Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Gideon1990 »

Is er een reden waarom de spoel om de weerstand wordt geplaatst?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Muug »

knuisje schreef:
Na ruim 200 printjes te hebben gesleten stop ik met het aanbieden ervan.
Gosh, dit lijkt een hele beroemde versterker te zijn! Als nieuweling hier heb ik deze topic natuurlijk nooit weten beginnen. Kan er even een samenvatting gegeven worden van wat deze versterker zo superberoemd maakt? :D
Ik vraag het even om dat ik op Audio-Creative ook iets dergelijks heb zien verschijnen : http://www.audio-creative.nl/audio-crea ... 6-chipamp/
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Komt eigenlijk op hetzelfde neer. Een LM4780 is in principe een samensmelting van 2 stuks LM3886 (of waren het LM3875).

Je kunt dus een LM4780 bouwen of 2 stuks LM3886 of LM3875. Deze laatste zijn gemakkelijker om volledig dubbel-mono te bouwen, maar de kans op aardlussen is wel weer groter doordat je beter na moet denken over grounding.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
Kan er even een samenvatting gegeven worden van wat deze versterker zo superberoemd maakt? :D
Ik denk dat de populariteit ook verklaard kan worden door het feit dat het een "laagdrempelige" versterker is om te bouwen.
Mede natuurlijk door de prachtige door Knuisje ontworpen print, en de hele duidelijke bouwbeschrijving, ook van de hand van Knuis.
Voor een beschaafd bedrag heb je met wat kunst en vliegwerk voor een redelijk bedrag een versterker waar je in de winkel een veelvoud voor neerlegt. ook niet onbelangrijk.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Voor een beschaafd bedrag heb je met wat kunst en vliegwerk voor een redelijk bedrag een versterker waar je in de winkel een veelvoud voor neerlegt. ook niet onbelangrijk.
Jamaar pas op hé zeg :evil: Straks dump ik mijn buizen-Annastasia voor deze versterker ! :shock: Zou ik het verschil horen denk je ? :?
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ARK-Deurne »

Onderwerp: Build topic LM4780 versterker
knuisje schreef:
Parallel schakeling, 100W in 4 ohm.

De parallel schakeling is bedoeld om meer stroom te kunnen leveren aan luidsprekers met een lage impedantie.
In de datasheet staat het schema (figuur 3). Het ingangsgedeelte ziet er iets anders uit, evenals de 0.1 ohm weerstanden aan de uitgangen.

R7 weglaten
R7 en R8 verbinden als in de afbeelding
IN1 weglaten
voor IN2 een MKP >1uF in de signaallijn opnemen
R1, R2, R3 en R4 weerstanden met 0.1% tolerantie nemen.
O1+ en O2+ elk via 0.1 ohm 3 watt weerstanden aan elkaar knopen. Dit wordt de nieuwe uitgang +. Deze weerstanden kun je het beste in de kabels opnemen tussen de print en de poolklemmen in de versterkerbehuizing.

Ik heb een 2 bestaande stereo LM4780's, deze wil ik nu ombouwen naar parallel. 1x 100w op 4ohm per print dus.
Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden. Omdat ik er al weerstanden in heb zitten vraag ik me af hoe nauwkeurig dit komt?
moet die precies 0.1% (ofwel minder) Of is gewoon weg beter, maar geen must?


Groeten Rick,
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

ARK-Deurne schreef:
Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden.
Dick Best schreef:
Product Informatie :

Op aanvraag kunnen alle Metaalfilm en Draadgewonden Weerstanden met een grotere Precisie worden geleverd.

Absoluut tot 0,003%

Gepaard of in Setjes tot 0,001%
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8990
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hrscharft »

EOO bv schreef ;)
Sinds Januari 2011 heeft EOO bv alles overgenomen van Dick Best, dus Dick Best heeft niets meer te maken met Eletronica Onderdelen Online. (Ons website-adres is veranderd van http://www.DickBest.nl in http://www.EOO-bv.nl).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

ARK-Deurne schreef:
Onderwerp: Build topic LM4780 versterker.
Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden. Omdat ik er al weerstanden in heb zitten vraag ik me af hoe nauwkeurig dit komt?
moet die precies 0.1% (ofwel minder) Of is gewoon weg beter, maar geen must?


Groeten Rick,
De 0.1% tolerantie op de weerstanden is bedoeld om de versterkingsfactor van beide versterkerhelften te matchen en beide gelijk te belasten. Je kunt ook een setje 1% weerstanden zelf met een multimeter op 0.1% afwijking van elkaar matchen. Dus je hebt bijv. een 1K weerstand gemeten op 1004 ohm. Dan zoek je er eentje bij die tussen de 1003 en 1005 ohm meet.
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ARK-Deurne »

knuisje schreef:
ARK-Deurne schreef:
Onderwerp: Build topic LM4780 versterker.
Nu heb ik dus het een en andere besteld, maar hoe precies is het geval met de weerstanden R1,R2,R3 en R4?
0.1% afwijking krijg ik zo 1.2.3. niet gevonden. Omdat ik er al weerstanden in heb zitten vraag ik me af hoe nauwkeurig dit komt?
moet die precies 0.1% (ofwel minder) Of is gewoon weg beter, maar geen must?


Groeten Rick,
De 0.1% tolerantie op de weerstanden is bedoeld om de versterkingsfactor van beide versterkerhelften te matchen en beide gelijk te belasten. Je kunt ook een setje 1% weerstanden zelf met een multimeter op 0.1% afwijking van elkaar matchen. Dus je hebt bijv. een 1K weerstand gemeten op 1004 ohm. Dan zoek je er eentje bij die tussen de 1003 en 1005 ohm meet.
Duidelijk verhaal! Ik ga eens kijken wat de makkelijkste oplossing is voor mij, iig ben ik weer op weg geholpen.

Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

zo, ik ben ook eindelijk mn 4 kanaals versie van deze versterker in elkaar aan t zetten.
deze komt in de woonkamer, aangestuurd door een minidsp met als bronnen de TV, een squeezbox, een CD spelert, en een cassettedeck.
de luidsprekers die hij moet gaan aansturen zijn project stealth en paasproject 2013

het is redelijk rechtoerechtaan een dual stereo, 2 stuks 22V 240VA trafo's en 2 printjes.
aan/uit gaat door signaal detectie, met er achter een softstart.
De versterkerprints zitten vlak bij achterkant waar de ingang en luidspreker aansluitingen zitten, in t midden achterop de 230V, en dan vooraan in de versterker de trafo's en andere 230V meuk zodat dat op afstand zit van het audio signaal.

De status van vandaag:
lm_layout.jpg
lm_achterkant.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Kijk, dat ziet er al eens mooi uit !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

ff voor de zekerheid: die LM4780 modules hebben toch een eigen temperatuur beveiliging?
dat softstart printje biedt dat ook aan, maar als de versterker het zelf al heeft zijn die dus niet nodig
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Toch nog even voor de zekerheid, als ik een mica plaatje tussen de lm en het koelblok plaats,
gebruik ik dan geen koelpasta? En waarom eigenlijk niet?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Mica=koelpasta
Siliconen=geen koelpasta.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Mica=koelpasta
Siliconen=geen koelpasta.
Smeer ik dan beide zijden van het mica plaatje in?
Geleid de koelpasta dan niet?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Ja
De warmte wel, spanning niet.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Dus als er genoeg koelpasta tussen zit, hoeft het mica plaatje er eigenlijk ook niet tussen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dre »

is dat nee? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Mica=koelpasta
Siliconen=geen koelpasta.
Bij siliconen gebruik ik dan wel de pasta om het plakertje mooi op zijn plaats te houden.
Lijkt me niet echt kwaad kunnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
is dat nee? :mrgreen:
Ja :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
dre schreef:
is dat nee? :mrgreen:
Ja :D
Jakobus hoofdstuk 5 vers 12 ! :-s :lol:
Anne

Voor de luieriken,
Inhoud: “Laat ja bij u
ja ja zijn en neen neen, opdat gij niet onder het oordeel valt” 8-[
Jakobus 5:12
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 05 jul 2016, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

En dat ga ik dus even niet opzoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Het wordt zo idd wel warm maar niet spannend...
Plaats reactie