zeinogzo schreef:Die qausimodo bepalen van het CRC netwerk is een redelijk eenvoudige manier om de waardes te bepalen het enige wat ik mij afvraag in deze methode is dat je de juiste waardes krijgt bij een blokgolf i.p.v. een sinus. Denk zomaar dat diodes flink op hun lazarus krijgen door de steilheid van de blokgolf. Het 'ringing' wat daarbij ontstaat zou best wel eens een stuk versterkt kunnen zijn, of misschien wel kunnen ontstaan door de blokgolf Quasimodo methode. De energie die in de diode zit komt dan heel snel vrij. Bij een rustig slingerende sinusvorm zal je denk ik andere waardes krijgen, omdat de verwachtte ringing een stuk minder is? Bovenstaand geneuzel is natuurlijk alleen maar theorie van mijn kant...
De blokgolf "stoot" de bel aan. Met een sinus "klop" je te zacht
Waar het om gaat is het dempen van de resonantiekring (LRC van de trafo), stel je deze eigen resonantie even voor als bel of klok. Met de blokgolf "stoot" je de bel aan om hem te laten klinken.
Het maakt dan niet zoveel uit of de blokgolf 50, 60, 100 of 120 Herz is, de trafo resonantie zal altijd hetzelfde zijn maar je klopt alleen wat sneller/langzamer.
Deze resonantie is met een blokgolf veel duidelijker te zien op een oscilloscoop.
Met de CRC snubber demp je de trafo resonantie, stel je voor dat je de bel met de ene hand vastpakt (de demping) en klopt met de andere (de blokgolf). Zodra de demping goed is hoor je een droge "plok", project geslaagd. De trafo is nu goed gedempt.
Daarna zorgen Soft Recovery diodes (of bijvoorbeeld een MBR10100 schottky) ervoor dat de trafo niet nog eens steile schakelovergangen moet verwerken, dus rustig kan blijven. Maar de trafo is al heel goed gedempt door de CRC snubber dus de invloed van de diodes zal al een stuk minder zijn.
Ik doe dit thuis met een simpele Picoscope, daar zit ook een toongenerator in voor het genereren van de blokgolf. En dus deze simpele schakeling:
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html op een breadbord.
5 minuten werk.