Met een 5k weerstand heb ik nog een mooie slinger.
Maar zodra de 10nf condensator parallel aan de trafo gaat,
is de slinger verdwenen en kan ik er niets meer mee.
Ik ben echt bang dat de scope onbruikbaar is voor deze meting.
Moderator: Beheerdersteam
33Ktoetertje schreef:Welke weerstandwaarde gebruik je hier?
Hebben we in ieder geval 1 kerkklok gedempt, ik schrijf de waarde van Rx dan op de trafo.toetertje schreef:ik heb nu 3 trafo's geprobeerd. 1 van die 3 doet precies wat je zou verwachten.
een mooie duidelijke rimpel die je met behulp van de schakeling heel mooi weg kunt
werken.
De andere 2 trafo's laten gewoon geen rimpel zien. Ik heb het ook nog even geprobeerd
met een versterkertje ertussen om het signaal iets op te krikken. Bij die ene trafo zie je
dan ook dat het signaal sterker wordt, echter de andere 2 laten nog steeds geen rimpel
zien.
Ik zie dat die toroidy een scherm heeft, heb je deze vrij gelaten? (als in: niet aangesloten)toetertje schreef:De trafo's die niet willen zijn de Toroidy audiograde uit polen, van de bovenstaande foto's.
En ik had nog een klein 2 x 6v bloktrafootje die ook niet wil.
Van de trafo die wel wil zal ik straks even en foto maken met scoopbeelden.
Dat is een Printtrafo.
Lijkt me goed.toetertje schreef:De toroidy heeft primair 3 draden, waarvan 1 aarde/(scherm?). die heb ik losgelaten, de andere
2 kortgesloten. Secundair heeft hij 2 x rood en 2 x zwart, dus 2 x24 volt. Heb eerst de
rode geprobeerd, en zwarte kortgesloten. En daarna zwart geprobeerd en rood kortgesloten.
secundair 1 is rood - rood, en secundair 2 is zwart - zwart.
Ik ben benieuwd of het met de Picoscope wel goed gaat, keep us posted!toetertje schreef:Heb ook alle combinaties wel geprobeerd. Maar,
omdat Zeinogzo en ik nogal vaak samen spelen,
Heeft hij zichzelf getracteerd op een Picoscope 2204,
en heb ik mijzelf verwend met een nieuw meetsetje.
Er gaat dus nog een hoop gemeten worden in de toekomst.![]()
Dit uiteraard wel met jullie hulp.![]()
Ja, dan zie je voornamelijk de 50Hz sinus.Stel dat de scoop een 1Mohm ingang heeft dan meet je door een C-tje van bijv.100pF, komen de hogere frequenties in verhouding veel sterker door.toetertje schreef:Maar als de trafo zeg maar opgenomen is in de keten,
kun je hem toch niet meer op deze manier meten?
MooiHet is ook niet zo dat de voeding/ versterker niet werkt,
ik probeer hier iets van te leren. Ik begin zo al spelend,
al wel meer van de scope te snappen.
Een andere pulsbron ?Maar ik blijf het vreemd vinden dat b.v. Paulebappie een enorme slinger te zien krijgt, terwijl wij op 2 scopen bijna
niets zien, met verschillende trafo's.
Jazekerds23man schreef:Maar hebben we na 5 pagina's nou al een diode?![]()
Heb je ook gemeten zonder snubber? Dus alleen trafo en weerstand van ongeveer 30K?toetertje schreef:Net even met Zeinogzo gestoeid met zijn nieuwe Picoscope.
Maar ook daar geen rimpel te zien. Zouden er trafo's zonder
ringing bestaan, of doen we het gewoon echt niet goed?
Is dat op 100Hz? de blokgolf is een beetje slapjes (valt niet snel af).zeinogzo schreef:Meting van de toroidy trafo, die eerst niet echt te meten was. Zonder snubber.
Alleen door schaalvergroting van kanaal B is de slinger te zien en het toepassen van 10 bit "smoothing".
Puls is al beter, maar slinger van 1,2mV (als ik het goed aflees) is raar, probe op 1:1?zeinogzo schreef:probe nog niet gecalibreerd