TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
De plus en min van de voeding verwisseld ?
Anne
Zijn niet van de plank geweest en de draden niet los geweest tijdens de test.
Kan hooguit dat de steker andersom in het stopcontact zit.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Zijn jou Maggies niet erg laagohmig? Kan het zijn dat de TDA's daar moeite mee hebben?

Anders nog eens dezelfde opstelling opbouwen, met de ingang zoals je die in je set had. Maar dan de uitgang op dummyload.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Met de dummy heb ik ze tot 2.2 Ohm belast geen centje pijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Ok. Dan zou je dus iets vreemds aan de ingang verwachten. Maar wat kan daar zo gruwelijk mis gaan dat de boel in de hens gaat?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:

Anders nog eens dezelfde opstelling opbouwen, met de ingang zoals je die in je set had. Maar dan de uitgang op dummyload.
Dat ga ik ook doen.
Eerst weer kijken of de bijde printen weer goed werken en dan de dummyload erop op bijde kanalen. Als dat goed gaat maar eens een volumeregelaar er voor zetten en bijde van het zelfde signaal voorzien.
Gaatdat goed eerst maar wweer even mijn test speakers terug halen die nu bij mijn ouders staan.
En als het helemaal nnaar wens is gaan pas de Maggies er weer aan. Ben daar overigens wel wat huiverig voor geworden. :hide:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Ok. Dan zou je dus iets vreemds aan de ingang verwachten. Maar wat kan daar zo gruwelijk mis gaan dat de boel in de hens gaat?
Oscillatie?

Ik zou sowieso een dc protectie gebruiken als je luidsprekers aansluit.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Aaad »

Pen 8, 9 10 en 11 zijn bij alle drie pikzwart, heeft er op de mute of de standby soms teveel spanning gestaan?

Aad
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Heb nog even gemeten maar de de mute krijgt 13V en de stby krijgt wel liefst 17V voor zijn kiezen. en volgens mij mag die zelf 40V worden. (bij 5 V gaat de stby er af)
Ben overigens erg blij dat er slechts 1 print is overleden en de rest niet.
Nu weer 1 kanaal op de testplank staan en het werkt prima.
Hier nog maar even een meting.
Img.png
Het geheel draait op +/-39V wat gewoon zou moeten kunnen.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
De plus en min van de voeding verwisseld ?
Anne
Dan gaan de elco's er het eerst aan denk ik

Aad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Aaad schreef:
Ah!buis schreef:
De plus en min van de voeding verwisseld ?
Anne
Dan gaan de elco's er het eerst aan denk ik

Aad
Als 't blijft duren gaan ze koken en ontploffen (vroeger toch, nu zijn ze voorgebarsten =D> )
Hier lijkt er onmiddelijk een flinke sluiting opgetreden, geen spanning meer over de elco's.
Bij alle drie is de verbinding voor de negatieve voeding van de voorversterker doorgebrand (-Vs)
Bij twee van de drie is de voorversterker niet in gebruik, lijkt dan ook niet waarschijnlijk dat het van iets aan de ingang is geweest.
Vandaar dat ik eerder aan een verwisseling dacht, de nul met de min van de voedingsaansluiting.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Kappa7 schreef:
De C-mos ingang, ik neem aan dat je poot 2 en 14 bedoelt? Dat is toch een uitgang? Waarom zou die niet open mogen blijven?
Pootjes 10,11 EN 13 !
C6, Hoe anders?
Kun je toch zien, zit anders dan eerst.Zoals het zat moet C6 opladen bij inschakelen en ontlanden tijdens de wachttijd.Nu is 't ie eerst al ontladen totdat de wachtijd gaat verstrijken met opladen.
De Daal-tijd?
Is de snelheid waar in deze schakelt te snel om de trafo rustig onder spanning te laten komen.
De ingang aan poot 3 moet niet te langzaam veranderen om de ff goed te laten werken.Wordt hier vertraagd door C4.Zou mis kunnen gaan, misschien moet die C kleiner.
Anne
Ik ben nu met de soft start bezig en ben het ff kwijt.
Op zich schakelt alles goed maar blijft de eerste flip flop niet plakken.
Knipsel.PNG
Ik had de schakeling zo als in het bovenstaande schema gebouwd op een experimenteer bord en dat werkte goed.
P1070317.JPG
Daarna opgebouwd op gaatjes print en nu wil de flip flop alleen plakken zonder de Ctjes.
Een Ctje van 22nF met een weerstand van 100K over de schakelaar werkt wel maar is niet stabiel.
de ene keer schakelt het wel en de volgende keer weer niet.
P1070318.JPG
Ik pruts nog wel ff verder maar wat hulp zou welkom zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk iets met een storing op de +12V lijn, bijv. bij schakelen van een relais.
Zou volgende doen. R3 vervangen door een diode (kathode=streepkant aan de +12), maakt stoorgevoeligheid R(eset) kleiner.C7 weglaten, C3 wat groter ~100n en R1 ook ~100k.De klokingang reageert op een positieve flank (=knop duwen)en moet dan eerst weer naar onder.Met die C3R1 duurt dat even, minder kans op twee keer klokken.
Anne
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door richard »

Een vraagje tussendoor; veel IC's beginnen met TDA, waar staan die letters voor?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Wel bijzonder.
De aangegeven wijzigingen doorgevoerd.
Als C4 geplaatst word dan weigert de flip flop te plakken.
Lang of kort indrukken maakt geen verschil.
Bij lang indrukken wordt wel netjes het tweede relais geschakeld maar bij loslaten van de knop valt alles weer af.
Verwijder ik C4 dan plakt hij zo nu en dan wel maar niet erg betrouwbaar.
Het veranderen van R3 naar een diode maakt niets uit.
Het vergroten van R1 naar 100K maakt ook geen verschil.
ik ga nu eerst de softstart verder afbouwen met de zekeringen en de weerstanden dan eens kijken of er nog verbetering te krijgen is.
Punt is namelijk wel dat ik het aan en uitzetten van de versterker meestal via de remote trigger laat doen. die overschrijft dan de gehele eerste flipflop schakelaar.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

richard schreef:
Een vraagje tussendoor; veel IC's beginnen met TDA, waar staan die letters voor?
geen idee eigenlijk.
lijkt mij gewoon een type nr.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Blijkbaar reageert de flipflop-klok heel slecht op langzame overgangen,had ik al voor gewaarschuwd.
Bij indrukken gaat dus de ff wel om, gezien dan de rest volgt als je blijft drukken.Maar bij loslaten gaat het zakken te traag, gaat ie weer om in het onzekere gebied.Je zou 't nog kunnen proberen met een ander merk.
Nog iets, de remote-relais schakeld de Q-uit naar +12V, mag niet.Moet een eigen weerstand van 10k naar de basis van de transistor hebben.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Ik zal morgen eens kijkt of T&T toevallig nog andere heeft.
Heb nu Texas instrument gebruikt en daar heb ik er 3 van nu 2 getest maar die maken geen verschil.
De extra 10K zal ik er ook tussen zetten.
Moet er soms ook een diode tussen zo dat er geen spanning op Q kan komen?
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Aaad »

richard schreef:
Een vraagje tussendoor; veel IC's beginnen met TDA, waar staan die letters voor?
zoek maar uit

http://acronyms.thefreedictionary.com/TDA

Aad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Ik zal morgen eens kijkt of T&T toevallig nog andere heeft.
Heb nu Texas instrument gebruikt en daar heb ik er 3 van nu 2 getest maar die maken geen verschil.
De extra 10K zal ik er ook tussen zetten.
Moet er soms ook een diode tussen zo dat er geen spanning op Q kan komen?
Met 10k vanuit de Q en 10k vanuit het relais die samenkomen op de basis van de transistor komt er niet meer dan 0,6V terug naar het IC.En dat via de 10k, kan helemaal geen kwaad.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Kappa7 schreef:
Ik zal morgen eens kijkt of T&T toevallig nog andere heeft.
Heb nu Texas instrument gebruikt en daar heb ik er 3 van nu 2 getest maar die maken geen verschil.
De extra 10K zal ik er ook tussen zetten.
Moet er soms ook een diode tussen zo dat er geen spanning op Q kan komen?
Met 10k vanuit de Q en 10k vanuit het relais die samenkomen op de basis van de transistor komt er niet meer dan 0,6V terug naar het IC.En dat via de 10k, kan helemaal geen kwaad.
Anne
:goedzo: top ga ik zo maken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Aaad schreef:
richard schreef:
Een vraagje tussendoor; veel IC's beginnen met TDA, waar staan die letters voor?
zoek maar uit

http://acronyms.thefreedictionary.com/TDA

Aad
Tig Domme Antwoorden :lol:
Toch nog even proberen wat ernstiger te doen :sure:
De "T" staat voor een analoog IC.Je hebt nog "F" voor digitaal en "U" voor gemengd dig/ana.
De tweede een "D" voor vermogen halfgeleider, zoals BCxxx kleine transistor en BDxxx een dikke.
Dan volgt nog een "A" om aan te geven dat het IC niet voor een specifiek temperatuurbereik bedoeld is ( dus niet voor erg koud of een beperkt temp.gebied, zijn andere letters voor).Tot slot een nummer om de verschillende types uit elkaar te houden.(niet dat ze elkaar in de haren zouden vliegen, hoewel je weet tegenwoordig maar nooit :shock: )
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Eindelijk weer wat verder gekomen met dit project.
De printen voor de voeding zijn af en functioneren.
P1070340.JPG
Het bij behoren de schema.
Voeding.PNG
Ik heb dit nu mono spelend gehad en werkt gewoon naar behoren.
Volgende stap is om de versterker print goed te bouwen.
Ik loop daar nog even te kijken of ik de stroom niet kan verhogen die door de buis loopt.
Met de instellingen zo als die door Anne zijn gemaakt loopt er ongeveer 40mA door maar dat is eigenlijk te laag om de chip voldoende ver in klasse A te drukken.
In de enkele versie wordt daar 100mA voor gebruikt op een enkele TDA.
Om dat ik nu met 3 TDA's werk zou je wil je het zelfde willen bereiken 300mA er door moeten sturen.
Nu kan de buis per helft max 125mA leveren wat dus dan dus max 250mA totaal is.
Op zich zou dat voldoende moeten zijn maar krijg ik er nog niet uit.
Als ik de anode weerstand verlaag van 600 naar 80ohm blijft de stroom ongeveer die 40mA.
Als negatief heb ik -11V op het rooster staan.
Kijk ik zo in de data sheet dan zou dat ongeveer -20V moeten zijn om het volledige bereik te halen.
6080WA.pdf
(617.25 KiB) 28 keer gedownload
Kan het zijn dat de buis niet ver genoeg open getrokken wordt om dat het negatief te laag is?

Verder heb ik eindelijk goed kunnen testen wat het vermogen is wat de TDA's kunnen leveren bij 8 ohm belasting.
Dat is dus 128Watt bij 4 ohm duf ik dat nog niet aan om te meten.
Ik verwacht dat dan de dummyload het gaat begeven.
De vervorming zonder buis was overigens erg laag.
Zat op iets van 0.0033% THD bij 1 watt.
Ik vind dat erg netjes.
Je kan wat dat betreft goed zien dat het stabiliseren van de voeding zin heeft gehad.
Hier onder nog even de meting zonder buis.
3X TDA 1 watt zonder buis.jpg
Je ziet daar dat met name de 50Hz lager geworden is en ook het gras beduidend lager is geworden.
De voeding werkt dus goed.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door AatV »

Zonder me verder met de versterkerschakeling te bemoeien vind ik R1 van de voeding behoorlijk groot. Zou de waarde zodanig verlagen dat er ca. 5 mA. door de zener loopt.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

AatV schreef:
Zonder me verder met de versterkerschakeling te bemoeien vind ik R1 van de voeding behoorlijk groot. Zou de waarde zodanig verlagen dat er ca. 5 mA. door de zener loopt.

groet,
Aat
Hoi Aat,

Die zener zit er in wekelijkheid niet in daar hangt de Fet dus eigenlijk in de lucht.
Ben hem vergeten uit het schema te halen :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Je hebt 't wel over meer stroom door de buis :-& ,maar de plus-voeding voor de buis was toch om maar 100mA trekken ?
Anne
Plaats reactie