230 volt verdeelpunt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

Ah!buis schreef:
Soldeer maakt wel goed elektrisch kontakt maar mechanisch knudde, is zacht spul.
Zo'n draadje tegen een koperen stift "plakken", hoogst onbetrouwbaar :(
En dat bij 230V :shock:
Anne
Ik heb nog nooit een soldeerverbinding in een versterker o.i.d. los zien gaan. Mits goed gesoldeerd natuurlijk.

En de lasdos/klem van ray is veel grover/groter dan zo'n steekdop. Die is niet zo mooi plat en dat is in mijn niet al te ruime kast wel zo belangrijk.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 07 mei 2016, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door ray5150 »

Oh, is esthetica nu wel ineens van belang... ](*,)
Zal mijn kameraad aan de Dominee Spoorlaan ff mailen dat ie zijn brandverzekering ophoogt, voor je het weet hebben we Canadese toestanden hier in de regio...
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door cool »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
OokMaarGeknoei....:shock:
Zo'n draadje tegen een koperen stift "plakken", hoogst onbetrouwbaar :(
En dat bij 230V :shock:
Anne
Met dun koperdraad een spoeltje om de 2 draden heen en dan solderen is een stuk betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Barry2001 »

Na 4 pagina's is het een lasdop geworden. Dat op zich is al een felicitatie waard :-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door ray5150 »

En een discussie die een kleine 15 maanden duurde, da's ook een hele prestatie. :proost:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door FR_Aad »

Gelukkig wel in een apart draadje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik kan ook geen posts meer op dit forum plaatsen.......... Op zulk cynisme zit ik niet te wachten. Mijn post zijn bedoeld voor beginnende zelfbouwers. Ik hoef met mijn 59 jaar niet zo nodig trots mijn knutsels te laten zien......
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door rjmulder »

Hans Nootdorp schreef:
Mijn post zijn bedoeld voor beginnende zelfbouwers.
Als dit zo is kun je beter een ander voorbeeld geven.
De door jou gebruikte lasdop is niet gemaakt voor snoer (soepel) maar voor installatiedraad (massief) het idee om er dan een stukje draad aan het snoer te solderen is leuk maar op deze manier niet veilig.
Die Wago die Ray aanhaalt zijn voor snoer en draad iets groter maar wel veilig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Barry2001 »

Beste Hans,

We zitten nu op pagina 4 over hoe je 230V draden in een versterker met elkaar verbindt. En dan kom je aan met lasdoppen, dat kan toch alleen maar cynisme opleveren?

Daar gaat íe nog een keer: kroonstenen, lasdoppen en aanverwante zut horen NIET in een versterker thuis. Waarom niet? Er is altijd iets vibratie in een dergelijk apparaat, oa door gebruik transformatoren. Kijk maar eens in een commercieel apparaat naar bv grote condensatoren, vaak zitten die vastgelijmd. Het is gewoon oneigenlijk gebruik van materialen en het is gevaarlijk. Als jij in NL een apparaat op de markt wilt brengen moet je dit laten keuren, dit komt never nooit door de keuring. Ik kan me niet beroepen op 59 jaar levenservaring, wel op 20 jaar rondhangen in elektronica product ontwikkeling waarvan ik teveel tijd in saaie testhuizen heb doorgebracht :mrgreen:

Overigens ben je, als je dit apparaat thuis gebruikt, nergens toe verplicht. Je moet natuurlijk zelf weten wat en hoe je iets in je huis neerzet, helemaal eigen keus. Maar kom niet aan met dit als voorbeeld voor beginnende bouwers te noemen, want dit is een voorbeeld hoe het niet moet. Als je een commerciele versterker kunt vinden (NL markt, want wat die aziaten allemaal bedenken kun je ook niet voor instaan) waar lasdoppen in gebruikt worden, krat bier naar keus en die kom ik nog brengen ook :lol:

mvg, Barry
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door ds23man »

Nou vernam ik ergens dat die lasdoppen meer lucht brengen, vooral de nieuwe serie van Wago. Net een doosje van weggewerkt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

+1 Ds23man.

Natuurlijk weet ik wel dat sommige dingen officieel niet kunnen. Maar voor een hobby vind ik dat ik voor mij zelf wel andere keuzes kam maken. Dat wil niet zeggen dat ik iedereen adviseer om het ook zo te doen. Maar ik wil wel laten zien dat er met creativitwit meer mogelijk is dan je denkt. En zo veel mensen zoveel meningen toch?

En over die lasdoppen: die hebben dikke kemakeur en worden ook gebruikt op locaties met veel trillingen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door ds23man »

Overigens werkt het netjes vertinnen van een soepeldraad icm een lasdop ook. Vaak genoeg gedaan.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

Oei... laten de puristen dit maar niet horen Gerard. Dan zijn de rapen gaar.....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Overigens werkt het netjes vertinnen van een soepeldraad icm een lasdop ook. Vaak genoeg gedaan.
Klopt werkt ook.
En ik zou dat nog liever doen als het verlengen van soepel met een stuk massief zo als het nu zit.
Dit kan te makkelijk los raken en sluiting veroorzaken.
Erg gevaarlijk zo en zou dit zeker even aanpassen!!
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Lampje »

Ik heb niet de hele draad gelezen dus misschien is het al gezegd maar als je soepel draad in een las dop wil steken kun je ook adereind hulsjes gebruiken, werkt prima.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Barry2001 »

Hans Nootdorp schreef:
+1 Ds23man.

Natuurlijk weet ik wel dat sommige dingen officieel niet kunnen. Maar voor een hobby vind ik dat ik voor mij zelf wel andere keuzes kam maken. Dat wil niet zeggen dat ik iedereen adviseer om het ook zo te doen. Maar ik wil wel laten zien dat er met creativitwit meer mogelijk is dan je denkt. En zo veel mensen zoveel meningen toch?

En over die lasdoppen: die hebben dikke kemakeur en worden ook gebruikt op locaties met veel trillingen.
Nogmaals, wat jij thuis doet onder de noemer 'creativiteit' moet je zelf weten, daar gaat het hier ook niet om. Het is hier niet zoveel mensen zoveel meningen, dit is principieel fout en gaat niet om een mening.
Hans Nootdorp schreef:
Mijn post zijn bedoeld voor beginnende zelfbouwers
Daarom dient dit ontkracht te worden. Als je netjes en volgens het boekje wil bouwen moet je dit gewoon niet doen, punt.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door beijert »

De optie van Co is toch een hele mooie?

http://nl.farnell.com/hylec/1195350003- ... dp/1170362
Plaats reactie