Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
OMG, ik zie een hele kudde lasdoppen...
HJ kan dus nog steeds niet solderen? :shock:
waarvoor zou ik gaan prutsen met solderen als het sneller, makkelijker, en veiliger kan met nette waco klemmen? of zit bij jou de VD draad in de WCDs gesoldeerd?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Goed bezig Henkjan! 8)
Respect voor de creative oplossingen!
knuisje schreef:
Netjes Henkjan! :proost:
Kappa7 schreef:
Netjes geworden Henkjan :goedzo:
dank jullie voor de complimenten
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
ray5150 schreef:
OMG, ik zie een hele kudde lasdoppen...
HJ kan dus nog steeds niet solderen? :shock:
waarvoor zou ik gaan prutsen met solderen als het sneller, makkelijker, en veiliger kan met nette waco klemmen? of zit bij jou de VD draad in de WCDs gesoldeerd?
WaGo HJ, waGo :lol:

Klopt helemaal, als je twijfelt over je soldeerkunsten, kun je het beter en veiliger op deze manier doen.

Ray, het zijn lasKLEMMEN, zeg mij na: lasKLEMMEN :yeah:

Mooi resultaat HJ !! Heel veel plezier ervan.

Groeten,
Mischa
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Even een klein vraagje, en is beslist niet als kritiek bedoelt.
De kabels die van de trafo naar de lm printjes lopen zijn getwist.
Maar heeft het op deze manier wel zin? Ik dacht dat alleen twisten
met de 0 zin had.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

Juist op deze plek heeft twisten zin.
De stromen die wisselend door de aders gaan heffen elkar zo op.
Hier door is de over spraak oftewel de instraling op andere kabels een stuk minder geworden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Juist op deze plek heeft twisten zin.
De stromen die wisselend door de aders gaan heffen elkar zo op.
Hier door is de over spraak oftewel de instraling op andere kabels een stuk minder geworden.
Dat klopt en dat is dus door beide draden van dezelfde wikkeling samen te twisten. Toeter heeft dus een punt v.w.b. HJ het gedaan heeft. De juiste manier is om per wikkeling te twisten of eigenlijk alle 4 de draden samen twisten hier.

Maar het is hier eigenlijk een beetje mieren. HJ hoeft het echt niet te gaan veranderen :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
OMG, ik zie een hele kudde lasdoppen...

Cherna-facepalm.gif
HJ kan dus nog steeds niet solderen? :shock:
Mag ik je er even aan herinneren dat je netspanning niet mag solderen!
De andere juiste oplossing hier zou zijn om met AMP shuifjes en een verdeel blok om de spanningen te verdelen.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op wo 17 aug 2016, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Kappa7 schreef:
Juist op deze plek heeft twisten zin.
De stromen die wisselend door de aders gaan heffen elkar zo op.
Hier door is de over spraak oftewel de instraling op andere kabels een stuk minder geworden.
Dat klopt en dat is dus door beide draden van dezelfde wikkeling samen te twisten. Toeter heeft dus een punt v.w.b. HJ het gedaan heeft. De juiste manier is om per wikkeling te twisten of eigenlijk alle 4 de draden samen twisten hier.

Maar het is hier eigenlijk een beetje mieren. HJ hoeft het echt niet te gaan veranderen :lol:
zit ik even over na te denken. :?:
Wat voor voordeel heeft het om de beide wikkelingen dan samen te twisten?
Lijkt mij dat zo als HJ het heeft gedaan het meest optimaal is.
Je hebt namelijk op deze manier beide aders zo dicht mogelijk bij elkaar en heffen elkaar zo veel mogelijk op.
Door nu 2 extra aders van een andere wikkeling toe te voegen bestaat de mogelijkheid dat 2 fase gelijk naast elkaar komen te lopen die zo samen meer afstralen.
Natuurlijk staat daar tegen over de ander poot die dat weer opheft maar zit minder in de buurt om dat het geheel wat verder uit elkaar komt te zitten om dat het gewoon meer aders zijn.
Ik ben benieuwd hoe dat zit.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Kappa7 schreef:
ds23man schreef:
ray5150 schreef:
OMG, ik zie een hele kudde lasdoppen...

Cherna-facepalm.gif
HJ kan dus nog steeds niet solderen? :shock:
Mag ik je er even aan herinneren dat je netspanning niet mag solderen!
De andere juiste oplossing hier zou zijn om met AMP shuifjes en een verdeel blok om de spanningen te verdelen.
Ik heb toch vroeger op de lts echt geleerd om installatie draad te solderen om ze te verlengen.
Of is in die 30 jaar de wet enigzins verandert? Ik weet wel dat het nog steeds gebeurt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Kappa7 schreef:
Pjotr schreef:
Kappa7 schreef:
Juist op deze plek heeft twisten zin.
De stromen die wisselend door de aders gaan heffen elkar zo op.
Hier door is de over spraak oftewel de instraling op andere kabels een stuk minder geworden.
Dat klopt en dat is dus door beide draden van dezelfde wikkeling samen te twisten. Toeter heeft dus een punt v.w.b. HJ het gedaan heeft. De juiste manier is om per wikkeling te twisten of eigenlijk alle 4 de draden samen twisten hier.

Maar het is hier eigenlijk een beetje mieren. HJ hoeft het echt niet te gaan veranderen :lol:
zit ik even over na te denken. :?:
Wat voor voordeel heeft het om de beide wikkelingen dan samen te twisten?
Lijkt mij dat zo als HJ het heeft gedaan het meest optimaal is.
Je hebt namelijk op deze manier beide aders zo dicht mogelijk bij elkaar en heffen elkaar zo veel mogelijk op.
Door nu 2 extra aders van een andere wikkeling toe te voegen bestaat de mogelijkheid dat 2 fase gelijk naast elkaar komen te lopen die zo samen meer afstralen.
Natuurlijk staat daar tegen over de ander poot die dat weer opheft maar zit minder in de buurt om dat het geheel wat verder uit elkaar komt te zitten om dat het gewoon meer aders zijn.
Ik ben benieuwd hoe dat zit.
maar zoals ik het nu zie zijn de fase draden met elkaar getwist, en de 0 draden met elkaar getwist.
Nu lopen toch juist 2 fases langs elkaar zonder 0? Zo wordt er denk ik niks op geheven. :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Niet zo moeilijk doen, zit heel mooi zo. Door die nuldraden loopt helemaal geen stroom (behalve misschien een kleine onbalans in verbruik +/- en bij een DC-uit fout).
En die klemmen, makkelijk als er iets los moet bij veranderen/toevoegen of als er wat kapot gaat.
Hoeft er maar een kant automatisch aan/uit gaan ?
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Hoeft er maar een kant automatisch aan/uit gaan ?
de 4 kanalen geven allemaal de zelfde muziek weer straks, stereo van een actief gefilterd systeem (links midhoog, links laag, rechts midhoog, rechts laag). ik ga er dus maar van uit dat er niet zo vaak muziek is die bv helemaal geen laag op het linker kanaal heeft.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Is ook echt niet als kritiek bedoelt op Hj zijn amp hoor, hoog uiteen beetje jaloezie
omdat die van hem al werkt. :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Mag ik je er even aan herinneren dat je netspanning niet mag solderen!
In dat geval vraag ik beleefd van welke instantie dat afkomstig is ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Niet zo moeilijk doen, zit heel mooi zo. Door die nuldraden loopt helemaal geen stroom (behalve misschien een kleine onbalans in verbruik +/- en bij een DC-uit fout).
En dat is dus niet zondemeer waar. Gemiddeld loopt daar i.i.d. geen stroom als het goed is (geen DC op de uitgang). Maar momentaan wel degelijk en is dat voor beide fasen ook niet even groot. Dat heft elkaar dus niet op: Twisten heeft geen zin. De stroom door 1 trafo wikkeling levert wel identieke maar tegengestelde stromen door beide uiteinden en kan twisten wel zin hebben.

In de praktijk is het meestal meer het idee. Bij mijn CA versterker heb ik de voedingsdraden helemaal niet getwist. Geen centje pijn. Maar daar zijn ze dan ook erg kort.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Kappa7 schreef:
Mag ik je er even aan herinneren dat je netspanning niet mag solderen!
In dat geval vraag ik beleefd van welke instantie dat afkomstig is ?
Soldeer tin gaat kruipen onder druk en kan los gaan zitten.
Dergelijke verbindingen altijd krimpen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:
Kappa7 schreef:
Mag ik je er even aan herinneren dat je netspanning niet mag solderen!
In dat geval vraag ik beleefd van welke instantie dat afkomstig is ?
Soldeer tin gaat kruipen onder druk en kan los gaan zitten.
Dergelijke verbindingen altijd krimpen.
Aha, kruipen? Dat moet de peuterspeelzaalverordening geweest zijn :rofl:

Het is mij ook niet bekend Ray maar dit soort zaken zou je in een bouwbesluit terug moeten kunnen vinden dan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

NEN norm 1010 of 3140 lijkt me waarschijnlijker...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:
Kappa7 schreef:
Mag ik je er even aan herinneren dat je netspanning niet mag solderen!
In dat geval vraag ik beleefd van welke instantie dat afkomstig is ?
Soldeer tin gaat kruipen onder druk en kan los gaan zitten.
Dergelijke verbindingen altijd krimpen.
Bij een schroefverbinding ja i.c.m. gesoldeerd litze draad.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Gemiddeld loopt daar i.i.d. geen stroom als het goed is (geen DC op de uitgang). Maar momentaan wel degelijk en is dat voor beide fasen ook niet even groot. Dat heft elkaar dus niet op: Twisten heeft geen zin. De stroom door 1 trafo wikkeling levert wel identieke maar tegengestelde stromen door beide uiteinden en kan twisten wel zin hebben.
Dat is nogal tegenstijdig :?
"Momentaan voor beide fasen niet even groot" en "levert wel identieke maar tegengestelde stromen door beide uiteinden"
Rijst de vraag, waar gaat die momentaan niet even grote stroom naartoe ? Toch niet naar die identieke uiteinden :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Gemiddeld loopt daar i.i.d. geen stroom als het goed is (geen DC op de uitgang). Maar momentaan wel degelijk en is dat voor beide fasen ook niet even groot. Dat heft elkaar dus niet op: Twisten heeft geen zin. De stroom door 1 trafo wikkeling levert wel identieke maar tegengestelde stromen door beide uiteinden en kan twisten wel zin hebben.
Dat is nogal tegenstijdig :?
"Momentaan voor beide fasen niet even groot" en "levert wel identieke maar tegengestelde stromen door beide uiteinden"
Rijst de vraag, waar gaat die momentaan niet even grote stroom naartoe ? Toch niet naar die identieke uiteinden :lol:
Anne
Op tekstmanipulatie gaan we niet in Anne. Terug naar school dan maar, op zijn JBF: Teken gewoon zo'n dubbelfasige gelijkichter voor + en -, belast hem met een versterker die met 20 Hz ergens in stroom/spanning levert en bezie de stromen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Da's valsspelen met een snel wisselende DC op de belasting :shock: zijn de "identieke stromen" er ook niet meer :o
Moet je wel de elco's in verhouding dikker nemen voor zo laag :wink:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Welnee joh, het kan veel simpeler: Gewoon de juiste trafodraden twisten :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Ik vind twisten hier veel leuker :lol:
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

En het is weer genieten geblazen. Versterker nummer 2 heeft zijn eerste zalige klanken de kamer door geslingerd.
Ik moet zeggen, met een versterker van Knuisje, lach je in je ...
PHOTO_20160820_175544.jpg
PHOTO_20160820_175559.jpg
PHOTO_20160820_175623.jpg
Plaats reactie