Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien
geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Al met al komen we wel steeds een stapje verder met de scope. :goeie:
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Met andere trafo. Hier lukt het redelijk goed om te snubberen. 10nF, 150nF, 51 Ohm. Maar met die andere 'toroidy' trafo is eigenlijk niks te zien. Wellicht dat die zo'n een lage LCR waarde heeft dat de 'stroombron' van de signaalgenerator te weinig vermogen heeft om ringing te veroorzaken. De signaalgenerator is ook eigenlijk een spanningsbron, die d.m.v. die 33k weerstand stroom gaat leveren. Doordat de slingering zo laag is, heb ik de weerstand verlaagd naar 4k, om meer stroom te leveren, maar dan zakt de 2V spanning al aardig in. Te weinig vermogen. Er is dan nog steeds een factor >50 verschil tussen signaalbron spanning en slingerspanning. Mag er denk ik nog steeds vanuit gaan dat de 4k weerstand nog geen invloed heeft op het crc netwerk. Ik laat het hier voorlopig bij.

De spullen voor de lm zijn nog steeds niet binnen, als alles binnen is, de versterker opbouwen en dan nog maar eens een 'live' meting doen in de kant en klare versterker.

Oh, en heb 2 verschillende soorten diodes besteld om te proberen: RHRG1560CC_F085 en FFPF08S60SNTU Stealth II, heb de keuze gemaakt op een lage trr (ta+tb) resp. 26ns en 15ns, en reverse recovery charge Qrr resp. 21nC en 19nC. De trr en Qrr bepaald de grote van de slinger, lager is beter. Deze conclusie komt van iemand die 4 weken geleden is begonnen in de electro shit, dus... beetje zout toevoegen is niet verkeerd. Ge moet ergens beginnen niet... :) Ben benieuwd. Zal een nieuw draadje starten voor de bouw van de lm3886 monoblokjes.
Hierbij, iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen!
Bijlagen
trafo_M.jpg
trafo_M_snubberized.jpg
Laatst gewijzigd door zeinogzo op vr 27 mei 2016, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

zeinogzo schreef:
Met andere trafo. Hier lukt het redelijk goed om te snubberen. 10nF, 150nF, 51 Ohm. Maar met die andere toroidy trafo is eigenlijk niks op te zien. Wellicht dat die zo'n een lage LCR waarde heeft dat de 'stroombron' van de signaalgenerator te weinig vermogen heeft om ringing te veroorzaken. De signaalgenerator is ook eigenlijk een spanningsbron, die d.m.v. die 33k weerstand stroom gaat leveren. Doordat de slingering zo laag is, heb ik de weerstand verlaagd naar 4k, om meer stroom te leveren, maar dan zakt de 2V spanning al aardig in. Te weinig vermogen. Er is dan nog steeds een factor >50 verschil tussen signaalbron spanning en slingerspanning. Mag er denk ik nog steeds vanuit gaan dat de 4k weerstand nog geen invloed heeft op het crc netwerk. Ik laat het hier voorlopig bij.

De spullen voor de lm zijn nog steeds niet binnen, als alles binnen is, de versterker opbouwen en dan nog maar eens een 'live' meting doen in de kant en klare versterker.

Oh, en heb 2 verschillende soorten diodes besteld om te proberen: RHRG1560CC_F085 en FFPF08S60SNTU Stealth II, heb de keuze gemaakt op een lage trr (ta+tb) resp. 26ns en 15ns, en reverse recovery charge Qrr resp. 21nC en 19nC. De trr en Qrr bepaald de grote van de slinger, lager is beter. Deze conclusie komt van iemand die 4 weken geleden is begonnen in de electro shit, dus... beetje zout voegen is niet verkeerd. Ge moet ergens beginnen niet... :) Ben benieuwd. Zal een nieuw draadje starten voor de bouw van de lm3886 monoblokjes.
Hierbij, iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen!
Eindelijk normale metingen :-({|=

Gefeliciteerd!

Raar van die toroidy, ben wel benieuwd wat hier nu aan de hand is. Het lijkt wel of hij over gedempt is.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien
geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Al met al komen we wel steeds een stapje verder met de scope. :goeie:
Zou wel mooi zijn om de trafo in werking te kunnen meten (geen idee hoe).
En de uitkomst te vergelijken met de quasimodo meting.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Overgedempt? En is dat dan nadelig, of juist extra geschikt voor audio?
Ze hebben wel de titel audiograde. zouden ze daar dan een truukje mee uitgehaald hebben?
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Wie weet hebben ze stiekem een crc netwerkje in de trafo gebakken :think: Of te wel alle gekheid op een stokje.
Bijlagen
997ee5729e98c37d10f257fb40887336.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

toetertje schreef:
Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien
geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Al met al komen we wel steeds een stapje verder met de scope. :goeie:
Niemand?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
toetertje schreef:
Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Al met al komen we wel steeds een stapje verder met de scope. :goeie:
Niemand?
:o Geplaatst: wo 25 mei 2016, 18:06, wo 25 mei 2016, 18:21, wo 25 mei 2016, 19:54 :idea:
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ah!buis schreef:
toetertje schreef:
toetertje schreef:
Andere trafo's gaan nu wel goed. Die toroidy's hebben gewoon blijkbaar heel weinig last van ringing.
Misschien moeten we ook eens gaan kijken, hoe we een aangesloten trafo kunnen gaan meten. Misschien geeft dat nog een ander beeld. Zou iemand eens uit kunnen leggen hoe je dat meet?
Al met al komen we wel steeds een stapje verder met de scope. :goeie:
Niemand?
:o Geplaatst: wo 25 mei 2016, 18:06, wo 25 mei 2016, 18:21, wo 25 mei 2016, 19:54 :idea:
Anne
Misschien dat iemand met veel ervaring in het meten, dat gelijk snapt.
Maar voor mij is dat dus niet duidelijk. Waar meet ik, hoe meet ik, wat meet ik en op welke stand meet ik?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Volgens mij bedoeld Anne dat je de spanning na de diodebrug meet met een kleine condensator in serie met de probe.

Condensator in serie is een hoog doorlaat filter, dan is de 50Hz vele malen verzwakt zodat we de + 100kHz/MHz ringing beter kunnen zien.

Toch Anne?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Oke, meet je dan de spanning over de buffer elco?
En is een 10 nf daar te groot voor, volgens mij is dat de kleinste die ik heb.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Oke, meet je dan de spanning over de buffer elco?
En is een 10 nf daar te groot voor, volgens mij is dat de kleinste die ik heb.
Als we de probe weerstand even schatten op 1M ohm dan geeft 10nF een kantelfrequentie van 16Hz. Dan komt de 50Hz te hard door.

Handige tool: http://www.tuxgraphics.org/toolbox/circ ... lator.html.

Met 100pF / 1M ohm zit je op 1600Hz en dan is de 50Hz al behoorlijk verzwakt (-30dB) maar de ringing niet.

50pF zou ook mooi zijn, dan is het kantelpunt 3200Hz en is de 50Hz 6dB extra verzwakt (-36dB totaal).
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ah, nu wordt het een en ander duidelijk. Ik ga eens even zoeken of ik nog wat heb.

ik had aan de hand van deze link: http://www.velleman.eu/downloads/0/user ... u06_nl.pdf,
nog wat metingen verricht. Maar het gekke is, dat ik niet helemaal de plaatjes krijg die hun krijgen.
Dat wordt dus nog even stoeien.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

Even een tekeningetje :D
Zou zoiets kunnen zijn.De C tussen () kan gewoon doorverbonden met een "zwevende" scoop (op accu of zo) maar beter wel gebruiken met scoop aan 't lichtnet.
Anne
Bijlagen
snbr.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ah!buis schreef:
Even een tekeningetje :D
Zou zoiets kunnen zijn.De C tussen () kan gewoon doorverbonden met een "zwevende" scoop (op accu of zo) maar beter wel gebruiken met scoop aan 't lichtnet.
Anne
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Maar, even voor de duidelijkheid.
De plek van het vraagteken is dan de verbruiker?
wat staat er nu parallel over de 100k weerstand?
Moet de scoop in serie met de 1nf of parallel over?

Krijg je met een scoop op accu, andere metingen dan met een scoop aan het lichtnet?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
De plek van het vraagteken is dan de verbruiker?
wat staat er nu parallel over de 100k weerstand?
Moet de scoop in serie met de 1nf of parallel over?

Krijg je met een scoop op accu, andere metingen dan met een scoop aan het lichtnet?
Het vraagteken is wat er aan de voeding hangt ???
De scoop ingang zit parallel aan de 100k.
Als de scoop aan 't net hangt zou ook een van de meetpennen verbinding kunnen hebben met de randaarde. En als dat ook het geval is voor de voeding in "?" dan krijg je ergens sluiting.Met een extra Ctje komen enkel de hogere frequenties door.
Anne
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Hans Nootdorp »

let op: de 2 C's moeten wel hoogspanningstypen zijn. :!: Anders kan het alsnog fout gaan en gevaarlijk worden. 8-[
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Is meten zonder ? los op een plankje en dan na de diodebrug een idee?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Kappa7 »

Hans Nootdorp schreef:
let op: de 2 C's moeten wel hoogspanningstypen zijn. :!: Anders kan het alsnog fout gaan en gevaarlijk worden. 8-[
Je meet na de trafo, dus hoogspanning zal het niet echt zijn hé.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Hans Nootdorp schreef:
let op: de 2 C's moeten wel hoogspanningstypen zijn. :!: Anders kan het alsnog fout gaan en gevaarlijk worden. 8-[
Je meet na de trafo, dus hoogspanning zal het niet echt zijn hé.
Komen buizen voedinstrafo's niet in aanmerking ? :o
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Kappa7 schreef:
Hans Nootdorp schreef:
let op: de 2 C's moeten wel hoogspanningstypen zijn. :!: Anders kan het alsnog fout gaan en gevaarlijk worden. 8-[
Je meet na de trafo, dus hoogspanning zal het niet echt zijn hé.
Komen buizen voedinstrafo's niet in aanmerking ? :o
Anne
In een lm3886 versterker?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Ah!buis schreef:
Komen buizen voedingstrafo's niet in aanmerking ? :o
Anne
In een lm3886 versterker?
Ach je weet maar nooit, soms zit er zomaar een buis in omdat ie zo niet genoeg vervormt :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Kappa7 »

:mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

paulebappie schreef:
Is meten zonder ? los op een plankje en dan na de diodebrug een idee?
Ik ben wat metingen aan het doen met een losse trafo, diodebrug en buffer elco.
Maar ik krijg nog niet de scope plaatjes die je zou verwachten. Ik moet denk ik
de pico van zeinogzo maar even lenen. Even kijken of ik daar de verwachte plaatjes
wel mee krijg. De kleine condensators zijn nog onderweg.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
paulebappie schreef:
Is meten zonder ? los op een plankje en dan na de diodebrug een idee?
Ik ben wat metingen aan het doen met een losse trafo, diodebrug en buffer elco.
Maar ik krijg nog niet de scope plaatjes die je zou verwachten. Ik moet denk ik
de pico van zeinogzo maar even lenen. Even kijken of ik daar de verwachte plaatjes
wel mee krijg. De kleine condensators zijn nog onderweg.
En hoeveel stroom gaat er door " ? "
Tja, zonder stroom geen pulsen nadat de elco vol is.
Anne
Plaats reactie