Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door cool »

Valt mee, Nanco had het over 35mA.
Laatst gewijzigd door cool op ma 30 mei 2016, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Dan »

Oke, alle argumenten afgewogen, inclusief het financiele aspect ga ik voor 3 x 120VA per kant.
Kastjes worden dan 330 hoog, 330 diep en 130 breed. Dan houd ik voldoende ruimte over voor aansluitmateriaal, en stand by/ auto on-of printjes en dergelijke. Ze komen dan rechtop achter of naast mijn Bartones te staan :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Peter heeft zelf eerder aangegeven dat het verstandiger is om dubbel mono te bouwen.
Klopt, dubbel mono is het optimum. Maar ik heb nimmer gezegd dat je daarvoor de trafo's op elkaar zou moeten schroeven zoals je aangeeft. Maar misschien bedoelde je ook geen oorzakelijk verband, dat is er niet.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 30 mei 2016, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door cool »

Beter :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Kappa7 schreef:
Peter heeft zelf eerder aangegeven dat het verstandiger is om dubbel mono te bouwen.
Klopt, dubbel mono is het optimum. Maar ik heb nimmer gezegd dat je daarvoor de trafo's op elkaar zou moeten schroeven zoals je aangeeft. Maar misschien bedoelde je ook geen oorzakelijk verband, dat is er niet.
Waren toch 2 vragen, namelijk welke trafo en mogen ze op elkaar gestapeld worden.
Lijkt mij dat beide vragen beantwoord zijn.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Dan »

De vragen zijn prima beantwoord. Bedankt daarvoor :D
En ja, op elkaar gestapeld worden ze niet echt. De versterkers worden boven elkaar geplaatst en er zit zo'n 25mm tussen de trafootjes.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door salautom »

we zijn weer een stapje verder
Bijlagen
P1010095.jpg
P1010096.jpg
P1010097.jpg
P1010098.jpg
P1010099.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ray5150 »

Erg fraai ! :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

Dat wordt mooi. :rock:
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

Een kanaal is min of meer klaar, een van de ringkernen bromt wat, daar moet een andere in.
En de bedrading moet nog wat gefatsoeneerd worden.
Verder klinkt het fantasties voor zover dat te beoordelen is met 1 kanaal.
Nagenoeg brom en ruisvrij terwijl alles op 1 voeding zit.
Volgende week de tweede behuizing maken en ls de electronica er in zit de boel weer opstellen in de woonkamer.
Pas dan kan ik goed beoordelen hoveel beter het klinkt dan de sony/onkyo/pioneer contraptie
Bijlagen
20160611_211840.jpg
20160611_211817.jpg
20160611_211321.jpg
20160611_211253.jpg
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Even een newbee vraagje. Ik heb twee exemplaren van de knuisje-voeding klaar. Mijn eerste smd poging dus heel benieuwd hoe dat is uitgepakt.
Maar nu het aansluiten van de voeding aan de trafo. De trafo is een poolse toroidy 2x24V, 120VA. De eerste secondary heeft de kleuren rood-rood en de tweede de kleuren blauw-blauw. Ik neem aan dat de 0v lijnen op G aangesloten moeten worden, maar wat zijn de 0V lijnen ?? De data sheet van Toroidy geeft geen info. En de twee overgebleven lijnen op ~, maar maakt het uit welke van de twee waar terecht komt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ds23man »

Vanwaar die ventilatoren? :think: :think: Bouw je een hele stille versterker en bouw je twee van die herrieschoppers in.....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

paulm schreef:
Even een newbee vraagje. Ik heb twee exemplaren van de knuisje-voeding klaar. Mijn eerste smd poging dus heel benieuwd hoe dat is uitgepakt.
Maar nu het aansluiten van de voeding aan de trafo. De trafo is een poolse toroidy 2x24V, 120VA. De eerste secondary heeft de kleuren rood-rood en de tweede de kleuren blauw-blauw. Ik neem aan dat de 0v lijnen op G aangesloten moeten worden, maar wat zijn de 0V lijnen ?? De data sheet van Toroidy geeft geen info. En de twee overgebleven lijnen op ~, maar maakt het uit welke van de twee waar terecht komt?
Wel vervelend :(
Weet je zeker dat de twee draden van één wikkeling dezelfde kleuren hebben ?
Zou makkelijker zijn als elke wikkeling rood+blauw was en in dezelfde richting.Dan is rood aan rood en blauw aan blauw parallel.Rood aan blauw geeft serieschakeling aan de twee overgebleven vrije draden en met de doorverbinding in 't midden.Geen misser mogelijk.
Anders moet je uittesten, een rood aan een blauw, geven de vrije draden dan niks, een van de rooie (of blauwe) verwisselen.Zoniet dan was 't goed gekozen.
Anne
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Dank voor je snelle antwoord.
Jawel dat is zeker. Op trafo staat: sec 1: 24V red-red, Sec 2: 24V blue-blue

Als ik je goed begrijp: Als de vrije draden 0V geven dan zijn dit de draden die aan G aangesloten moeten worden ??

Ik wil het niet affikken en zet er daarom voor de zekerheid maar bulb tester tussen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

paulm schreef:
Dank voor je snelle antwoord.
Jawel dat is zeker. Op trafo staat: sec 1: 24V red-red, Sec 2: 24V blue-blue

Als ik je goed begrijp: Als de vrije draden 0V geven dan zijn dit de draden die aan G aangesloten moeten worden ??
Nee ! dan of de roden of de blauwen verwisselen.De twee aaneen zijn de nul.
Anne
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Duidelijk, dank je
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

Hoeft niet altijd zo te zijn maar mijn ervaring met tme trafo's is dat de volgorde van de draad en vaak zo is als deze uit de trafo kommen.
Dus als je rood - rood - blauw - blauw hebt dan moeten de rood en blauw in die volgorde aangesloten worden.
Voor dat je de draden op de voeding aansluit eerst even meten met de middelste Rood en blauwe Draad aan elkaar.
Op de buitenste rood en blauwe draad staat nu de dubbele spanning als het goed is.
Is het niet goed een van de 2 draden omdraaien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Kwestie van uitproberen. Je kunt voor de zekerheid met een ohmmeter nog even checken wat bij wat hoort qua wikkeling. Dan in serie zetten. Staan ze goed in serie dan staat er op de buitenste aansluitingen 24V + 24V = 48V, met de midden aansluiting als 0V. Staan ze verkeerd in serie dan staat er op de buitenste aansluiting 24V - 24V = 0V
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

ds23man schreef:
Vanwaar die ventilatoren? :think: :think: Bouw je een hele stille versterker en bouw je twee van die herrieschoppers in.....
De versterker komt vertikaal te staan met de ventilatortjes boven.
Met de ribben horizontaal heb je nauwelijks convectie en leek het
me beter om geforceerd te koelen.
Overigens is bij dit model het toerental temperatuurafhankelijk.
Koud draaien ze iets van 150 t/min. en ik vraag me af of ze ooit
harder zullen draaien want de heatsinks blijven tot nog toe na-
genoeg koud.
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Met jullie hulp was het eenvoudig de windingen van mijn Toroidy trafos in serie te zetten en de goede middenaansluitingen te vinden. Het is idd zo dat als je de draden in dezelfde volgorde monteert als waarin ze uit de trafo komen, staan ze gelijk goed. Beide trafos zijn doodstil.

Een voeding is helemaal af, voor de tweede mis ik een paar C-tjes. Het is tevens mijn eerste ervaring met smd-solderen. Ik heb gebruik gemaakt van een hot-air station. Dit lijkt simpel maar valt nog tegen. Pjotr noemt ergens het doseren van de soldeer pasta lastig. Dit is helemaal waar. Op een gegeven moment zat ik met een cocktail prikkertje pasta op de padjes aan te brengen, omdat het uit de spuit al snel teveel is.

Ik heb de trafos en een voeding op een plankje gezet, zie foto. Ik heb wat gemeten, maar er eerst een lampje tussen gezet.
Beide trafos geven 25,3 VAC op alle vier windingen. De voedingsprint geeft van + naar gnd 34,4 VDC en van + naar - 68,8 VDC. Lijkt me okee. Op de aansluiting power-on-led staat 22 VDC, is dit okee?
Nu wil ik graag de DC beveiliging testen. Idee is, ik sluit een 9V batterijtje aan op Prot1 of 2 met de andere pool op GND. Ik verwacht dan dat het relais klikt, de voedingsspanning wordt afgeschakeld en er spanning verschijnt op Error-Led aansluiting. Is dit een correcte werkwijze ?
Bijlagen
IMG_1699.~png.jpg
IMG_1701.~png.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

paulm schreef:
Beide trafos geven 25,3 VAC op alle vier windingen. De voedingsprint geeft van + naar gnd 34,4 VDC en van + naar - 68,8 VDC. Lijkt me okee. Op de aansluiting power-on-led staat 22 VDC, is dit okee?
Nu wil ik graag de DC beveiliging testen. Idee is, ik sluit een 9V batterijtje aan op Prot1 of 2 met de andere pool op GND. Ik verwacht dan dat het relais klikt, de voedingsspanning wordt afgeschakeld en er spanning verschijnt op Error-Led aansluiting. Is dit een correcte werkwijze ?
De dc-led aansluiting geeft uit mijn hoofd rond de 3mA bij een dc-fout. Je werkwijze voor het testen klopt als een bus. Pas als je de spanning van de trafo afhaalt en de bufferelco's bijna leeg zijn klapt het relais weer terug.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door gervenja »

Ik ben redelijk op weg.
Nadeel van zo'n bodemplaat is dat ik niet tegen het koellichaam aan kom met de chip.
Dus heb ik maar een tussenplateau gefabriceerd.
Ik ga morgen de voedingen aansluiten en kijken hoe dit werkt.
Net even gekeken naar de sec. trafo aansluitingen, als ik die een stukje ga inkorten dan zit er wel een heel vervelend laagje lak op het koperdraad.
Heeft iemand een idee hoe dit eenvoudig te verwijderen is?
Voortgang
Voortgang
is het overigens overdreven om de primaire en de secondaire kant van de trafo te zekeren?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

gervenja schreef:

Net even gekeken naar de sec. trafo aansluitingen, als ik die een stukje ga inkorten dan zit er wel een heel vervelend laagje lak op het koperdraad.
Heeft iemand een idee hoe dit eenvoudig te verwijderen is?
Even in een vlammetje houden en daarna krabben met een mesje.
Kun je daarna ook nog met wat staalwol of schuurspons schoon maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Dat vlammetje kun je beter laten, geeft alleen maar verbrande en geoxideerde zut.

Gewoon zo goed mogelijk rondom de draad schoon krabben met een Stanleymes of breekmesje. Eventueel met wat schuurpapier verder schoon schuren. Daarna goed vertinnen waarbij je beslist niet te zuinig met tin moet zijn. Het vloeibare tin kruipt dan nog langzaam onder eventuele restjes lak door.

Jammer van die bodemplaat zeg. Kon je er geen gaatjes bij boren? Andere oplossing is om 10mm alu strip extra achter de LM3886 te monteren. Maar daar moet je maar net aan kunnen komen. Tip in een dergelijk geval: https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... tstaf.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ds23man »

Dat affikken van die laklaag met een vlam is sinds jaar en dag de standaardprocedure bij de kpn en voorgangers. Vorige week weer eens live mogen aanschouwen.....
Plaats reactie