230 volt verdeelpunt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

In mijn versterker kom ik (niet geheel verrassend) voor de voeding binnen met 230 volt. Daaruit gaan meerdere "stroomverbruikers" worden gevoed: 2x SMPS, ringkerntrafo, softstartschakeling.
Ik heb daarom behoefte aan (2x) een verdeelsoldeerpunt. Het handigste lijkt mij om daarvoor een multi-soldeerlip te gebruiken, die op een geïsoleerd steuntje (met boutje M3/M4) geschroefd wordt.

Maar het lijkt of die soldeerlippen niet meer bestaan....
En om meerdere enkelvoudige soldeerlippen op elkaar te leggen en met boutje te klemmen vind ik niet zo'n fraaie oplossing.
Weet iemand waar ik wel die multi-soldeerlippen kan krijgen?
Of is er een andere handige oplossing om mijn 230 v lijntje te vertakken? Liefst wel 1 die niet zo veel ruimte kost en die natuurlijk geïsoleerd opgesteld kan worden.
Iets met kroonsteentjes o.i.d. vind ik ook niet zo fraai.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Henkjan »

je kan ook een printje maken met voor elk afnamepunt een eigen zekering
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door cool »

Ik er wel een paar van die lippen voor je, 3 voudig. Laat maar horen hoeveel.
Groeten,
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Kappa7 »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door ray5150 »

Als ik zelf iets dergelijk nodig ontwerp ik een printje waarop ook gelijk zekeringhouders zitten.
Maar met een stel van deze en een stukje epoxy-gaatjes print kom je ook een heel eind.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door FR_Aad »

ray5150 schreef:
Als ik zelf iets dergelijk nodig ontwerp ik een printje waarop ook gelijk zekeringhouders zitten.
Maar met een stel van deze en een stukje epoxy-gaatjes print kom je ook een heel eind.
En dan deze erbij?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1504
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door ray5150 »

Dat kan, maar ik vind deze mooier, en prettiger om mee te werken.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=722
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Kappa7 »

Dat heb ik dan weer met deze.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=3284
Met de fastons kan je deze gewoon doorlussen.
Voor de 0 neem ik dan de blokjes die ik al eerder aangaf en je hebt geen printje meer nodig.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik heb in het achterpaneel al een zekeringhouder a la kappa gemonteerd. 1 primaire zekering (4 A) voor alles vind ik voldoende. Het liefste soldeer ik toch alle afgaande draden. Misschien van gaatjesprint een verdeelstrip maken. Anders toch graag de 3voudige soldeerlip van cool.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Ah!buis »

Wat is er zo verkeerd aan kroonsteentjes ? :o .http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=12401
Heb ik vroeger altijd gebruikt voor netverbindingen.Aan één kan twee per twee rijgen en aan 't net, heb je aan de andere kant een rij tweetallen voor elke verbruiker.Makkelijk en tegelijk geïsoleerd.Moet wel liefst met dunne schoeven (2mm) vastgezet, schroefdraad snijdt te gemakkelijk door de kunststof.
Anne
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door clrs »

Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
Wat is er zo verkeerd aan kroonsteentjes ? :o .http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=12401
Heb ik vroeger altijd gebruikt voor netverbindingen.Aan één kan twee per twee rijgen en aan 't net, heb je aan de andere kant een rij tweetallen voor elke verbruiker.Makkelijk en tegelijk geïsoleerd.Moet wel liefst met dunne schoeven (2mm) vastgezet, schroefdraad snijdt te gemakkelijk door de kunststof.
Anne
Anne, kroonsteentjes zijn niet cool meer. 8)
Als je bouwsels op de foto zet met kroonsteentjes dan sta je voor Jan met de bekende achternaam. :lol:
Je kan ze trouwens nog weleens van steen (porcelein) krijgen voor hete doeleinden.

Aad
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

clrs schreef:
Deze lijken mij wel erg handig. Anders dan bij een kroonsteen hoef je hier niet te prutsen met doorlusdraadjes. Even kijken of ik er plaats voor heb. Afmeting 5voudige: 27x21x15 mm.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door FR_Aad »

Hans Nootdorp schreef:
clrs schreef:
Deze lijken mij wel erg handig. Anders dan bij een kroonsteen hoef je hier niet te prutsen met doorlusdraadjes. Even kijken of ik er plaats voor heb. Afmeting 5voudige: 27x21x15 mm.
Dat neemt minder ruimte in dan wanneer je dat met een kroonsteentje of printje doet.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door richard »

Of met het ouderwetse lasdop.
Mits goed aangebracht heb ik hiervan het idee dat de verbinding 'inniger' is dan de contacten in een lasklem. Zowel in de lasklem als lasdop kan installatiedraad, dus geen litze.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door FR_Aad »

richard schreef:
Of met het ouderwetse lasdop.
Mits goed aangebracht heb ik hiervan het idee dat de verbinding 'inniger' is dan de contacten in een lasklem. Zowel in de lasklem als lasdop kan installatiedraad, dus geen litze.
Bij een lasklem je draad goed vertinnen werkt toch wel?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door richard »

FR_Aad schreef:
richard schreef:
Of met het ouderwetse lasdop.
Mits goed aangebracht heb ik hiervan het idee dat de verbinding 'inniger' is dan de contacten in een lasklem. Zowel in de lasklem als lasdop kan installatiedraad, dus geen litze.
Bij een lasklem je draad goed vertinnen werkt toch wel?
Nee! Dat moet je niet doen.
Litzedraad vertinnen en daarna in een klemverbinding stoppen is altijd een slecht idee. Tin kruipt onder belasting en zo'n verbinding gaat op den duur los zitten en slecht contact maken. Bij grote stromen heb je dan zelfs kans op brand.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Kappa7 »

Ik vind het toch allemaal wel redelijk pruts wat ik hier lees met de kreunsteentjes en las doppen.
De onderstaande strip is goed geïsoleerd en kan je goed bevestigen in de behuizing.
http://www.klemko.nl/producten/12-polig ... gen/410130
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

richard schreef:
Of met het ouderwetse lasdop.
Mits goed aangebracht heb ik hiervan het idee dat de verbinding 'inniger' is dan de contacten in een lasklem. Zowel in de lasklem als lasdop kan installatiedraad, dus geen litze.
Daarom is een old fashioned lasdop in de versterker niet bruikbaar. Daar wordt nl. alleen soepel draad toegepast.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door FR_Aad »

Kappa7 schreef:
Ik vind het toch allemaal wel redelijk pruts wat ik hier lees met de kreunsteentjes en las doppen.
De onderstaande strip is goed geïsoleerd en kan je goed bevestigen in de behuizing.
http://www.klemko.nl/producten/12-polig ... gen/410130

Dat is een strip in een zelfde soort behuizing als dat blokje wat je eerder aangaf?
In dat geval lijkt mij dat een compacte en veilige oplossing.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door ray5150 »

Dan kun je net zo goed alle draden in elkaar twisten, klodder soldeer erop, en een stukje cellotape erover.
Als er dan toch gebaggerd gaat worden, moet je het wel goed doen... :lol:
Hans Nootdorp schreef:
Ik heb in het achterpaneel al een zekeringhouder a la kappa gemonteerd.
Zonde. dat was leuk in de jaren '70, toen was er niks anders.
Tegenwoordig hebben we daar deze dingen voor :
Euro-Chassisdeel+Schak+Zeker.jpg
Euro-Chassisdeel+Schak+Zeker.jpg (21.03 KiB) 738 keer bekeken
Euro-ChassisD-Zek-Klem-6-3-A.jpg
Euro-ChassisD-Zek-Klem-6-3-A.jpg (17.62 KiB) 738 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik heb in het hoekje voor 230 volt entree/zekering/verdeling erg weinig ruimte. Kijk maar op de foto's.
De wartels gebruik ik omdat fatsoenlijke 230v entrees (bijv. Powercon) niet passen. nb: de 230 v uitgang is er omdat ik met de AB van mijn DSP (Hypex DLCP) andere apparaten (zoals toekomstige streamer) wil kunnen aan/uitschakelen.
achterpaneel 230 v in_uit_zekering.jpg
230 v hoek binnen.jpg
En binnenin moeten ook de 230 v relais en softstartschakeling nog een plaats krijgen.

ps ik weet niet waarom die foto's op hun kop staan. Als ik ze met MS office open, staan ze wel in de juiste stand.... :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Ah!buis »

Hans Nootdorp schreef:
ps ik weet niet waarom die foto's op hun kop staan. Als ik ze met MS office open, staan ze wel in de juiste stand.... :think:
Zo dan ? :o
achterpaneel.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Kappa7 »

FR_Aad schreef:
Kappa7 schreef:
Ik vind het toch allemaal wel redelijk pruts wat ik hier lees met de kreunsteentjes en las doppen.
De onderstaande strip is goed geïsoleerd en kan je goed bevestigen in de behuizing.
http://www.klemko.nl/producten/12-polig ... gen/410130

Dat is een strip in een zelfde soort behuizing als dat blokje wat je eerder aangaf?
In dat geval lijkt mij dat een compacte en veilige oplossing.
Klopt, alleen bij dat eerste blokje waren de strips al doorverbonden. Bij deze is dat niet en lus je aan de ene zijde met een dubbele draad alles door en aan de andere zijde kan je dan naar de gebruiker.
Ik zal zo eens kijken of ik een foto heb van hoe ik dat bij de pearl heb gedaan.
Daar heb ik totaal 4 transformatoren die ik elk afzonderlijk achter een eigen zekering heb hangen.
De nul is dan centraal via deze strip aan elkaar gezet.
De behuizing kan je overigens goed met een mes door snijden dus je pakt het aantal van de strips die je nodig hebt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: 230 volt verdeelpunt

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik zag gisteren in "mijn" dhz-winkel die moderne dunne lasdoppen liggen. Aan iedere soepele draad zo'n 8 mm installatiedraad (2.5 mm2) solderen en dat dan in de lasdop steken. Die optie ga ik eens even uitproberen.
Plaats reactie