TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef:
Kappa7 schreef:
.... Vervolgens op gaatjes print de layout overgenomen middels de fotopapier truuk ....
en hoe gaat die?
De tekening in spiegelbeeld op fotopapier afdrukken op een laserprinter.
Vervolgens de print op de afdruk leggen en vast zetten met wat tape zo dat het niet kan verschuiven.
Draai nu het geheel om en vervolgens met de strijkbout over de achterzijde van het papier.
Vervolgens maak ik een prop van een stuk doek en vrijf over het nog hete papier om de afdruk goed over te brengen.
Dan weer los halen en het resultaat ze je op de bovenstaande foto,'s
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
Henkjan schreef:
Kappa7 schreef:
.... Vervolgens op gaatjes print de layout overgenomen middels de fotopapier truuk ....
en hoe gaat die?
De tekening in spiegelbeeld op fotopapier afdrukken op een laserprinter.
Vervolgens de print op de afdruk leggen en vast zetten met wat tape zo dat het niet kan verschuiven.
Draai nu het geheel om en vervolgens met de strijkbout over de achterzijde van het papier.
Vervolgens maak ik een prop van een stuk doek en vrijf over het nog hete papier om de afdruk goed over te brengen.
Dan weer los halen en het resultaat ze je op de bovenstaande foto,'s
bedankt voor de uitleg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Barry2001 »

Kappa7 schreef:
Barry2001 schreef:
Zit op het bluesfestival in Grollo (camping), neem thuis ff contact met je op ok?
Geniet ervan ik heb geen haast :beer:
Komt goed George :-) zijn al een week op
pad, wilden eerst naar Brabant/limburg met als eindbestemming Grolloo. Niet gedaan, dat is Groningen/Drente geworden, achteraf een goede beslissing....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Is ook een hele mooie omgeving.
Waar logeer je Hotel Grolloo :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Lijkt prima, die 0.4V teveel moet nog wel bijgesteld worden.
Echter is dat niet het grootste probleem.
De buis trekt koud 3A en zakt daarna in naar 1.75A
Bij de VV van Ray vindt je deze tegen de stroompiek :o
Anne
Bijlagen
NiePk.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

De piek is niet zo heel lang en zie ik niet echt als een probleem.
Ook na die piek wordt het allemaal net even warm.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
De piek is niet zo heel lang en zie ik niet echt als een probleem.
Ook na die piek wordt het allemaal net even warm.
Ken weze, maar de LM had het toch moeilijk met de startpiek en daarom wilde je de voeding verhogen.
Gevolg, nog meer warmte :( .Dan liever iets aan die piek doen dacht ik.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Ook na de start krijgt de lm350 niet voldoende spanning om goed te kunnen werken.
De stroom kan die wel leveren alleen moet de koeling dan verbetert worden. Alleen is dat met een to3 behuizing wat lastig.
Het liefst koppel ik deze aan de koelprofielen van de zijkant maar dan zal ik de behuizing elektrisch moeten isoleren. Dat is nu weer lastig om dat de behuizing ook weer nodig is voor de uitgaande spanning.
Een LT1085 in to220 behuizing is dan net even makkelijker te koelen en hoeft minder spanning weg te werken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Weer even verder maar het werkt nu zo als ik wil. \:D/ :yeah: :rock: 8)
P1070369.JPG
De Brug weer terug geplaatst maar nu aan de achterzijde van de print geplaatst.
Had nog even geprobeerd wat de schakeling deed met Schottky diodes maar dat gaf niet voldoende spanningsval om de LM350 lekker te laten werken.
Daarnaast werden ook de Schottky diodes onbehoorlijk warm wat weer lastig te koelen is als deze naast elkaar gemonteerd staan.
Door dat de brug nu aan de achterzijde is geplaatst en deze 5mm dik is komt deze nu met de bovenzijde tegen het koelvlak ik ga de printen namelijk op de zijkant monteren waar de koelprofielen zitten.
Het zelfde geintje haal ik uit met de LT1085 die ook direct op het koelprofiel komt.
Op deze wijze zal de warmte direct voor het grootste deel naar buiten gevoerd worden uit de versterker kast.

Nog te doen voor dat deze versterker naar de AMVN kan op de 30e deze maand.
Nog 1 gloeiprint maken zo als bovenstaand.
Morgen het plaatwerk ophalen voor de behuizing.
Vervolgens deze even in elkaar knutselen en anodiseren.
Trafo kap af maken.
Softstart verbeteren, deze werkt nu erg slecht maar kan nog met wat kunst grepen gebruikt worden.
Al met al het gaat de goede kant op maar moet nog wel wat gebeuren.

Maar goed dat ik nu de tijd heb anders zou ik deze versterker nooit op tijd klaar kunnen krijgen. :? :hide:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

De laatste dagen lekker aan het bakken geweest en ik vind zelf al dat het een aardig koekje aan het worden is.
Eerst van de week het metaal opgehaald bij aluminium opmaat.
2016-06-09 15.24.34.jpg
Vervolgens de flex aangeslingert en wat onderdelen op lengte gemaakt.
Na wat vijl en schuurwerk begint de kast al vorm te krijgen.
2016-06-10 16.45.24.jpg
De behuizing ligt nu op zijn kop en de modules zullen dus ondersteboven zo meteen in de versterker komen te hangen.
Overdwars zie je de brug die sterk genoeg moet zijn om het gewicht van de beide trafo's te dragen.
De bovenplaat wordt met slechts 3 bouten in het zicht bevestigd op het chassis wat bestaat uit de koeklijnen en de koelprofielen aan de zijkant.

Morgen gaten maken in het geheel om alles vast te kunnen zetten.
Dan verder met het passen van de printjes en deze bevestigen.
Met een beetje mazel zou het zo moeten passen.
De printen voor de gloei komen dan wel een kwartslag gedraaid te zitten met de onderzijde tegen de zijkant.
Moet gaan passen lijkt mij zo. :rock: :rock:
Bijlagen
Knipsel.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Ah!buis »

Wat een duister gebeuren zo, maar zal er best mooi gaan uitzien, als de buizen gloeien :D
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door hannesie »

Het gaat er veel belovend uitzien.

Stoere kast zo, en ook functioneel in het totaal, ben heel benieuwd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Barry2001 »

Hulde! Weer eens echte zelfbouw :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

De eerste printen hebben hun plek gevonden
Bijlagen
14658218604201988409421.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door democles »

Heel mooi,George :goedzo:

In ieder geval geen tekort aan koelend oppervlak :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

En het begint al aardig op een kast te lijken
Bijlagen
14659161010451190164645.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door AatV »

Ziet er mooi uit! :goedzo: maar geen venstertje voor de buizen?

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op di 14 jun 2016, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Barry2001 »

:?: komen bovenop. Heeft ook z'n voordelen dat thuis zitten George, gaat als een speer zo :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Klopt, ben nu professioneel versterker bouwer.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door pappaleo »

Mooi man :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

AatV schreef:
Ziet er mooi uit! :goedzo: maar geen venstertje voor de buizen?

groet,
Aa
De buizen komen er boven op net als de transformatoren.
Moet en beetje de uistraling krijgen van een klassieke buizenversterker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
AatV schreef:
Ziet er mooi uit! :goedzo: maar geen venstertje voor de buizen?

groet,
Aa
De buizen komen er boven op net als de transformatoren.
Moet en beetje de uistraling krijgen van een klassieke buizenversterker.
Hmm, dan raak je toch wat van de weg af m.i. FF bijsturen:
5c.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Dat is inderdaad een beetje het idee alleen heb ik maar 2 buisjes en 2 trafo's om bovenop te plaatsen.
Zal iets minder vol worden dus.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Ondertussen werkt de soft start ook nog niet helemaal naar mijn zin dus daar moest ook nog iets aan gebeuren.
Bij het drukken van de knop heeft de schakeling met de 4027 nog wel erg veel last van contact bounce.
Ook het debouncen werkte niet echt goed.
Het beste zou zijn om er een Schmitt-trigger voor te zetten zo dat de klok puls goed wordt gezien door de 4027.
Nu heb ik daar naar zitten zoeken en heb daar ook nog wel chipjes voor gevonden die dat kunnen bvb de 40106 maar dan komt er weer een chipje bij met 14 pootjes en die kan ik niet echt meer kwijt op het printje.
kortom ik gooi die handdoek maar in de ring en pak een volgende uit de kast.
Nu stond er op de site waar de schakeling met de 4027 stond ook nog een schakeling met de NE556.
Die heb ik opgebouwd op een test bord en lijkt goed te werken.
Hier onder de schakeling zo als ik die nu wil gaan maken.
Knipsel.PNG
En zo ziet die er uit op een test bord.
P1070371.JPG
Een aanpassing die ik gemaakt heb om de trigger uitgang van de Guido Tent volumeregelaar te kunnen gebruiken is de relais 3 ertussen.
De uitgang van de NE556 pin 5 gaat naar 0 om de ingang van pin 8 te activeren.
Om nu de flipflop schakelaar buitenspel te zetten schakelt nu het relais pin 8 naar 0 en gaat de versterker alsnog aan.
Hierbij verandert de status van de flipflop niet en gaat de versterker dus weer uit als het remote trigger relais weer wordt omgeschakeld. De versterker is dan ook weer normaal via de drukknop te bedienen.
Ik ben nog wel opzoek of dat niet makkelijker kon maar dan krijg ik alleen de versterker aan maar niet meer uit.
Ik had bedacht om weerstand R5 te onderbreken met een relais de reverentie spanning gaat dan omhoog en de versterker gaat aan.
Uit zetten is dan weer lastiger dus dan maar wat anders verzinnen.
Ik dacht misschien dat het zou lukken om pin 4 (reset) te onderbreken, ook dan gaat de versterker aan maar weer niet uit. Ik ben dus bang dat de relais op de getekende positie de beste plek is.
Nadeel is dan wel mocht iemand de aan en uit knop bedienen de versterker aan blijft staan als het relais weer terug gaat naar de uit stand.
Dan is nogmaals op de aan en uit knop drukken nodig om hem uit te zetten.
Ik verwacht niet dat dit problemen zal geven.
Je ziet immers snel genoeg of de versterker uitschakelt of niet.

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte van de vorderingen en ga ik beginnen met het slopen van de 4027 schakeling.
Na de ombouw actie zou die er dan zo uit moeten komen te zien.
Knipsel.JPG
Groetjes George
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door toetertje »

Waar koop je zo'n testbordje?
Plaats reactie