig en lekker.

Ik zit nog een beetje met een jet lag, maar heb geen zin om te gaan slapen, lekker om weer allerlei muziek aan te zetten en ervan te genieten. Wauw nu zijn ze geluidstechnisch echt helemaal af...

Thanks Hinke!

BTW: Nepal is een briljant vakantieland.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoe is de sub gefilterd? In onze 3-weg hebben we aan de AS2.100 een UcD400 gekoppeld, werkt perfect.

Ben ook benieuwd wat er gebeurd als je bijvoorbeeld mijn 4e filteroptie gaat inladen in je DSP, maar heb daarbij alleen de X-over van mid naar hoog bijgewerkt.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Het speelt nog met een losse sub, hiervoor moet ik nog twee eindversterkers kopen. De Seas L26s spelen nog niet.
JvS

Bericht door JvS »

En inmiddels heb ik een mooie rotel 5 kanaals eindbak op de kop getikt voor wènig :). 10" Seasjes spelen mee, gaat echt waanzinnig diep, en ze spelen veel harder dan de fronts. Moet het op -8db zetten om gelijk te laten klinken (rotel kan ook hogere gain hebben, maar 8db ....).

Heb quick and dirty even wat room problemen gezocht en weggefilterd, dat heeft nog wel wat aandacht nodig.

Wouter, ik zal ook eens met die filters van jou experimenteren. Vind de speakers zoals ik ze een tijdje had staan toch iets té rustig / tam. Ik heb nu de tweeters even 1,5db hoger staan. Dat scheelt al, maar is niet waar ik naar op zoek was.

De andere kanalen van de Rotel gaan trouwens gebruikt worden voor twee andere subjes die achter in de ruimte komen te staan en hetzelfde zullen gaan doen als de Seas, maar dan tot max 80-100Hz.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

JvS schreef:
Wouter, ik zal ook eens met die filters van jou experimenteren. Vind de speakers zoals ik ze een tijdje had staan toch iets té rustig / tam. Ik heb nu de tweeters even 1,5db hoger staan. Dat scheelt al, maar is niet waar ik naar op zoek was.
Ik zeg doen :bakkie:
Ben benieuwd!
Momenteel ben ik ook bezig om met iemand een actieve 3-weg te maken, de Fountek is vandaag gesneuveld... Hij is de diep en past niet in de kast i.v.m. de woofer. Lijkt me een ideale combi, DSP filtering bij die driver - aangezien je echt wat moet 'modelleren' en op smaak moet/kunt brengen. Het optimum is daarom niet snel gevonden. Gewoon net zo lang door gaan tot de klank niet meer verbetert \:D/

Edit: filter 4 aangepast, tweeter op -7,7dB gezet... Verder volgens mij alles bij het oude gelaten. Of te wel, speel gerust met het volume van het hoog. De delay op de laagmiddentoner i.c.m. een van beide units geïnverteerd is de crux denk ik.
Op een of andere manier gaat er iets mis bij het opslaan, er zit een slotje op de nieuwe bestanden (icoontje voor de documentnaam). Op die oude niet :think:
JvS

Bericht door JvS »

Ik heb filter4 er nu op gezet en het hoog op -8db staan. Dat geeft een nette hoeveelheid hoog. Het sub speelt mee, maar merk dat er wel flink wat pieken en dalen in zitten.

Ik heb even met de APO / PEQguie parametrische windows equalizer wat lopen zoeken naar vervelende pieken en heb dit nu op het gehoor ingesteld. Nu heb ik heel erg rustig laag wat echt flink diep doorloopt, zonder echt te dreunen. Alleen heb ik denk ik wat te progressief lopen hakken en mis ik nu een beetje kick-laag. Hier moet ik echt met een meetset goed aan meten en wat systematischer metend/luisterend te werk gaan, zonder die correctie is het of niet aangenaam (dikke pieken) of te zacht. Laag mag van mij (mits netjes) best stevig zijn, maar het moet zeker niet bonken.
room correction.png
Ik denk dat ik nog wel 3 - 4 bandjes nodig heb om goed de staande golven uit mijn kamer weg te filteren, maar ik heb in het laag geen bandjes meer over (die laatste die in jouw filter "over" is, is nu een HP filter @ 110Hz, daar pakken de 10" seasjes het over).

Ik ga binnenkort twee Peerless XLS10'tjes als rear subjes neerzetten in hele kleine (30x30x30) kistjes. Daarvoor kan ik mooi twee andere kanalen van die rotel voor gebruiken. Ik ga denk ik voor de room-eq maar een minidsp inzetten, dan kan je tenminste netjes het systeem als totaal goed equalizen.

Dan wordt het dus:

pre-amp naar MiniDSP
MiniDSP verzorgt laagcorrectie voor complete systeem (wat ik nu in windows doe, maar dat werkt niet in 5.1)
MiniDSP naar AS2.100
AS2.100 versterkt naar tweeter en woofer
AS2.100 sub uit naar rotel, die naar de Seas woofers

De overige twee kanalen van de minidsp gaan rechtstreeks naar de rear subs die ik op die manier ook individueel kan regelen (voor de LT die nodig is ivm te kleine kistjes)

Best wel complex systeem en eigenlijk heel erg jammer dat de AS2.100 niet een optie heeft om het systeem als geheel te corrigeren, dat maakt hem wat minder geschikt als room-eq.

De DA/AD converter haters zullen zich in hun graf omdraaien van mijn systeem :P. Ik ben er wel heel erg blij mee, want het klinkt echt heel erg veelbelovend!

2015 is deze set echt helemaal klaar!
JvS

Bericht door JvS »

JvS schreef:
Ik ben er wel heel erg blij mee, want het klinkt echt heel erg veelbelovend!

2015 is deze set echt helemaal klaar!
Nou dat is niet gelukt. Ik heb best wel een tijdje mee lopen klooien en deze speakers konden wel heel rustig maar nooit echt lekker klinken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het gewoon geen goede combi is, die 6,5" woofer met die bandtweeter. Ik heb veel verschillende wisselfrequenties geprobeerd. op 3,4Khz werkt uiteindelijk het best, maar ook dat bleef muffig klinken. Waarschijnlijk omdat je dan de woofer teveel moet temmen. Geen idee.

Anyway, een tijdje terug had ik Seas HDS tweeters gekocht en die heb ik er van het weekend gelijk ingezet. We (Jag en ik) hebben de speaker gemeten onder alle hoeken en snel een quick and dirty filtertje gemaakt, overgang op iets van 2Khz gelegd. Dat is echt al een heel stuk beter dan dat het was (nu een beetje te fris misschien). Het is nu met rock en gitaarmuziek ook erg lekker. Dat was op die oude speakers een stuk minder. Een nadeel, ze zijn nu wel minder mooi. Die look van die bandtweeter was echt lekker aggresief. Dat is er nu af,,,
Meten.png

We gaan weer vrolijk verder :).
Exirion

Bericht door Exirion »

JvS schreef:
JvS schreef:
Anyway, een tijdje terug had ik Seas HDS tweeters gekocht en die heb ik er van het weekend gelijk ingezet.
Ik denk dat je de Peerless HDS oftewel Scanspeak D2608 bedoelt ;)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

JvS schreef:
JvS schreef:
Meten.png

Ik zit even aande foto van de meet opstelling te kijken en vraag mij het volgende af.
Natuurlijk wil je invloeden van de ruimte zoveel mogelijk uitsluiten bij een meting.
Echter zijn er invloeden die altijd in elke ruimte gelijk zijn en een onderdeel vormt van het ontwerp .
In dit geval de vloer.
Die zal hooguit van materiaal verschillen maar de afstand van de units zullen gelijk blijven.
Waarom dan bij het meten deze invloed uitsluiten of eigenlijk aanpassen zo dat deze niet meer overeen komt met de praktijk waar inde speaker zal worden ingezet?
Jag

Bericht door Jag »

Kappa7 schreef:
JvS schreef:
JvS schreef:
Meten.png

Ik zit even aande foto van de meet opstelling te kijken en vraag mij het volgende af.
Natuurlijk wil je invloeden van de ruimte zoveel mogelijk uitsluiten bij een meting.
Echter zijn er invloeden die altijd in elke ruimte gelijk zijn en een onderdeel vormt van het ontwerp .
In dit geval de vloer.
Die zal hooguit van materiaal verschillen maar de afstand van de units zullen gelijk blijven.
Waarom dan bij het meten deze invloed uitsluiten of eigenlijk aanpassen zo dat deze niet meer overeen komt met de praktijk waar inde speaker zal worden ingezet?
Ik zal deze vraag even beantwoorden aangezien ik de metingen heb gedaan :). Voor het ontwerpen van het crossover heb je wel echt een reflectievrije meting nodig. Of eigenlijk, quasi anechosich want je past een gate toe op de impuls response om de reflecties eruit te halen. Hoe verder de wanden zijn, hoe langer je gate, en hoe beter de meting. Vandaar dat de speaker van de grond gelift staat.

Je zou verder idd voor het instellen van de baffle step compensatie evt wel kunnen meten met de invloed vd wanden in de meting, dat doen we nu op gehoor.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Duidelijk :goedzo:
Dat vroeg ik me even af toen ik de foto zag.
JvS

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2.100

Bericht door JvS »

De laatste loodjes, multi-sub, samen met Jag in te stellen met Multi Sub Optimizer \:D/
2x Peerless XLS-10 in heel weinig, niet geheel 100% bekend aantal liters gesloten, maar wel lekker klein :).
20160923_202125.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik zeg 12 liter... netjes hoor (op afstand). Ben benieuwd hoe het zal gaan klinken!
Jag

Bericht door Jag »

Het zijn cubi van 30cm buitenmaat, 18mm multiplex. Dus dan kom je op ongeveer 17L. Mooi maatje! Er zal wel beetje linkwitz transform nodig zijn. Volgende week gooien we een MSO sessie er tegenaan!
toetertje

Bericht door toetertje »

Das bijna dezelfde behuizing die ik heb voor de xlsjes.
Dat projectje ligt al weer een tijdje te verstoffen. Ik
ben eigenlijk best wel benieuwd hoe ze het doen. Die
van mij zitten netto op ongeveer 20 liter.
Bijlagen
20160501_160515.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”