Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Oke, alle argumenten afgewogen, inclusief het financiele aspect ga ik voor 3 x 120VA per kant.
Kastjes worden dan 330 hoog, 330 diep en 130 breed. Dan houd ik voldoende ruimte over voor aansluitmateriaal, en stand by/ auto on-of printjes en dergelijke. Ze komen dan rechtop achter of naast mijn Bartones te staan
Kastjes worden dan 330 hoog, 330 diep en 130 breed. Dan houd ik voldoende ruimte over voor aansluitmateriaal, en stand by/ auto on-of printjes en dergelijke. Ze komen dan rechtop achter of naast mijn Bartones te staan
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Klopt, dubbel mono is het optimum. Maar ik heb nimmer gezegd dat je daarvoor de trafo's op elkaar zou moeten schroeven zoals je aangeeft. Maar misschien bedoelde je ook geen oorzakelijk verband, dat is er niet.Kappa7 schreef:Peter heeft zelf eerder aangegeven dat het verstandiger is om dubbel mono te bouwen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 30 mei 2016, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Waren toch 2 vragen, namelijk welke trafo en mogen ze op elkaar gestapeld worden.Pjotr schreef:Klopt, dubbel mono is het optimum. Maar ik heb nimmer gezegd dat je daarvoor de trafo's op elkaar zou moeten schroeven zoals je aangeeft. Maar misschien bedoelde je ook geen oorzakelijk verband, dat is er niet.Kappa7 schreef:Peter heeft zelf eerder aangegeven dat het verstandiger is om dubbel mono te bouwen.
Lijkt mij dat beide vragen beantwoord zijn.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
De vragen zijn prima beantwoord. Bedankt daarvoor
En ja, op elkaar gestapeld worden ze niet echt. De versterkers worden boven elkaar geplaatst en er zit zo'n 25mm tussen de trafootjes.
En ja, op elkaar gestapeld worden ze niet echt. De versterkers worden boven elkaar geplaatst en er zit zo'n 25mm tussen de trafootjes.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Een kanaal is min of meer klaar, een van de ringkernen bromt wat, daar moet een andere in.
En de bedrading moet nog wat gefatsoeneerd worden.
Verder klinkt het fantasties voor zover dat te beoordelen is met 1 kanaal.
Nagenoeg brom en ruisvrij terwijl alles op 1 voeding zit.
Volgende week de tweede behuizing maken en ls de electronica er in zit de boel weer opstellen in de woonkamer.
Pas dan kan ik goed beoordelen hoveel beter het klinkt dan de sony/onkyo/pioneer contraptie
En de bedrading moet nog wat gefatsoeneerd worden.
Verder klinkt het fantasties voor zover dat te beoordelen is met 1 kanaal.
Nagenoeg brom en ruisvrij terwijl alles op 1 voeding zit.
Volgende week de tweede behuizing maken en ls de electronica er in zit de boel weer opstellen in de woonkamer.
Pas dan kan ik goed beoordelen hoveel beter het klinkt dan de sony/onkyo/pioneer contraptie
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Even een newbee vraagje. Ik heb twee exemplaren van de knuisje-voeding klaar. Mijn eerste smd poging dus heel benieuwd hoe dat is uitgepakt.
Maar nu het aansluiten van de voeding aan de trafo. De trafo is een poolse toroidy 2x24V, 120VA. De eerste secondary heeft de kleuren rood-rood en de tweede de kleuren blauw-blauw. Ik neem aan dat de 0v lijnen op G aangesloten moeten worden, maar wat zijn de 0V lijnen ?? De data sheet van Toroidy geeft geen info. En de twee overgebleven lijnen op ~, maar maakt het uit welke van de twee waar terecht komt?
Maar nu het aansluiten van de voeding aan de trafo. De trafo is een poolse toroidy 2x24V, 120VA. De eerste secondary heeft de kleuren rood-rood en de tweede de kleuren blauw-blauw. Ik neem aan dat de 0v lijnen op G aangesloten moeten worden, maar wat zijn de 0V lijnen ?? De data sheet van Toroidy geeft geen info. En de twee overgebleven lijnen op ~, maar maakt het uit welke van de twee waar terecht komt?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Vanwaar die ventilatoren?
Bouw je een hele stille versterker en bouw je twee van die herrieschoppers in.....
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Wel vervelendpaulm schreef:Even een newbee vraagje. Ik heb twee exemplaren van de knuisje-voeding klaar. Mijn eerste smd poging dus heel benieuwd hoe dat is uitgepakt.
Maar nu het aansluiten van de voeding aan de trafo. De trafo is een poolse toroidy 2x24V, 120VA. De eerste secondary heeft de kleuren rood-rood en de tweede de kleuren blauw-blauw. Ik neem aan dat de 0v lijnen op G aangesloten moeten worden, maar wat zijn de 0V lijnen ?? De data sheet van Toroidy geeft geen info. En de twee overgebleven lijnen op ~, maar maakt het uit welke van de twee waar terecht komt?
Weet je zeker dat de twee draden van één wikkeling dezelfde kleuren hebben ?
Zou makkelijker zijn als elke wikkeling rood+blauw was en in dezelfde richting.Dan is rood aan rood en blauw aan blauw parallel.Rood aan blauw geeft serieschakeling aan de twee overgebleven vrije draden en met de doorverbinding in 't midden.Geen misser mogelijk.
Anders moet je uittesten, een rood aan een blauw, geven de vrije draden dan niks, een van de rooie (of blauwe) verwisselen.Zoniet dan was 't goed gekozen.
Anne
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dank voor je snelle antwoord.
Jawel dat is zeker. Op trafo staat: sec 1: 24V red-red, Sec 2: 24V blue-blue
Als ik je goed begrijp: Als de vrije draden 0V geven dan zijn dit de draden die aan G aangesloten moeten worden ??
Ik wil het niet affikken en zet er daarom voor de zekerheid maar bulb tester tussen.
Jawel dat is zeker. Op trafo staat: sec 1: 24V red-red, Sec 2: 24V blue-blue
Als ik je goed begrijp: Als de vrije draden 0V geven dan zijn dit de draden die aan G aangesloten moeten worden ??
Ik wil het niet affikken en zet er daarom voor de zekerheid maar bulb tester tussen.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Nee ! dan of de roden of de blauwen verwisselen.De twee aaneen zijn de nul.paulm schreef:Dank voor je snelle antwoord.
Jawel dat is zeker. Op trafo staat: sec 1: 24V red-red, Sec 2: 24V blue-blue
Als ik je goed begrijp: Als de vrije draden 0V geven dan zijn dit de draden die aan G aangesloten moeten worden ??
Anne
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Hoeft niet altijd zo te zijn maar mijn ervaring met tme trafo's is dat de volgorde van de draad en vaak zo is als deze uit de trafo kommen.
Dus als je rood - rood - blauw - blauw hebt dan moeten de rood en blauw in die volgorde aangesloten worden.
Voor dat je de draden op de voeding aansluit eerst even meten met de middelste Rood en blauwe Draad aan elkaar.
Op de buitenste rood en blauwe draad staat nu de dubbele spanning als het goed is.
Is het niet goed een van de 2 draden omdraaien.
Dus als je rood - rood - blauw - blauw hebt dan moeten de rood en blauw in die volgorde aangesloten worden.
Voor dat je de draden op de voeding aansluit eerst even meten met de middelste Rood en blauwe Draad aan elkaar.
Op de buitenste rood en blauwe draad staat nu de dubbele spanning als het goed is.
Is het niet goed een van de 2 draden omdraaien.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Kwestie van uitproberen. Je kunt voor de zekerheid met een ohmmeter nog even checken wat bij wat hoort qua wikkeling. Dan in serie zetten. Staan ze goed in serie dan staat er op de buitenste aansluitingen 24V + 24V = 48V, met de midden aansluiting als 0V. Staan ze verkeerd in serie dan staat er op de buitenste aansluiting 24V - 24V = 0V
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
De versterker komt vertikaal te staan met de ventilatortjes boven.ds23man schreef:Vanwaar die ventilatoren?![]()
Bouw je een hele stille versterker en bouw je twee van die herrieschoppers in.....
Met de ribben horizontaal heb je nauwelijks convectie en leek het
me beter om geforceerd te koelen.
Overigens is bij dit model het toerental temperatuurafhankelijk.
Koud draaien ze iets van 150 t/min. en ik vraag me af of ze ooit
harder zullen draaien want de heatsinks blijven tot nog toe na-
genoeg koud.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Met jullie hulp was het eenvoudig de windingen van mijn Toroidy trafos in serie te zetten en de goede middenaansluitingen te vinden. Het is idd zo dat als je de draden in dezelfde volgorde monteert als waarin ze uit de trafo komen, staan ze gelijk goed. Beide trafos zijn doodstil.
Een voeding is helemaal af, voor de tweede mis ik een paar C-tjes. Het is tevens mijn eerste ervaring met smd-solderen. Ik heb gebruik gemaakt van een hot-air station. Dit lijkt simpel maar valt nog tegen. Pjotr noemt ergens het doseren van de soldeer pasta lastig. Dit is helemaal waar. Op een gegeven moment zat ik met een cocktail prikkertje pasta op de padjes aan te brengen, omdat het uit de spuit al snel teveel is.
Ik heb de trafos en een voeding op een plankje gezet, zie foto. Ik heb wat gemeten, maar er eerst een lampje tussen gezet.
Beide trafos geven 25,3 VAC op alle vier windingen. De voedingsprint geeft van + naar gnd 34,4 VDC en van + naar - 68,8 VDC. Lijkt me okee. Op de aansluiting power-on-led staat 22 VDC, is dit okee?
Nu wil ik graag de DC beveiliging testen. Idee is, ik sluit een 9V batterijtje aan op Prot1 of 2 met de andere pool op GND. Ik verwacht dan dat het relais klikt, de voedingsspanning wordt afgeschakeld en er spanning verschijnt op Error-Led aansluiting. Is dit een correcte werkwijze ?
Een voeding is helemaal af, voor de tweede mis ik een paar C-tjes. Het is tevens mijn eerste ervaring met smd-solderen. Ik heb gebruik gemaakt van een hot-air station. Dit lijkt simpel maar valt nog tegen. Pjotr noemt ergens het doseren van de soldeer pasta lastig. Dit is helemaal waar. Op een gegeven moment zat ik met een cocktail prikkertje pasta op de padjes aan te brengen, omdat het uit de spuit al snel teveel is.
Ik heb de trafos en een voeding op een plankje gezet, zie foto. Ik heb wat gemeten, maar er eerst een lampje tussen gezet.
Beide trafos geven 25,3 VAC op alle vier windingen. De voedingsprint geeft van + naar gnd 34,4 VDC en van + naar - 68,8 VDC. Lijkt me okee. Op de aansluiting power-on-led staat 22 VDC, is dit okee?
Nu wil ik graag de DC beveiliging testen. Idee is, ik sluit een 9V batterijtje aan op Prot1 of 2 met de andere pool op GND. Ik verwacht dan dat het relais klikt, de voedingsspanning wordt afgeschakeld en er spanning verschijnt op Error-Led aansluiting. Is dit een correcte werkwijze ?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
De dc-led aansluiting geeft uit mijn hoofd rond de 3mA bij een dc-fout. Je werkwijze voor het testen klopt als een bus. Pas als je de spanning van de trafo afhaalt en de bufferelco's bijna leeg zijn klapt het relais weer terug.paulm schreef:Beide trafos geven 25,3 VAC op alle vier windingen. De voedingsprint geeft van + naar gnd 34,4 VDC en van + naar - 68,8 VDC. Lijkt me okee. Op de aansluiting power-on-led staat 22 VDC, is dit okee?
Nu wil ik graag de DC beveiliging testen. Idee is, ik sluit een 9V batterijtje aan op Prot1 of 2 met de andere pool op GND. Ik verwacht dan dat het relais klikt, de voedingsspanning wordt afgeschakeld en er spanning verschijnt op Error-Led aansluiting. Is dit een correcte werkwijze ?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik ben redelijk op weg.
Nadeel van zo'n bodemplaat is dat ik niet tegen het koellichaam aan kom met de chip.
Dus heb ik maar een tussenplateau gefabriceerd.
Ik ga morgen de voedingen aansluiten en kijken hoe dit werkt.
Net even gekeken naar de sec. trafo aansluitingen, als ik die een stukje ga inkorten dan zit er wel een heel vervelend laagje lak op het koperdraad.
Heeft iemand een idee hoe dit eenvoudig te verwijderen is?
is het overigens overdreven om de primaire en de secondaire kant van de trafo te zekeren?
Nadeel van zo'n bodemplaat is dat ik niet tegen het koellichaam aan kom met de chip.
Dus heb ik maar een tussenplateau gefabriceerd.
Ik ga morgen de voedingen aansluiten en kijken hoe dit werkt.
Net even gekeken naar de sec. trafo aansluitingen, als ik die een stukje ga inkorten dan zit er wel een heel vervelend laagje lak op het koperdraad.
Heeft iemand een idee hoe dit eenvoudig te verwijderen is?
is het overigens overdreven om de primaire en de secondaire kant van de trafo te zekeren?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Even in een vlammetje houden en daarna krabben met een mesje.gervenja schreef:
Net even gekeken naar de sec. trafo aansluitingen, als ik die een stukje ga inkorten dan zit er wel een heel vervelend laagje lak op het koperdraad.
Heeft iemand een idee hoe dit eenvoudig te verwijderen is?
Kun je daarna ook nog met wat staalwol of schuurspons schoon maken.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dat vlammetje kun je beter laten, geeft alleen maar verbrande en geoxideerde zut.
Gewoon zo goed mogelijk rondom de draad schoon krabben met een Stanleymes of breekmesje. Eventueel met wat schuurpapier verder schoon schuren. Daarna goed vertinnen waarbij je beslist niet te zuinig met tin moet zijn. Het vloeibare tin kruipt dan nog langzaam onder eventuele restjes lak door.
Jammer van die bodemplaat zeg. Kon je er geen gaatjes bij boren? Andere oplossing is om 10mm alu strip extra achter de LM3886 te monteren. Maar daar moet je maar net aan kunnen komen. Tip in een dergelijk geval: https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... tstaf.html
Gewoon zo goed mogelijk rondom de draad schoon krabben met een Stanleymes of breekmesje. Eventueel met wat schuurpapier verder schoon schuren. Daarna goed vertinnen waarbij je beslist niet te zuinig met tin moet zijn. Het vloeibare tin kruipt dan nog langzaam onder eventuele restjes lak door.
Jammer van die bodemplaat zeg. Kon je er geen gaatjes bij boren? Andere oplossing is om 10mm alu strip extra achter de LM3886 te monteren. Maar daar moet je maar net aan kunnen komen. Tip in een dergelijk geval: https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... tstaf.html
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dat affikken van die laklaag met een vlam is sinds jaar en dag de standaardprocedure bij de kpn en voorgangers. Vorige week weer eens live mogen aanschouwen.....
