Nee, dat gaat niet lukken. Ze zijn berekend op de 10mA die de LM49990 nodig heeft. Niet dat ze het niet kunnen leveren maar ze zouden veel te heet worden. Bovendien zou de hele zorgvuldig opgezette ground layout verknoeid worden.nanko schreef:Kunnen de 15 Volt voedingen op de versterkerprint 30 mA extra leveren voor mijn scheidingsfilters ?
Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Zo eentje erbij zetten :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=23771
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=23771
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Duidelijk, ik geef de filters hun eigen spanningsregelaar.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
hoeveel spanning/vermogen heb je nodig?
wel eens naar een hlk-pm01 gekeken? verkrijgbaar in 12V, 5V en 3.3V
wel eens naar een hlk-pm01 gekeken? verkrijgbaar in 12V, 5V en 3.3V
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Is een prima suggestie van Ray. Maar met een kist vol filters gaat dat toch wel rokennanko schreef:Duidelijk, ik geef de filters hun eigen spanningsregelaar.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 29 mei 2016, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dan zoek je hier toch wat uit ?nanko schreef:Duidelijk, ik geef de filters hun eigen spanningsregelaar.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
Zitten ook kleinere bij.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... y&_sacat=0
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik heb ook nog 1 opgebouwde voeding te koop van 5x10cm incl. Transformator.nanko schreef:Duidelijk, ik geef de filters hun eigen spanningsregelaar.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Misschien een gekke vraag. Ik bouw drie keer mono per kastje. Er zijn twee mogelijkheden.
1 trafo 2 x 24V 120VA + 1 trafo 24V 60VA
3 trafo's 24V 60VA
En dan de montage:
Naast elkaar plaatsen, boven elkaar stapelen of één vlak, één vertikaal en weer eentje vlak om eventuele inductieproblemen te voorkomen. (zoals bij een buizenversterker)
qua ruimte maakt het niet veel uit, de voedingsprinten zijn al 60 mm hoog en de 60A trafo's zijn 80mm in doorsnede en 40 mm hoog.
Wat is nu de beste oplossing (niet persé de goedkoopste)?
1 trafo 2 x 24V 120VA + 1 trafo 24V 60VA
3 trafo's 24V 60VA
En dan de montage:
Naast elkaar plaatsen, boven elkaar stapelen of één vlak, één vertikaal en weer eentje vlak om eventuele inductieproblemen te voorkomen. (zoals bij een buizenversterker)
qua ruimte maakt het niet veel uit, de voedingsprinten zijn al 60 mm hoog en de 60A trafo's zijn 80mm in doorsnede en 40 mm hoog.
Wat is nu de beste oplossing (niet persé de goedkoopste)?
Laatst gewijzigd door Dan op ma 30 mei 2016, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ringkern kan je gewoon stapelen en gewoon per kanaal een eigen trafo gebruiken, geeft het minste kans op problemen met aarde.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dank je George, dan gaan we dat doen.
Oh ja, 24V was de meest ideale secundaire spanning toch?
Oh ja, 24V was de meest ideale secundaire spanning toch?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Je hebt volgens mij een plus en min voeding nodig in dit geval dus twee wikkelingen per versterker.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Als ik het goed begrijp zijn deze printen beter dan de china printjes voor dit soort versterkers? Dit kan ik namelijk niet uit alle posts halen namelijk, is er over dit onderwerp ook nog een ander topic?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Beide voldoen alleen is de 120VA misschien wat over bemeten voor een kanaal.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ah, oke. Ik heb dus per kanaal aan 2 x 1,25A (ruim) voldoende?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Hangt ook van het rendement van je speakers af, min. 1x120va en 2x60va als je wil 3-ampen zou ik zeggen.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Leg dat eens uit hoe dat werkt George. Daar kan ik vanuit technisch oogpunt de ratio niet van inzienKappa7 schreef:Ringkern kan je gewoon stapelen en gewoon per kanaal een eigen trafo gebruiken, geeft het minste kans op problemen met aarde.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik denk dat George de begrippen aarde en massa door elkaar haalt...
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Kan ik niet kwijt, bovendien heb ik er uiteindelijk twee nodig.sevenup schreef:Ik heb ook nog 1 opgebouwde voeding te koop van 5x10cm incl. Transformator.
Ik probeer eerst met een paar 15V spanningsregelaars op de 36 Volt voeding.
Geeft dat ellende dan moet er iets komen wat op het net aangesloten wordt.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dan nog....ray5150 schreef:Ik denk dat George de begrippen aarde en massa door elkaar haalt...
@ Dan
Het hangt er helemaal vanaf wat je er mee aan gaat sturen. Voor 4 ohm speakers heb je wel 120VA nodig als je die voluit uit wilt sturen en ook het laag er mee aan gaat sturen. Is het voor actief filteren dan heb je voor alleen mid of tweeter aan 80 VA per kanaal voldoende. Voor 8 ohm speakers heb je aan 80 - 100 VA genoeg. Maar qua afmetingen en prijs maakt het eigenlijk allemaal niet veel uit. Het is meer ook wat past nog fatsoenlijk in de kast.
Nu ik een tijdje met mijn eigen stereoversie speel en er speakers van uiteenlopend pluimage aan gehad heb, moet ik wel concluderen dat als all round versterker 24V/120VA per kanaal geen overkill is. Eigenlijk precies goed.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Geheel juist.ray5150 schreef:Ik denk dat George de begrippen aarde en massa door elkaar haalt...
En dan nog,
Peter heeft zelf eerder aangegeven dat het verstandiger is om dubbel mono te bouwen.
Ik heb dat alleen maar herhaald hier.
Verder had ik in mijn eigen versterker ook wat problemen met een enkele trafo.
Hoe dat precies zit geen idee maar dubbel mono is inelk geval wel stil.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
@ nanco: *Ik probeer eerst met een paar 15V spanningsregelaars op de 36 Volt voeding*.
De meeste regelaars kunnen max. 37V ingangs-spanning hebben dus een zenerdiode ervoor is veiliger.
De meeste regelaars kunnen max. 37V ingangs-spanning hebben dus een zenerdiode ervoor is veiliger.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Hou er even wel rekening mee dat de regelaar dan veel vermogen moet wegwerken, dus veel koeling.
