Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
En dan komt Pjotr nog met een stel Leidsche potten ( waren eigenlijk flessen, die holibies zijn tegenwoordig ook overal :lol: ).Ook hier onbruikbaar, veeel te kleine capaciteit.
Anne
Hoezo te kleine capaciteit? Zijn toch wel wat liters :shock: Hoeveel zelf gestookt spul verorber jij niet per week? :rofl:

Maar goed, nu maar weer on topic. Richard klust zijn eigen buizen-chipamp maar :mrgreen:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
Aaad schreef:
Ga je nou zelf destilleren?
Aad
Ze zien me al aankomen in een rusthuis :(
Nee, ik maakte er een grapje van want bij de hier (IC-versterker) nogal lage spanning is een buis als gelijkrichter van de gekken.De spanningsval over de gelijkrichter is dan bijna even groot als wat eruit komt.Om over de nodige stroom nog maar niet te spreken.
En dan komt Pjotr nog met een stel Leidsche potten ( waren eigenlijk flessen, die holibies zijn tegenwoordig ook overal :lol: ).Ook hier onbruikbaar, veeel te kleine capaciteit.
Anne
Wel mooie dingen trouwens.
Ik heb meen ik weleens in een of ander Blan blaadje een buizengelijkrichter gezien met een ECC83 erin voor lage spanningen, is natuurlijk zonde van de buis nu, maar vroeger keken ze in het veen niet op een turfje.



Aad
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

In de glazen bol van Anne zag ik achter 6 wekpotten van Peter ook een visioen rijzen: dubbele gelijkrichtbrug per mono lm, gescheiden ground voor beide secundaire windingen. Ook best interessant, wil geloof ik een beetje te veel voor een eerste keer, aan de andere kant experimenteren is ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

Is het niet verstandiger om de zaak eerst eens aan de praat te krijgen ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Is het niet verstandiger om de zaak eerst eens aan de praat te krijgen ?
Krijg nou wat, Ray vraagt niet om plaatjes maar praatjes :o :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

Werkend dan, of functionerend, zo als u wilt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

ray5150 schreef:
Is het niet verstandiger om de zaak eerst eens aan de praat te krijgen ?
Ik zei nog zo, Das misschien ook wel een idee?
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Is het niet verstandiger om de zaak eerst eens aan de praat te krijgen ?
Krijg nou wat, Ray vraagt niet om plaatjes maar praatjes :o :shock: :lol:
Anne
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:


Aad
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Pjotr schreef:
Gewoon met de oscilloscoop. Zie hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1461055

De waarden bepaal je proefondervindelijk. De weerstand moet een dusdanige waarde hebben dat de ringing verdwijnt. Kan iets zijn van van ttussen de 10 ohm voor een zware versterker en ong. 500 ohm voor een klein 3W trafo'tje. De C is minder kritisch meestal tussen de 220nF en 470nF. Overigens zijn dat waarden voor Schottky dioden. Die hebben vrij weinig snubbing nodig, soms zelfs helemaal niet.
Ik gebruik de "Quasimodo ExtraLight" methode. 5 Minuten werk op een breadboard.

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html

CRC snubbers schijnen beter te werken dan alleen RC. Dan krijg je waardes zoals 10nF 150nF en een weerstand tussen de 10 en 800 ohm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

paulebappie schreef:
Pjotr schreef:
Gewoon met de oscilloscoop. Zie hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1461055

De waarden bepaal je proefondervindelijk. De weerstand moet een dusdanige waarde hebben dat de ringing verdwijnt. Kan iets zijn van van ttussen de 10 ohm voor een zware versterker en ong. 500 ohm voor een klein 3W trafo'tje. De C is minder kritisch meestal tussen de 220nF en 470nF. Overigens zijn dat waarden voor Schottky dioden. Die hebben vrij weinig snubbing nodig, soms zelfs helemaal niet.
Ik gebruik de "Quasimodo ExtraLight" methode. 5 Minuten werk op een breadboard.

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html

CRC snubbers schijnen beter te werken dan alleen RC. Dan krijg je waardes zoals 10nF 150nF en een weerstand tussen de 10 en 800 ohm.
Is het niet goed dan? Ja, er wordt wat gesuggereerd. Beter is het om een concrete en duidelijke uitleg te geven. Dan hebben wij er ook wat aan.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Pjotr schreef:
paulebappie schreef:
Pjotr schreef:
Gewoon met de oscilloscoop. Zie hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1461055

De waarden bepaal je proefondervindelijk. De weerstand moet een dusdanige waarde hebben dat de ringing verdwijnt. Kan iets zijn van van ttussen de 10 ohm voor een zware versterker en ong. 500 ohm voor een klein 3W trafo'tje. De C is minder kritisch meestal tussen de 220nF en 470nF. Overigens zijn dat waarden voor Schottky dioden. Die hebben vrij weinig snubbing nodig, soms zelfs helemaal niet.
Ik gebruik de "Quasimodo ExtraLight" methode. 5 Minuten werk op een breadboard.

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html

CRC snubbers schijnen beter te werken dan alleen RC. Dan krijg je waardes zoals 10nF 150nF en een weerstand tussen de 10 en 800 ohm.
Is het niet goed dan? Ja, er wordt wat gesuggereerd. Beter is het om een concrete en duidelijke uitleg te geven. Dan hebben wij er ook wat aan.
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... t-jig.html

Zie de eerste post, Mark heeft een handleiding geschreven (pdf onderaan). Op pagina 5 beschrijft hij de CRC snubber, op pagina 12 komt de RC snubber aan bod.

De rest van de berichten heb ik ook gelezen :relax: behoorlijk leesvoer maar erg verhelderend. Daar worden ook soft recovery diodes beschreven, (even zoeken).
Laatst gewijzigd door paulebappie op zo 15 mei 2016, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Ja, er wordt steeds maar weer naar hetzelfde verhaal verwezen. Waar het om gaat is wat het doet bij een gelijkrichter zoals ik op de scoop plaatjes liet zien. Lees ook even de 2e post daar. Dan kun je de volgende 24 pagina's overslaan.

[quote]

" Mark,
Nice test jig and excellent application note.

It surprises me that many people who you would expect to know better do not understand that it is the resistor that does the snubbing and not the capacitor. The capacitance across the secondary (or across the rectifiers) only changes the ringing frequency and the capacitor in series with the snubber resistor is only there to limit its dissipation.

Somewhat of an evangelist for snubbers, I had been using the parametric measurement and calculation process for years and only recently turned to an in-circuit empirical approach similar to yours.

I now use Cx = 220n and Cs = 100n on all my snubbers and simply adjust a 2k single turn potentiometer to find the Rs value for optimum damping. However I do this in the actual, live circuit at close to the rated load current (I have some very large 10R resistors)."
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Hallo Peter,

Volgens Mark is de invloed (C) van de diodes te verwaarlozen, het gaat om de LRC combi van de transformator (resonantiekring). Dat veroorzaakt de ringing. De diodes zorgen voor een steile schakelflank (vooral fast recovery diodes) en deze "stoot" de bel aan.

"I also suggest you estimate the capacitance of the rectifiers you plan to use with your transformer. The design note recommends that you select (Cx >> Crectifier) and if you don't really know what you're doing, I suggest you follow this recommendation. If you really do know what you're doing, feel free to frolic around, however you like.

Here's an example that I copied from the Cordell Audio website. It is a SPICE model of a 1000V, 35 ampere diode ... one of the four diodes in a GBPC3502 bridge rectifier assembly:
.model BRIDGE35A D(Is=20000n Rs=.006 N=2.4 EG=1.3 XTI=.5 BV=200
+ IBV=1e-05 Cjo=500p Vj=1.3 M=.45 tt=4u Iave=4 Vpk=200 mfg=Cordell)
Notice the parameter "Cjo=500p" -- that's the rectifier's capacitance at zero reverse bias: 500 picofarads. If you plan to use this diode bridge with your transformer, your Crectifier is 2X to 4X times 500pF. Crectifier appears in parallel with any snubber Cx that you might install. If you set Cx >> Crectifier as the Design Note recommends, then you can completely forget about Crectifier. Cx swamps it out. "

Volgens mij zijn er meerdere wegen naar Rome, jou methode zal waarschijnlijk ook goede waarden opleveren. Wat voor mij verhelderend was en waar ook de topic starter naar vroeg is de invloed van de recovery time van de diodes.
Maar bij een juiste "snubbering" (wat een woord) demp je de resonantie behoorlijk en is de invloed van de diodes al een stuk minder. Maar dan nog zou ik voor soft recovery gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Je kunt het jezelf zo moeilijk en ingewikkeld maken als je wilt, het gaat om het totaal resultaat. Hier gaf ik al aan hoe je recht toe recht aan de waarden optimaliseert zonder allerlei toeters en bellen. En die snubber moet direct over de dioden, zoals Knuisje het ook op zijn voedingsprint heeft gedaan.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Misschien wordt het toch eens tijd voor een scope, en een cursus
scopologie. ik heb wel in een opwelling zo'n mini digitale scope gekocht,
maar snap er de ... niet van. :oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Bestel gewoon een paar voedingsprinten bij Knuisje. Mieren kun je later altijd nog :lol: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 44&t=22429
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Pjotr schreef:
Je kunt het jezelf zo moeilijk en ingewikkeld maken als je wilt, het gaat om het totaal resultaat. Hier gaf ik al aan hoe je recht toe recht aan de waarden optimaliseert zonder allerlei toeters en bellen. En die snubber moet direct over de dioden, zoals Knuisje het ook op zijn voedingsprint heeft gedaan.
Ik denk dat de quasimodo light methode juist erg makkelijk is Peter. :hide:
Je gebruikt een potmeter om precies op de juiste waarde uit te komen, niet ongeveer, precies goed.

Bij een goede trafo CRC snubber hoeven er geen snubbers meer over de diodes. Dat scheelt weer een hoop onderdelen.

Btw. de MBR10100 is een ultra fast recovery diode, die zou ik dus niet gebruiken voor audio voedingen.
(EDIT: heb het even opgezocht) Dit is een Schottky diode en die schijnen een "vriendelijk" recovery gedrag te hebben. Dan zou hij dus wel toepasbaar zijn.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Die qausimodo bepalen van het CRC netwerk is een redelijk eenvoudige manier om de waardes te bepalen het enige wat ik mij afvraag in deze methode is dat je de juiste waardes krijgt bij een blokgolf i.p.v. een sinus. Denk zomaar dat diodes flink op hun lazarus krijgen door de steilheid van de blokgolf. Het 'ringing' wat daarbij ontstaat zou best wel eens een stuk versterkt kunnen zijn, of misschien wel kunnen ontstaan door de blokgolf Quasimodo methode. De energie die in de diode zit komt dan heel snel vrij. Bij een rustig slingerende sinusvorm zal je denk ik andere waardes krijgen, omdat de verwachtte ringing een stuk minder is? Bovenstaand geneuzel is natuurlijk alleen maar theorie van mijn kant...
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

zeinogzo schreef:
Die qausimodo bepalen van het CRC netwerk is een redelijk eenvoudige manier om de waardes te bepalen het enige wat ik mij afvraag in deze methode is dat je de juiste waardes krijgt bij een blokgolf i.p.v. een sinus. Denk zomaar dat diodes flink op hun lazarus krijgen door de steilheid van de blokgolf. Het 'ringing' wat daarbij ontstaat zou best wel eens een stuk versterkt kunnen zijn, of misschien wel kunnen ontstaan door de blokgolf Quasimodo methode. De energie die in de diode zit komt dan heel snel vrij. Bij een rustig slingerende sinusvorm zal je denk ik andere waardes krijgen, omdat de verwachtte ringing een stuk minder is? Bovenstaand geneuzel is natuurlijk alleen maar theorie van mijn kant...
De blokgolf "stoot" de bel aan. Met een sinus "klop" je te zacht :D

Waar het om gaat is het dempen van de resonantiekring (LRC van de trafo), stel je deze eigen resonantie even voor als bel of klok. Met de blokgolf "stoot" je de bel aan om hem te laten klinken.
Het maakt dan niet zoveel uit of de blokgolf 50, 60, 100 of 120 Herz is, de trafo resonantie zal altijd hetzelfde zijn maar je klopt alleen wat sneller/langzamer.
Deze resonantie is met een blokgolf veel duidelijker te zien op een oscilloscoop.

Met de CRC snubber demp je de trafo resonantie, stel je voor dat je de bel met de ene hand vastpakt (de demping) en klopt met de andere (de blokgolf). Zodra de demping goed is hoor je een droge "plok", project geslaagd. De trafo is nu goed gedempt.

Daarna zorgen Soft Recovery diodes (of bijvoorbeeld een MBR10100 schottky) ervoor dat de trafo niet nog eens steile schakelovergangen moet verwerken, dus rustig kan blijven. Maar de trafo is al heel goed gedempt door de CRC snubber dus de invloed van de diodes zal al een stuk minder zijn.

Ik doe dit thuis met een simpele Picoscope, daar zit ook een toongenerator in voor het genereren van de blokgolf. En dus deze simpele schakeling: http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html op een breadbord.

5 minuten werk.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Cool! paulebappie dank voor je uitleg, ik ga het proberen. Toetertje heeft zo'n soort van picoscoop met generator. Leuk!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Toetertje heeft hem inderdaad wel, maar hoe zo'n ding nu werkt???
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Toetertje heeft hem inderdaad wel, maar hoe zo'n ding nu werkt???
Ok, 50 minuten werk O:)

Leuk dat je (jullie) het gaan meten! Gooi vragen maar in deze post dan heeft iedereen er wat aan.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Is er iemand die dat meten kan uitleggen aan iemand met totaal geen kennis
van een oscilloscoop. Ik heb een dso quad gevalletje, maar ik kom er niet helemaal
uit. Of eigenlijk helemaal niet. :oops:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Kappa7 »

Zonder enige kennis wordt het wel lastig maar ik ga een poging wagen.
Met een scoop is eigenlijk een erg luxe voltmeter.
Het meest interessant is om met een scoop naar wisselstroom te kijken of terwijl AC.
Een audio signaal is opgebouwd uit verschillende wisselstroomen.
Eigenlijk iets waar we niets mee kunnen om te meten dus.
We willen dus eigenlijk een signaal zien waar we wat mee kunnen.
Om te meten voegen dus vaak een signaal toe wat we vergelijken met wat er uit de versterker komt.
Om te kunnen zien wat je meet hebben we een schaalverdeling nodig.
Met een knop op de scoop kan je namelijk het meetbereik (voltage top top) instellen.
Op de schakelaar staat dan bvb 1,2,5,10.
Dat komt dus overeen met respectievelijk 1,2,5 of 10 volt per divisie (streepje op het scherm)
We hebben het nu over de hoogte gehad van de sinus maar we hebben ook op de lengte, de tijd as.
Daar in kunnen we de frequentie uitlezen.
Elke divisie heeft dus ook een waarde en ook deze waarde hangt af van de stand van de knop die de tijd as regelt.
Staat die dus op 1 ms (micro seconde) dan is dus elke streep 1 ms.
Je kunt nu dus de tijd uitlezen die een volledige sinus nodig heeft.
Je kunt dan dus terug rekenen hoeveel van deze sinussen in een seconde gaan en daarmee de frequentie uitrekenen.
Is nu een beetje duidelijk wat een scoop is?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Tot zover snappen we hem. Maar we willen nu gaan meten met die quasimodo test.

we zitten een beetje met het aansluiten van het schema, terwijl het er toch aardig
simpel uitziet. Staat nu channel 1 in serie met de signaalgenerator en r1?
Bijlagen
Quasimodo_ExtraLight.png
Plaats reactie