Magico-like aluminum speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door wouter »

Met de door Eltim gehanteerde prijs van 299,- voor 2 kg heb je ca 15000,- ;-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door ray5150 »

Rare zaak. men kan grof geld verdienen met wat in feite productie afval is. is het nog niet goed.
Zou er geen mogelijkheid zijn om met zijn allen een aantal kilo's in te kopen ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door richard »

wouter schreef:
Met de door Eltim gehanteerde prijs van 299,- voor 2 kg heb je ca 15000,- ;-)
Dat is de straatwaarde. Misschien kun je het ook versnijden met wol, geen gebruiker die dit opvalt.
:-"
bzz
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 20:17

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door bzz »

De luidsprekers zijn in delen naar de luisterruimte getransporteerd, daar in elkaar gezet en van demping voorzien (pritex op de zij- en achterwanden - met dubbelzijdig tape bevestigd, zodat ik nog kan aanpassen waar nodig - en een beperkte hoeveelheid BAF aan de achterkant van de luidsprekers) en ze spelen inmiddels in.
Nog niet gewerkt aan de tuning van de crossovers, daar ga ik binnenkort mee starten, en hele simpele luidsprekerkabels ingezet, dus het zal nog verbeteren, maar de eerste indrukken zijn toch zeker al positief; een breed en diep geluidsbeeld, ruimtelijk en zowel hoog, mid als laag zijn goed vertegenwoordigd.
Het tweaken en positioneren (een heftig karweitje: gewicht van 150kg/stuk..) kan nu beginnen.

Mocht iemand ervaring hebben met het optimaal instellen van de Deqx; je ben van harte welkom!
IMG_20160902_154015.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Shadow »

Heb je ze op de vloer liggen?
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door tearitup »

Shadow schreef:
Heb je ze op de vloer liggen?
=; Foto is gekanteld.

Ze hangen aan het plafond.

Maar ontopic: wat een gave set. Enorm benieuwd ook hoe ze uiteindelijk gaan klinken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Shadow »

tearitup schreef:
Shadow schreef:
Heb je ze op de vloer liggen?
=; Foto is gekanteld.

Ze hangen aan het plafond.

Maar ontopic: wat een gave set. Enorm benieuwd ook hoe ze uiteindelijk gaan klinken.
Het is gewoon jammer dat als je dit goed af filtert, je kan stoppen met de hobby :(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door ray5150 »

Die kasten ernaast vind ik ook heel geslaagd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door richard »

Shadow schreef:
Het is gewoon jammer dat als je dit goed af filtert, je kan stoppen met de hobby :(
Of de lat voor het volgende project weer heel hoog leggen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Inderdaad mooie kasten ernaast ook, maar dan met name door de gebruikte Accuton units!

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door pappaleo »

Dat is toch niet héél erg lachwekkend ? :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Walt »

Zeker niet, ik vind het een slimme keuze om Accuton toe te passen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door audiomanics »

een iets betere foto bij daglicht doet 't leuk in mijn portfolio "projecten waar ik ook iets mee te maken heb gehad"
De koolstofvezel staat er wel erg mooi bij, vind ik..

Kees
bzz
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 20:17

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door bzz »

@audiomanics: Dat zal niet direct lukken, ze staan en de luisterruimte in de kelder en 150 kg naar boven tillen voor een foto is niet te doen... :(

Het koolstofvezel zit er goed op maar de afwerking van het epoxy en de blanke lak kan nog verbeterd worden, dat gaat nog gebeuren.
Zal in eerste instantie sowieso nog moeten polijsten om de doffere plekken van de laag blanke lak te gaan laten glanzen, maar de ervaring leert dat dat wel moet lukken.

Bijgaand een foto met wat meer zicht op het carbon:
Capture.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Walt »

Ik ben wel benieuwd waarom ervoor is gekozen de baffle nog zover boven de tweeter te laten doorlopen? Is dit puur gedaan voor meer kastinhoud voor de AT woofers, of heeft het met afstraling te maken?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door RNacoustics »

Uitgangspunt was de Magico S5. Zie de gelijkenis.
De tweeter zit op oorhoogte positie.
Magico S5 mk II
Magico S5 mk II
bzz
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 20:17

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door bzz »

Ik heb me die vraag ook gesteld en meen dat dit toch vooral voor de afstraling is.
De Magicos hebben dat ook
Magico.png
Magico.png (30.64 KiB) 647 keer bekeken
en het bass compartiment is al onder de mid/tweeter afgesloten;
6_magico_q3_inside.jpg
Magico-Q5-Frame.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Walt »

Duidelijk!

Die Magico's heb ik wel eens op een X-fi gehoord, was erg indrukwekkend!

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door wouter »

Mee eens, Magico fan hiero ook.

Een tweeter wil baffle, een middentoner niet. Globaal een beetje wat het paradoxale is aan luidsprekers in een kast inbouwen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Walt »

De echte magico's zien er vooralsnog wel een stuk gelikter uit. Het carbon, de lak en het alu kunnen wel een opfrisbeurtje gebruiken lijkt het.. Hoewel het licht en de foto kwaliteit ook verre van optimaal zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Kappa7 »

Voor een mooie afwerking zou het aluminium geanodiseerd moeten worden.
Nadeel is dan wel dat de speaker weer helemaal uitelkaar moet.
Het zou dan wel een professionele look krijgen.
bzz
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 20:17

Re: Magico-like aluminum speakersqwz

Bericht door bzz »

Klopt, dit is geen showcase foto; luidspreker zit onder de vinger en handafdrukken, moet dus wat opgeschoond en zoals gezegd moet de blanke lak nog verder gepolijst want er zitten nog doffe plekken op. Zodra presentabel zal ik nog eens een fotootje plaatsen.
bzz
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 20:17

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door bzz »

Anodieren blijft een optie, de luidspreker kan weer uit elkaar mocht ik dat willen want het aluminium is niet met de rest verlijmd. Ik wil me eerst wat tijd geven om te beslissen wat de afwerking zal zijn of dat ze zo blijven. En als ik laat welke kleur het dan zou worden. Maar zoals gezegd dat is voor later zorg ..
bzz
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 20:17

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door bzz »

De fotos zijn overigens duidelijk geen pro-kwaliteit, maar van een simpel mobieltje.. ;-) Dat doet de luidspreker ook geen recht, maar goed, je hebt een eerste indruk en daar was het om te doen voor nu..
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Magico-like aluminum speakers

Bericht door Kappa7 »

Tis wel al duidelijk te zien dat het wel een heel mooi project aan het worden is.
Pro foto's zijn leuk maar we willen ze natuurlijk liever eens bewonderen in Breda op een zelfbouw dag wanneer de speakers klaar zijn. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”