Ondertussen werkt de soft start ook nog niet helemaal naar mijn zin dus daar moest ook nog iets aan gebeuren.
Bij het drukken van de knop heeft de schakeling met de 4027 nog wel erg veel last van contact bounce.
Ook het
debouncen werkte niet echt goed.
Het beste zou zijn om er een Schmitt-trigger voor te zetten zo dat de klok puls goed wordt gezien door de 4027.
Nu heb ik daar naar zitten zoeken en heb daar ook nog wel chipjes voor gevonden die dat kunnen bvb de 40106 maar dan komt er weer een chipje bij met 14 pootjes en die kan ik niet echt meer kwijt op het printje.
kortom ik gooi die handdoek maar in de ring en pak een volgende uit de kast.
Nu stond er op de
site waar de schakeling met de 4027 stond ook nog een schakeling met de NE556.
Die heb ik opgebouwd op een test bord en lijkt goed te werken.
Hier onder de schakeling zo als ik die nu wil gaan maken.
En zo ziet die er uit op een test bord.
Een aanpassing die ik gemaakt heb om de trigger uitgang van de Guido Tent volumeregelaar te kunnen gebruiken is de relais 3 ertussen.
De uitgang van de NE556 pin 5 gaat naar 0 om de ingang van pin 8 te activeren.
Om nu de flipflop schakelaar buitenspel te zetten schakelt nu het relais pin 8 naar 0 en gaat de versterker alsnog aan.
Hierbij verandert de status van de flipflop niet en gaat de versterker dus weer uit als het remote trigger relais weer wordt omgeschakeld. De versterker is dan ook weer normaal via de drukknop te bedienen.
Ik ben nog wel opzoek of dat niet makkelijker kon maar dan krijg ik alleen de versterker aan maar niet meer uit.
Ik had bedacht om weerstand R5 te onderbreken met een relais de reverentie spanning gaat dan omhoog en de versterker gaat aan.
Uit zetten is dan weer lastiger dus dan maar wat anders verzinnen.
Ik dacht misschien dat het zou lukken om pin 4 (reset) te onderbreken, ook dan gaat de versterker aan maar weer niet uit. Ik ben dus bang dat de relais op de getekende positie de beste plek is.
Nadeel is dan wel mocht iemand de aan en uit knop bedienen de versterker aan blijft staan als het relais weer terug gaat naar de uit stand.
Dan is nogmaals op de aan en uit knop drukken nodig om hem uit te zetten.
Ik verwacht niet dat dit problemen zal geven.
Je ziet immers snel genoeg of de versterker uitschakelt of niet.
Zo nu zijn jullie weer op de hoogte van de vorderingen en ga ik beginnen met het slopen van de 4027 schakeling.
Na de ombouw actie zou die er dan zo uit moeten komen te zien.
Groetjes George