Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Het spoeltje maken.
Benodigheden: ca. 50cm wikkeldraad van 1mm dikte, schuurpapier, boortje 8, accuboortol.
Gebruik bijvoorbeeld een oude filterspoel of trafo voor het wikkeldraad. Als je dit niet hebt kun je het bijv. hier kopen, heb je voorlopig genoeg.
Knip een stukje van 50 cm draad af en steek dit samen met het boortje in de accuboor. Steek de boor er niet te ver in want je hebt een voldoende groot glad stuk nodig. Zet de boor en het draad vast in de accuboor. Laat met de ene hand de accuboor langzaam rechtsom draaien en met de andere hand geleid je het draad zo dat de windingen netjes aansluiten. Maak een stuk of 20 windingen en haal dan de boor en het draad uit de accuboor. Schuif het boortje weer in het spoeltje en wikkel een paar windingen af tot er 16,5 over zijn.
Buig de twee pootjes recht en steek het spoeltje in de print. Knip aan de onderkant het overtollige draad weg. Haal het spoeltje weer uit de print en steek het boortje er weer in. Hou met je vingers het uiteinde van het spoeltje vast en gebruik het schuurpapiertje om de pootjes goed blank te schuren. Dit kost wat moeite omdat de lak zich lastig laat verwijderen en je het spoeltje goed moet vasthouden om het niet te laten vervormen. Wees pas tevreden als de twee uiteinden volledig blank zijn.
Steek het spoeltje in de print en laat het soldeer goed vloeien.
Benodigheden: ca. 50cm wikkeldraad van 1mm dikte, schuurpapier, boortje 8, accuboortol.
Gebruik bijvoorbeeld een oude filterspoel of trafo voor het wikkeldraad. Als je dit niet hebt kun je het bijv. hier kopen, heb je voorlopig genoeg.
Knip een stukje van 50 cm draad af en steek dit samen met het boortje in de accuboor. Steek de boor er niet te ver in want je hebt een voldoende groot glad stuk nodig. Zet de boor en het draad vast in de accuboor. Laat met de ene hand de accuboor langzaam rechtsom draaien en met de andere hand geleid je het draad zo dat de windingen netjes aansluiten. Maak een stuk of 20 windingen en haal dan de boor en het draad uit de accuboor. Schuif het boortje weer in het spoeltje en wikkel een paar windingen af tot er 16,5 over zijn.
Buig de twee pootjes recht en steek het spoeltje in de print. Knip aan de onderkant het overtollige draad weg. Haal het spoeltje weer uit de print en steek het boortje er weer in. Hou met je vingers het uiteinde van het spoeltje vast en gebruik het schuurpapiertje om de pootjes goed blank te schuren. Dit kost wat moeite omdat de lak zich lastig laat verwijderen en je het spoeltje goed moet vasthouden om het niet te laten vervormen. Wees pas tevreden als de twee uiteinden volledig blank zijn.
Steek het spoeltje in de print en laat het soldeer goed vloeien.
Laatst gewijzigd door knuisje op za 01 okt 2016, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Lijkt de ouwe tijd wel, toen moest je ook schuren om de draad vertind te krijgen.
Hoeft toch niet meer ?
Beetje krassen (mesje), voor voldoende warmteoverdracht naar 't koper, en dan vertinnen.De isolatie verdwijnt vanzelf.
Anne
Hoeft toch niet meer ?
Beetje krassen (mesje), voor voldoende warmteoverdracht naar 't koper, en dan vertinnen.De isolatie verdwijnt vanzelf.
Anne
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Hmm ja, paar opmerkingen:
Spoeltje is 15,5 wdg (maar 16,5 zoals Knuisje bedacht heeft mag ook). Wikkel het i.d.d. strak om een boortje van 8 mm, een 20 tal slagen. Rek het dan voorzichtig iets uit op het boortje zodat er enige ruimte tussen de wikkelingen komt. Wikkel het dan af tot 15,5 wikkelingen. Dat wikkelen gaat ook prima met een handboormachientje in de bankschroef geklemd. Let wel op dat je de goede kant op wikkelt! Anders zitten de pootjes straks verkeerd om. (Maar daar kom je dan vanzelf achter
)
Het schoonmaken van de de draad gaat ook prima door de lak er met een breekmesje o.i.d. af te krabben. Laat daarbij het boortje in het spoeltje zitten zodat je het niet per ongeluk plat knijpt. Vertin daarna het blanke draad eerst goed voordat je het spoeltje in de print soldeert en haal eventuele fluxresten eerst weg. Dan vloeit het veel beter door en hoef je de print niet zo heet te stoken. Je ziet dan ook beter of je wel alle lak rondom goed weggehaald hebt.
Het spoeltje moet ongeveer 1 - 1,5 mm boven de print komen te staan. Beste gaat dat door iets van een houten ijs-stokje o.i.d. te gebruiken als afstandshoudertje tijdens het monteren.
Spoeltje is 15,5 wdg (maar 16,5 zoals Knuisje bedacht heeft mag ook). Wikkel het i.d.d. strak om een boortje van 8 mm, een 20 tal slagen. Rek het dan voorzichtig iets uit op het boortje zodat er enige ruimte tussen de wikkelingen komt. Wikkel het dan af tot 15,5 wikkelingen. Dat wikkelen gaat ook prima met een handboormachientje in de bankschroef geklemd. Let wel op dat je de goede kant op wikkelt! Anders zitten de pootjes straks verkeerd om. (Maar daar kom je dan vanzelf achter
Het schoonmaken van de de draad gaat ook prima door de lak er met een breekmesje o.i.d. af te krabben. Laat daarbij het boortje in het spoeltje zitten zodat je het niet per ongeluk plat knijpt. Vertin daarna het blanke draad eerst goed voordat je het spoeltje in de print soldeert en haal eventuele fluxresten eerst weg. Dan vloeit het veel beter door en hoef je de print niet zo heet te stoken. Je ziet dan ook beter of je wel alle lak rondom goed weggehaald hebt.
Het spoeltje moet ongeveer 1 - 1,5 mm boven de print komen te staan. Beste gaat dat door iets van een houten ijs-stokje o.i.d. te gebruiken als afstandshoudertje tijdens het monteren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 16 apr 2016, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Heb ik me een winding vergist.Pjotr schreef:Hmm ja, paar opmerkingen:
Spoeltje is 15,5 wdg (maar 16,5 zoals Knuisje bedacht heeft mag ook).
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Het komt ook niet zo nauw maar met 15,5 kun je het nog wat uitrekken tot de goede maat. Ikzelf heb een knikje gebogen in de aansluitdraden, dan komt het vanzelf wat verder van de print te staan:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
In de tijd dat ik nog meespeelde deed ik dat met een kraal of soms een ceramisch buisje over de draad.Niet dat een spoel vaak voorkomt maar ook voor weerstanden die heet worden.
Anne
Anne
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Top tip: timmer, klem of druk en soldeer de fastons als eerste op de printen voordat de rest van de componenten wordt gesoldeerd. Op deze manier voorkom je dat componenten beschadigen.
Soldeer verder de componenten van klein naar groot. Dit werkt het makkelijkste en voorkomt dat grote componenten in de weg zitten.
Soldeer verder de componenten van klein naar groot. Dit werkt het makkelijkste en voorkomt dat grote componenten in de weg zitten.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Al eerder kon ik lezen dat het spoeltje met epoxy 'gebakken' is. Ik zou dat graag ook willen doen, maar welke epoxy is daar eigenlijk goed voor? Ik neem aan dat het niet om de Bison lijmspuitjes gaat?Pjotr schreef:Het komt ook niet zo nauw maar met 15,5 kun je het nog wat uitrekken tot de goede maat. Ikzelf heb een knikje gebogen in de aansluitdraden, dan komt het vanzelf wat verder van de print te staan
Ik heb vroeger nagellak gebruikt om de windingen van een toroid te fixeren bij een PC moederbord, maar dat hielp toen niet echt. Wist ik toen maar van epoxy af..
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Netjes Peter,
Wilde dat Phoenix relais een beetje solderen? Het is eigenlijk een insteek relais.
Wilde dat Phoenix relais een beetje solderen? Het is eigenlijk een insteek relais.
Ik heb er UHU Plus voor gebruikt. Verkrijgbaar bij de modelbouwzaken. Is een van de beste epoxy lijmen die er is. Maar de ouderwetse langzame Bison gaat ook goed. Mits je dat op ca 80 a 90 graden bakt. Als je het spoeltje eerst ruim insmeert met epoxy en je verhit het dan met de heatgun dan loopt de epoxy mooi waterdun tussen de wikkelingen en kun je het mooi verdelen. Wel het spoeltje eerst goed ontvetten met wat IPA, spiritus of alcohol. Gebruik geen thinner of zo, dat tast de lak aan.Chris_T schreef:Al eerder kon ik lezen dat het spoeltje met epoxy 'gebakken' is. Ik zou dat graag ook willen doen, maar welke epoxy is daar eigenlijk goed voor? Ik neem aan dat het niet om de Bison lijmspuitjes gaat?Pjotr schreef:Het komt ook niet zo nauw maar met 15,5 kun je het nog wat uitrekken tot de goede maat. Ikzelf heb een knikje gebogen in de aansluitdraden, dan komt het vanzelf wat verder van de print te staan
Ik heb vroeger nagellak gebruikt om de windingen van een toroid te fixeren bij een PC moederbord, maar dat hielp toen niet echt. Wist ik toen maar van epoxy af..
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ja, het soldeert prima. Geen verschil met het andere relais.Pjotr schreef:Netjes Peter,
Wilde dat Phoenix relais een beetje solderen? Het is eigenlijk een insteek relais.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
mag remmenreiniger wel?Pjotr schreef:Wel het spoeltje eerst goed ontvetten met wat IPA, spiritus of alcohol. Gebruik geen thinner of zo, dat tast de lak aan.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Geen idee HJ, ken dat spul niet. Remmen laat ik aan de garage over 
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
In remmenreiniger zit ook aceton, dat zou wel eens de lak kunnen aantasten.
Overigens heb ik de spoeltjes niet gefixeerd met epoxy. Ik kan alleen bij clippen met een dummyload een soort getril/geruis waarnemen, maar dat zouden ook wel eens de aansluitdraden van de LM3886 kunnen zijn. Als je versterker clipt met speakers er aan kan ik garanderen dat je dit niet meer hoort.
Overigens heb ik de spoeltjes niet gefixeerd met epoxy. Ik kan alleen bij clippen met een dummyload een soort getril/geruis waarnemen, maar dat zouden ook wel eens de aansluitdraden van de LM3886 kunnen zijn. Als je versterker clipt met speakers er aan kan ik garanderen dat je dit niet meer hoort.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Yup, aceton tast de lak aan.
Waar slaat dat nou op? Bij het spoeltje oefenen de wikkelingen door de flinke stroom die er door loopt best wel kracht op elkaar uit. Daarom kun je ze ook maar beter wat van elkaar af houden door het spoeltje wat uit te rekken. Fixeren moet ieder zelf weten natuurlijk maar het kan geen kwaad. Maakt het sowieso minder kwetsbaar met schoon krabben van de draden en insolderen.knuisje schreef:Overigens heb ik de spoeltjes niet gefixeerd met epoxy. Ik kan alleen bij clippen met een dummyload een soort getril/geruis waarnemen, maar dat zouden ook wel eens de aansluitdraden van de LM3886 kunnen zijn.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Pjotr schreef:Waar slaat dat nou op?
Nou heel simpel, hetzelfde verschijnsel treedt op de LM4780 "knuisje" versterker waar helemaal geen spoeltje aanwezig is.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Da's een heel ander topic
Wat je waarschijnlijk hoort is de thermische uitzetting (mechanische modulatie) van de eindtransistoren. Hoor je ook wel eens bij een gewone discrete transistorversterker met clippen. De hogere harmonischen worden dan akoestisch flink versterkt door het heatsink wat als klankbord fungeert.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Bedankt voor de infoPjotr schreef:Ik heb er UHU Plus voor gebruikt. Verkrijgbaar bij de modelbouwzaken. Is een van de beste epoxy lijmen die er is. Maar de ouderwetse langzame Bison gaat ook goed. Mits je dat op ca 80 a 90 graden bakt. Als je het spoeltje eerst ruim insmeert met epoxy en je verhit het dan met de heatgun dan loopt de epoxy mooi waterdun tussen de wikkelingen en kun je het mooi verdelen. Wel het spoeltje eerst goed ontvetten met wat IPA, spiritus of alcohol. Gebruik geen thinner of zo, dat tast de lak aan.
UHU Plus zal het dus gaan worden.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Sneldrogende "5-minuten" epoxy sowieso nooit verwarmen! Dat gaat niet goed! Is een heel andere formulering dan de klassieke epoxy. Epoxy is trouwens maar een paar jaar houdbaar, mits goed afgesloten.
