Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

nanko schreef:
Kunnen de 15 Volt voedingen op de versterkerprint 30 mA extra leveren voor mijn scheidingsfilters ?
Nee, dat gaat niet lukken. Ze zijn berekend op de 10mA die de LM49990 nodig heeft. Niet dat ze het niet kunnen leveren maar ze zouden veel te heet worden. Bovendien zou de hele zorgvuldig opgezette ground layout verknoeid worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ray5150 »

nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

Duidelijk, ik geef de filters hun eigen spanningsregelaar.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door salautom »

hoeveel spanning/vermogen heb je nodig?
wel eens naar een hlk-pm01 gekeken? verkrijgbaar in 12V, 5V en 3.3V
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

nanko schreef:
Duidelijk, ik geef de filters hun eigen spanningsregelaar.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
Is een prima suggestie van Ray. Maar met een kist vol filters gaat dat toch wel roken :mrgreen: Voordeel is ook het aparte trafo'tje wat aardstroomproblemen voorkomt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 29 mei 2016, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ray5150 »

nanko schreef:
Duidelijk, ik geef de filters hun eigen spanningsregelaar.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
Dan zoek je hier toch wat uit ?
Zitten ook kleinere bij.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... y&_sacat=0
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door sevenup »

nanko schreef:
Duidelijk, ik geef de filters hun eigen spanningsregelaar.
Spanning haal ik van de 36 Volt voeding.
De suggestie van Ray kan wel 50 filters voeden, bovendien
kan ik die kwa afmetingen niet fatsoenlijk kwijt.
Ik heb ook nog 1 opgebouwde voeding te koop van 5x10cm incl. Transformator.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Dan »

Misschien een gekke vraag. Ik bouw drie keer mono per kastje. Er zijn twee mogelijkheden.
1 trafo 2 x 24V 120VA + 1 trafo 24V 60VA
3 trafo's 24V 60VA

En dan de montage:
Naast elkaar plaatsen, boven elkaar stapelen of één vlak, één vertikaal en weer eentje vlak om eventuele inductieproblemen te voorkomen. (zoals bij een buizenversterker)

qua ruimte maakt het niet veel uit, de voedingsprinten zijn al 60 mm hoog en de 60A trafo's zijn 80mm in doorsnede en 40 mm hoog.
Wat is nu de beste oplossing (niet persé de goedkoopste)?
Laatst gewijzigd door Dan op ma 30 mei 2016, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

Ringkern kan je gewoon stapelen en gewoon per kanaal een eigen trafo gebruiken, geeft het minste kans op problemen met aarde.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Dan »

Dank je George, dan gaan we dat doen.

Oh ja, 24V was de meest ideale secundaire spanning toch?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

Je hebt volgens mij een plus en min voeding nodig in dit geval dus twee wikkelingen per versterker.
NewSound
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 11:48

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door NewSound »

Als ik het goed begrijp zijn deze printen beter dan de china printjes voor dit soort versterkers? Dit kan ik namelijk niet uit alle posts halen namelijk, is er over dit onderwerp ook nog een ander topic?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Dan »

Kappa7 schreef:
Je hebt volgens mij een plus en min voeding nodig in dit geval dus twee wikkelingen per versterker.
Ehm... ja.... Ik heb dus +/- 12V nodig. He verdorie. Nu komt die apie uit die mouwie (mijn beperkte kennis). Heb ik dan deze nodig of deze?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

Geen van beide.
Je hebt 2x 24V nodig.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Dan »

Aha, duidelijk. Heb ik dan per kanaal deze nodig of deze
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

:goedzo:
Beide voldoen alleen is de 120VA misschien wat over bemeten voor een kanaal.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Dan »

Ah, oke. Ik heb dus per kanaal aan 2 x 1,25A (ruim) voldoende?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door cool »

Hangt ook van het rendement van je speakers af, min. 1x120va en 2x60va als je wil 3-ampen zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Ringkern kan je gewoon stapelen en gewoon per kanaal een eigen trafo gebruiken, geeft het minste kans op problemen met aarde.
Leg dat eens uit hoe dat werkt George. Daar kan ik vanuit technisch oogpunt de ratio niet van inzien
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat George de begrippen aarde en massa door elkaar haalt...
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

sevenup schreef:
Ik heb ook nog 1 opgebouwde voeding te koop van 5x10cm incl. Transformator.
Kan ik niet kwijt, bovendien heb ik er uiteindelijk twee nodig.
Ik probeer eerst met een paar 15V spanningsregelaars op de 36 Volt voeding.
Geeft dat ellende dan moet er iets komen wat op het net aangesloten wordt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik denk dat George de begrippen aarde en massa door elkaar haalt...
Dan nog....

@ Dan

Het hangt er helemaal vanaf wat je er mee aan gaat sturen. Voor 4 ohm speakers heb je wel 120VA nodig als je die voluit uit wilt sturen en ook het laag er mee aan gaat sturen. Is het voor actief filteren dan heb je voor alleen mid of tweeter aan 80 VA per kanaal voldoende. Voor 8 ohm speakers heb je aan 80 - 100 VA genoeg. Maar qua afmetingen en prijs maakt het eigenlijk allemaal niet veel uit. Het is meer ook wat past nog fatsoenlijk in de kast.

Nu ik een tijdje met mijn eigen stereoversie speel en er speakers van uiteenlopend pluimage aan gehad heb, moet ik wel concluderen dat als all round versterker 24V/120VA per kanaal geen overkill is. Eigenlijk precies goed.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Ik denk dat George de begrippen aarde en massa door elkaar haalt...
Geheel juist.
En dan nog,
Peter heeft zelf eerder aangegeven dat het verstandiger is om dubbel mono te bouwen.
Ik heb dat alleen maar herhaald hier.
Verder had ik in mijn eigen versterker ook wat problemen met een enkele trafo.
Hoe dat precies zit geen idee maar dubbel mono is inelk geval wel stil.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door cool »

@ nanco: *Ik probeer eerst met een paar 15V spanningsregelaars op de 36 Volt voeding*.
De meeste regelaars kunnen max. 37V ingangs-spanning hebben dus een zenerdiode ervoor is veiliger.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ds23man »

Hou er even wel rekening mee dat de regelaar dan veel vermogen moet wegwerken, dus veel koeling.
Plaats reactie