Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ik ben het nu ook stapje voor stapje aan het opbouwen.
Met een 5k weerstand heb ik nog een mooie slinger.
Maar zodra de 10nf condensator parallel aan de trafo gaat,
is de slinger verdwenen en kan ik er niets meer mee.
Ik ben echt bang dat de scope onbruikbaar is voor deze meting. :boos:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Kappa7 »

probeer eens een andere trafo.
grote kans dat voor de trafo die je nu gebruikt 10nf al de juiste waarde is om de rimpel te onder drukken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Het is natuurlijk een audiograde trafo, die zijn van zichzelf al rimpelvrij. :rofl:
Maar als ik op andere plaatje kijk, blijft er in ieder geval 1 sinus staan, bij mij
wordt gelijk de hele lijn bijna vlak.
De keuze in trafo's is hier niet zo heel groot. ik zal eens op zoek gaan.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Welke weerstandwaarde gebruik je hier?
33K

Is die 10nF wel goed?

Of laat hem eens weg en zet eerst alleen de 150 (185) met de potmeter er op.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

ik heb nu 3 trafo's geprobeerd. 1 van die 3 doet precies wat je zou verwachten.
een mooie duidelijke rimpel die je met behulp van de schakeling heel mooi weg kunt
werken.
De andere 2 trafo's laten gewoon geen rimpel zien. Ik heb het ook nog even geprobeerd
met een versterkertje ertussen om het signaal iets op te krikken. Bij die ene trafo zie je
dan ook dat het signaal sterker wordt, echter de andere 2 laten nog steeds geen rimpel
zien.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
ik heb nu 3 trafo's geprobeerd. 1 van die 3 doet precies wat je zou verwachten.
een mooie duidelijke rimpel die je met behulp van de schakeling heel mooi weg kunt
werken.
De andere 2 trafo's laten gewoon geen rimpel zien. Ik heb het ook nog even geprobeerd
met een versterkertje ertussen om het signaal iets op te krikken. Bij die ene trafo zie je
dan ook dat het signaal sterker wordt, echter de andere 2 laten nog steeds geen rimpel
zien.
Hebben we in ieder geval 1 kerkklok gedempt, ik schrijf de waarde van Rx dan op de trafo.

Welk type is de trafo die het goed doet, en hoe sterk is de slinger?

En de trafo's die niet willen, welke zijn dat?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

De trafo's die niet willen zijn de Toroidy audiograde uit polen, van de bovenstaande foto's.
En ik had nog een klein 2 x 6v bloktrafootje die ook niet wil.

Van de trafo die wel wil zal ik straks even en foto maken met scoopbeelden.
Dat is een Printtrafo.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
De trafo's die niet willen zijn de Toroidy audiograde uit polen, van de bovenstaande foto's.
En ik had nog een klein 2 x 6v bloktrafootje die ook niet wil.

Van de trafo die wel wil zal ik straks even en foto maken met scoopbeelden.
Dat is een Printtrafo.
Ik zie dat die toroidy een scherm heeft, heb je deze vrij gelaten? (als in: niet aangesloten)
Maar wel de primary en andere secondary kortgesloten natuurlijk.

Je moet de trafo kortsluiten zoals je hem gebruikt, dus als de primary 0-110 0-110 is dan deze in serie zetten (220V aansluiting) en de twee overgebleven draden kortsluiten.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

De toroidy heeft primair 3 draden, waarvan 1 aarde/(scherm?). die heb ik losgelaten, de andere
2 kortgesloten. Secundair heeft hij 2 x rood en 2 x zwart, dus 2 x24 volt. Heb eerst de
rode geprobeerd, en zwarte kortgesloten. En daarna zwart geprobeerd en rood kortgesloten.
secundair 1 is rood - rood, en secundair 2 is zwart - zwart.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
De toroidy heeft primair 3 draden, waarvan 1 aarde/(scherm?). die heb ik losgelaten, de andere
2 kortgesloten. Secundair heeft hij 2 x rood en 2 x zwart, dus 2 x24 volt. Heb eerst de
rode geprobeerd, en zwarte kortgesloten. En daarna zwart geprobeerd en rood kortgesloten.
secundair 1 is rood - rood, en secundair 2 is zwart - zwart.
Lijkt me goed.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Heb ook alle combinaties wel geprobeerd. Maar,
omdat Zeinogzo en ik nogal vaak samen spelen,
Heeft hij zichzelf getracteerd op een Picoscope 2204,
en heb ik mijzelf verwend met een nieuw meetsetje.
Er gaat dus nog een hoop gemeten worden in de toekomst. :yeah:
Dit uiteraard wel met jullie hulp. :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Heb ook alle combinaties wel geprobeerd. Maar,
omdat Zeinogzo en ik nogal vaak samen spelen,
Heeft hij zichzelf getracteerd op een Picoscope 2204,
en heb ik mijzelf verwend met een nieuw meetsetje.
Er gaat dus nog een hoop gemeten worden in de toekomst. :yeah:
Dit uiteraard wel met jullie hulp. :goeie: :goeie:
Ik ben benieuwd of het met de Picoscope wel goed gaat, keep us posted!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Net even met Zeinogzo gestoeid met zijn nieuwe Picoscope.
Maar ook daar geen rimpel te zien. Zouden er trafo's zonder
ringing bestaan, of doen we het gewoon echt niet goed?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

Blijkbaar heeft je meetopstelling weinig gemeen met een echte voeding :o
Zet gewoon de voeding in elkaar met plaats voor een R en C.Als alles dan werkt even de scoop op de trafo.Is er niks dan hoeft ook niks, anders potmeter eraan, afregelen op minimum .Daarna vervangen door een vaste weerstand, klaar :D
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Dat is te makkelijk Anne [-X :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Maar als de trafo zeg maar opgenomen is in de keten,
kun je hem toch niet meer op deze manier meten?

Het is ook niet zo dat de voeding/ versterker niet werkt,
ik probeer hier iets van te leren. Ik begin zo al spelend,
al wel meer van de scope te snappen.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat b.v. Paulebappie een
enorme slinger te zien krijgt, terwijl wij op 2 scopen bijna
niets zien, met verschillende trafo's.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ds23man »

Maar hebben we na 5 pagina's nou al een diode? :think: :think:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ik geloof wel dat die inmiddels binnen zijn, maar
welke dat nu geworden zijn? :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Maar als de trafo zeg maar opgenomen is in de keten,
kun je hem toch niet meer op deze manier meten?
Ja, dan zie je voornamelijk de 50Hz sinus.Stel dat de scoop een 1Mohm ingang heeft dan meet je door een C-tje van bijv.100pF, komen de hogere frequenties in verhouding veel sterker door.
Het is ook niet zo dat de voeding/ versterker niet werkt,
ik probeer hier iets van te leren. Ik begin zo al spelend,
al wel meer van de scope te snappen.
Mooi :D
Maar ik blijf het vreemd vinden dat b.v. Paulebappie een enorme slinger te zien krijgt, terwijl wij op 2 scopen bijna
niets zien, met verschillende trafo's.
Een andere pulsbron ?
Anne
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

ds23man schreef:
Maar hebben we na 5 pagina's nou al een diode? :think: :think:
Jazeker :bakkie: (zie artikel Lineair Audio)

Maar vooral het besef dat de invloed van de diode niet meer zoveel uitmaakt bij een goede secundaire snubber.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Net even met Zeinogzo gestoeid met zijn nieuwe Picoscope.
Maar ook daar geen rimpel te zien. Zouden er trafo's zonder
ringing bestaan, of doen we het gewoon echt niet goed?
Heb je ook gemeten zonder snubber? Dus alleen trafo en weerstand van ongeveer 30K?

Ben ook wel benieuwd naar de plaatjes van de trafo die wel goed meet.

:foto:
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Meting van de toroidy trafo, die eerst niet echt te meten was. Zonder snubber.
Alleen door schaalvergroting van kanaal B is de slinger te zien en het toepassen van 10 bit "smoothing".
Bijlagen
20160526-0001_01.jpg
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

zeinogzo schreef:
Meting van de toroidy trafo, die eerst niet echt te meten was. Zonder snubber.
Alleen door schaalvergroting van kanaal B is de slinger te zien en het toepassen van 10 bit "smoothing".
Is dat op 100Hz? de blokgolf is een beetje slapjes (valt niet snel af).
Zou ook nog een niet gekalibreerde probe kunnen zijn.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

probe nog niet gecalibreerd
Bijlagen
scoopbeeld_meetinstellingen_rechts.jpg
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

zeinogzo schreef:
probe nog niet gecalibreerd
Puls is al beter, maar slinger van 1,2mV (als ik het goed aflees) is raar, probe op 1:1?

Probe kalibreren op 1kHz, 2V en stand 1:10, daarna terugzetten op 1:1 volgens picoscope manual.

Of misschien een andere transformator om te zien of we dan wel normale metingen krijgen?
Plaats reactie