Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2.100
Moderator: Beheerdersteam
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2.100
Voor dit project ben ik al lange termijn onderdelen aan het verzamelen. Ben al eens afgehaakt en heb de spullen te koop gezet, maar dat lukte niet dus doorsparen. En nu lijkt het erop dat ik in mei ga verhuizen. Ik heb alle spullen behalve hout compleet (inclusief receiver met pre-outs). Gemotiveerd om de set voor die tijd te gaan bouwen dus!
Onderdelen:
- 2x XTZ / Seas H1417-08 6,5" woofer (afgeleid van de W18E001), magnesium conus met zwarte coating)
- 2x Fountek NeoCD 3.0
- Het 2-weg filter van XTZ 99.25
- 2x Seas L26RFX/P
- 2x Hypex AS2.100 Ontwerpdoelen:
- Semi actief wisselfilter, AS2.100 stuurt de L26 los aan en de W18/Fountek met het XTZ wisselfilter ertussen.
- XTZ 99.25 zo veel mogelijk nabootsen. Baffle moet dus ongeveer 18-20cm breed worden.
- Mid/Hoog moet vanaf 100Hz goed kunnen spelen zonder extreme LT boosts (geeft flexibiliteit met wisselfrequentie)
- Speakers die in room tot 30Hz netjes weergeven (het liefs wil ik zonder subwoofer kunnen spelen, ook met films). Hiervoor zal ik LT moeten toepassen.
- Roomcorrection toepassen voor het laag (DSP)
- Mooie luidsprekers, redelijk slank. Ik vind de afwerking die Wouter met Skai heeft gemaakt erg mooi. Ik wil dat nabootsen en wil dat combineren met witte speakers. Ik denk dat dat mooi uitkomt met de aluminium conus van de Seas L26.
- Formaat (zoals nu bedacht) H x B X D = 95 x 20 x 35cm. Dat geeft een bruto inhoud van 47L met 18mm kastdikte. Laten we zeggen 44L netto.
Eerste ontwerp:
Ik wil een driehoek uit de kast "reserveren" voor de W18 en de fountek. Dat lijkt me makkelijk en goed tegen staande golven. Met een inhoud van 38L voor de Seas L26 en met 6L voor de W18E001 (beide gesloten) krijg ik een ruwe response waarmee volgens mij goed gewerkt kan worden:
(voor het rekenen gebruik ik de data van de W18E001, de XTZ unit zal op detail anders zijn, maar het wisselfilter is al compleet, de laag response zal ik met de DSP op kunnen vangen verwacht ik. Ik heb meerdere 6,5" Excel units geprobeerd en ze hebben allemaal een redelijk vergelijkbare laagrespons in 6L). Even for argument's sake HP/LP @ 100Hz ingevoerd. Een LT op het midlaag om de afval netjes 4e orde te krijgen en een LT @ 25Hz op de L26. Dit zal allemaal met metingen gefinetuned worden. Ik weet niet of ik met een LT@ 25Hz teveel vraag van de AS2.100 voor de laagweergave, maar dat zullen we zien. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Designvraagstuk
Ik ben tot een eerste ontwerp gekomen van een zwart witte speaker. Ik zou graag jullie mening willen hebben over het ontwerp. Ik vind op plaatjes het afronden van de hoeken er erg mooi uitzien, maar vind het lastig in te schatten of dat in het echt ook mooi wordt. De baffle wil ik sowieso een radius geven, omdat er gewoon mooi uitziet en goed is voor de weergave (de originele XTZ 99.25 heeft dat ook).
Wat vinden jullie mooi / aan te raden? Ik vind in gedachten front 2 en zijkant 2 het mooist (dus alles behalve de achterkant een radius geven).
Onderdelen:
- 2x XTZ / Seas H1417-08 6,5" woofer (afgeleid van de W18E001), magnesium conus met zwarte coating)
- 2x Fountek NeoCD 3.0
- Het 2-weg filter van XTZ 99.25
- 2x Seas L26RFX/P
- 2x Hypex AS2.100 Ontwerpdoelen:
- Semi actief wisselfilter, AS2.100 stuurt de L26 los aan en de W18/Fountek met het XTZ wisselfilter ertussen.
- XTZ 99.25 zo veel mogelijk nabootsen. Baffle moet dus ongeveer 18-20cm breed worden.
- Mid/Hoog moet vanaf 100Hz goed kunnen spelen zonder extreme LT boosts (geeft flexibiliteit met wisselfrequentie)
- Speakers die in room tot 30Hz netjes weergeven (het liefs wil ik zonder subwoofer kunnen spelen, ook met films). Hiervoor zal ik LT moeten toepassen.
- Roomcorrection toepassen voor het laag (DSP)
- Mooie luidsprekers, redelijk slank. Ik vind de afwerking die Wouter met Skai heeft gemaakt erg mooi. Ik wil dat nabootsen en wil dat combineren met witte speakers. Ik denk dat dat mooi uitkomt met de aluminium conus van de Seas L26.
- Formaat (zoals nu bedacht) H x B X D = 95 x 20 x 35cm. Dat geeft een bruto inhoud van 47L met 18mm kastdikte. Laten we zeggen 44L netto.
Eerste ontwerp:
Ik wil een driehoek uit de kast "reserveren" voor de W18 en de fountek. Dat lijkt me makkelijk en goed tegen staande golven. Met een inhoud van 38L voor de Seas L26 en met 6L voor de W18E001 (beide gesloten) krijg ik een ruwe response waarmee volgens mij goed gewerkt kan worden:
(voor het rekenen gebruik ik de data van de W18E001, de XTZ unit zal op detail anders zijn, maar het wisselfilter is al compleet, de laag response zal ik met de DSP op kunnen vangen verwacht ik. Ik heb meerdere 6,5" Excel units geprobeerd en ze hebben allemaal een redelijk vergelijkbare laagrespons in 6L). Even for argument's sake HP/LP @ 100Hz ingevoerd. Een LT op het midlaag om de afval netjes 4e orde te krijgen en een LT @ 25Hz op de L26. Dit zal allemaal met metingen gefinetuned worden. Ik weet niet of ik met een LT@ 25Hz teveel vraag van de AS2.100 voor de laagweergave, maar dat zullen we zien. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Designvraagstuk
Ik ben tot een eerste ontwerp gekomen van een zwart witte speaker. Ik zou graag jullie mening willen hebben over het ontwerp. Ik vind op plaatjes het afronden van de hoeken er erg mooi uitzien, maar vind het lastig in te schatten of dat in het echt ook mooi wordt. De baffle wil ik sowieso een radius geven, omdat er gewoon mooi uitziet en goed is voor de weergave (de originele XTZ 99.25 heeft dat ook).
Wat vinden jullie mooi / aan te raden? Ik vind in gedachten front 2 en zijkant 2 het mooist (dus alles behalve de achterkant een radius geven).
Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2
Kan je toch redelijk simuleren? Hoeveel power heeft de woofer nodig voordat ie aan de xmax komt bij 25Hz?JvS schreef:Ik weet niet of ik met een LT@ 25Hz teveel vraag van de AS2.100 voor de laagweergave, maar dat zullen we zien. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.
Wat betreft ontwerp: het is wel mooi om die witte hoekjes aan de voorkant te hebben (3). Aan de andere kant gaan die afgeronde hoeken ook wel minder snel stuk, dus voor zijkant 1 valt ook wel wat te zeggen.
Mooi project, kan alleen maar zeggen dat je hier hele mooie resultaten mee kan behalen.
De XTZ 99.38 heeft vermoedelijk voor de inspiratie gezorgd ?
De XTZ 99.38 heeft vermoedelijk voor de inspiratie gezorgd ?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ik heb de 99.38 nog nooit beluisterd. Maar hij lijkt er wel op. Het uitgangspunt was een semi-actieve drieweg met DSP voor het laag.
2 x een Peerless SLS 6,5" woofers zijn ook een optie geweest. De Seas Woofers kwamen toevallig op mijn pad (hoewel het nog een hele logistieke tour was om ze in Utrecht te krijgen uit Lelystad
).
Als ik puur naar de aanzichten kijk, denk ik dat het voorkant 2 en zijkant 2 gaat worden. Ik ben alleen nog niet helemaal uit over al die afrondingen. 1cm is volgens mij vrij standaard voor de zijkanten van de baffle. Maar de kast zelf zou ik wat steviger willen afronden.
Ik vind het maar lastig in te schatten hoe dat eruit gaat zien. Qua werk lijkt het me het beste om eerst de grote radius te maken en dan de vorm van de baffle te volgen met een kleine afrondfrees. Alleen ben ik dan wel bang dat je een beetje een "blotebillen" baffle krijgt omdat dan alles veel te rond wordt (alle drie de dimensies zijn dan rond).
2 x een Peerless SLS 6,5" woofers zijn ook een optie geweest. De Seas Woofers kwamen toevallig op mijn pad (hoewel het nog een hele logistieke tour was om ze in Utrecht te krijgen uit Lelystad
Als ik puur naar de aanzichten kijk, denk ik dat het voorkant 2 en zijkant 2 gaat worden. Ik ben alleen nog niet helemaal uit over al die afrondingen. 1cm is volgens mij vrij standaard voor de zijkanten van de baffle. Maar de kast zelf zou ik wat steviger willen afronden.
Ik vind het maar lastig in te schatten hoe dat eruit gaat zien. Qua werk lijkt het me het beste om eerst de grote radius te maken en dan de vorm van de baffle te volgen met een kleine afrondfrees. Alleen ben ik dan wel bang dat je een beetje een "blotebillen" baffle krijgt omdat dan alles veel te rond wordt (alle drie de dimensies zijn dan rond).
Laatst gewijzigd door JvS op wo 25 dec 2013, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De AS2.100 is drieweg trouwens. De sub uitgang heeft dezelfde dsp mogelijkheden als de andere kanalen. Je zou dan ook kunnen overwegen om je hoog en laagmid door de versterkers van de as2.100 te laten doen en het sublaag door een aparte, zwaardere versterker.
Mooi project!
Ik zou voor voorzijde 2 gaan,maar de radius van de zijkant zou ik tch wat kleiner houden.
Maximaal iets van 12mm,de radius van de voorzijde max 40mm.
Ik zou voor voorzijde 2 gaan,maar de radius van de zijkant zou ik tch wat kleiner houden.
Maximaal iets van 12mm,de radius van de voorzijde max 40mm.
- JvS
Dit is wat ik bedoel met "blote billen" gezicht. De linker afwerking is hoe het normaal gedaan wordt (twee radiussen). De rechter is wat ik voorstel. Dat ziet er toch wat lomp-achtig uit.
Ik ben helaas niet zo handig in Sketchup dus ik kan niet die 38mm voor de grote en de 12mm voor de kleine radius tekenen, maar ik heb zo mijn twijfels over de afronding op afronding.
Ik ben helaas niet zo handig in Sketchup dus ik kan niet die 38mm voor de grote en de 12mm voor de kleine radius tekenen, maar ik heb zo mijn twijfels over de afronding op afronding.
Laatst gewijzigd door JvS op wo 25 dec 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolang de voorste radius veel kleiner is ziet het er prima uit.
Er zijn wel wat commerciele merken die het ook hebben.
Ik ga even voor je kijken.
Er zijn wel wat commerciele merken die het ook hebben.
Ik ga even voor je kijken.
- JvS
Ik moest zelf ineens denken aan de hout-master himself
. Arno heeft project egalisatiemortel ook afgeronde hoeken toegepast. Dat ziet er gewoon goed uit:
Nu nog even dat topic doorworstelen om de radiussen te achterhalen
Nu nog even dat topic doorworstelen om de radiussen te achterhalen
Zeker!
Bij een grote speaker mag de radius nog wel wat groter zijn.
30 of 40mm lijken me prima geschikt.
Bij een grote speaker mag de radius nog wel wat groter zijn.
30 of 40mm lijken me prima geschikt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Pas wel op dat je genoeg vlees overhoudt in de hoekverbindingen.
- JvS
Ja. Het topic van Arno is trouwens extreem leerzaam. Hij is dezelfde gedachtengang als ik afgegaan, alleen heeft hij het omgezet in daadwerkelijke stukken hout. En vindt hetzelfde niet mooi als ik:

Radius van 22 mm gebruikt als 'grote' radius van de voorkant zie ik. Mijn speakers worden slanker en hoger. Ik ben nog even aan het denken of ik wel een extreem grotere radius wil. 22mm en 10mm zit nu in mijn hoofd. Beter goed gejat dan ...
Radius van 22 mm gebruikt als 'grote' radius van de voorkant zie ik. Mijn speakers worden slanker en hoger. Ik ben nog even aan het denken of ik wel een extreem grotere radius wil. 22mm en 10mm zit nu in mijn hoofd. Beter goed gejat dan ...
- JvS
Haha, giet ik daar het MDF wel in 
Teken maar eens op ware grote,dan zal je zien dat 22mm best klein is.
Ik zou zelf een blokje proeffrezen. Kun je het mooi van alle kanten bekijken.
Teufel ultima heeft ook een mooie radius. 
- JvS
Het wordt 25mm. Wordt daardoor weer wat duurder, maar het is niet anders. Ik wil dit gewoon goed hebben. Ik ga de speakers ook laten spuiten. Denk mat in RAL 9003, maar ga het nog even in het echt bekijken.
Dit is de staat tot zover:
Dit is de staat tot zover:
Het begint inderdaad wat te worden
Mooi project. Ik ben benieuwd.
- JvS
Thanks. Het betere houtwerk heb ik via cnczone uitbesteed overigens.
RAL 9003 in het echt gezien en dat doet gewoon pijn aan je ogen. 9016 of zelfs 9001 zijn beter. Op mijn scherm ziet 9001 er bijna beige uit, maar in het echt is dat niet zo dus.
http://www.ralkleuren.com/ral-kleuren-c ... en&catid=9
RAL 9003 in het echt gezien en dat doet gewoon pijn aan je ogen. 9016 of zelfs 9001 zijn beter. Op mijn scherm ziet 9001 er bijna beige uit, maar in het echt is dat niet zo dus.
http://www.ralkleuren.com/ral-kleuren-c ... en&catid=9
- JvS
Het begint nu echt af te raken. Gisteren gepast en alles past uitstekend
. Ziet er nu al cool uit. De speaker gaat naar de spuiter!