Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien
geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Al met al komen we wel steeds een stapje verder met de scope.
Moderator: Beheerdersteam
Eindelijk normale metingenzeinogzo schreef:Met andere trafo. Hier lukt het redelijk goed om te snubberen. 10nF, 150nF, 51 Ohm. Maar met die andere toroidy trafo is eigenlijk niks op te zien. Wellicht dat die zo'n een lage LCR waarde heeft dat de 'stroombron' van de signaalgenerator te weinig vermogen heeft om ringing te veroorzaken. De signaalgenerator is ook eigenlijk een spanningsbron, die d.m.v. die 33k weerstand stroom gaat leveren. Doordat de slingering zo laag is, heb ik de weerstand verlaagd naar 4k, om meer stroom te leveren, maar dan zakt de 2V spanning al aardig in. Te weinig vermogen. Er is dan nog steeds een factor >50 verschil tussen signaalbron spanning en slingerspanning. Mag er denk ik nog steeds vanuit gaan dat de 4k weerstand nog geen invloed heeft op het crc netwerk. Ik laat het hier voorlopig bij.
De spullen voor de lm zijn nog steeds niet binnen, als alles binnen is, de versterker opbouwen en dan nog maar eens een 'live' meting doen in de kant en klare versterker.
Oh, en heb 2 verschillende soorten diodes besteld om te proberen: RHRG1560CC_F085 en FFPF08S60SNTU Stealth II, heb de keuze gemaakt op een lage trr (ta+tb) resp. 26ns en 15ns, en reverse recovery charge Qrr resp. 21nC en 19nC. De trr en Qrr bepaald de grote van de slinger, lager is beter. Deze conclusie komt van iemand die 4 weken geleden is begonnen in de electro shit, dus... beetje zout voegen is niet verkeerd. Ge moet ergens beginnen niet...Ben benieuwd. Zal een nieuw draadje starten voor de bouw van de lm3886 monoblokjes.
Hierbij, iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen!
Zou wel mooi zijn om de trafo in werking te kunnen meten (geen idee hoe).toetertje schreef:Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien
geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Niemand?toetertje schreef:Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
toetertje schreef:Niemand?toetertje schreef:Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Misschien dat iemand met veel ervaring in het meten, dat gelijk snapt.Ah!buis schreef:toetertje schreef:Niemand?toetertje schreef:Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Al met al komen we wel steeds een stapje verder met de scope.Geplaatst: wo 25 mei 2016, 18:06, wo 25 mei 2016, 18:21, wo 25 mei 2016, 19:54
![]()
Anne
Als we de probe weerstand even schatten op 1M ohm dan geeft 10nF een kantelfrequentie van 16Hz. Dan komt de 50Hz te hard door.toetertje schreef:Oke, meet je dan de spanning over de buffer elco?
En is een 10 nf daar te groot voor, volgens mij is dat de kleinste die ik heb.
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Maar, even voor de duidelijkheid.Ah!buis schreef:Even een tekeningetje![]()
Zou zoiets kunnen zijn.De C tussen () kan gewoon doorverbonden met een "zwevende" scoop (op accu of zo) maar beter wel gebruiken met scoop aan 't lichtnet.
Anne
Het vraagteken is wat er aan de voeding hangt ???toetertje schreef:De plek van het vraagteken is dan de verbruiker?
wat staat er nu parallel over de 100k weerstand?
Moet de scoop in serie met de 1nf of parallel over?
Krijg je met een scoop op accu, andere metingen dan met een scoop aan het lichtnet?
Je meet na de trafo, dus hoogspanning zal het niet echt zijn hé.Hans Nootdorp schreef:let op: de 2 C's moeten wel hoogspanningstypen zijn.Anders kan het alsnog fout gaan en gevaarlijk worden.
Komen buizen voedinstrafo's niet in aanmerking ?Kappa7 schreef:Je meet na de trafo, dus hoogspanning zal het niet echt zijn hé.Hans Nootdorp schreef:let op: de 2 C's moeten wel hoogspanningstypen zijn.Anders kan het alsnog fout gaan en gevaarlijk worden.
In een lm3886 versterker?Ah!buis schreef:Komen buizen voedinstrafo's niet in aanmerking ?Kappa7 schreef:Je meet na de trafo, dus hoogspanning zal het niet echt zijn hé.Hans Nootdorp schreef:let op: de 2 C's moeten wel hoogspanningstypen zijn.Anders kan het alsnog fout gaan en gevaarlijk worden.
![]()
Anne
Ach je weet maar nooit, soms zit er zomaar een buis in omdat ie zo niet genoeg vervormtKappa7 schreef:In een lm3886 versterker?Ah!buis schreef:Komen buizen voedingstrafo's niet in aanmerking ?![]()
Anne
Ik ben wat metingen aan het doen met een losse trafo, diodebrug en buffer elco.paulebappie schreef:Is meten zonder ? los op een plankje en dan na de diodebrug een idee?
En hoeveel stroom gaat er door " ? "toetertje schreef:Ik ben wat metingen aan het doen met een losse trafo, diodebrug en buffer elco.paulebappie schreef:Is meten zonder ? los op een plankje en dan na de diodebrug een idee?
Maar ik krijg nog niet de scope plaatjes die je zou verwachten. Ik moet denk ik
de pico van zeinogzo maar even lenen. Even kijken of ik daar de verwachte plaatjes
wel mee krijg. De kleine condensators zijn nog onderweg.