Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
-
Gideon1990
- Berichten: 95
- Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46
Re: Build topic LM4780 versterker
Is er een reden waarom de spoel om de weerstand wordt geplaatst?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Gosh, dit lijkt een hele beroemde versterker te zijn! Als nieuweling hier heb ik deze topic natuurlijk nooit weten beginnen. Kan er even een samenvatting gegeven worden van wat deze versterker zo superberoemd maakt?knuisje schreef:Na ruim 200 printjes te hebben gesleten stop ik met het aanbieden ervan.
Ik vraag het even om dat ik op Audio-Creative ook iets dergelijks heb zien verschijnen : http://www.audio-creative.nl/audio-crea ... 6-chipamp/
Re: Build topic LM4780 versterker
Komt eigenlijk op hetzelfde neer. Een LM4780 is in principe een samensmelting van 2 stuks LM3886 (of waren het LM3875).
Je kunt dus een LM4780 bouwen of 2 stuks LM3886 of LM3875. Deze laatste zijn gemakkelijker om volledig dubbel-mono te bouwen, maar de kans op aardlussen is wel weer groter doordat je beter na moet denken over grounding.
Gr. Mischa
Je kunt dus een LM4780 bouwen of 2 stuks LM3886 of LM3875. Deze laatste zijn gemakkelijker om volledig dubbel-mono te bouwen, maar de kans op aardlussen is wel weer groter doordat je beter na moet denken over grounding.
Gr. Mischa
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik denk dat de populariteit ook verklaard kan worden door het feit dat het een "laagdrempelige" versterker is om te bouwen.Muug schreef:Kan er even een samenvatting gegeven worden van wat deze versterker zo superberoemd maakt?![]()
Mede natuurlijk door de prachtige door Knuisje ontworpen print, en de hele duidelijke bouwbeschrijving, ook van de hand van Knuis.
Voor een beschaafd bedrag heb je met wat kunst en vliegwerk voor een redelijk bedrag een versterker waar je in de winkel een veelvoud voor neerlegt. ook niet onbelangrijk.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Jamaar pas op hé zegray5150 schreef:Voor een beschaafd bedrag heb je met wat kunst en vliegwerk voor een redelijk bedrag een versterker waar je in de winkel een veelvoud voor neerlegt. ook niet onbelangrijk.
- ARK-Deurne
- Berichten: 157
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23
Re: Build topic LM4780 versterker
Onderwerp: Build topic LM4780 versterker
Ik heb een 2 bestaande stereo LM4780's, deze wil ik nu ombouwen naar parallel. 1x 100w op 4ohm per print dus.
Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden. Omdat ik er al weerstanden in heb zitten vraag ik me af hoe nauwkeurig dit komt?
moet die precies 0.1% (ofwel minder) Of is gewoon weg beter, maar geen must?
Groeten Rick,
knuisje schreef:Parallel schakeling, 100W in 4 ohm.
De parallel schakeling is bedoeld om meer stroom te kunnen leveren aan luidsprekers met een lage impedantie.
In de datasheet staat het schema (figuur 3). Het ingangsgedeelte ziet er iets anders uit, evenals de 0.1 ohm weerstanden aan de uitgangen.
R7 weglaten
R7 en R8 verbinden als in de afbeelding
IN1 weglaten
voor IN2 een MKP >1uF in de signaallijn opnemen
R1, R2, R3 en R4 weerstanden met 0.1% tolerantie nemen.
O1+ en O2+ elk via 0.1 ohm 3 watt weerstanden aan elkaar knopen. Dit wordt de nieuwe uitgang +. Deze weerstanden kun je het beste in de kabels opnemen tussen de print en de poolklemmen in de versterkerbehuizing.
Ik heb een 2 bestaande stereo LM4780's, deze wil ik nu ombouwen naar parallel. 1x 100w op 4ohm per print dus.
Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden. Omdat ik er al weerstanden in heb zitten vraag ik me af hoe nauwkeurig dit komt?
moet die precies 0.1% (ofwel minder) Of is gewoon weg beter, maar geen must?
Groeten Rick,
Re: Build topic LM4780 versterker
ARK-Deurne schreef:Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8990Dick Best schreef:Product Informatie :
Op aanvraag kunnen alle Metaalfilm en Draadgewonden Weerstanden met een grotere Precisie worden geleverd.
Absoluut tot 0,003%
Gepaard of in Setjes tot 0,001%
Re: Build topic LM4780 versterker
EOO bv schreef
Sinds Januari 2011 heeft EOO bv alles overgenomen van Dick Best, dus Dick Best heeft niets meer te maken met Eletronica Onderdelen Online. (Ons website-adres is veranderd van http://www.DickBest.nl in http://www.EOO-bv.nl).
Re: Build topic LM4780 versterker
De 0.1% tolerantie op de weerstanden is bedoeld om de versterkingsfactor van beide versterkerhelften te matchen en beide gelijk te belasten. Je kunt ook een setje 1% weerstanden zelf met een multimeter op 0.1% afwijking van elkaar matchen. Dus je hebt bijv. een 1K weerstand gemeten op 1004 ohm. Dan zoek je er eentje bij die tussen de 1003 en 1005 ohm meet.ARK-Deurne schreef:Onderwerp: Build topic LM4780 versterker.
Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden. Omdat ik er al weerstanden in heb zitten vraag ik me af hoe nauwkeurig dit komt?
moet die precies 0.1% (ofwel minder) Of is gewoon weg beter, maar geen must?
Groeten Rick,
- ARK-Deurne
- Berichten: 157
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23
Re: Build topic LM4780 versterker
Duidelijk verhaal! Ik ga eens kijken wat de makkelijkste oplossing is voor mij, iig ben ik weer op weg geholpen.knuisje schreef:De 0.1% tolerantie op de weerstanden is bedoeld om de versterkingsfactor van beide versterkerhelften te matchen en beide gelijk te belasten. Je kunt ook een setje 1% weerstanden zelf met een multimeter op 0.1% afwijking van elkaar matchen. Dus je hebt bijv. een 1K weerstand gemeten op 1004 ohm. Dan zoek je er eentje bij die tussen de 1003 en 1005 ohm meet.ARK-Deurne schreef:Onderwerp: Build topic LM4780 versterker.
Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden. Omdat ik er al weerstanden in heb zitten vraag ik me af hoe nauwkeurig dit komt?
moet die precies 0.1% (ofwel minder) Of is gewoon weg beter, maar geen must?
Groeten Rick,
Dank jullie wel!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
zo, ik ben ook eindelijk mn 4 kanaals versie van deze versterker in elkaar aan t zetten.
deze komt in de woonkamer, aangestuurd door een minidsp met als bronnen de TV, een squeezbox, een CD spelert, en een cassettedeck.
de luidsprekers die hij moet gaan aansturen zijn project stealth en paasproject 2013
het is redelijk rechtoerechtaan een dual stereo, 2 stuks 22V 240VA trafo's en 2 printjes.
aan/uit gaat door signaal detectie, met er achter een softstart.
De versterkerprints zitten vlak bij achterkant waar de ingang en luidspreker aansluitingen zitten, in t midden achterop de 230V, en dan vooraan in de versterker de trafo's en andere 230V meuk zodat dat op afstand zit van het audio signaal.
De status van vandaag:
deze komt in de woonkamer, aangestuurd door een minidsp met als bronnen de TV, een squeezbox, een CD spelert, en een cassettedeck.
de luidsprekers die hij moet gaan aansturen zijn project stealth en paasproject 2013
het is redelijk rechtoerechtaan een dual stereo, 2 stuks 22V 240VA trafo's en 2 printjes.
aan/uit gaat door signaal detectie, met er achter een softstart.
De versterkerprints zitten vlak bij achterkant waar de ingang en luidspreker aansluitingen zitten, in t midden achterop de 230V, en dan vooraan in de versterker de trafo's en andere 230V meuk zodat dat op afstand zit van het audio signaal.
De status van vandaag:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
ff voor de zekerheid: die LM4780 modules hebben toch een eigen temperatuur beveiliging?
dat softstart printje biedt dat ook aan, maar als de versterker het zelf al heeft zijn die dus niet nodig
dat softstart printje biedt dat ook aan, maar als de versterker het zelf al heeft zijn die dus niet nodig
Re: Build topic LM4780 versterker
Toch nog even voor de zekerheid, als ik een mica plaatje tussen de lm en het koelblok plaats,
gebruik ik dan geen koelpasta? En waarom eigenlijk niet?
gebruik ik dan geen koelpasta? En waarom eigenlijk niet?
Re: Build topic LM4780 versterker
Smeer ik dan beide zijden van het mica plaatje in?ds23man schreef:Mica=koelpasta
Siliconen=geen koelpasta.
Geleid de koelpasta dan niet?
Re: Build topic LM4780 versterker
Dus als er genoeg koelpasta tussen zit, hoeft het mica plaatje er eigenlijk ook niet tussen?
Re: Build topic LM4780 versterker
Bij siliconen gebruik ik dan wel de pasta om het plakertje mooi op zijn plaats te houden.ds23man schreef:Mica=koelpasta
Siliconen=geen koelpasta.
Lijkt me niet echt kwaad kunnen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Jakobus hoofdstuk 5 vers 12 !Pjotr schreef:Jadre schreef:is dat nee?
Anne
Voor de luieriken,
Inhoud: “Laat ja bij u
ja ja zijn en neen neen, opdat gij niet onder het oordeel valt”
Jakobus 5:12
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 05 jul 2016, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
